Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spektrum DSM2 och 5.8ghzsignaler

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Spektrum DSM2 och 5.8ghzsignaler

    Hej allesammans!

    För en tid sedan tog jag min sony fpvkamera i hardcase ur en quad och limmade fast den otroligt(mindre än min tumnagel) pyttiga rmrc-200mw vtxen på baksidan av kameran och limmade fast hela härligheten på min 2s fms easytrainer!

    Ofiltrerat direkt från balanskontakten fungerade 12v-komponenterna utan problem med inga som helst störningar, även när accen börjar ta slut, (kör 2s2000 25C och 2s1300 20c ft)

    Tanken var att få en uppfattning om hur roligt eller ö h t funktionellt det var att segelflyga FPV då tanken känns lockande och min MPX Heron skulle vara en mkt god kandidat och fms easytrainern är en motorseglare, fpvriggen vägde så jag fick lite försämrade segelegenskaper men det går att komma upp i kraftig termik.

    Jag använde en lemonRX och kör 2.4 med spektrumdx6i på 200mw-läget och jag har faktiskt haft två brownouts (höjde TX och återfick signal efter 2,5s) och då hade jag perfekt bild, 5.8ghz presterar bättre som sändare än 2.4 systemet f n!

    Jag har varit lat och ej orkat slängt in en 6ch futabarx jag har men är inte detta väldigt ovanligt? Att en 2.4tx på 200mw är "svagare" än en 5.8ghz 200mw vtx? Rangecheck på dx6i är u a.

    Eller är det brister i dsm2-protokollet?






    Fotnot. Det är för mig inte speciellt kul atg segelflyga fpv, det är mycket roligare LOS, när jag flög över en varm asfaltsparkering med massa termik och jag fick lyft blir allt lite märkligt då termik är turbulent och dessutom lyfter arslet, ingen höjdare(lol),

    Tror jag sätter 3s på easytrainern istället (måste då flytta bak servo för höjd och sida till häcken) så länge jag kör 5x3 lär 3s inte vara nåt problem med 20A esc?


    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Med risk för att dra igång någonting här så måste jag ändå nämna att jag har kört med Spektrum i säkert sex år.
    Har mekat med satellit-mottagare och installerat efter alla deras rekommendationer.
    Har uppgraderat sändare och mottagare efter det att dom gick ifrån DSM2 till DSMX.
    Men det har hänt flera gånger att det blivit brownouts (vilket också resulterat med brownouts i byxorna om man flyger på låg höjd...) som resulterat i krash.
    Så nu har jag tröttnat på märket helt och hållet. Dammade istället av min gamla Futaba FF9 och monterade i en FrSky-modul.
    Har bara använt det ett halvår än så länge, men inga konstigheter än iallafall

    Så helt utan bevis eller mätningar vill jag ändå påstå att Spektrum spökar lite. Varför har inga andra tillverkare en massa extramottagare hänger o dinglar kan man ju fråga sig?
    Och vilka är det som har uppdaterat sitt system flest gånger?
    Visst, dom var först ut med 2,4GHz, men kanske hade dom lite för bråttom...

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du skaffar wifi analyzer i mobilen kan du se om ditt 2.4GHz-band har problem, och är fullt. Är det fullt kan spektrum få problem, annars är det något annat som spökar. Mitt enda problem med Spektrum visade sig vara kalllödning på ESC. Det låter otroligt att systemet skulle spöka utan att nån fyller upp 2.4GHz.
    fredrik

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du skaffar wifi analyzer i mobilen kan du se om ditt 2.4GHz-band har problem, och är fullt. Är det fullt kan spektrum få problem, annars är det något annat som spökar. Mitt enda problem med Spektrum visade sig vara kalllödning på ESC. Det låter otroligt att systemet skulle spöka utan att nån fyller upp 2.4GHz.
    Wifianalyzer??? Som en RFmätare fast i appform användandes blåtandantennen eller?
    Skulle vara perfekt om det fungerade bra!! Ska ladda ned och prova!!

    Jag har haft min futaba s-fhss i snart ett år och har aldrig haft brownout med den, dx6ian däremot har brunat ur ett 7-8 ggr på halva tidsspannet!

    Jag ska lasta i futabarxen i kärran när jag konverterar från 2 till 3s!

    Var det nån som hade nån kommentar angående montering av 3s-acc på 20A ESC med 5x3propp och 2300kv motor (tror det är 2204-motor fråm fms)


    Gör om den motorsegelkärran till en fpvrigg helt o hållet istället, så nu kan jag sätta på lite vikt, ev en FC också behöver inte bry mig om termikförmågan längre då det inte alls var så kul att segla fpv (med min rigg iaf)
    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Med risk för att dra igång någonting här så måste jag ändå nämna att jag har kört med Spektrum i säkert sex år.
    Har mekat med satellit-mottagare och installerat efter alla deras rekommendationer.
    Har uppgraderat sändare och mottagare efter det att dom gick ifrån DSM2 till DSMX.
    Men det har hänt flera gånger att det blivit brownouts (vilket också resulterat med brownouts i byxorna om man flyger på låg höjd...) som resulterat i krash.
    Så nu har jag tröttnat på märket helt och hållet. Dammade istället av min gamla Futaba FF9 och monterade i en FrSky-modul.
    Har bara använt det ett halvår än så länge, men inga konstigheter än iallafall

    Så helt utan bevis eller mätningar vill jag ändå påstå att Spektrum spökar lite. Varför har inga andra tillverkare en massa extramottagare hänger o dinglar kan man ju fråga sig?
    Och vilka är det som har uppdaterat sitt system flest gånger?
    Visst, dom var först ut med 2,4GHz, men kanske hade dom lite för bråttom...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    DX6i brownout kan bero på sändarbatteriets fastsättning. Jag har bytt mot lödd ack.
    I android finns 'Wifi Analyzer'
    https://play.google.com/store/apps/d...analyzer&hl=en
    IOS kräver jailbreak för Wifi Exporer.

    Jag har flygit 100-tals timmar med Spektrum med bara en kalllödning som problem, och att rullen för menynavigering gav upp och fick bytas till en metallrulle från ebay. Det betyder inte att systemet är perfekt, i USA i stora meetings med 25+ samtidiga användare gav spektrum DSM2 upp medan Futaba FASST fungerade.

    Men att man får brownout utan att 25 andra stör ut en låter som något annat fel, som t.ex. blandad teknik i mottagare och satellit (DSM2 vs DSMX), eller följdfel av felaktig strömförsörjning.

    Har du linjär BEC och stor servoström är strömförsörjning primärfelet, och att mottagaren får brownout när spänningen dippar är ett följdfel inte primärfelet.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Enda gången jag haft problem med DSM2 är när jag köpt billiga mottagare på ebay som förmodligen var kopior. Med originalmottagaren och med dsmx funkar det klockrent. Kanske har du en kopia du också, du köpte ju begagnat och har ingen aning om var mottagaren kommer ifrån.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •