Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med filmerna från Mobius efter hård landning

  1. #1

    Standard Problem med filmerna från Mobius efter hård landning

    Hann inte hem med min ZMR250 innan acken tog slut och landade på banan med en nätt duns från några meter.
    Enda som gick sönder var två landställ. Men ingen av filmerna (15 st) fungerar efteråt och tar sanslöst länge att kopiera från kameran (45 minuter för sammanlagt 20 minuter film). Allt jag spelar in efteråt funkar. Mobius-kameran är inte ens ansluten till quaden, helt fristående. Antaligen dunsen som rubbade MicroSD-kortet. Filmerna har rätt storlek jämfört med tiderna, men de går som sagt inte att se på pga "fel på fil" och sista filen går inte ens att kopiera från kameran/kortet. Förslag på reparationsprogram som inte lusar ner datorn med massa skräp?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Prova med Windows inbyggda, högerklick på sd kort i utforskaren , egenskaper, Tools , Error -checkning

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ibland fungerar DivFix+++ trots lite irriterande fel, men pröva även med VirtualDub, som iof är ett redigerings/konverteringsprogram.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Om det är ett hårdvarufel tror jag tiden i mjukvaran är rätt bortkastad tyvärr, jag skulle öppna upp den och se efter! HaR för mig att accarna kan komma lösa i mobius och ge aLla möjliga problem, fungerar 'live-out' som den ska?

    Om det är sdkorthållaren som hamnat offset så kan du ta bort den helt och sätta in en egen (från gammal telefon el likn)

    Du har säkert koll men en gopro kräver klass 10 minst på SD för att fungera bra enligt dokumentationen


    Lycka till! Det finns många billiga alternativ t mobius just nu, kolla denvers produkter!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Som sagt, kameran fungerar efteråt.
    Därför är jag säker på att det glappade till någonstans, endast.

    Har inte kollat acken (är väl bara en?).
    Är dom inte lödda? Kanske är kontakt.

    LiveOut fungerar bra.

    Class 10 är väl alla i dag? Men det är skillnad på tillverkare. Håller mig till Kingston och SanDisk. Andra märken som är Class 10 verkar ibland bara vara "class 10".

    Billiga alternativ har jag tröttnat på, man får vad man betalar för. =) Och sen får man skriva på forum överallt för att reda ut problem, vilket tar tid som jag hellre lägger på att bygga/flyga.

    Har GoPros (en av dem är en 4 BE).

    Orsaken till att jag startade tråden var att jag ville få ut filmerna. Ej provat ovan än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har vid några väl häftiga markstötningar också varit ute för filmsekvenser som inte gått att komma åt. Om strömmen bryts innan inspelningen stoppats har jag fått problemet du är ute för. Var kameran igång efter landningen?

  7. #7

    Standard

    Kameran var igång efter landningen, men den hade slutat spela in. Den funkar i alla fall som den ska efteråt. Men de 15 filmerna är kvar och de tar fortfarande länge att kopiera. Ska tömma kortet sen om jag lyckas rädda nån film. Bryr mig inte så mycket om filmerna egentligen, hade bara vart kul se hur det såg ut eftersom det vibrerade när jag flög.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Alla mobius jag haft har "buggat" å uppvisat de symptomen du beskriver varje gång jag råkat spela in på dem tils minneskortet var fullt. Som om kameran fragmenterat innehållet på kortet för att lyckas trycka in så mycket som möjligt i sista sekunderna.

    Brukade ofta behöva ta ur minneskortet och sätta det i en annan kamera eller läsare av nåt slag för att kunna kopiera över filerna bättre och sedan formatera om det för att kameran skulle bli glad igen.
    Glas att jag inte använder mobius nu längre.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #9

    Standard

    Det jag gillade med Mobius var att den var platt och låg och inte som en vägg som tex GoPro. =)
    Men utöver det så är jag föga imponerad av den. Det gäller hitta ett sätt den går att användas på och hålla sig till det.
    Man kan ställa in hur filmen ska sparas.
    Det man tröttnar på med alla tillverkare är att de ska göra allt så knepigt som möjligt med olika färger på LEDar som blinkar på olika sätt när man trycker på knappar på olika sätt. Efter nån månad kommer man inte ihåg hur det var och man måste nästan läsa en hel bruksanvisning för att fatta vinken igen. Nu har jag ett gäng action-kameror, alla är olika. Man har alltid missat nåt när man använt dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •