Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Tracker till drönare

  1. #21

    Standard

    Ser ju ok ut, fast vad gör den bättre? Vilken teknik använder den sig av?

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tommy_H Visa inlägg
    Ser ju ok ut, fast vad gör den bättre? Vilken teknik använder den sig av?
    Om det var mig du skrev till så står fördelarna där på första sidan.

    Men om man jämför med TrackR så är ju fördelarna lång räckvidd, ingen bluetooth behövs. Bara där har du fördelar nog och varför TrackR inte funkar i quad-sammanhang.

  3. #23

    Standard

    Trevligt fynd! Kanske får bli att prova en sådan. Har ju en trackr som kommer idag ändån. Får testa båda och utvärdera.
    Är ju en viss skillnad i pris.
    Fungerar den mycket bättre så är det värt det.

  4. #24

    Standard

    Kan nog inte annat än att hålla med.... Trackr var det sämsta jag provat. Räckte knappt ett par meter med fri sikt 😤

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tommy_H Visa inlägg
    Kan nog inte annat än att hålla med.... Trackr var det sämsta jag provat. Räckte knappt ett par meter med fri sikt 
    Sorry, hehe... Tur den inte var så dyr. Tror inte du kommer bli besviken med loc8tor.

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hoho, vad tror ni om en fyrverkeripjäs kopplad på en kortslutningsswitch, en sådan som skjuter upp färgade eldklot som exploderar? Då får man både ljud och ljuscsom visar var modellen är, samt om man lyckas starta en brand kan man följa lågorna

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hoho, vad tror ni om en fyrverkeripjäs kopplad på en kortslutningsswitch, en sådan som skjuter upp färgade eldklot som exploderar?
    Förutsatt att du lärt dig krascha så multin blir liggandes rätt väg. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Förutsatt att du lärt dig krascha så multin blir liggandes rätt väg. ;-)
    LÄRT mig krascha hoho , Jag skulle nog säga att jag är fullärd i den aktiviteten, iaf med multirotors,
    Denna tråd blev riktigt bra och matnyttig för allas olika behov vad gäller sökverktyg, det som fungerar för en miniquadpilot fungerar ej för en LRS-rigg och jag tycker vi sammanfattat och belyst bra produkter för dessa behov.

    Jag vill gärna höra några storys om hur dessa sökverktyg har fungerat IRL i en riktig situation och ej i ett kontrollerat test!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #29

    Standard

    Enda gångerna jag varit med om sökaktioner så har det varit följande:

    1. En flygares heli ramla ner i en åker några hundra meter bort (FPV), vi var tre pers som såg detta, och spred snabbt ut oss för att hinna triangulera läget. Problemet uppstod när han som sprang iväg och skulle lokalisera helin inte hade samma koll som oss... och att våra gap och skrik "höööger", "läääängre hit" hördes. Så det tog rätt länge ändå och ingen av oss ville lämna/glömma positionen. :-) Heldöd, bara leta som gällde.

    2. Samma flygare hade kraschlandat med helin för jag och två andra kom till fältet. Han visste inte riktigt var, men på åkern i alla fall. Vi var 4 pers som letade i 1,5 och finkammade området utan att veta var den kunde ha landat, han flög FPV och såg himmeln i alla fall. ;-) Den låg några hundra meter längre bort än vi trodde. Heldöd, bara leta som gällde, men FPV-länken levde så han såg nån skugga när nån gick förbi. Stor 600-heli blir inte stor i en åker när den ligger utslätat längs marken mellan sådden som var över 1m hög.

    3. En flygare tappade kontrollen över sitt 40-size metanolflyg. Försvann 400 m in i en tät skog som började 200 m från där vi stod (vi mätte på Google Maps hur långt bort vi hittade flyget i efterhand, 600 m). Det var skymning och enda sättet vi hade hittat flyget på var genom att ta med sändaren och vicka på servona. Som tur var så var det tyst. Flyget låg rätt högt upp i ett träd. Tog nån timme. Letades före "filmtillfället" också. https://www.youtube.com/watch?v=eenncBDm1xM

    4. Vi var och flög vid en sandstrand med massa vass på bägge sidor. En av oss flög en liten Lama-helikopter som av vinden drog iväg över den 2-3 m höga vassen. Triangulering där med och rätt lång sökning. Det var skymning. Hittades av en annan person dagen efter, en person som suttit längre bort och kollat när vi flugit. Letas fortfarande i slutet av filmen när det var mörkt, vi tänkte att nån LED skulle synas. https://www.youtube.com/watch?v=fJjNM8rjWgQ

    Minns inte alla ggr... Men om man inte har servon eller fixar triangulering så blir det genast mycket svårare, specillet eftersom så många idag ska flyga svarta små flugor istället för riktiga RC-flyg. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    Hmm.. det finns många 12v trackers till bilar, kan man inte använda något sådant? T.ex. denna: 4 band car GPS tracker GT02A FREE platform real address Google link free shipping android
    http://s.aliexpress.com/2yyANJvU
    (from AliExpress Android)

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  11. #31

    Standard

    Får inte ta så mycket plats eller väga för mycket, iaf inte på en race quad

  12. #32

    Standard

    Måste finnas nån 2-grams liten grej som piper som man trycker igång före man flyger iväg. Stör ej. Väger inget. Piper. Eller? Nåt som nån kan fixa säkert. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Jag beställer en loc8tor.... Verkar vara bästa alternativet.
    Hellre det än bli av med 6500:- quad.

  14. #34

    Standard

    Med Beacon inbyggd i mottagarens programvara blir det enklare

    Jag kan pejla in kärran med en helt vanlig billig comradio...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tommy_H Visa inlägg
    Jag beställer en loc8tor.... Verkar vara bästa alternativet.
    Hellre det än bli av med 6500:- quad.
    Håller helt med. Berätta sen hur det fungerar, dvs om det stör videosignalen, GPS-mottagaren (om du har sån) samt RC-mottagaren.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Här är en som är glad att han har Loc8or på sin quad.
    https://youtu.be/aVze_H9PHbA

  17. #37
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Måste finnas nån 2-grams liten grej som piper som man trycker igång före man flyger iväg. Stör ej. Väger inget. Piper. Eller? Nåt som nån kan fixa säkert. ;-)
    förstod inte att du var ironisk, tänkte tipsa dig om "lost model alarm" , har t om ett extra jag tänkte skicka..

    Skriver ner några lyckade sökningar jag varit med om

    1. Quadcopter emax 320-quad tappade videon då quadens antenn blev skymd av lite berg, hög hastighet och dessutom tryckte jag till autolevel och gjorde en punch-out i hopp om att stiga för att få tillbaka videon, gjorde att jag förmodligen smällde i ett träd och sedan ned på marken, den var 400m bort och jag hade turen att mestadels av antennen slitits bort så nu hade jag en halv whipantenn istället för cloverleaf, lyckades pejla med visiret fast jag hade omniantenn på vrx, gick bra, speciellt när jag fick in bilden utan störningar, kameran facade molnen och det hjälpte mig att hitta den, den var oskadd sånär på antennen och en propp där navet var helt förintat, min minikamera försvann också, förmodligen när jag slog i ett träd först skickades kameran åt skogen (Rx var utan ström så inget alarm eller motorer att lyssna efter) , hittades efter ca 20min och vtx var ok då den del som satt kvar av antennen var d tillräckligt m motstånd i för att ej bränna vtx!

    2.skipperXL, polares, flögs med LRS och bara 1.2km ut när vi följde en så tappade han signalen på win ezUHF (tror han var i lowpowermode) och dessutom lägre än 20m så hans rth fungerade ej, vi hade en bra uppfattning om var den var men det var stor risk att den gått ned i ån, sjöplan eller ej det hade ej varit bra.
    Vi hittade den, den hade snällt landat intill ån, helt oskadd, grässtrån och vass hade visst bromsat den med stor omsorg.

    3. Varje landning jag gör med min BO spiderhex, kameratilten gör att på flygklubben där det ej finns nån hög byggnad, träd etc att ha som riktmärke när jag landar samt att den är så löjligt snabb såfort jag pitchar ned lite för att se var jag ska landa, flyger runt till det känns stabilt och disarmar motorerna 20-30cm ovanför marken och droppar ned, tror ofta jag ska se den direkt när jag tar av goggles men får alltid slå på lostmodelalarmet då även kort gräs kan gömma förvånansvärt mycket!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  18. #38

    Standard

    Ironisk? Lost model alarm använder jag en bunt, MEN, de tar ström från tex FC eller RC-mottagare och rätt ofta flyger acken i väg och denna blir helt värdelös. Därför tycker jag en pipande liten grej skulle göra susen, behöver inte vara större än ett knappcellsbatteri + kretskort + sån där tunn högtalare. Och en knapp. Stör ingenting och ljudet hör man när man kraschat och acken flugit. Men det ska finnas nåt sånt också... Det gör ju inget om multicoptern piper lite när man flyger, den låter ju som f-n själv ändå. Locator säger "den finns här i närheten". Piper den? Jobbigt om man ändå landar i högt gräs eller buskage, skog. Jag tycker fortfarande att jag har bästa lösningen, men "produkten" finns inte. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Standard

    Det finns en liten summer i locator som man kan aktivera från sökaren.

  20. #40

    Standard

    Nyfiken på om TK 102 fungerar i Sverige med vårt mobilnät, har du testat ännu?
    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Jag har nu en blåtandbricka på min ena quad men har just beställt denna gps tracker på ebay, kostar ca 100:-

    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...tk102&_sacat=0

    Här är en video där en har monterat en sån på sitt fpv plan:



    Den ska väga 50 gram, så får se om jag hittar på ett bra sätt att fästa den på en 250 quad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •