Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ANTENNFRÅGOR 5.8ghz samt matchning, propp-balans mfl frågor

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard ANTENNFRÅGOR 5.8ghz samt matchning, propp-balans mfl frågor

    Antenner; vilka är bäst matchade?
    Hej!
    Jag köpte ett par fatsharkgoggles beg och tror säljaren rensade hela huset på antenner och han skickade alla till mig,(Tack Jont du är grym) en ibcrazy bluebeam 5-lobare; en X-Air crosshair(!) och en samling vanliga klövrar, allt rhcp, skitbra då jag länge velat ha en riktad antenn samt en madmushroom från ibcrazy och nu fick jag dem gratis ihop med en immersion600mw vtx så jag är så nöjd att jag är sprickfärdig, synd att vädret ej samarbetar bara, regn sedan gogglesen kom...

    Jag har ingen erfarenhet av denna typ av riktade antenn (crosshair) den skall ha 120° bredd och 69° höjd .

    Detta gäller främst länken till min BO spiderhex men även till min easytrainers fpvsystem.

    Jag tänker att om jag sätter min bästa Rhcp clover på Vtxen (eller bluebeamen skulle väl vara bäst här?vill helst ej krascha m den på)och X-Air crosshairantennen på gogglesen, riktad framåt mot det område jag planerar att hålla mig inom då spekulerar jag i om jag kan få lite mer penetration av buskar, träd och halvsolida objekt än om jag har bluebeamen på vRX ?

    Ni som kört m crosshairantenner likn denna (tror 10dbi i gain) hur är det med att flyga runt sig själv, kan jag flyga 50-100m bakom mig med denna? På det avståndet bör man väl ha god kontakt ändå?
    (200mw VTX på, har ej satt på 600mw;en ännu, tänkte testa om 200an räcker då den är mkt väl monterad och denna vtx från rmrc är väldigt grym för sina 200mw i min easytrainerrigg - kör den ofiltrerad på 2s från separat acc och får ut otroligt bra räckvidd, får jag nära den räckvidden på min hexa är jag nöjd, behöver ej mer än -6-700m säker länk egentligen)

    PROPParna!!!!

    Jag blir helt knäpp, jag har moddat min balansrigg så balansaxeln verkligen hänger i luften mellan magneterna, testade 8st av mina nya DAL 50x45x3 och alla balanserade jättefint, tog av de 5045BN som satt på då jag ej såg tejp el åverkan på bladen och trodde ingen balanserat dom, de var också helt perfekta, vad händer? Gör dal proppar vi ej behöver balansera längre eller är jag skitdålig på att balansera proppar?? Det har gått bra hittills och har ej vibrationer från propparna jag testade!!

    Ser också på youtube att proffsen sliter upp förpackningar med nya proppar och slänger på dessa direkt, med setuperna de kör och kraven som ställs på FCerna så KAN de väl ej flyga m obalanserade proppar, det skulle höras och märkas direkt så högt tune:ade deras quads är?!

    Tacksam för svar och spekulationer!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Bump

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Antennerna... perfekt läge att testa och berätta för oss.
    Finns kanske inte så många proffs som testat just dessa antenner du nämner.
    De som har dem kanske säger "funkar bra för mig" och nån annan säger kanske "har inte upplevt förbättring mot mina andra" osv.

    Balansera småproppar... inte det lättaste. Med vanlig propbalanserare är det nog omöjligt. Om man först varvar motorn och den går mjukt och fint, sätt på en propeller, varva upp, vibrerar det, tejpa på en bit tejp på motorns ena sida, blev det bättre? Inte? Flytta tejpen. Förut balanserade jag HobbyKing-motorer med stripes för de var så dåliga med dess proppar. Kanske OK om ramen vibrerar lite, kameran/kamerorna ska vara bra upphängda så märks det inte. Du får inte bort mekaniska vibratoiner med tuning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Antennerna... perfekt läge att testa och berätta för oss.
    Finns kanske inte så många proffs som testat just dessa antenner du nämner.
    De som har dem kanske säger "funkar bra för mig" och nån annan säger kanske "har inte upplevt förbättring mot mina andra" osv.

    Balansera småproppar... inte det lättaste. Med vanlig propbalanserare är det nog omöjligt. Om man först varvar motorn och den går mjukt och fint, sätt på en propeller, varva upp, vibrerar det, tejpa på en bit tejp på motorns ena sida, blev det bättre? Inte? Flytta tejpen. Förut balanserade jag HobbyKing-motorer med stripes för de var så dåliga med dess proppar. Kanske OK om ramen vibrerar lite, kameran/kamerorna ska vara bra upphängda så märks det inte. Du får inte bort mekaniska vibratoiner med tuning.
    Hej och tack!
    Först, propparna, nu har jag flugit dessa obalanserade proppar och nu när min tune är väldigt nära perfekt bör jag redan fått problem redan om de var i obalans, blackbox visar ej på något abnormalt, faktiskt väldigt nöjd med de mekaniska vibrationerna, de är i princip obefintliga(de är inom normala marginaler) och jag kör default filtering.
    Tack för ditt tips dock, när jag är osäker på en propp sätter jag den på en motoraxel jag vet är bra som har en spegel på, skjuter laser på spegeln och ser vibrationer i laserpunkten, bra men tidskrävande sätt att balansera proppar, mina dal treblads bn vibrerar dock ej, efter 4 blad testade skickade jag på alla 6 på hexracern.
    ANTENNER
    OK, Ålänning du har rätt, jag ska testa och utvärdera alla dessa kombinationer och försöka sammanställa mina resultat för allas bästa!
    Startar egen tråd för det men börjar med det jag upptäckt hittills i denna tråd:
    Jag använder ett quanumvisir samt predatorv2 med orginal vrx.
    Jag använder en utmärkt 200mw-vtx från rmrc.

    Jag kan börja recensionen av antenner med att immersionRc spironet v2-antennen som är väldigt populär inte är bättre än sina rivaler, snarare sämre, MOY-antennen gav en renare signal(renare o mindre benägenhet till multipathing) och var en bättre matchning märkte jag rätt omgående, värt att notera, immersionRc-antennen presterar inte bättre än "noname"-cloverleafs, i alla fall de jag har här. Kör RHCP på allt.

    Igår flög jag med ibcrazyantennen (bluebeam mad mushroom) på vrx och en MOY 8dbi cloverleaf på vtx.
    Denna matchning var mkt bra, ibcrazyantennen verkar ha väldigt god mottagning och jag var ej tvungen att röra huvudet eller kroppen för att få bättre signal någon gång under flygningen, flög i högt gräs och flög för tuning av P så gav mig aldrig iväg på avstånd men hade inga som helst breakups eller ens störningar, idag skall jag se ungefär hur långt jag kommer med denna matchning (med marginal, vill ej förlora modellen)

    Kommer köra rangetesterna med fixedwing istället av uppenbara orsaker, detta blir kul, hoppas mycket på crosshairantennen, om vädret tillåter(och ingen bebis föds, 11dgr kvar till min gravida kvinna är beräknad) kommer jag att lufta den imorgon och då delar jag mina erfarenheter!

    Nån som är sugen att köpa ett par cloverleafantenner? 2-3st, skulle gärna byta mot en kamera, hs1177 el likn, mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Och jag har erfarit flera ggr att en propeller kan vara perfekt balanserad, viktmässigt men ändå vibrerar den som f-n. Orsak? Ena bladet kanske är lite snedare än det andra... Så du kan balansera dig knäpp och ända ha vibrationer. Dessutom kan bladen ha olika individuell CG. Vad gäller 5-6"... montera på en balanserad motor i nån anordning, vibrerar det, släng, ta nästa. Går för mycket tid till allt balanserande. När du hittar en propellersort som är bäst balanserad från fabrik, berätta vilka vi ska bojkotta.

    Det är ju lite enformigt att läsa om folk som köpt absolut billigaste skräp-propparna från tex HobbyKing och sen undrar de hur de ska bli av med vibrationerna. Jag brukar köpa 4 st bra proppar och lever länge på det, istället för att köpa 30 st från HK för samma pris.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och jag har erfarit flera ggr att en propeller kan vara perfekt balanserad, viktmässigt men ändå vibrerar den som f-n. Orsak? Ena bladet kanske är lite snedare än det andra... Så du kan balansera dig knäpp och ända ha vibrationer. Dessutom kan bladen ha olika individuell CG. Vad gäller 5-6"... montera på en balanserad motor i nån anordning, vibrerar det, släng, ta nästa. Går för mycket tid till allt balanserande. När du hittar en propellersort som är bäst balanserad från fabrik, berätta vilka vi ska bojkotta.

    Det är ju lite enformigt att läsa om folk som köpt absolut billigaste skräp-propparna från tex HobbyKing och sen undrar de hur de ska bli av med vibrationerna. Jag brukar köpa 4 st bra proppar och lever länge på det, istället för att köpa 30 st från HK för samma pris.
    Samma här, min erfarenhet är att DALs hårda proppar är riktigt bra i balans och symmetri från fabriken, de är dessutom riktigt tuffa vid en lättare krasch, de är kanske lite tunga men i proppvärlden får man inget gratis, tack för tipsen!

    Har inga synliga vibrationer eller hörbara på koptern ännu, blackbox säger att det är väldigt lite vibrationer i ramen och de är ej harmoniska s a s men jag är ej riktigt klar med mina PIDs ännu, P-gain skall upp meer!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Uppdatering; antenntesterna konmer göras m 600mw immersionvtx istället, den är vanligare och därför blir resultatet mer intressAnt för flera piloter, först ut idag är DYS cloverleaf 6dbi på vtx och ibcrazy bluebeam madmushroon på vrx (kör sbus m futaba s-fhss med diversity på TX och RX (8CH futaba r2008sb) vanlig fatshark vrx utan diversity

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Slutsummerng! ! I denna diversity mottagare är det den riktade X-AIR crosshairantennen som är den bästa antennen jag provat på 5.8, det spelar ingen större roll vilken RHCP cloverleaf 3,4 el 5lobig antenn som jobbar ihop; deras räckvidd och prestanda är inte för mig märkbar när jag flyger bakom mig t ex; även bakom mig så favoriserar mottagaren crosshairantennen på nära håll; med en bluebeam och denna Xaircrosshairantenn på diversityVRXen så har jag mycket bra räckvidd och en helt annan tillit till mitt videosystem; jag rekommenderar alla som kör quad på 5.8 att köra nån form av riktad antenn ihop med cloverleafen; speciellt om man flyger kring buskar och träd; mvh G

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Trodde jag alla gjorde, det kom vi fram till för 4 år sedan att dual rx är bäst.

    " riktad antenn ihop med cloverleafen; speciellt om man flyger kring buskar och träd "

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk[/QUOTE]
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •