Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Billigt Kit - tips?

  1. #21

    Standard

    Hmm.. men om man ska vara realistisk, så 10-15 min flygtid sam minst det dubbla på monitorn. En gimbalmonterad samt en "fpv-monterad". Gimbalmodellen ska vara för foto/film men kunna växlas till för "Line up" . Är detta görbart? :-)

    Send with tapatalk, please excuse any typos

  2. #22

    Standard

    Du måste räkna ut vad lasten du vill ha blir att väga och ackarna och multicoptern och vad motorerna orkar bära och vad de då drar för ström. Sen när du får den där kedjan att lösa sig vartefter så ser du vad som ska ändras tills du når ditt mål.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Det låter mer som genfomförbart, det är bara att sätta igång och räkna ihop alla saker gällande all vikt. fpv, kablar, fästen, batteri, ram, motorer, propps. Ecalc nästa hör jag. Vilken cell 2-3-4 cell, det som gäller mest viktförhållande och minst amp skulle jag sikta på.

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Phantom görs i så många exemplar, därför rasar priserna. Om en DJI Phantom 4 4K kostar 600 USD så är det inte lätt komma upp i samma summa om man skulle göra något eget, helt omöjligt. Quad med alla grejer + ack + sändare + laddare... Min TBS Discovery kostar ca 1500€ som den är nu. Och den är inget monster. Det är lutan laddare och sändare.

    Jaså Li-Ion har jag inte tänkt på att titta på ens. Intressant att de inte används av alla multicopterflygare om de är så pass bra, nåt måste det vara som gör att LiPo används av alla än. Kanske de är känsligare för kyla än LiPo, som knappt klarar +5 grader. Hur laddar man ett Li-Ion? Hur mycket kan man dra ur dem?
    Man kan dra ur liion safe under 2.7V, tror det var lägret t o m, vi quadflygare använder de ej för de extrema låga c-ratings,

    min väns batteri (som kostade 700kr exkl frakt!!!) Är ett 3s7000 li-ion 5C ,10Cburst,, 7c/60s burst som vi testade igår, LRS,
    när spänningen var nere på 9.59 (då var 2400mah förbrukade av 7000mah) så började esc-lowcutoff att blanda sig i och vi fick ej längre ur mer än 45-60% kraft till proppen(5-7A konstant förbrukning, fullt spett med denna kärra är 20A)
    Vi flög hem där, osäkra på om RTH skulle fungera med ESCsoftcutoff aktiverad, gick bra men hade vinden ökat kraftigt eller om vi hade behövt stiga kraftigt så hade vi fått problem med ev nödlandning som resultat.
    Detta 3s7000 5C, skulle jag sätta det på min hexakopter skulle jag bränna ur det batteriet rätt kraftigt och lowvoltage hade blinkat i osdn hela tiden.

    Nej, dessa är bra för LRS m energisnåla modeller, ger mkt lång flygtid förutsatt att man ej drar ur för många ampere nån gång under flygningen
    Kan tänka mig dessa som groundstationbatterier och dyl dock om de ej vore så jäkla dyra, de är extremt lätta och de är ej känsliga för låg spänning som lipos!

    Nej till quadracers rekommenderar jag dinopower graphene 2.0 - de accarna är helt otroliga, även om du är nere på 14.5Vmoch gör en punchout så känner du ingen "sag" från accen alls, jag har helt förlorat känslan av när accen är låg när jag började köra dessa, det skall också sägas att de används mkt hårt (egentligen för små accar för min racehexa men de levererar över 100A som den kräver så jag kör dessa för supersnabb ACRO, hovrar vid 16-18% trottel

    Denna liion acc hade också en märklig trekantig form, typ utdragen pyramid!

    LIHV-accar då??nån som testat? Är ej de perfekta för multirotors (racers alltså, ej hängande kameror)

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Inser att det jag skriver matchar trådens önsskemål rätt bra men det blir dyrt, kör du 4st av dessa accar i parallell fårmdu 4x7Ah= 28k Ah med 5 i C-rating per 7kAh så det blir 5C x 28Ah=140ampere som FYRA av detta pack kan ge, min hexa skulle flyga på det men det skulle vara tungt och tråkigt, dessutom 700kr per batterk!

    Fotnot, mittt 4s1500 70C graphene kan leverera mig ~105A som en jämförelse, på 1500mah ist för liion där 28000mah ger 140A en kort stund dessa celler går ned i spänning rätt fort!
    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom en quad ofta går med relativt kraftigt "gaspådrag" i stort sett hela tiden (i alla fall i race-sammanhang) så förstår jag i o f s att ackarna behöver klara "höga C" men fortfarande gäller att för t ex 4,5--5 min max flygtid så kan snittförbrukningen ändå inte bli högre än 10C - oavsett om dom kan leverera 70C kortvarigt (men kan dom verkligen det - de flesta ackarna är ju klart överspecade). Men "höga C" i verkligheten betyder också lågt Ri och det är ju positivt för bl a värmeutvecklingen vid lite högre belastning. Dock brukar dom samtidigt bli tyngre vilket är negativt i sammanhanget. T ex är Turnigys Graphene-ackar klart tyngre än deras konventionella LiPo-ackar. Och på farkoster som beräknas för lång flygtid borde "höga C" vara tämligen ointressant av orsaker jag diskuterat tidigare i denna tråd - i alla fall uttag av "höga C". Lågt Ri är ju aldrig fel frånsett att just vikten ökar vilket inte är positivt när man diskuterar långa flygtider då allt måste optimeras.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Men om man börjar kolla på alternativa strömkällor, t.ex. bränsleceller eller gas och så vidare. Jag ska undersöka lite men klart det måste finnas något bättre än blytunga lipo-ackar(!?)

    Send with tapatalk, please excuse any typos

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är ju LiPo bland det bästa du f n kan använda ur energidensitets-synpunkt för eldrift och dessutom med hänsyn tagen till belastbarhet så då lär nog du Joshiegy som privatperson ha svårt att hitta nåt bättre alternativ - i alla fall inom rimliga prisramar. Har svårt att tro att du hittar en bränslecells/vätgaslösning dom fungerar i en mindre quad. Sen har du hela säkerhetstänket med motsvarande utrustning som behövs runt vätgashantering så det kan du nog glömma innan du ens börjat fundera i de banorna. Och kallar du våra LiPo-ackar "blytunga" så saknar du nog tyvärr perspektiv på ackar och vad som f n finns tillgängligt som klarar våra behov. Det är trots allt riktiga kraftpaket vi har och det inser man om inte annat om man varit med om en LiPo-brand - även i en liten LiPo-ack.
    Roger

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu är ju LiPo bland det bästa du f n kan använda ur energidensitets-synpunkt för eldrift och dessutom med hänsyn tagen till belastbarhet så då lär nog du Joshiegy som privatperson ha svårt att hitta nåt bättre alternativ - i alla fall inom rimliga prisramar. Har svårt att tro att du hittar en bränslecells/vätgaslösning dom fungerar i en mindre quad. Sen har du hela säkerhetstänket med motsvarande utrustning som behövs runt vätgashantering så det kan du nog glömma innan du ens börjat fundera i de banorna. Och kallar du våra LiPo-ackar "blytunga" så saknar du nog tyvärr perspektiv på ackar och vad som f n finns tillgängligt som klarar våra behov. Det är trots allt riktiga kraftpaket vi har och det inser man om inte annat om man varit med om en LiPo-brand - även i en liten LiPo-ack.
    Roger
    Vi kan börja med att vanliga LiPo batterier får på fingrarna(upp till 10% av fingrarna hehe) av HVLi i både vikt och kapacitet. Så Nej, vanliga LiPo är inte bäst.

    Ja, klart det finns säkerhets risker med gas/bränsleceller. Men kör inte folk bil nu förtiden? Va lite visionär ;-)


    Send with tapatalk, please excuse any typos

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Men om man börjar kolla på alternativa strömkällor, t.ex. bränsleceller eller gas och så vidare. Jag ska undersöka lite men klart det måste finnas något bättre än blytunga lipo-ackar(!?)
    Berätta åt batteri-tillverkarna sen när du hittat något bättre än LiPo till våra multicoptrar. ;-) Och åt oss.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Berätta åt batteri-tillverkarna sen när du hittat något bättre än LiPo till våra multicoptrar. ;-) Och åt oss.
    Absolut 😀 ska ringa min vän Elon Musk haha

    Nä men om man går tillbaka till grunden i den här frågan.

    Googles/skärm som klarar typ 30+ minuter (så länken inte bryts mid flight pga. skärmen/mottagaren)
    En lätt gimbal, helst 3axis men 2 duger
    Har hittat flera "fpv-switchar" på både HK och Ali/Banggood
    Sändare

    Är detta kittet något som Kanske är värt att börja med eller måste man ha Fatshark o GoPro för att se något?
    AIO FPV Kit 5.8Ghz 600mW 32Ch Wireless A/V transmitter Receiver TS832 RC832 Plus QAV250 DJI phantom Sj4000
    http://s.aliexpress.com/QF7f6BZR
    (from AliExpress Android)


    Send with tapatalk, please excuse any typos

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men då kan du ju köpa t ex Hyperions HVLi-batterier så får du det "bästa" avseende energieffektivitet - men utan att kunna kemin på dessa så skulle jag ändå gissa att det är en variant av LiPo trots allt. Och att dom slår vanliga LiPo på fingrarna avseende "både vikt och kapacitet" är ju inte riktigt sant utan det är ju energidensiteten som enligt Hyperion är högre än konventionella LiPo vilket ger högre kapacitet med samma vikt. F ö kan jag berätta att 10 % skillnad kan det utan vidare vara även mellan konventionella LiPo-ackar beroende på bl a C-rating och hur ärlig tillverkaren är med specarna så dessa 10 % är inget nytt och sensationellt trots allt.. Och "visionär" - jag trodde att vi talade om vad som kan göras idag eller i vart fall inom 1 år...
    Men att dina "glasögon" skall klara 30 minuter är ju inget problem - det är att/om själva farkosten skall klara den flygtiden som är problemet.
    Nu länkade du till en bildskärm och det finns ju sådana med inbyggd mottagare till högst överkomligt pris - har en sån själv och det blir ju väldigt smidigt med allt inbyggt utom batteriet där man kan välja själv det som passar ens behov. Men jag vidhåller att är det Phantom 4-prestanda du eftersträvar så är det nog billigast och definitivt enklast att köpa en sån direkt.
    Roger

  13. #33

    Standard

    HVLi... dvs LiHV ÄR ju LiPo's (Litium Polymer-ackumulatorer)!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    HVLi... dvs LiHV ÄR ju LiPo's (Litium Polymer-ackumulatorer)!!!
    Mjo, mja.. men det är som att säga att lasagne är samma som spaghetti bolognese ;-)

    Send with tapatalk, please excuse any typos

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nog är det LiPo-kemi i grunden men som vanligt lite modifierad för att kunna introducera det som en revolutionerande nyhet... F ö har jag läst nån tråd på RC Groups och Hyperions och andra märkens försöksverksamhet med HVLi har inte skördat några lagrar utan snarare tvärtom - många anser att det är det sämsta som finns i LiPo-väg. Och som jag redan sagt - 10 % skillnad i energitäthet förekommer redan med vanliga LiPo beroende på bl a C-rating. Så du får nog komma på nåt bättre alternativ, Joshiegy, om du skall övertyga oss som trots allt hållit på med elflyg under många, många år och provat både det ena och det andra. Vi är givetvis alltid öppna för bättre batterier men då skall dom också verkligen vara bättre - men dessutom ekonomiskt överkomliga.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-08-28 klockan 19:14.

  16. #36

    Standard

    Det blev mycket batteri snack, men joshy om du vill komma nån vart så är det dags att börja leta upp prylar och lägga upp här.
    Lägger du upp vad du hittat så kanske det finns nån, som har ett bättre alternativ åt dej nånstans med mindre vikt.

    Leta upp Ram till att börja med, och sen få lite förslag gällande motorer som kommer så nära du önskar.
    Köper du en ram så brukar det ges förslag till motorer.

  17. #37

    Standard

    Arbete får du lägga ner och det timmar, men vill du inte det så är det dags att köpa en komplett och vara nöjd.
    Bara tänka på hur många timmars programmering innan du har allt fungerande till 100% driftsäkerhet.
    Detta är inget man gör på 1 dag, långsikt ja.

  18. #38

    Standard

    Tror mera att i slutändan så har du passerat över 5 lök, då du måste köpa bra grejer för att ens lyckas halvvägs.
    Kolla vad 1 batteri kostar av bra kvalitet, redan där är du på väg mot siffran 5, lägg till motorer och esc wow nu blev det nästan full pott.

  19. #39

    Standard

    Mjo, att underskatta folks erfarenhet här på forumet är lite nedvärderande. Finns åtskilliga års erfarenhet både genom användande, testande samt övriga kunskaper i alla områden. Flera har yrken där de stöter på fraktioner av vår hobby dagligen och delger realistisk information hur det egentligen är. Är många här om lagt ner åtskilliga 10.000-tals kronor årligen på att utvecklas vidare utgående från att ha läst på andra forum och följt nyhetsbrev samt andra områden som touchar våra. Jag har bara hållit på 10 år och känns som man är n00b rätt ofta ändå. Hinner bara bygga en grej så har det kommit ut några nya idéer. Tillsammans så löser man problem snabbare och detta forum är ett av flera som är en riktigt bra kunskapskälla. Man spar tid och pengar genom att lyssna på andra som redan testat. 5000 kr är inte så mycket i denna hobby vid uppstart. Börja nånstans är mitt tips. =) Du kommer få tips och bli rättad under resan. Och tid tar det, det finns inget kit som är komplett och inte tar tid att bygga ihop eller ställa in rätt samt testflyga. Vad gäller LiPo så är det de som funkat bäst för mig under lång tid som jag håller mig till, GensAce, Gravity och ThunderPower. Finns säkert andra tillverkare som är lika bra. Lycka till! Släng upp lite länkar på grejer du tänkt använda.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vill bara kasta in angående dinopowers graphene 2.0 4s1500mah 70c-accar; Detta är utan tvekan de bästa accarna jag testat och de ger mig nästan exakt (-30s) samma flygtid som dinopower 4s2.2Ah 65-130C
    visst väger grapheneaccarna bly men de väger upp för det (lol) med extremt bra prestanda, dessutom verkar de vara svårare att få riktigt varma och svullna än konventionella lipos (jag har ingen aning om skillnaden mellan graphene och ej graphene)

    jag har numera full batteritelemetri så jag ser hur de studsar upp i spänning direkt när man drar ner trottel lite, rätt mycket snabbare och högre än 2.2Ah accen!

    (jag varit borta 2v från forumet och folk som ej fått svar i trådar och ev på PM; jag har fått mitt första barn så det är lite upptaget här hemma, minst sagt!, ska försöka bli lika aktiv igen!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •