Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Turnigy Reaktor Mndagsex?

Question Turnigy Reaktor Mndagsex?

Hej

Har precis skaffat en ny laddare - Hobbyking Reaktor 300w/20a.

Njd n s lnge, men inte helt sker p om den r defekt eller ej.

Laddar 4S oftast, och sg igr att den totala volten var uppe strax ver 16.80 under laddning av ett 4S igr. Nr jag tittade individuellt p cellerna under laddning var de ok men det var tillrckligt fr att reagera.

Ikvll var det samma sak. Jag parallellladdade 3st 4S batterier p 1400mah styck p 2C, dvs 8,4 amp.
    Efter 10 minuter str det att den totala volten r p 16.97 (!!). Kollade cellerna snabbt i laddaren innan jag stngde och de var inte ver 4.2 utan strax under 4.1.
    Direkt stnger jag laddaren och mter batterierna separat och de ligger p 16.37, 16.38, 16.39.

Har jag ftt ett mndagsex till laddare eller r det "normalt" fr denna p nt vis?
    Laddaren var instlld att 16.8 r max fr 4s...

//Hebbe

Standard

Hej,

Det dr lter vldigt farligt, slpp den inte med blicken en sekund och var beredd att kasta ut allt p utsidan nr du laddar tills du rett ut det hr. Jag laddar sjlv alltid parallellt, MEN lt bli tills du har ordning p laddaren! Den verkar bra sig vldigt illa t som det r nu.

Det bsta r att prova att ladda batterierna med en laddare som du vet att laddar korrekt. Om du inte har mjlighet att gra det s fr du hlla mycket bra koll p laddaren nr du laddar ett av batterierna och mter med en bra multimeter eller med en bra lipotestare. Om den skter sig som den skall med det frsta s fr du kolla samtliga batterier. Glm ej kolla om ngot av dem tappar spnning onaturligt fort efter laddningen. Ett defekt batteri r den strsta faran nr man laddar parallellt.

Jrgen

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    2 643
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hej
    Det r om du laddar med mer n 1C som du kan se att cellspnningen gr ngot ver 4,2V under sjlva laddningen.
    Jag tror det har att gra med att mtning av spnning inte sker ver batteriet, utan i laddaren, och siffran inte r helt rttvis nt det gr mycket strm i laddkabeln. Prova att dra ner till 0,8C, om verspnningen frsvinner r laddaren korrekt. Min ICharger 208B gr samma. Det syns ocks tydligare i snabbladdningsprogrammet, och syns nstan inte alls i balansladdningsprogrammet. 4.25V/cell r ver kritiska grnsen fr cellkemin. I sjlva batteriet ska det inte vara mer n 4.23V. Nr jag mter med separat voltmeter under laddning r det grnt.
    fredrik

Standard

Skick tillbaks/slng och kp en bra laddare. Snla inte nr det ska kpas laddare, kp bra grejer. Finns en orsak till att de r billiga. Tillverkaren bryr sig inte. Ingen vill ha eld i ackarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Om det r som Freddan sger s ser du rtt spnning per cell i laddaren ven om totalsumman inte stmmer. Det r spnningen p balanskontakten som r intressant, det r den kta batterispnningen.

Prova p ett batteri under uppsikt och kolla direkt efter laddningen s att cellspnningen inte r ver 4.20v. Anvnd en bra mtare!

Turnigy Reaktor r en kopia p iCharger, vilket r en bra laddare. Men man vet ju inte hur bra de kopierat...

Standard

Tack fr alla snabba svar. Har lst p lite mer och hittat info hr som sger att det r som det ska:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...2115921&page=6

Men ska givetvis kontakta HK fr att att verifiera (kllkritik ). Mina mtningar bekrftade att ven om totalvolten inte stmde s stmde cellspnningen under laddning, vilket lutar t att det r som det ska - troligtvis.

mvh
    Senast redigerat av Hebbe den 2016-08-25 klockan 14:30. Anledning: stavfel

Standard

Totalspnningen som visas i dispayen brukar sllan stmma p mina laddare. Den kalkyleras oftas fel (det r allts en kalkylerad spnning och inte mtt). Tror inte att du har ngt problem med din laddare. Cellspnningsmtningen brukar dock vara vldigt exakt. Har kollat med en bra multimeter d jag sg samma fenomen som du.
    "Allting beror p allting"

Reg.datum
    sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Det r helt okej som du lser av spnningen. Det blir spnningsfall i laddsladdarna och drfr matas det ut lite extra spnning. Mtningen sker ver balanssladdarna och dr r knappt ngot spnningsfall. Det r rtt, det visar att allt r som det ska.

Som exempel kan jag sga att nr jag laddar med 40A ser det ut som spnningen r 4.25-4.3 V. Det r dock 4.200 p balanssladdarna. Allt eftersom strmmen sjunker minskar skillnaden och den slutar p 4.2V.
    Senast redigerat av Hkan den 2016-08-26 klockan 10:02.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •