Fått en fin liten motor av kollega på jobbet.
Vad kan man använda den till, resp vad kan man få för den..? Aldrig startad, i originalförpackning.
Kör ju mest el i övrigt.
Denna har ju ingen trottel heller..
![]()
Fått en fin liten motor av kollega på jobbet.
Vad kan man använda den till, resp vad kan man få för den..? Aldrig startad, i originalförpackning.
Kör ju mest el i övrigt.
Denna har ju ingen trottel heller..
![]()
”Vir prudens non contra ventum mingit”
Så länge den ligger i den lådan, så passar den perfekt i en bokhylla nära dej....
Retroholic!
Den behöver ingen trottel - det är fullgas som gäller till soppan är slut.
Jag har också en liggandes men den är i behov av renovering (alt ny ägare)
UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...
De går för 100 - 500 kr på tradera. Detta är en trevlig liten sak med ljud som en förvuxen mygga. 7x3 överhettar, 6x4 eller 5x4 och 5x3 passar bra. Mycket nitro.
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/...structions.pdf
fredrik
En ny TeeDee 0.049 i originalkartong är ett samlarobjekt. Jag tycker visserligen att motorer ska användas, men i detta fall hade jag nog valt att ställa den i vitrinskåpet.
Tradera är ingen bra prislikare i detta fall. Ska du avyttra den så är ebay mycket bättre då det finns samlare av dessa motorer "over there".
TeeDee var den vassaste modellen i Cox 0,8 cc serie och ett bra exemplar gav cirka 80 W uteffekt vid 21-22 krpm. Denna motor har tillverkats sedan 60-talets andra hälft. Om den har ett "myggnät" i insuget så är den tillverkad efter 1973.
Det där är fina grejor, vassaste .049 motorn ifrån Cox. De kräver ren ricin i bränslet och helst ballongtank ihop med en bättre nål än vad originalet har. Eftersom den är i så fint original skick med låda och allt (är verktygen med också?) så är den nu mera också ganska värdefull. Det finns dedikerade forum för Cox motorer (och flyg) här: http://www.coxengineforum.com
Där kan du säker få ett bra pris om du är villig att skicka utomlands.
Det är dock en sak som är lite konstig med ditt exemplar, jag är rätt säker på att den röda plasten vid förgasaren användes till TD .051 (?) medans TD .049 hade en svart del där....
Säkrast identifiering är att kika på kolven, .051 motorn har ett spår på kolven medans .049 motorns kolv är slät.
Här är ett två exempel på vad man kan ha dem till (den blåa har tidigare körts med Cox Babe Bee och den gula/röda har en Cox TD05RC i nosen):
![]()
![]()
Kör så det ryker!
Det stämmer nog, min har också röd plast...som tyvärr fått sig en smäll någon gång och gått sönder...hittade denna sidan
http://coxengines.ca/
De har en hel del reservdelar om de fortfarande är aktiva?
UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...
Ja de är aktiva och har väldigt bra service, frakten är också väldigt bra satt för oss här.
De köpte upp det stora restlagret ifrån Estes (som tidigare köpt upp det riktiga cox) och de tillverkar även en del nya delar. Plastdelen på TD är ett välkänt problem, men det finns numera också en aluminium ersättare på ebay.
Här är en liten filmsnutt ifrån en bänkkörning av min TD05RC, den går inte idealt där men det ger kanske en liten vink om hur de går.
Kör så det ryker!