Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken LiPo storlek?

  1. #1

    Standard Vilken LiPo storlek?

    Funderar på att skrämma upp min lilla 180 quad lite. Går idag på 3S 800mah, 1306 motorer och 4045x3BN. Flyger grymt fint men lite tam över polarens åkerfält.

    Sett att man kan få loss 4st EMAX RS2205 2600kv motorer för knappt 500:- men behöver då lämpliga accar. Quaden skulle väga ca 280g med de motorerna och funderar på 4S 1000mah 65C Graphene från Hobbyking. Är det lagom eller för stort/litet? Det väger ju 145g vilket jag tycker är rätt mycket men ett 1300mah 45C väger bara 20g mer vilket ju bara är några få procent. Märks vikten mycket tror ni? Idag väger quaden ca 290g med batteri, det kommer ju landa kring 425-445g med större motorer och acc. Kommer ju landa på 8:1 kraft/vikt så oändligt med kraft så frågan är mer hur flygkarakteristik påverkas av vikt.
    Skulle ju kunna gå ner på 1806 motorer, och 850mah batterier och spara nästan 100g men vore fint med lite längre batteritid än idag.

    Utöver det bra priset så är planen att byta till en 5" när min ram gått av anledningen till 2205 motorerna.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Senast redigerat av erolwi den 2016-09-09 klockan 18:28.

  2. #2

    Standard

    Du får räkna och jämföra... vad ger motorerna för max dragkraft vid fullgas med gamla setupen och motsvarande med nya och sen jämföra med vikterna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Du får räkna och jämföra... vad ger motorerna för max dragkraft vid fullgas med gamla setupen och motsvarande med nya och sen jämföra med vikterna.
    Oändligt mycket mer dragkraft så på så sätt är vikten inget problem. Frågan.är mer hur mycket mindre kvick den blir i reaktioner och om den "faller igenom" eller får "sämre glid" med högre vikt eller hur man nu ska uttrycka sig.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Sen såg jag att Graphene batterierna är väldans tunga. Exvis så såg jag nu att ett Tattu 4S1050mah75C väger in på 123g, 20g mindre och 5%mer energi och mer kräm, låter som en vinnare

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

  6. #6

    Standard

    Ju lättare desto enklare att svänga och få stopp, samt accelerera.
    Och sen hänger det på propellrarna också... stigning, diameter, massa.
    Och förstås PIDs och andra ställbara parametrar.
    Min 650-grams sten så tar stora svängar. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •