-
Kyosho pureten GP spider
Hej, jag blev lite sugen på att dra igång min gamla rc bil som stått och samlat damm i minst 13 år. Bilen är en kyosho pureten GP spider Porsche GT2 4wd. Motorn går runt men är det ens möljigt att få igång den efter så lång tid? Den funka bra sist den kördes förutom att jag aldrig fick växellådan att växla som den skulle. Något speciellt jag ska tänka på innan jag försöker starta den? Tanken får rengöras givetvis men alla slangar är silicon så dom borde väl funka? Går den igång ska jag även försöka få rätt på växellådan.
-

Drog igång en för någon månad sen, tog ett tag innan den gick som den skulle. Har stått ett bra tag tydligen, köpte en begagnad då jag ägde en likadan bil när dem kom ut på marknaden ca 1997-98. Min var P-ten Spider Mk2
Hur som.. rengör motorn om den stått länge. Du kan prova att starta upp den iof, men använd färskt bränsle.
Kolla så att filter är rena, och tanken inte innehåller något kladd. Snörstarten kan orsaka problem om den stått länge, ofta läckte det ut bränsle och olja till snörstarten. Detta för att mekanismen skulle smörjas, men snöret kan ha blivit dåligt och går sönder vid första rycket.
Byt slangarna, de kan torka in och bli dåliga efter alla år.
Mao, byt glödstift, slangar ev bränsle och luftfilter (eller rengör dessa två). Ja! , kolla så att packningen till pipan är hel annars byter du den också. Kan orsaka en del små irritationer annars
Växellådan justerar du med en insex efter bana och behov.
Jag har lyckats få tag i manualer till både bil och växellådan. Om det är en Spider Mk2 så är det samma.
MK1 och MK2 skiljde sig en del emellan, bl.a annat chassie, motor och lite annat smått.
http://www.rcscrapyard.net/kyosho-pu...pider-mkii.htm
-
Jag tror att det är en mk2, köpte den 1998 vill jag minnas. Luftfilter, slangar och glödstift byter jag då och sen rengör jag tanken. Ska jag droppa net några droppar nytt bränsle i motorn och dra runt också?
-
-
-

Skicka ett pm med din mail, så fixar jag en pdf på växellådan. Förmodligen samma låda, som MK2 använde. Den avstämda pipan ger bilen lite mer drag, speciellt om man körde med GS11R rovan. O andra sidan så nästan identiska motorer så när som på att 11R hade liite mer pulver, men ingen av dem var särskilt vassa. Fanns ju en anledning till Kyosho efteråt skickade med .15 motorer i senare bilar i pure-ten serien.
Du kan prova att ladda ackarna, men om dem stått så länge , så är det nog lika bra att byta ut. Vanliga alkaliska R6 fungerar ju, eller så kör du laddningsbara.
Nackdelen med just dessa bilar är väl att markfrigången är låg och kräver nästintill en perfekt asfaltsyta utan skräp o grus mm. Var just pga den anledningen att jag sålde min första i början av millenniet. Här hemmavid fanns knappt några lämpliga ställen att köra på,så det blev 1:10 buggy bilar, dock aldrig i tävlingssammanhang. Men..suget har varit stort länge på att få tag i en, så när jag fick chansen så tog jag den. Faktiskt roligare än eldrift, ljudet gör sitt och doften. Kladdet är ingen större fara
Och både rovan och bilen är lättmekade. Får man ordning på växellådan så blir det lite mer fjutt i bilen och snurrar på ganska friskt
)
Så här ser min bil ut med en kaross (karossen har gått ett par tävlingar hos förre ägaren, och då i nyare P-ten serie).
-
Det var min första metanol bil så jag tycker det hade varit mest kul att bara kunna ta ut den och köra lite ibland, så får man köpa någon mindre retro som även man kan låta grabben testa ibland också Jag har en (original till bilen) Porsche kaross i perfekt skick och en s40 btcc kaross som fortfarande ligger omålad i sin låda till den Jag håller med om att det är roligare nör det låter och lite kladd kan man leva med Jag skickar ett pm med min mail, det hade varit kul att få den att växla igen
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler