Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med Spektrum efter firmware-uppdatering

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Problem med Spektrum efter firmware-uppdatering

    Har en Spektrum DXe (i princip en 6:a men utan skärm, som styrs via en smartphone app). Bortsett att expo mm var fix förut, har radion fungerat perfekt med mina LemonRC-mottagare (valda pga storlek/vikt). Har kört en Crackwing liknade FPV-vinge (Das Boot) sedan i våras med radion.

    Men för en vecka sedan sände Spektrum ut en uppdatering av appen, med funktioner som finns i de större radiona (variable expo, dual rate etc). Trevligt, men appen talade om att radion var inte kompatibel. Inte så trevligt. Kunde fortsatt flyga vingen, men inget annat.......... Till slut kunde jag dock uppdatera radion, men nu började de verkliga problemen.

    Som nämnt, jag har flygit min vinge i ett halvår, elevons fungerade OK. Men uppgraderingen rensade alla modeller. Jag matade in det jag kom ihåg, men när jag kopplade upp allt, så ligger höjdroderfunktionen på skevroder rörelsen och tvärt om.

    OK, jag bytte om på servokontakterna, men ingen hjälp, bara spegelvände rörelsena.

    Spektrum har två elevon-lösningar, men ingen hjälpte.

    Kontakt med Spektrum är ett svart hål.

    Någon som har en idé hur jag kommer runt problemet, så jag får spakrörelsen i rätt riktning.

    Har även lagt in en Magnum Slowflyer och den har rätt spakrörelser, det är elevons som dumpar. Tydligen är Spektrum (bl.a. 6i) lite knölig, så jag gissar att jag fastnat i samma soppa.

    Uppdatering:

    Samma resultat med en Orange R615X. Spelar ingen roll vilken elevon typ A eller B, normal eller reverserad riktning eller höger servo i aileron och vänster i elevator på mottagaren (eller tvärt om - vilket helt klart ger motsatt effekt i en V-tail-konverter jag har på en annan kärra). Elevator fortsatt på aileronrörelsen och alierons på elevator.
    Senast redigerat av larsmn den 2016-09-15 klockan 17:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •