Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Undvika någon av dessa LiPo-tillverkare?

  1. #1

    Standard Undvika någon av dessa LiPo-tillverkare?

    Håller på letar lämpliga 6S-LiPo's i storleken 4000-6000mAh och max ca 30C (etikett...) som ska användas i par (parallellt). Följande har ackar som uppfyller dessa krav. Men är det någon av följande LiPo's man kan leva utan, undvika, osv? Om någon är prisvärd och/eller bra så säg. Jag vill att de ska funka i RC-flyg i temperaturer över noll grader (från varm behållare till flyget och upp i det blå).

    - Zippy
    - Rhino
    - TBS
    - LM
    - Dualsky
    - ROXXY
    - DBY Power
    - Wellpower
    - Align
    - Giant Power
    - FlightPower
    - Kryptonium
    - RFI
    - Vapex
    - Yuntong
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är väldigt svårt att ge generella råd, eftersom några namn är bra i vissa storlekar och dåliga i andra.
    Jag har haft bra lycka med mindre (3000mAh) Turnigy 6S märkta 40C men i verkligheten 25C, likaså 3300mAh Nanotech 6S märkta 45C ( i verkligheten 24C).
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Bra acc som du inte har med: Gensace/Tattu.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Turnigy Graphene kanske ? Har hittills fungerat bra hos oss.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jag har koll på GensAce, Gravity (klart nöjd med mina) och några andra icke nämnda ackar (samt Tattu).
    Dessa ovan har jag ingen bra koll på i dagsläget, vissa är helt nya för mig. Undrar om nån av dem är att undvika.

    Graphene blir rätt tunga med sina höga C, tyckte jag när jag kollade senast. De flesta andra hade lättare ackar med mindre prestanda vilket räckte långt ändå. Är fler som har Graphene-ackar.

    Nanotech som flera tillverkare använder lär inte ska klara kontinuerliga större uttag och med tanke på hur olika de utfaller att hålla sin kvalitet så hoppar jag nog glatt över dem.

    Skaffar hellre lite dyrare lättare låga C-ackar som stämmer bättre än billiga tunga höga C-ackar.

    Svårt detta. Siktade först på Turnigy Multistar 10C superduper-HobbyKingare men tror inte de pallar kylan på våra breddgrader för det strömuttag som behövs. Hittar ingen bra ersättare som inte väger massor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - det finns flera tillverkare av Graphene-ackar. Här hittar du några i denna test av ackar för race-quads - http://www.propwashed.com/graphene-l...ormance-tests/
    Visst är dom tyngre men man skryter ju om hållbarheten - vi får se hur det förhåller sig efter ett år eller så.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Är väl bara att strunta i alla nya och för mig udda märken och gå på säkra kort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jodå - det finns flera tillverkare av Graphene-ackar. Här hittar du några i denna test av ackar för race-quads - http://www.propwashed.com/graphene-l...ormance-tests/
    Visst är dom tyngre men man skryter ju om hållbarheten - vi får se hur det förhåller sig efter ett år eller så.
    Roger
    Jag kan flika in att jag flitigt misshandlar.
    2st dinopower-graphene 4s1500 70c -accar och de håller måttet rätt bra; råkat dra ur ett av dom till under 12v och höll ett öga på det men nu har jag blandat ihop dem och jag vet inte(märker ej) vilket som är det jag kört ur så hårt.
    (Detta hände då jag i stundens hetta laddade i en "tom" acc (15V~) i quaden och körde på tills videon började ge sig då kameran är 12v och accen började krypa under det...
    Dessa är rätt tunga dock och det behöver man vara medveten om, CG behöver förändras från en 'vanlig' 4s-lipo


    Jag Rek tattu:s accar; deras tattu-R 4s1300 95c är en riktigt bra acc; har 5st och de levererar så kraftigt under hela spänningen så du känner aldrig när accen börjar bli tom; antingen full kraft eller ingen kraft.



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Jag ska ju inte ha massor med C och hög vikt, har ingen nytta av 95C. Det är rätt stor viktskillnad på en 10C- och en 30C-ack redan (5000+mAh). Jag ska ha låga C, låg vikt, men orka flyga i över nollgrader.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låga temperaturer borde tala för en ack med i grunden lågt Ri kan man tycka - vilket då talar för en ack med "höga C". Bara en känsla jag har...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kolla även på Hacker TopFuel Eco-X LiPo. De är rätt populära land F3A flygare och jag vet flera topp F3A flygare som använder dessa, om det nu är nån garanti för att de är rätt bra. 20C på Eco-X och de är väl inte "jättedyra" (men inte billiga heller).
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-v...&c=5649&p=5649
    Lär nog funka till det du skall ha det till också.
    Själv kör jag med ThunderPower 25C Prolite+ LiPo (i mina F3A kärror).

    /Bo

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Jobb
    Flygingenjör
    Klubb
    Gamen

    Standard

    https://www.maxamps.com/

    Bra accar med livstids garanti!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och vad är "livstid" i deras ögon ?
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Jobb
    Flygingenjör
    Klubb
    Gamen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...och vad är "livstid" i deras ögon ?
    Roger
    Du får väl fråga dom!

    Har kört dom ett bra tag nu, inte att jämföra med några av de vanliga,
    men kostar ju en slant! (140C!!)

  15. #15

    Standard

    Aha, så lågt Ri = höga C... nu när du säger det så blir det väl så jo. roten ur (6/(kapacitet*Ri)) eller hur de nu var.
    Låt säga att setupen drar max 80A men ligger mest på 40A... och kör dubbla 6S 6000mAh 25C LiPos parallellt... och räknar med att C-talet på dem är bara hälften... 12,5... då klarar detta paket 150A om jag räknat rätt? Dvs dubbel marginal minst för att klara lite kyla och ändå kunna flyga. Så jag behöver inte ha 6S 6000mAh 95C-ackar, skulle jag tycka? De skulle även väga en hel del mer, helt i onödan. Det blir nog TP, har redan såna, men inte dessa.

    Top Fuel va lite intressanta... hm
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Zippy 5800 25C blåser upp sig och blir varma av 5C....
    Superhero

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ayon Visa inlägg
    Du får väl fråga dom!
    Man kan ju prova med att göra en enkel rimlighetsbedömning.

    Vi tittar på bilden




    True 150C 6500mah och kablar som ser ut att vara kring 4mm2. Räknar vi ihop 6.5*150 får vi fram 975Ampere som de menar fungerar kontinuerligt.


    som referens infogar jag en säkring på 1000A




    När man klurat kring detta kan man ju fråga sig om just den säljaren är den man skall fråga om livstids garanti.


    just sayin.
    Superhero

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du ska flyga vanligt, så ska du ha dubbla "tillverkar-C" eftersom tillverkare för det mesta ungefär dubblar siffran. Ska du flyga i kyla blir dina ackar sämre, bäst är ju om du stoppar dina ackar i kylen/frysen och mäter Ri, sämst är att gissa att du behöver dubbla siffran igen. Om du tänker dra 40A i kyla behöver du i så fall ackar specade för 160A, men i verkligheten 80A.
    Om du kan isolera dina ackar med t.ex. depron, bubbelplast eller liknande så mår de bättre. Har du plats att bära ut dem i fickan är det bra, större ackar brukar jag ha i en kylväska, den isolerar mot kyla också och håller ackarna varma.
    fredrik

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man kan ju prova med att göra en enkel rimlighetsbedömning.

    Vi tittar på bilden




    True 150C 6500mah och kablar som ser ut att vara kring 4mm2. Räknar vi ihop 6.5*150 får vi fram 975Ampere som de menar fungerar kontinuerligt.


    som referens infogar jag en säkring på 1000A




    När man klurat kring detta kan man ju fråga sig om just den säljaren är den man skall fråga om livstids garanti.


    just sayin.
    Nu är det ju inte så relevant att jämföra med en högspänningssäkring. Kolla hellre en bilsäkring 100A eller 300A

    https://www.mekonomen.se/bil/tillbeh...ring-pa98713sv
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bolt-on-sakring.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	60238
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maxisakring.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	18,1 KB 
Id:	60237
    Bilsäkringen för 100A bränner av cirka 3mm2 när den går. Det blir väldiga förluster i batteriet i och för sig med dessa klena kablar för allt över 100A. Med en kontakt som är god för 40A........
    fredrik

  20. #20

    Standard

    Ackarna ska vara i en FireFLY6 som ska göras om... den kommer använda Tiger Motors 4S-motorer som ska köras på 6S med andra proppar (kolfiber). Något som Tiger har OKat att fungerar. Vad de drar vet jag dock inte med 6S. Så det är lite hmhm där än. Men med 4S drar de inte mycket ström. Ska räkna i helgen och se vilka TP-ackar det blir. Ska se var jag kan placera en sån där 1000A-säkring. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •