Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: E-sky?

  1. #21
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Jag upplevde min honey bee King väldigt jobbig att flyga, det var nästan omöjligt att utveckla flygningen då det krävdes full fokus ständigt för att ens hålla den i luften.
    Ett glappigt länkage rakt igenom, dåliga servon etc.
    Men börja med att kolla tracking av bladen samt paddlarna. Kolla att du har så lite glapp/spel som möjligt o huvudet och tailmekaniken.
    //Nicke

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag upplever som du säger att både länkage och servona är glappa, men om det i huvudsak är det som är problemet så borde det väl finnas berättelser om att man lyckats bra med att tämja den, med hjälp av ganska enkla modifieringar, andra servon o länkages.
    Grejen är att jag blev med denhär E-skyen av en händelse och är inte säker på att jag är ute efter att byta ut den, men det vore ju kul att få den att bli mindre lynnig. Flygplan är nog egentligen mer min grej

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Genom att byta huvud, tailmekanik, länkage, lager samt styva upp chassit (allt med alternativa delar som är bättre än original) så har du i princip helt ny mekanik, mao en ny helikopter... Men till avsevärt högre pris än mekaniken för en helt OK ny 450 ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag tycker den är stadig nog när det gäller rotation kring sin egen axel, men den är vingling. Den står inte stilla. Vill man hovra och hålla den inom en kubikmeter så får man ligga i, ja jag lyckas inte med det helt enkelt. Hade hoppats att bara tightare servon skulle kunna lösa problemet (till en viss del,alltså) att nån här skulle stötta mej i det. Nåja, jag vinglar vidare

  5. #25

    Standard

    ska du få esky att flyga bra får du byta mycket,,lagade min kusins med ett nytt align huvud ,blev lite bättre men skaffade en begagnad trex 450 istället åt honom och min kusin blev bra mycketgladare och bättre på att flyga ,hadde han fortsatt med sin esky så hadde han nog slutat med helikopter

  6. #26
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag tycker den är stadig nog när det gäller rotation kring sin egen axel, men den är vingling. Den står inte stilla. Vill man hovra och hålla den inom en kubikmeter så får man ligga i, ja jag lyckas inte med det helt enkelt. Hade hoppats att bara tightare servon skulle kunna lösa problemet (till en viss del,alltså) att nån här skulle stötta mej i det. Nåja, jag vinglar vidare
    Visst blir det lite bättre med bättre servon, och lite bättre med tightare länkage, och lite bättre med bättre tail, och lite bättre med nytt huvud och lite bättre med ett bättre gyro.

    Varje del i kedjan introducerar glapp
    servo - servohorn till länkage - varje steg i länkaget - lager - swash - paddel länkaget - trycklager i huvud - bladfästen - bladen
    Och över allt det har du styvheten i kroppen som påverkar.
    Varje sak som inte är i perfekt balans introducerar vibrationer (jämför vibrationerna i min 550-size rätt välflygande heli https://www.youtube.com/watch?v=sxKps5tXuZM 40 sekunder in i filmen).

    tex om du har 8 steg från servo till blad (snabb uppskattning från en bild på Honey Bee King 2) och varje steg har ett glapp på 0.2mm så får du ett kumulativt glapp på 1,6mm i bladen, dvs de kan fladdra ganska friskt utan att bry sig om vad du spakar.

    Att fixa servona hjälper som en del på vägen, men vad vi vänligt försöker säga är att med den konstruktion som är och de material som är i den blir det nära på omöjligt att få den att flyga rent utan att bygga om den med allt anat än originaldelar runt om.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har köpte en begagnad T-rex 450L Dominator med 6S-motor som behöver kompletteras upp med servon och eventuellt flybarless-gyrogrejen (det följde med en kopiavariant av en sån och jag kommer säkert starta en ny tråd om den nån gång snart). Hursomhelst så blev det ju en ny Heli för mej och, … en med 6S gäller det väl att verkligen ha lite respekt för och tänka sej för när man ska till att starta upp.
    Den gamla ägaren ansåg att byggkvaliteten hos Align är lite si o så och nämnde framförallt att skruvarna är lite väl mjuka och att detta i kombination med låsvätska kan vara ett problem. Om det är så, borde man inte då vara beredd att byta ut alla skruvar man ger sej på till såna man vet är bra? Och en annan fråga som poppar upp direkt, kan man dra ner på användandet av låsvätska om man bara tänker flyga lugnt o inte ”fint” med den? Finns det instruktioner om var man använder låsvätska? I instruktionen till Helikoptern va?
    /Lars
    ps: Jag vill ändå försöka få den där E-skyen att bli lite... lite bättre och kan ju känna att det mesta av glappet i huvudsak sitter i servona, ska ut o leta bland specar på servon o göra ett litet försök,

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Det finns ju olika stark låsvätska.

  9. #29

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det följde med en liten flaska med nåt rosa i -gänglåsning förmodar jag och förmodar att den är tänkt att vara lagom stark.
    Jag har läst att skruvarna är onödogt mjuka till en Align och letar nog efter nya skruvar från början, små fina torx vore väl snyggt att hitta?

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har fått min E-sky betydligt mer hanterlig (hade redan beställt delar för metalluppgradering av rotorhuvudet, eller hur det kallas) Har satt dit servon med mindre glapp i dreven, från INO-lab och även minskat på utväxlingen på servohornen. Nya plastdelar till länkarna, lederna så flyger den nu ganska hanterligt.
    Det man slås av när man håller på med en Helikopter är ju att det är ännu viktigare att vara ganska mycket mekaniker, att hela tiden kolla att allt sitter ihop på rätt sätt, draget o inte glappar loss. Man vill ju gärna se helin när man flyger, alltså så är den ju ganska nära en, en ca fem till tio meter bara. Om nåt hoppar loss från den så är det ju ganska farligt. Ska man skaffa en rustning från medeltiden att ha på sej när man kör Heli?

  11. #31

    Standard

    Flyger själv en E-Sky.
    Kan rekommendera om att reservdelar till denna heli är lätt att finna på EBay och är åxo mycket billigare än att inhandla i Sverige. Tyvärr är det längre frakttid såklart.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •