Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 181

Ämne: Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 799
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

    Äntligen är det vinter igen - mörkt, kallt och allmänt otrevligt utomhus men varmt, ljust och skönt i bygglokalen!

    Alltså är det dags för en ny byggtråd. Den här gången kommer det också att bli en Moth men inte en DH82 utan en DH60. Närmare bestämt en DH60 Moth Major och förebilden kommer att vara SE-AMO som för ungefär 1 år sedan flögs från Nordkap till Sydkap av Johan Wiklund. Enastående bedrift som jag följde med stor beundran!



    Läs gärna mera om den fantastiska resan på Facebook eller på bloggen Cape to Cape.

    Den ritning jag kommer att utgå ifrån är samma som jag byggde min större Tiger Moth utifrån - en gammal Pilot-ritning från deras byggsats till en 1/4 skala Moth som vid förra bygget skalades den upp till 1/3 och användes mest för att få ytterkonturer mm ifrån. Det blir väl ungefär så nu också eftersom Moth 60 skiljer sig lite ifrån 82:an. Bland annat saknar vingarna pilform och kroppen är en enkel plywoodlåda istället för 82:ans konstruktion med stålrör och lister.

    Här kan du läsa lite mera om Moth 60 Major och den ritning jag har som förlaga finns här(1) och här(2)

    Det finns också ett par filmer på Youtube om förebilden:

    Att aldrig ge upp:


    Gipsy Moth IIIG: SE-AMO Rollout:


    Visst är det ett skönt flygplan med en fantastisk historia. Skulle egentligen ha byggt den i skala 1/3 som min tidigare Moth men p g a praktiska orsaker bestämde jag mig till slut att det får bli i en lite mera hanterbar storlek. Visserligen är stora modeller trevliga i luften men transporter till och från fältet är så besvärliga att det blir för lite flygning.

    Häng med i byggtråden om ni vill!

    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2016-11-07 klockan 18:15.

Liknande ämnen

  1. DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 348
    Senaste inlägg: 2019-07-19, 13:14
  2. Flair Tiger Moth 1/4 skala
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 207
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 12:28
  3. Tips på skala kärra i skala 1/4 eller skala 1/3
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 22:56
  4. 1/4 Tiger Moth
    Av lagavulin i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 18:07
  5. Barkarby & 1/4 skala Moth
    Av AM i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •