Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dags för ytterligare projekt, Typhoon

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Dags för ytterligare projekt, Typhoon

    Plockade ner ett projekt som jag skall börja förbereda, Typhoon.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ubåt.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	60670  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Moscht thingsch in here don't react to well with bulletsch mister Ryan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Underbart!!
    U-båtar är nice.
    Jag håller på ett projekt sedan länge men det vilar nu p.g.a tidsbrist. (Se annan post i denna sektion).
    Det som gör mig lite deppig är att det inte går att göra med radio i Östersjön, bara i sötvatten.
    Finns lösning med släp-antenn men det känns lite "så där" :-(
    Håll oss uppdaterade.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det blir min tredje ubåt i skaran, en som dök dynamiskt U-47 och en statiskt Akula som jag även körde FPV med. Denna blir cirka 230cm lång. Funderade på ett kit, med dessa var endast 170cm långa vilket kändes lite smått i vattnet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Fan vad skoj!! Fpva en ubåt... jag har ingen koll på detta alls, användes 2.4ghz som kontroll av dessa också? Tänkte på vattenmolekyler och 2.4ghz....
    Kenneth hur god sikt får man i hyfsat klart vatten och vilka frekvenser används för fpv respektive Rclänk och hur gjorde du för att lösa att kameran ej blir blöt, satt den bakom ett fönster?
    Jag tycker det låter spännande och dessutom kan man ju insektera botten på sin segelbåt med en fpv ubåt!


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör med en gammal 40Mhz radio, 2.4 fungerar inte alls i vatten och dåligt i regn. Sikten hänger på kvaliteten på vattnet, i simbassäng ser man allt, dock även där börjar det bli grumligt vid 25m. I sjöar kan det vara super sikt och att man inte ens ser handen framför linsen. Jag körde med vatten tät ccd kamera som tål typ 50m djup, sedan med kabel och flytboj med 5.8 transmission för video link.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag kör med en gammal 40Mhz radio, 2.4 fungerar inte alls i vatten och dåligt i regn. Sikten hänger på kvaliteten på vattnet, i simbassäng ser man allt, dock även där börjar det bli grumligt vid 25m. I sjöar kan det vara super sikt och att man inte ens ser handen framför linsen. Jag körde med vatten tät ccd kamera som tål typ 50m djup, sedan med kabel och flytboj med 5.8 transmission för video link.
    Aha ok, det var det jag tänkte - att 2.4 ej skulle fungera så bra : intelligent lösning med fpv på flytboj; så om man vill utföra detta så skulle ev ezuhf på 433mhz fungera som styrlösning?
    Nån som provat lägre frekvenser på fpvlänken i en ubåt ? 1.2 kanske inte är optimalt men om man skulle använda 1080mhz kanske man skulle kunna komma några m djupt förutsatt att man står hyfsat nära och kör med riktad antenn?
    Hur har du gjort m djupgåendet ? man använder väl ej luft/vatten för att stiga och sjunka utan man tar in så mycket ballast att ubåten inte riktigt flyter?
    Tack för tipsen det skulle vara kul att bygga en egen, om man fpvar den behöver den ju inte vara så snygg eller skalamässig heller !
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du måste ha så låg frekvens som möjligt för att tränga igenom vatten. Vattenmolekyl skakar av 2.4GHz, samma vid 1.2 fast något mindre effekt. Du måste långt under 100MHz helst ner på långa långvågsbandet (3-30KHz) för att det ska tränga igenom vatten.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Commun...ith_submarines
    Här en bild på en bra antenn
    https://upload.wikimedia.org/wikiped...LF_antenna.png
    fredrik

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kenneth! Detta är högintressant!!
    Hur löste du släpantennen?
    Förlängde du bara kabel fr sändar-kortet till själva antennen?
    Vilken kabel i så fall? Krävs det högre effekt p.g.a den förlängda kabeln?

    Har du bilder?

    Hur lång kabel hade du?

    Påverkade den ubåtens trim eller gjorde du den flytneutral med bojar?

    Skulle verkligen uppskatta lite detaljer kring detta (kanske i en egen tråd då det är lite off topic?)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade tur, då kamera kabeln jag använde var endast något tung och krävde endast en liten frigolit bit fasttejpad var 5m för neutral. Jag började med 25m lång kabel men den kortades allt eftersom och jag slutade med 12m då fungerade det bra, ubåten gick ner till 4-6m beroende på vattenkvaliteten. Jag hade vtx på bojen en vanlig 600mW immersion, för att jag hade en sådan ledig. Man är typ max 50m bort på en meter djup. Antennen har man liggande övert i ubåten för bästa mottagning. Härlig känsla att med dominator glasögonen stå och flyga runt i vattnet. Har sett bilar, mopeder, cyklar, fiskar och kräftor liggandes på botten eller sväva omkring i vattnet. Någon gång har det plötsligt blivit jättedålig sikt för man rört upp botten och fått tömma tankarna och vänta till man ploppar upp i ytan. Jäkligt skoj, dock lite trasligt med video kabeln och bojen, med helt klart värt det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Känner ni någon som har en ubåt liggande hör av er, jag är intresserad.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har precis dragit vattenlinjen och det blir 95 liter volym under vattenytan vid fullt blåsta tankar. DVS båten skall väga minst 95 kg vid ytläge, OK, det ställer krav på transport till och från vattnet. Helt under vattnet skall den väga cirka 119kg, vilket ger ~24 liter aktiv ballasttank. Dags att gå till ritbordet med den utgångspunkten.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •