hej
jag gillar 3,5mm batterikontakter som ska funka upp till 95 amp som passar till xt60.
men hur stor effekt klarar dessa kontakter är frågan
står inget om detta bara hur många amp dom klarar
någon som har ett humm??
hej
jag gillar 3,5mm batterikontakter som ska funka upp till 95 amp som passar till xt60.
men hur stor effekt klarar dessa kontakter är frågan
står inget om detta bara hur många amp dom klarar
någon som har ett humm??
Det är Amp som gäller i detta fall, så är det alltid när man diminsonerar ledningsarea och brytare. Spänningen har bara betydelse för isolationen
Som uffe skriver så är effekt ett mått av produkten av din spänning som inte har så mycket med kontakten att göra och strömmen du drar igenom.
Så du får räkna
2S * 95A = 3.7V*2*95A=703W
3S ger 1054W och så vidare.
fredrik
ok
så dessa 3,5mm kontakter går utmärkt att på 8s plocka ut 2800w?
mvh
Frågan är väl snarare om det är lämpligt att ta ut 95A via en 3,5 mm rund kontakt ?
Jag har inte svaret men skulle nog dimensionera upp kontakten lite med de strömmarna...
Roger
Ja det skall det göra i teorin, men jag skulle inte göra det för nära gränsen vad det klarar, i alla fall 20% säkerhet vill jag ha och sen gäller det att sätta ihop kontaketen i obelastat läge annars får man en överraskning och brända fingrar
Cells Volt Watt AMP 2 7,4 2800 378 3 11,1 2800 252 4 14,8 2800 189 5 18,5 2800 151 6 22,2 2800 126 7 25,9 2800 108 8 29,6 2800 95
Vilka är "dessa 3.5mm"? De flesta tål 60A eller mindre, det finns tyska kvalitetskontakter som tål mer.... XT60 tål knappt 60A.
Vid 8S måste du ha nån typ av kondensatorladdning, t.ex. med en extra +-kontakt som du ansluter först via motstånd. De kallas anti-spark, och finns till XT90, kallas då XT90S och tål cirka 75A.
https://hobbyking.com/en_us/xt90-s-a...pairs-bag.html
Skulle jag ha kinakontakter till 95A skulle jag ha en XT90 till jord (bägge kontakterna till jord) och en annan XT90 till matning (bägge kontakterna till matning) samt en extra kondensatorladdning. Eller det enklare alternativet med en XT90S och en parallell XT90 på både batteri och fartreglage.
fredrik
3,5mm köpta på hk ska klara 95amp men har bara kommit upp i ca 70a själv
vad gäller 8s så tror jag att jag hoppar det och håller mej på max 6s och kärror passande till det
8s lät för bökigt :-)
Jo - specar på många "Kina-kontakter" är ungefär som C-rating på Kina-LiPo. Halvera värdet så är du närmare sanningen om man skall ha nån enkel regel.
Roger
glöm inte att 99% inom rc-hobbyn tillverkas i just KINA :-)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Vad menas med "klarar" i det här sammanhanget? En kontakt med stor anliggningsyta och stort kontakttryck har lägre resistans än en med liten yta och/eller lågt kontakttryck (föroreningar ökar också resistansen!). Spänningsfall och effektutveckling (värme!) ökar med ökad resistans (vid samma ström).
Den absoluta gränsen går väl då isoleringen smälter! Snarare handlar det om att vi vill ha så lågt spänningsfall som möjligt. Vi vill ju att tillgänglig batterikapacitet ska användas till motorn och inte för att värma upp kontakter.![]()
/Leif
hk 6kr paret.kanske inte håller för 95a men billiga är dom :-)
Ja - du ser ju direkt skillnaden mellan dessa och den Hyperion-kontakt som Fredrik länkade till. Är helt övertygad om att konstruktionen på Hyperions kontakt klarar behövligt kontakt-tryck avsevärt längre.
Roger
fel
det var denna jag menade och dom kostar ca 4kr paret :-)
Jag arbetar efter en annan filosofi där jag gärna köper kontakter värda namnet med en vettig konstruktion och istället flyger säkert.
Titta på MPjets guldkontakter. En helt annan design som jag i mitt stilla sinne undrar varför kineserna inte snor. Varför kopiera skit när man kan kopiera bra saker? Bara en sån sak....
![]()
Superhero
Även jag har använt MP Jet-kontakter och dom påminner ju konstruktionsmässigt om Hyperions. Så de som Lizzy länkade till skulle i alla fall inte jag använda eftersom det uppenbart finns kontakter med en bättre konstruktion.
Roger
@Leif Pernstig: Ett exempel på vad klarar kan betyda. Jag har föregått med gott exempel i min numera rätt skruttiga Acromaster. Jag har XT90-kontakter. Jag envisas med att köra 3S LiPo 2200mAh ("65C" - i verkligheten 28-32C). Jag har en SK3 3542/1000 kv och 12x6. I peak drar jag 80A. Detta gick bra i flera år ända tills i somras då mina hk 3.5mm bullet mellan motor och fartreglage bokstavligen gick upp i smulor och fartreglaget dog av plötslig brist på last, och tog med sig motorn. Nu har jag Hyperion 3.5mm bullet i stället på samma ställe och hoppas på många fler flygningar. Jag flyger max 5sekunder på fullgas/80A, sen ser jag inte längre planet.
HK-ratade till 80A i verkligheten inte mer än gissningsvis 55A.
![]()
fredrik