Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp!! Turnigy9xpro med ezuhf !!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Hjälp!! Turnigy9xpro med ezuhf !!

    Hej! !!

    Nu har jag laborerat med detta i över en vecka utan att få det flygbart! men ack så nära jag är!


    Problem ; har en bixler med ezuhf och en turnigy9xpro med modul - körandes dess eget OS som jag kopplat mot en eagletree vector.

    Problem nr 1;
    det första att jag ej tycks hitta eller förstå subtrim och failsafe på denna radio - behöver hjälp med det då efter jag kör vector RXwizard så hamnar skeven inte i centrum av vingen: jag behöver subtrimma dem till läge och köra denna Wizard igen, hur hittar jag subtrim?

    Problem2 behöver hjälp att förstå hur jag sätter endpoints på olika kanaler; borde vara i samma meny som subtrim tycker man?

    Behöver verkligen hjälp med detta det har varit riktigt frustrerande med dessa grejer då man behöver koppla in datorn och alla drivrutiner bråkar med varandra för mig (alla GUIs för olika fc misstänker jag)

    Tacksam för hjälp
    MVH Gustaf,








    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Ett hett tips är att byta till OpenTX eller ER9 i radion.....
    /Jonas

    Skickat från min HUAWEI Y560-L01 via Tapatalk

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Det är denna du menar?

    Glöm denna fråga jag fixade problemet! ! Strulet var att h spak ej var kalibrerad korrekt därav felet i vector GUI!

    Så nu skall allt fungera maiden sker imorgon!!


    Nån som vet hur man programmerar broms på ZTW 45A ESC?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Japp....
    Och eftersom du uppenbarligen kommer att nyttja licens belagda frekvenser (400 - 450 Mhz) förutsätter jag att du numera är sändaramatör?
    Om inte är riskerna och olämpligheten lika stor som när du skulle flyga multirotor med frekvenser du saknar tillstånd för.
    /Jonas

    Skickat från min HUAWEI Y560-L01 via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Nu har du nog tyvärr lite fel, jag sökte på 430-435Mhz

    433,05 434,79 Allmän kortdistansradio Undantag från tillståndsplikt 2006/771/EG 2013/752/EU

    433Mhz är enligt PTS ej licensbelagd.


    http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Ja, det stämmer, under förutsättning att du kör max 10mW ERP.
    Men eftersom du kör minst 1W troligen betydligt mer så måste du vara licensierad sändaramatör.
    /Jonas

    Skickat från min HUAWEI Y560-L01 via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    minst 1 W - vem kör så stark sändare på 433?

    Den når mycket längre med lägre uteffekt så det är overkill att köra på det.
    Senast redigerat av UndCon den 2016-11-23 klockan 00:40.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Va? 1w?? Ezuhfmodulen jag kör med har 200- respektive 600mw sändstyrka..och detta är ingen multirotor utan en bixler..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Japp....
    Och eftersom du uppenbarligen kommer att nyttja licens belagda frekvenser (400 - 450 Mhz) förutsätter jag att du numera är sändaramatör?
    Om inte är riskerna och olämpligheten lika stor som när du skulle flyga multirotor med frekvenser du saknar tillstånd för.
    /Jonas

    Skickat från min HUAWEI Y560-L01 via Tapatalk
    Förlåt känner vi varandra? När skulle jag flyga multirotorer på "förbjudna " frekvenser? Har jag nånsin ej varit radioamatör?

    Mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Javisst, skaffar man licens borde man vara allt annat än amatör

  11. #11

    Standard

    Det finns flera varianter med olika uteffekt, men den du har sänder med 20 - 60 ggr för hög effekt för att användas lagligt utan amatörradiocertifikat.

    Problemet när du använder UHF utan rätt behörighet / kunskap är att du både kan störa andra och bli störd själv (vilket i sämsta fall kan leda till att din Bixler går ner på någon eller något).
    När man använder använder UHF ska man först förvissa sig om att frekvensen är ledig innan man börjar använda den och eftersom du sänder med i förhållande vis låg effekt kommer troligen andra stationer (sändaramatörer) ha svårt att höra dig och eftersom vi som är sändaramatörer får sända med 1000W på samma frekvenser som du vill använda kan du gissa hur det kan sluta.
    När jag använder dom frekvenserna för att prata på sänder jag normalt med 30W - 60W vilket fullständigt dränker dina 200 eller 600mW om jag är närmare än 10Km.

    /Jonas

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Förlåt känner vi varandra? När skulle jag flyga multirotorer på "förbjudna " frekvenser? Har jag nånsin ej varit radioamatör?

    Mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Nej, vi känner inte varandra, men för något år sedan skrev du på forumet att du skulle köra UHF på någon multirotor och när jag informerade dig om olämpligheten på samma sätt som nu fick jag en utskällning av det grövre slaget och du kallade mig för både det ena och det andra....
    Du påstod vid samma tillfälle att du var sändaramatör, vilket jag ifrågasatte då ingen med ditt namn från Uppsala fanns registrerad.

    /Jonas

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej, vi känner inte varandra, men för något år sedan skrev du på forumet att du skulle köra UHF på någon multirotor och när jag informerade dig om olämpligheten på samma sätt som nu fick jag en utskällning av det grövre slaget och du kallade mig för både det ena och det andra....
    Du påstod vid samma tillfälle att du var sändaramatör, vilket jag ifrågasatte då ingen med ditt namn från Uppsala fanns registrerad.

    /Jonas
    Okej så du har med andra ord sökt efter mina personuppgifter? ?

    Jag förstår verkligen om jag reagerade illa då spec då jag bara ställde frågor om det, lika illa jag tar vid mig som nu faktiskt, tänker inte ens kommentera amatörradiocert el vilken stad jag bor i då du verkar vara rätt obehaglig som söker i register efter folk


    klarar mig fint utan dina "tips" framöver

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Det finns flera varianter med olika uteffekt, men den du har sänder med 20 - 60 ggr för hög effekt för att användas lagligt utan amatörradiocertifikat.

    Problemet när du använder UHF utan rätt behörighet / kunskap är att du både kan störa andra och bli störd själv (vilket i sämsta fall kan leda till att din Bixler går ner på någon eller något).
    När man använder använder UHF ska man först förvissa sig om att frekvensen är ledig innan man börjar använda den och eftersom du sänder med i förhållande vis låg effekt kommer troligen andra stationer (sändaramatörer) ha svårt att höra dig och eftersom vi som är sändaramatörer får sända med 1000W på samma frekvenser som du vill använda kan du gissa hur det kan sluta.
    När jag använder dom frekvenserna för att prata på sänder jag normalt med 30W - 60W vilket fullständigt dränker dina 200 eller 600mW om jag är närmare än 10Km.

    /Jonas
    Med dessa frekvenser är det smällar man får ta, skulle ej köra ezuhf utan fungerande RTH i fcn

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Flera PMR säljs med 0,5W uteffekt helt lagligt, utan krav på licenser - så en flygradio på tex 100mw (0.1W) är helt OK.

    Men som alltid gäller det att kontrollera sina frekvenser innan man flyger - du har väl satt på frekvensklämman
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •