Ursprungligen postat av
Mjoelner
Vad det gäller bidrag, eller "allmosor" som vissa kallar det, så är jag helt enig med Ove.
RCFF ska främja modellflyg och en del av det kan t.ex. vara sponsring av meetings eller verksamhet i lokala klubbar, t.ex. byggkurser, ungdomsverksamhet, etc. Eller varför inte bidrag till en klubb som råkat i trångmål, exempelvis som när någon brände ner MRFS klubbstuga (nu fick vi inget bidrag från RCFF vad jag vet, utan jag tog det mest som ett exempel).
Såvitt jag kan se så är detta förenligt med nuvarande stadgar.
Vad det gäller stadgar och beslut från klubbmöten så menar jag att dom absolut inte ska detaljstyra saker och ting. Jag har suttit i för många styrelser där föreningen försökt reglera alldeles för mycket, oftast på årsmötena och då ger man inte styrelsen det arbetsutrymme som krävs och om omständigheterna ändras så ska styrelsen likväl genomdriva dåliga beslut (eller kalla till extra föreningsmöten för att försöka upphäva dom).
Vad jag vill ha sagt är att vi ska akta oss för att detaljstyra för mycket i stadgarna (eller i beslut från årsmöten). Jag menar att vi istället ska stadgar och beslut i generella ordalag och som tar ut kursen för föreningen i stora drag. Sen ska vi ge styrelsen rörelsefrihet att arbeta.