Reklam

 
Sidan 6 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #101
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Inget konstigt med att RCFF är en rikstäckande förening utan ytterligare anslutning till förbund och som existerar parallellt med SMFF. Finns exempelvis inom radioamatörerna som också har myndigheternas regler att följa : http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2...orradiofragor/

    RCFF har ju haft en fungerande medlemsregistrering och det är ju medlemmarna som godkänner platserna man flyger på så jag förstår inte vad som är problemet med uteblivna årsmöten. Finns inga lagkrav på att ideella föreningar med låg omsättning typ RCFF behöver redovisa sin ekonomi, men det kan ju vara lämpligt för att vara trovärdig gentemot medlemmarna och eventuell granskning av Skatteverket att man inte har svarta affärer.

    / Ingemar
    Det är två olika saker vad som är lag/krävs osv mot vad som är lämpligt. Om man via RCFF tecknar en försäkring så gäller den försäkringen med villkor. Villkor som gäller dem som flyger via RCFF. Detta innebär att försäkringsbolaget tagit ställning till vad RCFF är när de sålde sin försäkring. Medlemmen skall följa RCFF's regelverk gällande flygsäkerhet. Om det nu visar sig att RCFF inte är det dem sagt så kan jag se framför mig att försäkringen inte gäller när det väl kommer till kritan. Försäkringsbolag tycker inte det är hål i huvudet att följa skriven text, iaf om det gynnar dem.
    Superhero

  2. #102

    Standard

    IngemarTh: Allt är ju relativt men när jag pratade med en som jobbar mycket med olika föreningar så sa hon att en förening med över 1300 medlemmar och intäkter på 130 000:-/år är en ganska stor förening och man ska inte i en sådan förening strunta i att ha årsmöte eftersom man måste rösta om ansvarsfrihet för styrelsen.

  3. #103

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    IngemarTh: Allt är ju relativt men när jag pratade med en som jobbar mycket med olika föreningar så sa hon att en förening med över 1300 medlemmar och intäkter på 130 000:-/år är en ganska stor förening och man ska inte i en sådan förening strunta i att ha årsmöte eftersom man måste rösta om ansvarsfrihet för styrelsen.
    Ja som jag skrev så kan det påverka trovärdigheten som förbund/förening och det är ju aldrig bra.

  4. #104
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man kan tycka mycket. Faktum kvarstår att om premien är betald gäller försäkringen. Det är en företagsförsäkring - inte en förbundsförsäkring. Nisses Bil & Plåt har väl inga årsmöten.... Eller?

    RCFF ska inte vara ett betongförbund. Vår kostym är anpassad till den aktuella verksamheten. Vi har på alla punkter uppfyllt de mål vi satt upp. Enda undantaget är årsmötena - som det kommer att visa sig av våra årsmöteshandlingar - är mer formalitet än livsavgörande.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #105

    Standard

    AM: Hur mycket bidrag har betalats ut från RCFF (till klubbar mm) sedan 2015?

    Edit: Du kan svara i ett PM om du inte vill skriva det här

  6. #106
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du hittar summorna i Styrelseprotokolle.
    När årsmötesprotokollen kommer ut denna vecka kan alla stilla sin nyfikenhet.
    Jag har för mig att förra året betalade vi ut över 40.000kr till klubbsr som sökt bidrag.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #107

    Standard

    AM: Det måste ju vara väldigt tveksamt att fortsätta dela ut bidrag(från medlemmarnas pengar) om man inte har varken årsmöten eller någon som har mandat i styrelsen och särskilt utan utskick om inkomna förslag senast 30 dagar före årsmötet? Hur ska medlemmarna ha en chans att påverka vart pengarna går då?

    Man borde väll(med sunt förnuft) sluta betala ut bidrag och istället hålla pengarna på kontot om hela styrelsens mandatperiod går ut eftersom årsmöten inte hållits. Eller?

  8. #108


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    AM: Det måste ju vara väldigt tveksamt att fortsätta dela ut bidrag(från medlemmarnas pengar) om man inte har varken årsmöten eller någon som har mandat i styrelsen och särskilt utan utskick om inkomna förslag senast 30 dagar före årsmötet? Hur ska medlemmarna ha en chans att påverka vart pengarna går då?

    Man borde väll(med sunt förnuft) sluta betala ut bidrag och istället hålla pengarna på kontot om hela styrelsens mandatperiod går ut eftersom årsmöten inte hållits. Eller?
    Håller absolut med om detta. F ö tycker jag att hela idéen att vissa klubbar kan få bidrag ifrån våra gemensamt ihopsparade pengar är felaktig. Redovisa gärna öppet vilka klubbar som fått bidrag de senaste åren och hur mycket vid varje tillfälle. Efter vad jag sett är det inte speciellt många klubbar men flera av dessa har fått dessa pengar vid flera tillfällen. Och kanske då utdelade av en styrelse utan mandat att göra detta. Har RCFF sånt överskott att vissa klubbar kan dra ekonomisk fördel av detta så tycker jag personligen att man istället kan sänka medlemsavgiften.
    Att ge bidrag på tämligen lösa grunder (som det faktiskt är här av de protokoll jag läst) är alltid en väldigt slumpmässigt fördelning av gemensamma tillgångar och risken finns att det finns personliga kopplingar som är till fördel för en del av de klubbar som får dessa bidrag - och det borde vara en situation som styrelsen rimligen borde vara försiktig med att riskera att råka ut för rent juridiskt. Så enklaste sättet är nog att upphöra med denna slumpmässiga fördelning av våra tillgångar.
    Att hjälpa till vid rättsliga tvister och försäkringsärenden är en annan sak och det borde ha betydligt högre prio i så fall och inget som skulle påverkas av att RCFF slutar med allmosorna till vissa klubbar.
    Roger

  9. #109

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Vet inte om det är värt besväret att debattera ämnet något mera innan kommande årsmöte. Mina kommentarer kommer kanske att uppfattas som väldigt negativa och personligt riktade, kanske rent av som personliga angrepp, men hur som helst...

    Jag riktar skarp kritik mot hela RCFF´s tidigare styrelse hur man vanskött förbundet de senaste åren, och då tänker jag på hur man jobbat i strid mot stadgarna. Tyvärr har hela styrelsen del i att RCFF har tappat i anseende runt om i landet. Tror inte heller att Oves uttalanden på diverse forum har förbättrat RCFF´s anseende nämnvärt.

    Vad gäller de lagliga aspekterna om huruvida personer ur gamla styrelsen har rätt att teckna avtal eller göra ekonomiska in och utbetalningar låter jag vara osagt, men frågan måste redas ut. Kanske kan vi få klarhet på årsmötet?

    Jag hoppas på ett uppstädat RCFF med en ny ordförande efter årsmötet!

    /Ville

  10. #110

    Standard

    Jag tror detta blir riktigt skitbra när det är klart. =) Svackor händer bland allt sunt förnuft och jag är rätt så bombsäker på att en eller flera av er absolut kan få omkull hela rubbet om ni nu vill det. En eloge till er som kämpar med att få det att funka och gå runt fast det är ideellt arbete på er fritid och att ni gör det bästa ni kan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #111


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Åsikter verkar det finnas det gott om. Min fråga lyder, Hur många har erbjudit sig att ställa upp i valet av styrelse?

  12. #112

    Standard

    Jag har framfört mitt intresse att delta i RCFF´s övergripande arbete för modellflyghobbyns utveckling, vilket var en av RCFF´s viktigaste målsättningar vid bildandet 2006.


    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  13. #113

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    De av er som har synpunkter och tankar kring RCFFs verksamhet, exempelvis användningen av ekonomiska medel, bör lämna in förslag inför årsmötet. Det sker enklast genom mejl till ordföranden: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus. På så vis kan ärenden tas upp till behandling och beslut vid årsmötet. Stadgarna beskriver vad som gäller:

    "§ 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
    Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor före årsmötet. Rätt att inge förslag tillkommer styrelsen, samt enskild medlem. Förslag föreläggs årsmötet med styrelsens utlåtande. "

  14. #114

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Jag har framfört mitt intresse att delta i RCFF´s övergripande arbete för modellflyghobbyns utveckling, vilket var en av RCFF´s viktigaste målsättningar vid bildandet 2006.


    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

    Jag tror och anser att du blir en klippa i RCFF:s styrelse, Mats!
    Väldigt torrt på fötterna när det gäller siffror och målsättning, vilket man inte alltid kan beskylla 'det andra förbundet' för...

    ....anser jag!
    Retroholic!

  15. #115

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller absolut med om detta. F ö tycker jag att hela idéen att vissa klubbar kan få bidrag ifrån våra gemensamt ihopsparade pengar är felaktig. Redovisa gärna öppet vilka klubbar som fått bidrag de senaste åren och hur mycket vid varje tillfälle. Efter vad jag sett är det inte speciellt många klubbar men flera av dessa har fått dessa pengar vid flera tillfällen. Och kanske då utdelade av en styrelse utan mandat att göra detta. Har RCFF sånt överskott att vissa klubbar kan dra ekonomisk fördel av detta så tycker jag personligen att man istället kan sänka medlemsavgiften.
    Att ge bidrag på tämligen lösa grunder (som det faktiskt är här av de protokoll jag läst) är alltid en väldigt slumpmässigt fördelning av gemensamma tillgångar och risken finns att det finns personliga kopplingar som är till fördel för en del av de klubbar som får dessa bidrag - och det borde vara en situation som styrelsen rimligen borde vara försiktig med att riskera att råka ut för rent juridiskt. Så enklaste sättet är nog att upphöra med denna slumpmässiga fördelning av våra tillgångar.
    Att hjälpa till vid rättsliga tvister och försäkringsärenden är en annan sak och det borde ha betydligt högre prio i så fall och inget som skulle påverkas av att RCFF slutar med allmosorna till vissa klubbar.
    Roger
    Ripa Mfk är en av de klubbar som årligen sökt bidrag genom RCFF för det årligen återkommande Ripalägret, ett läger som arrangeras med målsättning att skapa bredd och utveckling i modellflyghobbyn, RCFF har under flera år beviljat klubbens bidragsansökningar från 3 000 till 5000 per år, med mål och syfte att kunna arrangera Ripalägret till en vettig kostnad för deltagarna, och samtidigt återinvestera eventuella vinster för framtida utveckling, de första åren söktes bidragen för direkta, och övergripande utvecklingsfrågor, på initiativ och förslag från RCFF sökte klubben bidrag för toaletter under meetingveckan 2016.

    Under Ripalägret 2016 räknade vi in drygt 125 boende och ca 1000 talet dagliga besökare, av dessa bedömer vi att antalet RCFF medlemmar, varav flera även kan vara medlemmar i SMFF svarar för ca 80 % av deltagarna, så 50 % tillbaka för 80 % av deltagarna är en form av mervärde av medlemsavgiften för RCFF´s medlemmar.

    Finns det några förslag med PR mässiga idéer och åtgärder som kan locka fler nya deltagare till modellflyghobbyn, och dessutom återuppväcka intresset för många ”gamla” modellflygare varje år, och detta, under den vecka som lägret pågår, som under 2016 tenderade att bli två veckor, p.g.a. flera gästers trivsel, är vi som klubb idel öra.

    Ripa Modellflygklubb har som målsättning att skapa mervärden som lockar såväl medlemmar som gästande modellflygare till vår hobby.
    http://www.ripamfk.com/index.php/besoka-faltet

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  16. #116

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag tror och anser att du blir en klippa i RCFF:s styrelse, Mats!

  17. #117

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Likaså bör vi verkligen ta tillfället i akt och se till att Michael med allt sitt kunnande och sitt värdiga sätt både i bemötande
    av folk samt skrivande. Han behövs på en central position inom RCFF, om han vill förståss.����

  18. #118

    Standard

    Mitt motiv för att skriva här är för att uppmärksamma de enskilda medlemmarna på att de kan drabbas om något de ”tror” eller ”hört” kanske inte gäller.
    De enda beslutande organ som finns är ett årsmöte och styrelsen. Efter 2014 finns ingen vald styrelse och därmed kan inga beslut fattas i enlighet med stadgarna. Den tidigaste tidpunkten för ett beslut är vid ett nytt årsmöte.
    Villkoren i ansvarsförsäkringen säger att flygning får baraske på plats som har godkänts av den juridiska personen RCFF (inte enskilda medlemmar) eller lokala klubbstyrelser. Eftersom den juridiska personen inte kan fatta några beslut förrän tidigast vid årsmötet och inga lokala styrelser finns inom föreningen torde inte försäkringen gälla förrän tidigast vid detta tillfälle.
    Medlemmarna måste väl förutsätta att deklarationer har inlämnats till Skatteverket, men då ingen vald styrelse har funnits måste dessa ha undertecknats av icke behöriga.
    Givetvis måste alla företag fastställa räkenskaperna en gång per år och om det omfattar mer än en person ha ett möte. I ett bolag kallas det dock inte för årsmöte. Det som RCFF har missat är minst det som jag räknade upp i det tidigare inlägget och alltså inte bara årsmöten under dessa år.
    En ideell förening måste uppfylla vissa kriterier för att få skattefrihet. Ett är att det ska finnas ett avtal mellan medlemmarna och föreningen och detta kallas stadgar. Tar man emot pengar utan att stadgarna följts bör dessa pengar vara skattepliktiga. Den som utan mandat utbetalar pengar från ett konto tillhörigt någon annan begår ett brott och blir personligt ansvarig.
    Tyvärr måste även ideellt arbete följa vissa ordningar och i det ingår att få ansvarsfrihet när man handhar andras pengar. En ny styrelse tar på sig ett stort ansvar om den tar vid efter att icke behöriga personer fått ansvarsfrihet utan att varje avsteg från stadgarna har dokumenterats.

  19. #119


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Foli, får man fråga vilka/vilken klubb samt förbund du ev tillhör? Tänker på typen av inlägg du gör i förhållande till ditt reg datum.

    //Kalle

  20. #120

    Standard

    Jag får lite denna känsla, särskilt vid 0:48 ^^:

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •