Hej,
Det finns såvitt jag känner till inget krav på att man måste hålla "årsmöten" varje år. Men man får ju lov att följa vad föreningens stadgar säger för allas bästa, för RCFF står det faktiskt att årsmöte hålls årligen och det kan inte jag tolka som annat än att det är varje år. Om RCFF önskar annat intervall för årsmöten får man väl ändra stadgarna först. Som det är nu har ju faktiskt RCFF's styrelse inte följt sina egna stadgar. Personligen hoppas jag att den styrelse som blir vald på kommande årsmöte den 20 maj hädanefter följer föreningens stadgar, i demokratisk anda. Jag anser inte alls att RCFF's arbete för oss modellflygare misskötts bara för att man inte haft årsmöte varje år men styrelsen får allt lov att följa sina egna stadgar för att förtroendet bland medlemmarna inte skall vackla och för att föreningen rent juridiskt inte skall trassla in sig i några problem p.g. av detta. Annars tycker jag RCFF jobbar jättebra för föreningens ändamål och har inget att klaga på. Jag är även med i SMFF men det är egentligen mest för att jag tävlar och måste ha tävlingslicens (nationell och FAI licens) och det kan bara SMFF utfärda.


Kapitel 2 Årsmöte
§ 10 Tidpunkt, kallelse
Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut, på dag och ort som styrelsen beslutar. Kallelse för årsmötet, föredragningslista, samt enligt § 15 inkomna förslag, utfärdas av styrelsen senast 30 dagar före mötet.