Reklam

 
Sidan 5 av 11 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #81

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Michael för ett bra svar, som vanligt!

  2. #82

    Standard

    Medlemmarna kan vid årsmötet neka ansvarsfrihet med i stort sett vilken motivation som helst. Om ordförande har fel färg på slipsen som någon sa. Men man bör naturligtvis fråga sig vad man vill med att neka ansvarsfrihet. Hur vill man gå vidare och vad blir bättre. Därav är väl nekande av ansvarsfrihet mest relevant när man anser att det finns skäl att pröva styrelsen rättsligt. Att skippa årsmöten flera år är ett allvarligt brott mot stadgarna men frågan är om någon lidit någon skada av detta. I så fall kanske den kan nämnda det. Det kan ju hända att vi inte vet om det är så. Styrelsen kanske har åkt till Kanarieöarna för pengarna men jag tvivlar på att någon misstänker att så är fallet.

    För mig känns det mes onödigt besvärligt att inte bevilja ansvarsfrihet. Att revisionsrapporten däremot bör innehålla en viss kritik tycker jag nog är på sin plats. Sedan ska vi väl trots allt vara tacksamma att det överhuvud taget finns några som vill engagera sig i att driva detta förbund.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-02-09 klockan 03:08.

  3. #83
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Måste väl finnas värre problem en detta. Försök inte göra det här större en det är. Är ny här i RCFF, men har många års medlemskap i ett annat modellflygförbund där jag också fortfarande är med för att få nöjet och jämföra iden. Jag har haft och har medlemskap i flera klubbar. Har haft styrelse uppdrag och förbunds uppdrag vid flera tillfällen och vill försvara dom som arbetar på förbundsnivå, då det inte är en så lätt uppgift som många tror. Att få det och gå ihop med det övriga livet, arbete mm är inte alltid så lätt. En del "heta" medlemmar tycks tro att det här är företagsstrukturer där ledningen arbetar avlönat på heltid. Vi håller ju på med modellflyg (en hobby) och ska ha kul och trevligt och bör försöka visa lite hänsyn till dom som vill jobba ideelt. Många ställer gärna stora krav men vill själva inte bidra mer än nödvändigt. Så här har det alltid varit och kommer troligen att vara. Ska bli kul och se hur RCFF utvecklas .
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  4. #84

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej igen!
    Jag skriver detta inlägg för att påminna alla medlemmar i RCFF som kanske inte ser nedanstående tråd på grund av att man inte loggar in på forumet och av den anledningen kanske missar den insända motionen. Förvisso ska RCFF styrelse anslå inkomna förslag och motioner innan årsmöte, men jag tar det säkra före det osäkra och påminner alla om vad som är på gång.
    Motion till RCFF årsmöte 2017 angående upplösning av RCFF, eller alternativ lösning.

    /Ville

  5. #85

    Standard

    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar är på gång Ville. Det är väl inte så är RCFF upplöses bara för att en motion om det här skrivits? En styrelse kommer väl förhoppningsvis att bildas, eller?

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej igen!
    ... Förvisso ska RCFF styrelse anslå inkomna förslag och motioner innan årsmöte, men jag tar det säkra före det osäkra och påminner alla om vad som är på gång. ...
    Sakta i backarna, vad som är på gång är att RCFF med avsevärd fördröjning ska anordna ett årsmöte för att kunna gå vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer än så är det inte för tillfället.

    Såvitt jag vet finns ingen osämja inom förbundet eller någon annan omständighet som skulle föranleda att RCFF upplöses. Tvärtom tror jag att flertalet medlemmar är eniga om att ett aktivt förbund är viktigare nu än någonsin tidigare beroende på omständigheter i vår omvärld.

    Som Ove skriver har engagemanget från styrelsen (där jag som suppleant deltagit i viss verksamhet) med tiden av olika orsaker sviktat vilket är den direkta orsaken till att årsmöten inte genomförts. Den löpande verksamheten har såvitt jag kan se skötts med upprätthållande av forumet, ekonomisk redovisning, medlemsregister, engagemang kring ny lagstiftning, bidragsansökningar från klubbar mm., dock till priset av att formalia har kommit på efterkälken.

    Förhoppningsvis kan detta vara en väckarklocka för oss alla, då vi måste inse att RCFF existerar enbart i kraft av att vi medlemmar aktivt engagerar oss och drar våra strån till stacken. Vid det kommande årsmötet kommer det att behöva utses många olika funktionärer och jag uppmanar därför alla att ta sig en funderare på hur man på bästa sätt kan hjälpa till.

    I en tid då allt fler förväntar sig att någon annan ska göra jobbet så är talesättet "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" mer betydelsefullt än någonsin.

  7. #87

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Sakta i backarna, vad som är på gång är att RCFF med avsevärd fördröjning ska anordna ett årsmöte för att kunna gå vidare med verksamheten, ingenting annat. Du har inkommit med en motion, men mer än så är det inte för tillfället.
    Det var väll precis det han inte ville att folk skulle missa?

  8. #88

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Som undertecknat nämnt på annan plats, vi har tydligen god ekonomi, så varför inte se om årsmötena kan göras till evenemang att sälja hobbyn. Hyra utrymme och hjälp av medlemsklubbar och göra något likt Flitetests.com Flitefest (hellre än bra ;-) ) kring sommartid, sista datum enl. stadgarna är 30.6. Först möte, sedan flygfest. Då kanske fler kommer än till de årsmöten jag normalt brukar vara på.

  9. #89

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Hur går det med kallelse till RCFF årsmöte 2017.
    Vill påminna styrelsen att:

    § 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
    Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till
    styrelsen senast fyra veckor före årsmötet. Rätt att inge förslag tillkommer styrelsen,
    samt enskild medlem. Förslag föreläggs årsmötet med styrelsens utlåtande.

    /Ville

  10. #90
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi är väl medvetna om vad som gäller Ville. Vi ska ha ett styrelsemöte inom kort och efter det kommer kallelse och alla dokument ut.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vi ska ha ett styrelsemöte inom kort och efter det kommer kallelse och alla dokument ut.
    Bara en nyfiken fråga: Jag har inte läst stadgarna (och har inte för avsikt att göra det heller), men i alla föreningar jag varit med i väljs styrelsen till sina poster på en bestämd tid, vanligtvis ett eller två år, därefter upphör respektive styrelsemedlems mandat att ta beslut å föreningens vägnar. Så vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemöte? Räcker antalet för att vara beslutsmässiga?

  12. #92
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi som är valda fortsätter till årsmötet.
    Inom kort kommer alla dokument ut. Vi ska också hålla ett styrelsemöte och lägga allt på plats.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SBS_Pilot Visa inlägg
    Bara en nyfiken fråga: Jag har inte läst stadgarna (och har inte för avsikt att göra det heller), men i alla föreningar jag varit med i väljs styrelsen till sina poster på en bestämd tid, vanligtvis ett eller två år, därefter upphör respektive styrelsemedlems mandat att ta beslut å föreningens vägnar. Så vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemöte? Räcker antalet för att vara beslutsmässiga?
    Det får väl i den uppkomna situationen bli så att den sist valda styrelsen får ta de beslut som måste tas fram till årsmötet och sedan får väl årsmötet ta ställning till ev. beslut i efterhand. Vissa beslut måste ju tas om ett årsmöte ska komma till och det finns ju inte heller några andra som kan ta beslut. Hade det varit en lokal förening hade väl ett medlemsmöte varit lösning men det är ju lite omständligt i detta fall.

    För min del känns det viktigare att situationen löses än att peka på fel som varit och inte går att göra så mycket åt. Men helt riktigt saknar styrelsen mandat att agera. Jag har velat lite hit och dit om fortsatt medlemskap och ej betalt ännu. När det nu verkar jobbas mot ett årsmöte känns det som viljan finns att lösa situationen. I grunden gillar jag detta sammanhang och det fyller den funktion jag har behov av som söndagsflygare. Framförallt forumet och det är värt den hundralapp det kostar.

    /Mats

  14. #94

    Standard

    Tack för snabb respons, men det är undanglidande och inte ett svar på frågan: Vilka styrelsemedlemmar har fortfarande mandat att ta beslut under ett styrelsemöte? Räcker antalet för att vara beslutsmässiga?

  15. #95

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det får väl i den uppkomna situationen bli så att den sist valda styrelsen får ta de beslut som måste tas fram till årsmötet och sedan får väl årsmötet ta ställning till ev. beslut i efterhand. Vissa beslut måste ju tas om ett årsmöte ska komma till och det finns ju inte heller några andra som kan ta beslut. Hade det varit en lokal förening hade väl ett medlemsmöte varit lösning men det är ju lite omständligt i detta fall.

    För min del känns det viktigare att situationen löses än att peka på fel som varit och inte går att göra så mycket åt. Men helt riktigt saknar styrelsen mandat att agera. Jag har velat lite hit och dit om fortsatt medlemskap och ej betalt ännu. När det nu verkar jobbas mot ett årsmöte känns det som viljan finns att lösa situationen. I grunden gillar jag detta sammanhang och det fyller den funktion jag har behov av som söndagsflygare. Framförallt forumet och det är värt den hundralapp det kostar.

    /Mats
    Sorry,jag såg inte detta när jag svarade Ove.

  16. #96

    Standard

    RCFF måste vara en av Sveriges större modellflygföreningar och borde därför vara mån om att föregå som ett gott exempel på hur en bra förening ska drivas och visa sig seriös för externa parter. Så här års ramlar ju deklarationsblanketterna in från Skatteverket och då gäller det ju att ha koll på även föreningars åtaganden. Det går ju att driva en förening med sunt förnuftså långe som inga oklarheter eller motsägelser uppstår, men vid sådana tillfällen kan man tvingas att ta fram stadgarna för att se vad en förening måste göra för att kunna fortleva. Tyvärr verkar minst följande saker saknas enligt stadgarna:
    Årsmöte med justerat protokoll: 2014 2015 2016
    Val av del av styrelse: 2014
    Val av hel styrelse: 2015 2016
    Konstituerande styrelsemöte: 2014 2015 2016
    Val av revisorer: 2014 2015 2016
    Ordförande som övervakar att stadgarna följs: 2014 2015 2016
    Säkerhetsansvarig: 2014 2015 2016
    Verksamhetsberättelse: 2013 2014 2015
    Ekonomisk förvaltningsberättelse: 2013 2014 2015
    Revisionsberättelse (med påpekande om avvikelse från stadgarna): 2013 2014 2015
    Ansvarsfrihet för styrelsen: 2013 2014 2015
    Budget: 2014 2015 2016
    Fastställande av medlemsavgift (på föregående årsmöte): 2015 2016 2017
    Förmåga att ta beslut (då varken årsmöte är samlat ellerstyrelse finns): 2014 2015 2016
    Beslut om behörig firmatecknare: 2014 2015 2016
    Undertecknande av deklaration till Skatteverket av behörig firmatecknare: 2014 2015 2016.

    Eftersom inga medlemsavgifter finns fastställda på årsmöten under de tre senaste åren torde det enklaste vara att återbetala eventuellt inbetalda pengar till respektive person; i annat fall bör det räknas som skattepliktiga intäkter.
    Precis som alla andra modellflygföreningar har ju RCFFmöjlighet att söka medlemskap i sammanslutningen av föreningar, SMFF, ifall medlemmarna vill ta del av de fördelar som kan finnas – eller stå utanför. En enskild person kan fritt välja att vara med i föreningar som är med i samarbetet – eller vara med i en förening som inte vill samarbeta.
    Då ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller några lokala klubbstyrelser inom denna förening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas några platser som är godkända av beslutande organ inom föreningen.
    Senast redigerat av Foli den 2017-04-12 klockan 15:08.

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    ... Då ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller några lokala klubbstyrelser inom denna förening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas några platser som är godkända av beslutande organ inom föreningen.
    Eftersom RCFF har många enskilda medlemmar som av olika orsaker inte är medlemmar i traditionella modellflygklubbar, exempelvis beroende på stora avstånd till närmsta klubb, så har RCFF valt att låta de enskilda medlemmarna själv välja plats att flyga ifrån. Detta ska givetvis ske utifrån Transportstyrelsens bestämmelser, eventuella lokala ordningsstadgor och RCFFs säkerhetsbestämmelser. Det har med några få undantag fungerat förträffligt bra under de år som RCFF existerat.
    Beroende på TS kommande regelverk kan RCFF, när ny styrelse utsetts och årsmötet är avklarat, behöva se över såväl sina säkerhetsbestämmelser som principerna för hur val av plats att flyga ifrån får ske.

  18. #98

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    ....
    Precis som alla andra modellflygföreningar har ju RCFFmöjlighet att söka medlemskap i sammanslutningen av föreningar, SMFF, ifall medlemmarna vill ta del av de fördelar som kan finnas – eller stå utanför. En enskild person kan fritt välja att vara med i föreningar som är med i samarbetet – eller vara med i en förening som inte vill samarbeta.
    Då ingen styrelse numera finns utsedd kan inte heller några lokala klubbstyrelser inom denna förening ha utsetts (och de har dessutom varken valts eller publicerats) och det kan inte heller finnas några platser som är godkända av beslutande organ inom föreningen.
    Inget konstigt med att RCFF är en rikstäckande förening utan ytterligare anslutning till förbund och som existerar parallellt med SMFF. Finns exempelvis inom radioamatörerna som också har myndigheternas regler att följa : http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2...orradiofragor/

    RCFF har ju haft en fungerande medlemsregistrering och det är ju medlemmarna som godkänner platserna man flyger på så jag förstår inte vad som är problemet med uteblivna årsmöten. Finns inga lagkrav på att ideella föreningar med låg omsättning typ RCFF behöver redovisa sin ekonomi, men det kan ju vara lämpligt för att vara trovärdig gentemot medlemmarna och eventuell granskning av Skatteverket att man inte har svarta affärer.

    / Ingemar

  19. #99

    Standard

    Jag trodde Foli pratade om styrelse-platser och inte platser att flyga på? O.o

  20. #100
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi har satt söndag den 20 maj som årsmötesdatum.
    Dokumenten är klara sedan ett bra tag, men strulet har varit att få ut dem på hemsidan. Det ska ske denna veckan, så det blir en månad före årsmötet
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •