Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
Inget konstigt med att RCFF är en rikstäckande förening utan ytterligare anslutning till förbund och som existerar parallellt med SMFF. Finns exempelvis inom radioamatörerna som också har myndigheternas regler att följa : http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2...orradiofragor/

RCFF har ju haft en fungerande medlemsregistrering och det är ju medlemmarna som godkänner platserna man flyger på så jag förstår inte vad som är problemet med uteblivna årsmöten. Finns inga lagkrav på att ideella föreningar med låg omsättning typ RCFF behöver redovisa sin ekonomi, men det kan ju vara lämpligt för att vara trovärdig gentemot medlemmarna och eventuell granskning av Skatteverket att man inte har svarta affärer.

/ Ingemar
Det är två olika saker vad som är lag/krävs osv mot vad som är lämpligt. Om man via RCFF tecknar en försäkring så gäller den försäkringen med villkor. Villkor som gäller dem som flyger via RCFF. Detta innebär att försäkringsbolaget tagit ställning till vad RCFF är när de sålde sin försäkring. Medlemmen skall följa RCFF's regelverk gällande flygsäkerhet. Om det nu visar sig att RCFF inte är det dem sagt så kan jag se framför mig att försäkringen inte gäller när det väl kommer till kritan. Försäkringsbolag tycker inte det är hål i huvudet att följa skriven text, iaf om det gynnar dem.