Reklam

 
Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 211

Ämne: RCFF måste hålla årsmöte! SNARAST!

  1. #121

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det finns såvitt jag känner till inget krav på att man måste hålla "årsmöten" varje år. Men man får ju lov att följa vad föreningens stadgar säger för allas bästa, för RCFF står det faktiskt att årsmöte hålls årligen och det kan inte jag tolka som annat än att det är varje år. Om RCFF önskar annat intervall för årsmöten får man väl ändra stadgarna först. Som det är nu har ju faktiskt RCFF's styrelse inte följt sina egna stadgar. Personligen hoppas jag att den styrelse som blir vald på kommande årsmöte den 20 maj hädanefter följer föreningens stadgar, i demokratisk anda. Jag anser inte alls att RCFF's arbete för oss modellflygare misskötts bara för att man inte haft årsmöte varje år men styrelsen får allt lov att följa sina egna stadgar för att förtroendet bland medlemmarna inte skall vackla och för att föreningen rent juridiskt inte skall trassla in sig i några problem p.g. av detta. Annars tycker jag RCFF jobbar jättebra för föreningens ändamål och har inget att klaga på. Jag är även med i SMFF men det är egentligen mest för att jag tävlar och måste ha tävlingslicens (nationell och FAI licens) och det kan bara SMFF utfärda.


    Kapitel 2 Årsmöte
    § 10 Tidpunkt, kallelse
    Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut, på dag och ort som styrelsen beslutar. Kallelse för årsmötet, föredragningslista, samt enligt § 15 inkomna förslag, utfärdas av styrelsen senast 30 dagar före mötet.

  2. #122

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    Villkoren i ansvarsförsäkringen säger att flygning får baraske på plats som har godkänts av den juridiska personen RCFF (inte enskilda medlemmar) eller lokala klubbstyrelser.
    Hej,
    Den har tidigare varit uppe till diskussion just denna frågeställning.
    En medlem i RCFF får flyga var han vill bara han följer RCFF regler. RCFF som förening behöver inte godkänna platsen. Man flyger under eget ansvar dvs man följer de gällande säkerhetsreglerna (och andra bestämmelser som RCFF och myndigheterna beslutat).

    Det står i nuvarande försäkringsvillkor följande:
    "Försäkringen gäller för:
    -Mobilflygning på plats som godkänts av RCFF eller lokal klubbstyrelse.
    Försäkringen gäller inte för:
    - Flygning i privat regi dvs flygning/träning som sker utan godkännande av RCFF."


    Man får läsa dessa rader tillsammans med säkerhetsreglerna där det bl a står:
    "Sker flygning på annan plats [än klubbflygfält, min kommentar] jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs."

    Nya regler från myndigheterna är väl troligen på gång som kan ge hårdare krav.

    /Bo

    Från gällande RCFF säkerhetsregler:

    "2. Val av plats för flygning
    OBS! Flyger du på ett klubbfält ska den lokala klubbens regler följas i första hand. Säkerhetskraven ska dock aldrig vara lägre än RCFF:s.
    Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på något av de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige.
    Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs.
    Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel.
    Då flera piloter utövar radiostyrt modellflyg på samma plats bör någon form av säkerhetssystem för frekvenstilldelning användas ex. frekvenstavla. Man kan då ha en separat färg för de som använder 2.4 GHz-utrustningar.
    Vid flygning med helikopter får hovring inte ske nära åskådare.
    Vid all utövning av rc använd sunt förnuft!"
    Senast redigerat av bem den 2017-04-14 klockan 12:47.

  3. #123


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Denna skrivning torde vara rätt vansklig för de flesta som flyger eftersom man ofta åker bil dit man skall flyga och då finns rimligen en väg - "Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. "
    Om försäkringsbolaget villkorar utbetalning av ev ersättning till att vi skall hålla oss till dessa regler så är jag orolig för att vi kan få problem vid ett ev försäkringsärende. Just den skrivningen tycker jag personligen borde justeras.
    Roger

  4. #124

    Standard

    Just försäkringsbiten är jag inte så orolig över. Man ser till att hem-försäkringen täcker skador man kan råka orsaka med sina leksaker. Lita aldrig på att en försäkring där man inte själv är försäkringstagare täcker olyckor eftersom man inte har full kontroll över en sådan försäkring. RCFFs försäkring ser jag som en bra förmån, men inget 100% skydd.

    Det som gått snett är väll att pengar betalats ut utan något giltigt beslut(eftersom stadgarna inte följts och ingen förtroendevald har mandat). Man måste ju som medlem(speciellt nybliven eller blivande) kunna läsa stadgarna och lita på att det är så det fungerar med ens pengar. Om det hade stått där att "bidrag delas fortsatt ut även utan vald styrelse och meddelande om förslag" så kanske man skulle valt ett annat förbund.

    Jag har försökt förstå men jag förstår faktiskt inte hur man(även om man bara har lite sunt förnuft) kan ge bort pengar som inte är ens egna när man vet att ens mandatperiod gått ut och man inte är förtroendevald längre samt inte har ett rättmätigt beslut på att göra det. Dessutom verkar det ju handla om upprepade gånger med ganska stor total-summa. Det verkar som att flera här tycker att det är rättfärdigat/bagatellartat bara för att pengarna gått till en klubb eller för att man haft rätt att göra liknande utbetalningar tidigare år.

    Rätta mig gärna om något påstående är fel Hur gick det till egentligen?

    Edit: Observera att jag inte beskyller enskilda personer som gjort saker, det är styrelsen gemensamt som är ansvarigt för att det går rätt till

  5. #125


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag håller med dig, SniffSwe. Och överhuvudtaget så är ju dessa slumpmässigt utbetalda allmosor mycket tveksamma. De klubbar som har ett relativt rymligt samvete kan ju i princip äska på pengar för nästan vad som helst och historien visar ju att dom sen fått dessa pengar utan vidare prövningar. Visst - ibland kan det säkert ha varit vällovligt men inte i samtliga fall.
    De allra flesta klubbar sliter trots allt själva för att lösa sina eventuella ekonomiska problem och har inte "mage" att ansöka om allmosor. Och skulle många flera klubbar ansöka på de grunder som många hittillsvarande ansökningar skett så skulle hela systemet kollapsa. Det om nåt säger väl att det är nåt fel på detta system.
    Däremot tycker jag att det är helt OK att använda en del av pengarna till t ex möten med myndigheter där våra företrädare givetvis i vart fall skall ha ersättning för resor och ev boende. Och andra mera generella uppgifter och även t ex hjälp vid rättstvister för klubbar.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2017-04-14 klockan 19:54.

  6. #126

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Ja du SniffSwe, vad vill du ha för svar? När det gäller den förra styrelsens mandat så vet vi att de agerat självsvåldigt, utan mandat att göra transaktioner med medlemmarnas pengar, så ser jag det. Och som du ser så tiger de flesta tyst och accepterar det som hänt (hittills)!?
    Du kan läsa stadgarna vad som sägs om stöd till klubbar samt om RCFF´s målsättning. Det finns en skrivelse som du kan läsa i följande länk http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...ageid=erbjuder där man säger "50% tillbaka, vi vill hjälpa klubbarna/medlemmarna att utvecklas". Denna ordalydelse finns inte i RCFF stadgar.
    Vi får nog lov att avvakta årsmötet då jag hoppas att saker och ting reds ut. Om någon misstänker oegentligheter eller tycker att de personer som hanterar RCFF´s pengar i dagsläget inte ska få göra det så återstår kanske bara polisanmälan? Själv avvaktar jag årsmötet.

    /Ville

  7. #127


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det var intressant, Ville. Alltså att det inte står nåt i stadgarna om att styrelsen skall och är bemyndigad att dela ut allmosor till klubbar - "50 % tillbaka". M a o så behövs det ingen motion om att RCFF skall avsluta detta. Då blir den icke befintliga styrelsens hantering av ekonomin ännu besynnerligare - och juridiskt allvarligare.
    Jag har tidigare tyckt att RCFF varit en frisk fläkt inom det svenska RC-flyget men även om allt sköts ideellt så måste man ändå kunna ställa minimikravet att en vald styrelse skall följa organisationens stadgar.
    Roger

  8. #128

    Standard

    Jag skulle rekommendera alla som läser på forumet att tänka över svar på följande frågor. De modiga kanske vågar skriva ner sina svar.
    1) Är du medlem? Enligt stadgarna ska du för att vara medlem betala avgift fastställd av årsmötet. Om inte årsmöte har hållits vet man ju inte vad som ska betalas. Eller kan "nån annan" tycka vad man ska betala?

    2) Kan jag lita på att ansvarsförsäkringen gäller? Om en plats ska godkännas av ett RCFF som saknar verkställande ledning, styrelse, säkerhetsansvarig och revisor och som i säkerhetsreglerna hänvisar till "sunt förnuft" efter en eventuell skada (där förnuftet var...) så finns det faktiskt en del som höjer på ögonbrynen.

    3) Vad gäller om ingen revisor finns inför ett årsmöte? Revisorn är en tung post som ska granska allt som sker och ge ett förslag till medlemmarna i god tid före årsmötet. Den ingående balansen i detta fall bör vara 2013-01-01 och allt därefter ska granskas av någon som inte finns. Ett förslag kan vara att kontakta en auktoriserad revisor som får lämna ett opartiskt utlåtande.

    4) Behövs det hjälp för att få föreningen på fötter? Föreningen har ju valt att inte vara med i något förbund, där man i så fall möjligen hade kunnat få hjälp av personer med erfarenhet av liknade problem. Ett förslag kan vara att be en jurist om hjälp för att undvika ytterligare misstag som kan få allvarliga konsekvenser.

    5) Vad händer med RCFF om hemsidan, inklusive forumet, en dag är nedsläckt?


    PS. Jag har aldrig modellflugit, men jag har flera bekanta i den branschen som är ytterligt bekymrade.

  9. #129

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    Jag skulle rekommendera alla som läser på forumet att tänka över svar på följande frågor. De modiga kanske vågar skriva ner sina svar.
    Man behöver inte vara modig för att svara. En grundläggande tanke i rcflyg.se-forumet är att ALLA, vare sig de är medlemmar i RCFF eller ej fritt ska kunna uttrycka sina åsikter angående modellflyg under iakttagande av sedvanlig Internet-etikett.

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    1) Är du medlem? Enligt stadgarna ska du för att vara medlem betala avgift fastställd av årsmötet. Om inte årsmöte har hållits vet man ju inte vad som ska betalas. Eller kan "nån annan" tycka vad man ska betala?
    Ja, jag är medlem. Jag betalar den årsavgift som bestämdes vid det senaste årsmötet, dvs. 100 kr.

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    2) Kan jag lita på att ansvarsförsäkringen gäller? Om en plats ska godkännas av ett RCFF som saknar verkställande ledning, styrelse, säkerhetsansvarig och revisor och som i säkerhetsreglerna hänvisar till "sunt förnuft" efter en eventuell skada (där förnuftet var...) så finns det faktiskt en del som höjer på ögonbrynen.
    Huruvida man kan lita på att en försäkring ger ersättning vet man i praktiken aldrig förrän en skadehändelse faktiskt prövas av försäkringsbolagets utredare. Den plats som en medlem i RCFF flyger från behöver INTE godkännas av RCFFs styrelse. Den enskilde medlemmen kan själv välja plats att flyga från utifrån Transportstyrelsens bestämmelser, RCFFs säkerhetsregler, eventuella lokala ordningsstadgor samt i förekommande fall, lokala fältregler. De säkerhetsbestämmelser som RCFF har uppdaterades senast 14-02-26 av den dåvarande säkerhetsansvarige i RCFF. Hur detta förfarande kan komma att påverkas av nya bestämmelser från Transportstyrelsen vet ingen ännu eftersom de är under utarbetande.

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    5) Vad händer med RCFF om hemsidan, inklusive forumet, en dag är nedsläckt?.
    Under det dryga decennium som RCFF existerat har forumets tillgänglighet legat nära 100%.

    Citat Ursprungligen postat av Foli Visa inlägg
    PS. Jag har aldrig modellflugit, men jag har flera bekanta i den branschen som är ytterligt bekymrade.
    Om du inte själv är modellflygare och inte heller är medlem i RCFF, vems ärenden går du då?

  10. #130

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    ...
    Om du inte själv är modellflygare och inte heller är medlem i RCFF, vems ärenden går du då?
    Hej!
    Han kanske går sina bekantas ärenden vilka är ytterligt bekymrade, men det hade ju varit trevligt med svar från Foli själv

    /Ville

  11. #131


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast ännu mera bekymrande är ju det faktum att RCFF inte brytt sig om sina egna stadgar utan helt frankt struntat i årsmöten och därmed förenliga val samt inte minst den årliga revisionen.
    F ö vore det intressant att se valberedningens (om det finns nån) förslag till ny styrelse samt en revisionsrapport med ev rekommendation om ansvarsfrihet a s a p och inte timmen före mötet.
    Roger

  12. #132

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast ännu mera bekymrande är ju det faktum att RCFF inte brytt sig om sina egna stadgar utan helt frankt struntat i årsmöten och därmed förenliga val samt inte minst den årliga revisionen.
    F ö vore det intressant att se valberedningens (om det finns nån) förslag till ny styrelse samt en revisionsrapport med ev rekommendation om ansvarsfrihet a s a p och inte timmen före mötet.
    Roger
    Hej!
    Har pratat med bl.a. Jakob Rydinger som satt i valberedningen och han lät väldigt tveksamt i ärendet. Även Johan Westlund lät väldigt tveksam och t.o.m. osäker på om han verkligen hade varit med i valberedningen?
    Snackade även med Richard Bokström om kommande årsmöte, och på honom lät det inte som några problem med att få ihop en ny styrelse.
    Jag har i likhet med Foli föreslagit att för RCFF´s anseende och förbundets bästa anlita också en utomstående revisor att titta över räkenskaperna innan ansvarsfrihet beviljas.
    Hoppas verkligen att RCFF kan vältas upp på rätt köl igen, men det förutsätter naturligtvis en mer ansvarsfull styrelse för att detta ska bli verklighet.

    /Ville

  13. #133
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det finns namn att sätta ihop en riktigt stark styrelse. Alla är rutinerade och kända söndagsflygare och representerar Sverige från norr till söder.

    Förbundets räkenskaper är enkla och tydliga. Det lär inte behövas någon Einstein att förstå dem.
    Vår enda "förbrytelse" är att vi missat årsmötena tyvärr. Hälsan har tigit still s.a.s. Vi tror på genomskinlighet och avsaknaden av frågor och synpunkter har väl iofs också bidragit till vår slöhet.

    Nåja, nu vänder vi blad och håller årsmöte den 20 maj.
    I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #134


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men Ove - detta med att dela ut "allmosor" är uppenbarligen inget som det står om i RCFFs stadgar och trots detta förefaller det ha fortsatt - och även utan giltigt vald styrelse. Kanske dags att sluta med det och om det är så att RCFF drar in mera pengar än vad kostnaderna är så går ju det att justera via en ändring av medlemsavgiften inför nästa år.
    F ö håller jag med Ville om att det speciellt detta år borde anlitas en utomstående revisor. Det har nog RCFF råd med om det nu är så mycket i kassan att man kan dela ut bidrag till olika klubbar. Hellre pengar på en riktig revision och det borde även nuvarande "styrelse" vara tacksam för om allt är OK.
    Om det finns förslag på ny styrelse så upp med dessa namn på bordet omgående så att alla medlemmar kan ta ställning till förslaget.
    Roger

  15. #135

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vår enda "förbrytelse" är att vi missat årsmötena tyvärr.
    Nja, det är väll inte det enda eller ens värsta. Värre är väll att det löpande gått ut pengar, förra året över 40 000:-, ur kassan utan vare sig giltigt beslut eller någon förtroendevald med mandat. Alltså, man har kört över de stadgar man själv satt upp, stadgar som är till för att motverka just sådant.
    Eller har jag fel?

    Om man missar ett eller flera årsmöten i en ideell förening kan väll säkert hända och är förståeligt. Men när det händer och hela styrelsens mandat går ut så måste det väll ringa någon klocka om att man kanske inte kan fortsätta att ta pengar ur kassan bara för att man brukar göra det. Dessutom under en längre tid(2015-2016).
    Det brukar pratas om sunt förnuft men var fanns det i detta fall? RCFF är ju inget gymnasie-projekt utan det är ju en förening med över 1300 medlemmar. Utan stadgar hade det nog inte varit 1300 medlemmar och utan medlemmar hade det inte funnits några 40 000:- att ge bort i fjol så jag fattar inte varför det är viktigare att ge bidrag än att sköta föreningen.
    Hur svårt kan det vara att låta pengarna vara kvar på kontot om det inte längre finns beslut och mandat att ta ut pengar?
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-04-15 klockan 21:06.

  16. #136

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
    Och det här är ju ständigt återkommande men i sammanhanget så blir det nästan fånigt. Det borde ju vara i medlemmarnas intresse att stadgarna följs. Om "jordnära och praktisk" är att sköta föreningen som den gjorts de senaste åren så vill i alla fall jag inte vara medlem längre(dock måste jag för att kunna nyttja lokala klubbfältet).
    Sen om man får svart näsa av att läsa 7 sidor så bör man kanske skaffa glasögon eller så kan man läsa på datorn, någon i styrelsen borde ju klara av det så man vet vad som gäller. Sen kan man knappt ens behöva läsa det för att räkna ut att man inte ska ta ut pengar ur kassan om man saknar både mandat och giltigt beslut

  17. #137

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    I min värld är det viktigare med en jordnära och praktisk styrelse framför en samling styrelsemedlemmar med svarta näsor efter allt stadgeläsande.
    Ove, du har gjort, åstadkommit och sagt mycket bra saker genom åren, men ovanstående är inte fan ta mig respektlöst. Att ta till såna gliringar och förringa medlemmar som i princip vill att du uppfyller de stadgar som du som ordförande ska följa och respektera är under all kritik.

    Du, och övriga i styrelsen, har skitit i det blå skåpet. Hur vore det om du istället var lite ödmjuk och helt enkelt bara fixade årsmötet utan att slänga gliringar omkring dig.

  18. #138
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vill man missförstå så gör man det.
    Självklart ska stadgarnas följas. Men det är också viktigt att man inte glömmer bort vad som är kärnan i förbundet. Att arbeta för modellflyget i Sverige. Det ska vara enkelt och effektivt.

    Utan "allmosor" blir RCFF ett försäkringsbolag. Vem är hjälpt av det? Vår policy är fortfarande hälften tillbaka för att stötta och främja vår hobby. Vilket ger modellflyget mest? SISU-kurser i ledarskap, eller direkt stöd ut i verksamheten för att arrangera meetings, eller bidrag till en kvalitetshöjning av den lokala klubben?
    Ove (AM) Nielsen

  19. #139

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Den där policyn "hälften tillbaka" och villkoren för när så skall ske (och inte ske) borde den inte finnas med i stadgarna eller nåt dokument som stadgarna hänvisar till? För egen del tänker jag att det räckte med att man hänvisar till stadgarnas paragraf 1 Ändamål, att utbetalningarna måste främja något eller några av ändamålen som anges där.
    Det borde nog helst vara med en punkt i stadgarna under paragraf 1 Ändamål (om det nu är RCFF medlemmarnas önskemål):
    - Varje år ge möjlighet åt medlemmar att söka ekonomiskt bidrag från RCFF som faller inom de RCFF's ändamål i paragraf 1 och där RCFF's målsättningen är att varje år om den ekonomiska situationen tillåter att som bidrag ge hälften tillbaka av föreningens medel.

    Detta tillsammans med styrelsemötesprotokoll där det framgår vilka som får medel ur RCFF's kassa och på vilka grunder samt den sökandes önskemål varför man behöver bidraget bör räcka.

    På så sätt har man styrt upp lite grann i alla fall.
    Antingen kan styrelsen själv ge förslag till årsmötet liknande ovan eller så kanske nån medlem kan knåpa ihop ett förslag liknande det jag försökte med ovan som kanske kan få en bättre formulering än den jag nu fick till i farten.
    Personligen har jag inget emot att RCFF ger bidrag i den omfattning som skett bara man styr upp det lite mer formellt så styrelsen inte kan använda pengar hur som helst. Jag har fullt förtroende för att pengar tidigare betalats ut på grunder som är vettiga och kommer så ske även i framtiden men även styrelsen behöver ha nåt skriftligt att luta sig emot tycker jag och inte bara sunt förnuft som inte säger så mycket.

    /Bo

    § 8 Stadgeändring
    Förslag till ändring av stadgarna eller om förbundets upplösning får skriftligen avges jämlikt § 15.

    § 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
    Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor före årsmötet. Rätt att inge förslag tillkommer styrelsen, samt enskild medlem. Förslag föreläggs årsmötet med styrelsens utlåtande.


    § 1 Ändamål
    Svenska RC-Flygförbundet, nedan kallat RCFF, är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning, tävling och uppvisning i Sverige.

    Detta skall ske genom att: 
    - Ge ungdomar en utvecklande och intressant hobby 
    - Arbeta för hög säkerhet vid utövande av modellflyg 
    - Sprida kunskap om modellflyg i alla dess former 
    - Skydda och bevaka modellflygarnas intressen nu och i framtiden 
    - Ha korta beslutsvägar genom en okomplicerad struktur och genomskinlighet 
    - Genom modern teknik sträva efter att hålla förbundets kostnader så låga som möjligt. 
    - Förbundet skall vara demokratiskt med full insyn för medlemmarna 
    - Varje medlem har en röst 
    - Bistå medlemmar och klubbar med information och stöd 
    - Sträva efter att göra modellflyget synligt i press, media och samhälle
    Senast redigerat av bem den 2017-04-16 klockan 14:09.

  20. #140
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Alla beslut om utbetalningar dokumenteras och läggs ut i form av ett protokoll.
    Då efterfrågan varit liten har vi hellre friat än fällt.
    Vi i styrelsen är medvetna om att ju fler ansökningar som kommer in - ju vassare kniv får användas för att fördela bidragen. Det i sin förlängning gör att kriterierna för bidrag kommer att mejslas ut mer i detalj.

    Jag hoppas Hanke hjälper oss med att lägga ut alla dokument före den 20 april - en månad före årsmötet.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •