Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tarot 650 setup - nybörjarfrågor

  1. #1

    Standard Tarot 650 setup - nybörjarfrågor

    Hej, jag har köpt en första modell som jag tänkte börja bygga för initialt flyg - för att lära mig dels alla komponenter, lära mig flyga och till sist montera kamera och köra fpv.

    Jag har beställt en Tarot 650 Ironman samt Turnigy Elite 4006 740kv motorer samt Afro 30A opto SimonK ESC.
    Det ser ut som att det kommer innan jul, så jag har något att pyssla med.

    Nu är jag inte helt ny inom FPV då jag tidigare byggt en radiostyrd plogrobot på 100kg, så lite koll har jag - det jag mest funderar på är vilka märken som är OK och vilka man bör undvika.
    Turnigy är väl HKs egna märke, är dessa ok, eller bör man lägga några kronor extra på andra prylar?

    Det jag har kvar att inhandla är batteri (funderar på Turnigy Graphene), radio (funderar även här på Turnigys 9X) samt Flightcontroller.

    Flightcontrollern har jag ingen susning om alls - har sneglat på Naza M-lite (från HK - billig men är det pirat?)
    har även kikat på pixhawk. Men vad bör man välja - dels från en nybörjarperspektiv - men även för utbyggnad i framtiden?

    Sista funderingen gäller propeller - i databladet till motorerna listas 12x4 samt 13x5.5
    Vad tror ni om dessa? Har ni tips på bra propellrar för vad jag läst mig till så är inte HKs speciellt bra?

    /Daniel
    Senast redigerat av Corpze den 2016-12-18 klockan 09:34.

  2. #2

    Standard

    Turnigy... hm hm.

    HobbyKing... hm hm.

    Flight Controller... Naza-M är det väl inget fel på, begränsat så att du klarar dig långt. Pixhawk eller dylika är en helt annan nivå av grejer som ger möjligheter utöver det mesta i den prisklassen.

    Vad gäller propellerval, räkna ut vad allt kommer väga, kolla vad motorerna har för dragkraft vid hovring för de LiPo's du tänkt använda och skaffa propellrar därefter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Håller själv på å bygger en 650 Sport.

    Sunnysky 380 kV motorer
    30 amp Hobbywing Platinum ESC
    Tarot XYZ Contoller (sugen på å prova, bara kört pixhawk tidigare)
    Tarot OSD
    Tarot 3d gimbal med gopro
    Proppar passar 14" på orginal armar så blir väl det till å börja med.
    Kommer köra 6S setup

  4. #4

    Standard

    Efter lite googlande så ser jag att de få sämre reviewsen på elitemotorerna är från 2015 eller tidigare, jaja, vi får se hur de presterar.
    Jag har kollat att 12x4 ger en thrust på 1500gram
    modellen kommer att väga in på 1800gram, så det kommer nog bli bra med en 12" på 4-4.7 i stigning.
    Tar gärna emot tips på bra propellrar... kolfiber vs plast?

    ang batteri så kommer jag köra på 4S, ca 6-8000mah till att börja med. Turnigy graphene sägs vara riktigt bra, vad tror ni?

    Radio har jag funnit en ny uppstickare som fått ok omdöme, Radiolink.

    Det lutar åt att jag kommer börja med en Naza m-lite och kanske byta till Pixhawk nästa säsong. Den verkar bra och enkel att komma igång med.

    /Daniel

  5. #5

    Standard

    Turnigy och "riktigt bra" i samma mening låter som läst från en review på HobbyKing-sidorna där folk som använt billigare och sämre grejer tidigare tycker Turnigy-ackarna är helt otroligt fantastiska... =) Nanotech = crap enligt många, så jag har aldrig köpt. De vanliga blå Turnigy jag har så har funkat som de ska, fast alla svällde, har ingen kvar. Man får vad man betalar för, men sköter man dem så funkar dom nog.

    Det va nåt speciellt med Graphene-ackar oavsett tillverkare, men minns inte vad. Jag läste och skippade dem direkt. Det var något de inte klarade av som jag behövde.

    Turnigy Multistar-motorer ligger det i en låda här. De kräver tydligen special-ESCs eller special-firmware för att funka. Never ever Multistar. Elite... ingen aning! Är det nya grejer, vänta och se när folk testat dem.

    Du borde se till att hitta propellrar som passar motorerna som orkar med 1800 gram (total med fyra) hellre än 1500 gram (total med fyra). Köp APC MRP i början (de är lätta att balansera). Sen när du fått allt att funka och kan multirotorer så kan du skaffa dyrare styvare proppar som kolfiber.

    Radiolink... ska bli kul se vad det är, du får skriva av dig sen. Jag skulle satsa på Futaba, never krånglar, men inte massa funktioner om man inte betalar.

    DJI Naza-M Lite har jag med (äkta, visste inte att det fanns kopior, men det gör det säkert). Den beter sig skumt när den tappar RC-räckvidden, den börjar luta 10 grader och rotera. Undrar om det kommit nån ny firmware till dem, eller nyare version. De var kända för flyaways som DJI inte riktigt ville bry sig om. Produkten var tillverkad, släppt och jah... dags börja med nästa produkt. =)

    Köp hem o börja! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Nej det finns säkert bra mycket bättre prylar än turnigy, men att lägga 30.000 på sin första modell känns inte heller relevant, så det får bli instegsprylar...

    På klubben i Arvika körde många tydligen med graphene och många hyllar dem, värt ett test antar jag

    Propellern jag refererade till har 1500gram lyftkraft per st med 4006-motorn, vet dock inte vilket märke som är ok... ska kika på APC

  7. #7

    Standard

    30.000? :-D Jag lade dyra nya pengar på min TBS Discovery och den är inte uppe i hälften av det ens.

    Jag har börjat använda beggade grejer istället för billiga grejer i de fall där jag bara vill testa nåt eller få ihop nåt billigt. Beggade bra grejer kan vara billigare (och givetvis bättre) än billiga nya grejer.

    Köp Graphene! De är nog rätt samma som de andra. Jag läste nån review också: "it’s a good battery, but the graphene is mostly on the label"... så det spelar ju ingen roll om det stämmer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Haha, ja hursomhelst så springer det fort iväg, en radio för 10.000kr kommer jag ju iaf inte att springa och köpa det första jag gör

    Begagnat är absolut ett alternativ, kikar mycket på begagnatmarknaden i Europa när jag kikar på teleskop och sci-grade ccd-kameror för astrofotandet, där kan man spara många tusenlappar.

    Nu är iaf en order med batterier och en Naza M-lite beställd. de går med fedex men laddaren går tyvärr med China post, så det lär inte bli nåt laddat framöver på några veckor.

    Jag sitter nu och förkovrar mig i en shitload med youtubevideos över hur jag skall confa allt

  9. #9

    Standard

    Har en radiolink at9, fick den med till min kylin 250. Dock har jag bara testat den 1 gång mest pga att jag har en taranis som jag gillar bättre.
    Taranis kostar desutom endast 1200kr här i Kina

  10. #10

    Standard

    Det jag läst mig till med Radiolink är att det skall vara en kopia av Futaba 10G?
    De flesta verkar dock vara väldigt nöjda (säkert i förhållande till priset) men vilka referensramar har de?
    De ser ju rätt ok ut, och om den håller vad den lovar så verkar responsen i den vara riktigt snabb.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •