Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: FPV vinge för nybörjare

  1. #1

    Standard FPV vinge för nybörjare

    Hej!
    Jag stötte på Flitetests ving-modeller med FPV och blev rätt intresserad av de.
    https://www.youtube.com/watch?v=RCTDiqrj-Nk

    Har idag en Turnigy 9X med mottagare, är det möjligt att använda för en vinge?

    Finns det nånstans att köpa färdigbyggda modeller? Gärna rimligt pris
    Förstår att folk 99% bygger de själva, men sambon är redan less på mina byggen då vi bor i en etta.

    mvh Alex

  2. #2

    Standard

    Sändaren funkar helt klart. Men mottagaren... är det short range? Mid range? Full range?

    Kika på SkyWalkers vingar. De är billiga. Jag har använt X-1 för FPV och X-5 för UAV.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Du, det var en mycket bra fråga!
    Allt jag vet är tyvärr: #TX-9X-M2/66518 Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)

    Stort tack för tipset! Nu när du nämnde X-1 så kom jag på att jag läst din tråd där du byggde en sådan.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    En annan modell, väldigt lämplig för FPV verkar det som, är

    http://www.banggood.com/S800-820mm-W...?rmmds=myorder

    Har precis en sådan på väg från BG

    Matthew gapar rätt mkt, men du får en överblick.
    https://www.youtube.com/watch?v=IvgGdoV73Ak&t=0s

  5. #5

    Standard

    Jag har en RC Factory Zorro som jag flyger FPV med. Riktigt rolig kärra så tål det mesta, perfekt att flågsniffa mellan träd och buskar samt lite galen aerobatics. http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...y-zorro-orange

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  6. #6
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Jag har en RC Factory Zorro som jag flyger FPV med. Riktigt rolig kärra så tål det mesta, perfekt att flågsniffa mellan träd och buskar samt lite galen aerobatics. http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...y-zorro-orange

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    kan du ha en HD kamera på Zorro vingen?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KJ! Visa inlägg
    kan du ha en HD kamera på Zorro vingen?
    Tja. Det är ju bara att sätta dit men risk är ju att den tappar flygegenskaper om den blir för tung. Kompensera genom mindre acc. Jag flyger med 800mah, kanske gå ner till 500-600 mah. Den klarar lätt vertikal stigning även med last men lågfartsegenskaperna blir nog lidande.

    https://youtu.be/L9vcC61Kpeg

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Turnigy har jag ingen koll på...

    Men vad ska du ha på den för nåt? Videolänk + kamera på ca 40 gram? Eller ska det vara long range + rejäl videolänk + bra FPV-kamera + Full HD-kamera av nåt slag osv? Om du vet vad den ska ha för last så är det lättare begränsa modeller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Vad har du för flygtid med 800mh batteri?

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    RC Factory Crack Wing är också en rolig vinge, lite billigare än Zorro.

    Har modifierat min så jag kör med 500 mAh och kan flyga ca 7-10 min. Man bör dock förstärka nosen och vingframkanterna med en bit hobbyplywood och grillpinnar. Klistrade plywooden på undersidan mellan lanningsmeden och vingen. Sedan behövs armerad tape som förstärkning runt både vingframkanten och nosen, men har kört rakt ner 20-30 ggr utan direkta skador.

    Dock, den klarar inte en "större" kamera, försökte med en 28 gr Denver AC-1300. En nyckelringsspionkamera går, men kvaliten ....

  11. #11

    Standard

    Jag kommer mest troligen bara "freestyle"-flyga.
    Så under en kilometers avstånd utan tvekan. Har gärna "mycket" flygtid.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KJ! Visa inlägg
    Vad har du för flygtid med 800mh batteri?
    Nästan 10 minuter

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  13. #13

    Standard

    Vi är några i klubben som flyger Hobbyking Bonsai 600mm vingar med FPV. De är mycket lättflugna och klarar både hög och låg fart. Jag flyger ofta nära marken på full gas och får då ut ca 6 minuter utan att misshandla batteriet. Om det är lite avstånd mellan träden så att man kan flyga mellan dem istället för att hoppa över dem så får man mer fartkänsla och kan dra av på gasen lite. Man kan cirkla ganska länge i låg fart när man väntar på att någon annan vinge skall upp och leka. Priset hamnade på 1000-1200kr med vinge,motor,servon,Aomway vtx,antenner och kamera.

    Jörgen
    Senast redigerat av Jorgen den 2016-12-22 klockan 15:58. Anledning: Dålig svenska

  14. #14
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Alex,
    Hur gick det med val av vinge? Jag är själv på jakt efter en för nybörjare och vill kunna flyga fpv med en Runcam 2 och videosändare. Jag vill dessutom helst ha löstagbara vingar så att den lätt går att ta med på en cykeltur eller liknande.

    mvh Jonas

  15. #15
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Vi är några i klubben som flyger Hobbyking Bonsai 600mm vingar med FPV. De är mycket lättflugna och klarar både hög och låg fart. Jag flyger ofta nära marken på full gas och får då ut ca 6 minuter utan att misshandla batteriet. Om det är lite avstånd mellan träden så att man kan flyga mellan dem istället för att hoppa över dem så får man mer fartkänsla och kan dra av på gasen lite. Man kan cirkla ganska länge i låg fart när man väntar på att någon annan vinge skall upp och leka. Priset hamnade på 1000-1200kr med vinge,motor,servon,Aomway vtx,antenner och kamera.

    Jörgen
    Hej Jörgen,
    Kan du tipsa om motor, storlek på ack och propstorlek? Och vad för kamera och vtx använder ni?

    mvh Jonas

  16. #16

    Standard

    Vi använde lite olika reglage, batteri och antenner men det här är gemensamt:

    HobbyKing® ™ Bonsai EPP Wing 600mm (ARF) (EU Warehouse) BONSAI-EPP $26.25

    HXT900 Micro Servo 1.6kg / 0.12sec / 9g (EU Warehouse) HXT900 $3.29

    DYS BE1806-2300kv Brushless Multirotor Motor 3S~4S (EU Warehouse) 206000012-0 $7.99

    Aomway 5.8Ghz Switchable 25/200mW 40CH AV Transmitter 523000034-0 $30.00

    Foxeer HS1177 camera


    Då det var ganska självklart att vi skulle behöva skära en del i vingen för att få allt på rätt plats så brydde vi inte oss om batteristorleken så mycket. Jag valde ett lite större och plattare batteri än vad hålet tillåter till min vinge. Det är också utskuret för mottagare, sändare och lite av varje. HXT900 servona valde vi då de flesta har reservservon av den typen för billiga modeller, de är egentligen lite för stora för hålen i vingen men det är lätt fixat. En av de andra var lite smartare och lade servot på sidan, mycket snyggare på det sättet. Vi har flugit med fem och sextum propellrar, mest överblivna quad propellrar. 5X4.5" verkar ganska lagom men vi har inte jämfört så mycket.

    Jag kompletterade med:

    Turnigy 700mAh 3S 30C Lipo Pack (XT30) (EU Warehouse) 9067000169-0 $6.00

    Aomway 5.8GHz 4-Leaf Clover Antenna Set for TX/RX (SMA) (RHCP) 523000025-0 15.07

    Hobbywing 10A reglage (hade några)

    Jörgen

  17. #17
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Vi använde lite olika reglage, batteri och antenner men det här är gemensamt:

    HobbyKing® ™ Bonsai EPP Wing 600mm (ARF) (EU Warehouse) BONSAI-EPP $26.25

    HXT900 Micro Servo 1.6kg / 0.12sec / 9g (EU Warehouse) HXT900 $3.29

    DYS BE1806-2300kv Brushless Multirotor Motor 3S~4S (EU Warehouse) 206000012-0 $7.99

    Aomway 5.8Ghz Switchable 25/200mW 40CH AV Transmitter 523000034-0 $30.00

    Foxeer HS1177 camera


    Då det var ganska självklart att vi skulle behöva skära en del i vingen för att få allt på rätt plats så brydde vi inte oss om batteristorleken så mycket. Jag valde ett lite större och plattare batteri än vad hålet tillåter till min vinge. Det är också utskuret för mottagare, sändare och lite av varje. HXT900 servona valde vi då de flesta har reservservon av den typen för billiga modeller, de är egentligen lite för stora för hålen i vingen men det är lätt fixat. En av de andra var lite smartare och lade servot på sidan, mycket snyggare på det sättet. Vi har flugit med fem och sextum propellrar, mest överblivna quad propellrar. 5X4.5" verkar ganska lagom men vi har inte jämfört så mycket.

    Jag kompletterade med:

    Turnigy 700mAh 3S 30C Lipo Pack (XT30) (EU Warehouse) 9067000169-0 $6.00

    Aomway 5.8GHz 4-Leaf Clover Antenna Set for TX/RX (SMA) (RHCP) 523000025-0 15.07

    Hobbywing 10A reglage (hade några)

    Jörgen
    Tack för shoppinglistan

    Hur stor propeller får plats på Bonzaien? Jag vill gärna ha så stor propeller som möjligt för att få den tystare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •