Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

mne: Vlja laddare - iCharger vs Turnigy

Standard Vlja laddare - iCharger vs Turnigy

Hej. Jag kommer snart behva skaffa en ny laddare eftersom jag ska kpa strre batterier.
    Mnga skriver att det r vrt att satsa p en bra laddare. Mnga talar gott om iCharger som jag frsttt r en av de bsta men samtidigt dyr. Jag vill sklart ha en bra och plitlig laddare men har inget behov av "vrstinggrejer". Hade nd brjat kika p en 208b. Egentligen alldeles fr dyr flr mig d jag behver ntaggregat ocks.

Har nu frsttt att Turnigy Reaktor r i princip samma som iCharger?? tminstone tillverkade av samma fretag. r TR drmed att betrakta som en kvalitetsladdare?
    Sg att 300W 20A-modellen ven finns med inbyggt ntagg vilket knns otroligt praktiskt.
    En riktigt bra? laddare inklusive ntagg som passar min budget betydligt bttre.
    Nu r jag riktigt sugen p den.

Tankar, synpunkter, frslag?

Skickat frn min SM-G900F via Tapatalk

Standard

Vad ska du ladda fr ackar? Hur mnga S? Hur mnga mAh? Hur brtt har du? Osv...

Jag skulle sga nej p Turnigy och gllande iCharger (som jag ocks funderar p) s skulle jag frska ta reda p mer om vad det r jag kper fr det verkar som att man mste ha mycket mer koll p hur man stller in dem. Mnga trdar om dessa iChargers, ven problem dyker det upp, men ej frskt komma ihg om det r kvalitetsproblem eller instllnings...

Next! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    2 643
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Roger McRegor sger att Turnigy Reaktor r ungefr lika bra som iCharger och gjorda i samma fabrik, och han brukar ha rtt. Men jag har 2 st 208B iCharger och r njd. Det r inte dyrt fr att vara sker p att batterierna inte pajar fr att laddaren r undermlig.
    fredrik

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

De enklare iCharger-modellerna r inte ett dugg svra att stlla in - t ex 106B+ som jag sjlv har. Och efter vad jag hittat i jmfrelser (tror det var i USA) s pstr man att Turnigy Reaktor 250W skall vara samma laddare - frutom kontakten fr temperatursensorn. Kanske en eftergift fr att hlla dom lite annorlunda r originalet ? Och programvaran frefaller ocks vara exakt samma. Sen finns det andra Reaktor-laddare som inte har motsvarigheter i iCharger-sortimentet och jag tror ocks jag sett nn som saknar USB-uttag och allts inte r uppgraderingsbar. Det saknade f ven den frsta versionen av 106B (saknar + i namnet) men numera har den det sen mnga r.
    Jag har som sagt bde 106B+ och Reaktor 250W och bda har fungerat bra. Fredrar faktiskt displayen p Reaktor-laddaren fr jag tycker att den r mera lttlst. Sen finns det minst ett "syskon" till Reaktor 250W nmligen denna - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
    Skall visst vara exakt samma laddare men det r ocks bara vad jag lst. En kompis har en sn och hittills har den fungerat OK.
    Hr str det lite om dessa "kopior/syskon" men mera kan nog hittas om man sker lite - https://www.rcgroups.com/forums/show...ger-Discharger
    Roger

Standard

Jag kommer att skaffa 5s 4000mAh. Har oftast ingen strre brdska men vill ha mjlighet att snabbladda d och d. Har hitintills bara laddat mindre batterier med en enkel 80W laddare. Har aldrig upplevt ngra problem med den men den kommer bli lite klen.
    Har tidigare funderat p en quad-laddare men... jag vet inte.
    Hur vet man om en laddare r bra? Vad skiljer en bra frn en dlig?
    Finns det verkligen laddare som r gjorda fr lipo med balanseringsfuntion osv som r s dliga att batterierna frstrs? Vilken butik skulle slja sdana? Har vi fastnat i en kvalitetshysteri?

Skickat frn min SM-G900F via Tapatalk

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast en laddare som kostar typ 450 kr och har 250W laddkapacitet - r det avskrckande och tyder det p "kvalitetshysteri" ?Men fr att svara p din frga - ja, det skiljer avsevrt i hur vl laddarna r kalibrerade. Och Ja - det finns sdana som orsakat LiPo-brnder - ven om det kanske inte r s vanligt. Men de vi rekommenderat brukar fungera bra. En laddare fr typ 450 kr motsvarar ju inte mera n 1--2 ackar - eller nnu mindre. En billig frskring.
    Roger

Standard

Hade missat ditt frra inlgg Roger. Hade brjat skriva mitt svar men postade det tydligen efter dig.
    Ibland fr jag uppfattningen att jag br ha en laddare av minst iCharger-kvalit och det r det jag ifrgastter. De allra flesta verkar ju klara sig bra ven med enklare laddare.
    Turnigy Reaktor 300W 20A verkar motsvara iCharger 208b. Ngon som vet om ven dessa r samma laddare? Om s r fallet r ven den vldigt prisvrd laddare. Dessutom tillgnglig med inbyggt ntagg, ett stort plus fr mig.

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast var inte 100 % sker att den med inbyggt ntagg r samma som den utan ? Kolla om dom t ex har USB-kontakt ? Tror att den utan ntagg har det men hgst osker om den med ntagg har den funktionen. Har ven lst nn recension dr man tyckte att ntagget var hgljutt...
    Lite mera att lsa - http://www.rccanada.ca/rccforum/showthread.php?t=209566
    Roger

Standard

Ska kolla upp detta mer. r p resande fot just nu och har bara mobilen... S hr str det iallafall i en av recensionerna p HK.
    "A great buy. This is actually combined Reaktor 300W 20A charger and Reaktor Pro 350W 23A PSU, and the combo is actually a rebrand of Junsi iCharger 206b and Junsi P350 350W PSU. So all quality parts! Charger and PSU are well combined so you can utilize full 300W. "
    Lter lovande.

Standard

Alla laddare jag har och haft s har funkat som de ska, s jag r inte bsta personen att sga nt om kvaliteten. Detta gller Hyperion, Swallow, nt till mrke jag hade som jag slde + och hr brjade jag skratta lite... Jag har ju en Turnigy Mega 400W med extern supply, hahaha! WTH! Det enda jag inte gillar med den r att den tar mycket lngre tid p sig att ladda n de andra. Ingen aning vad det beror p, samma instllningar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det lnning nmner om lngre laddtid, och d kanske frmst nr det gller celler som inte r riktigt i balans, stmmer vl med vra erfarenheter. En kompis hade en annan laddare, kpt i Sverige av seris handlare och inte speciellt billig, dr han tyckte att laddtiden var lite vl lng. Han fick testa att ladda med min iCharger 106B+ och samma eftermiddag bestllde han en likadan sjlv... S visst skiljer det i hur programvaran och ven hrdvaran fungerar - t ex via hgre specad elektronik i lite dyrare laddare.
    Roger

Standard

Har nu bestllt en TR och hoppas p att den kommer fungera felfritt.
    Finns det ngot stt att testa laddaren eller ska jag vara vara njd och kra p s lnge allt verkar fungera som det ska.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    2 643
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Anvnd den inbyggda RI-mtaren efter laddning till underhllslge, och skriv upp vad du fr fr vrde fr varje batteri.

Ett tips r att bestmma dig fr hur du vill att programmen ska fungera och stlla in dem efter det.
    Menyn hittar du hr
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...e-charger.html
    Och manualen till iCharger frklarar
    https://www.progressiverc.com/media/...B%20Manual.pdf

Jag anvnder "balance-charge" hemma och "fast-charge" p fltet och "normal-charge" i inomhushallen (med tv stycken laddare)
    fredrik

Standard

Kanske dum frga men har inte haft mjlighet att mta inre resistans tidigare. Ska batteriet alltid vara storageladdat nr jag mter IR?

Standard

Jag brukar gra s men det det gr frsts att mta Ri i vilket laddtillstnd som helst. Men ska man jmfra mtningar ver tid r det bra om man gr det i samma tillstnd frn gng till gng.
    Fr vrigt vill jag minnas att jag fick oplitliga resultat nr jag gjorde Ri-mtningar med mina Reaktor 300W 20A s jag mter med Wayne Giles LiPo ESR Meter numera.
    /Leif

Standard

Ajd, det lt ju inget vidare. P vilket stt var vrdena du fick oplitliga? Lg dom fel eller fick du varierande resultat p samma batteri?

Standard

Gjorde nyss ngra mtningar fr att uppdatera mitt minne p ngra 3S 2,2 Ah. Bda mina Reaktor 300W/20A visar betydligt hgre vrde fr cell nr tre n fr de andra tv vilket Wayne Giles mtare inte gr.

Exempel 1:
    Reaktor: 8 8 12
    Giles: 6,7 7,0 7,2

Exempel 2:
    Reaktor: 5 5 7
    Giles: 4,8 5,2 5,0

Mtningar vid 20 grader C
    /Leif

Standard

Tack fr testet pernstig. Trkigt resultat dock. Mjligheten att mta IR var ju en av anledningarna till att jag valde reaktorn. ngrar nstan mitt kp nu. Antar att det r ngon komponent som skiljer sig frn iCharger d. Antar att den skulle visa samma so din Wayne Giles eller vad tror du?

Standard

Jag tycker inte att du ska ngra kpet, laddaren r alldeles utmrkt fr vrigt. Och du kan nd mta Ri d och d fr att se eventuella frndringar p dina accar ver tid.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	LiPo tabell.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	138,5 KB 
Id:	61147
    /Leif

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 889
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Inget som sger att iCharger generellt skulle ge nt annorlunda resultat. Att mta Ri r lite extra bonus fr laddaren och, om jag skall vara rlig, inget jag gr speciellt ofta efter att den frsta entusiasmen lagt sig. Wayne Giles Ri-mtare r ju specialbyggd fr just det jobbet s att den troligen r bttre r ju inte s mycket att vara frvnad ver.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •