Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Klarar laddaren acken?

  1. #1

    Standard Klarar laddaren acken?

    Läste nyss en rätt färsk tråd i denna underkategori, men det klickar inte, är nog för att det är fredag... :-)

    Exempel:
    Jag vill ladda en ack med 1C.
    Min laddare klarar max 5A.
    Hur länge tar det då att ladda en halvfull 4S 4000mAh-Lipo, dvs 2000mAh?

    Jag ställer in laddaren att ladda 4A 4S balanserat (som i sig tar olika länge beroende på ack och laddare).
    Den börjar ladda med 4A men sen sjunker det efter ett tag tills det blir 0A på slutet och laddningen är klar.
    Den laddar med ca 4,2V x 4 = 16,8 V och vid 5A kräver det en laddare som kan leverera 16,8V x 5A = 84W.

    Hur som helst så klarar laddaren av det.

    Men vad händer om jag ska ladda en 6S 10000mAh-LiPo?
    Laddar 1C, dvs 10A... som inte går eftersom laddaren bara klarar 5A så det blir 0,5C.
    6S = 4,2V x 6 = 25,2V
    25,2V x 5A = 126W

    Jaha, så om jag räknar lite till...
    1S: 4,2V x 1 = 4,2V, Max 5A ger 4,2 x 5 = 21 W
    2S: 4,2V x 2 = 8,4V, Max 5A ger 8,4 x 5 = 42 W
    3S: 4,2V x 3 = 12,6V, Max 5A ger 12,6 x 5 = 63 W
    4S: 4,2V x 4 = 16,8V, Max 5A ger 16,8 x 5 = 84 W
    5S: 4,2V x 5 = 21,0V, Max 5A ger 21,0 x 5 = 105 W
    6S: 4,2V x 6 = 25,2V, Max 5A ger 25,2 x 5 = 126 W
    Olika watt... så vadå?
    Hur jag än räknar så klarar laddaren endast att ladda max 5000mAh med 1C, tänker jag rätt?
    Så hurudan 10000mAh-ack jag än tar så kan den bara ladda med 0,5C?

    Hur vet jag om laddaren klarar effekten? Eller är det inte den man utgår ifrån, utan från hur många Ampere den kan ladda med?

    Jag har en laddare som klarar max 20A laddning (har 40A powersupply till den).
    Den klarar alltså av att ladda 1-6S med max 20A så den klarar alltså max 20.000mAh-LiPo's med 1C?
    Effekten för att ladda 6S 20.000mAh blir alltså 25,2 x 20A = 504W.
    Men på den laddaren står det att den klarar max 400W.
    Så det innebär att om jag laddar en 6S 20.000mAh LiPo så kan den bara ladda 400/504 = 79% (0,8C för att avrunda)?
    Dvs 1/0,79=ca 1,3x längre tid än om laddaren klarat över 500W?

    Och det där med tid...
    1C ska ta en timme i normala fall?
    Men om acken är 75% urladdad, tar det då 45 minuter?
    Detta utan balansering.

    Mycket svammel... men försöker förstå hur jag ska välja laddare så det räcker till mina behov. =) Så man inte köper en för klen laddare och får vänta flera timmar (max 2 oftast) på att ackarna ska bli laddade, per st.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Väldigt förenklat:

    Räkna på den största accen du behöver ladda.
    Tex 6s 6000mAh och ta 6s X 4,2V = 25,2V
    25,2V X 6A = 151,2 Watt
    Så laddaren måste klara minst 6A och 151,2 Watt, annars tar det längre än en timme att ladda den accen.

  3. #3

    Standard

    Jag började räkna själv efter mitt inlägg och kom fram till samma sak! Jag fattar vinken! :-D
    Det var så enkelt jag trodde, som jag begrep när jag köpt mina tidigare laddare... Haha!
    Nåja... inte alltid hissen går upp till stallet. Eller om det var om hästarna var ända upp...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Det finns förmodligen betydligt svårare uträkningar på det men sådär räknar jag och tar resultatet med en nypa salt

  5. #5

    Standard

    Målet var att fundera ut (läs begripa) vad för laddare som behövs för nya ackar.
    Tex en iCharger 206b borde räcka till att ladda 6S 10.000mAh utan problem.
    Den laddaren klarar 20A och 300W.

    Men en Duo skulle vara bättre... kan en sån ställas in att ladda två likadana LiPos lika mycket så de blir så lika laddade som möjligt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du borde ju kunna se det fallet som att du har 2 ackar och 2 laddare och om det laddningsförfarandet är OK för dig så borde det duga med Duon. Annars kanske ett parallell-ladddningsboard skulle ladda ackarna så att de blir så lika som möjligt...
    Vad är egentligen ditt problem ?
    Roger

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Din första fråga hur länge det tar att ladda en halvfull ack.
    Som du skriver så är det inte så att laddaren laddar full till max utan kryper skata ner för att aldrig komma över begränsningsspänningen. Det kan alltså ta över en timme att ladda även de sista 30% om batteriet börjar bli lite gammalt med lite högre inre resistans.

    Nästa är när man har mer än 3 celler (och hög spänning). Då är det bra om man har något bättre än ett bilbatteri på 12 volt att mata laddaren med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    McRegor: Jag har inget problem med nånting, har du?

    pgrts: Sant så sant. Orsaken till tråden var att få koll på hur det funka så man inte skaffar för klen laddare av misstag. Ladda från bilbatteri är nog uteslutet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Men en Duo skulle vara bättre... kan en sån ställas in att ladda två likadana LiPos lika mycket så de blir så lika laddade som möjligt?
    Jag syftade på denna lite småkryptiska fråga..."blir så lika laddade som möjligt". Har du misslyckats med detta tidigare ?
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag syftade på denna lite småkryptiska fråga..."blir så lika laddade som möjligt". Har du misslyckats med detta tidigare ?
    Roger
    Sorry om jag verkade kryptisk. =) Jag har aldrig laddat med en duo-laddare förr och kan inte deras funktioner. Kan man be laddaren ladda dem lika, eller är det två-laddare-i-en? Mina laddare laddar olika, laddar jag med samma laddare så blir det rätt så lika resultat (tar längre tid få fler ackar laddade) då jag laddar likadana ackar som ska användas parallellt. Är ju dumt köpa en dyr duo, om man lika gärna kan ha två vanliga billiga laddare för en i taget. För att välja nästa laddare så ville jag vet vad man ska se efter samt förstå.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Om man använder accarna parallellt så skulle jag absolut parallell-ladda dom. Jag parallell-laddar alla mina accar även om jag använder dom individuellt. I så fall ska du köpa EN bra laddare och en sådan här: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...board-4-x-xt60

    Och kolla denna film så du vet hur du ska göra:

  12. #12

    Standard

    Super!!! Sån ska det bli. =) Plus nån iCharger-Duo-laddare. Har sett att folk har problem med dem men inte läst vad det handlat om, kan vara handhavande antar jag... kvaliteten på en så dyr (relativt andra) laddare måste innebära BRA kvalitet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag köpte ett likadant parallell-board på Autopartner så dom finns på lite olika ställen.
    Men har du en iCharger Duo så borde den fungera minst lika bra.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Nu räknar jag för en bekants räkning som behöver ny laddare och kunna ladda 2 st 6S 10000mAh utan problem, kanske 4 st samtidigt om de går. Eller 2 st med 2C? Frågar för att vara på säkra sidan...

    1st 6S 10000mAh som laddas i 1C är väl 10A och 25,2V, dvs 252W. Ska det laddas dubbla så är det 10A per kanal och 252Wx2. Inga problem skulle jag tycka. Men att ladda 4 st 6S 10000mAh med denna:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...board-4-x-xt60
    Det går väl inte med 1C? Eller går det? Vet ej hur den arbetar med en sån platta. Borde gå, men köra 4st i 2C går nog inte, skulle jag tycka, det blir mer än 2000W.

    Klarar iCharger 406B Duo av det (1C)? Måste ju göra det, 1400W per kanal (dubbla per kanal med ovanstående platta?) och 40-70A ladd max.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...1400w-70a-1-6s

    Eller måste man ha iCharger 4010B Duo, den verkar klara allt:
    http://www.autopartner.se/elektronik...-duo-2000w-40a
    Finns inte i lager och vet inte hur länge det tar... ?!

    Sen ska det ju vara ett supply som pallar med också... Och då ska det väl räcka med att det klarar mer ström än som behövs och klarar mer effekt än vad som behövs... och kan ge ut över 25,2V. Eller va hur?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När du räknar effekt så räcker det att räkna märkspänning för accen. När spänningen går över märkspänning så går laddningen över till CV (Constant Voltage), och då går strömmen ner.
    Så räkna på effektbehov för 6S räcker det med 6*3,7=22,2V. (och därmed 222W = ungefär 220W för 10A)
    2C ger 20A ger 440W.

    Power distribution board blir varmt över 10A så jag tror inte det går bra att använda för 40A.

    4 stycken 206B skulle räcka, eller två stycken 406B duo.
    fredrik

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    När du räknar effekt så räcker det att räkna märkspänning för accen. När spänningen går över märkspänning så går laddningen över till CV (Constant Voltage), och då går strömmen ner.
    Så räkna på effektbehov för 6S räcker det med 6*3,7=22,2V. (och därmed 222W = ungefär 220W för 10A)
    2C ger 20A ger 440W.

    Power distribution board blir varmt över 10A så jag tror inte det går bra att använda för 40A.

    4 stycken 206B skulle räcka, eller två stycken 406B duo.
    Nej, så är det ju inte. Laddcykeln går med konstant ström upp till max-spänningen, 4.2V för vanliga LiPos. Sedan hålls denna spänning konstant med sjunkande laddström.

    Man måste alltså räkna max effekt med 4.2V x cellantalet x Laddström. För vanliga LiPos alltså. Andra kemier har andra maxspänningar och kanske t.o.m. andra laddcykler.
    /A


    /A

  17. #17

    Standard

    Ok, nu när jag kikar på RCFlight så skulle en iCharger Duo 406 (B? vad nu det står för hos vissa webshops) samt 33A 1000W 12-30V nätdel räcka http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...00-w-12-30-vdc för att ladda två st 6S 10000 mAh samtidigt (en per kanal). Dvs 20A och 504W vid 1C laddning. 1C-laddning tidsmässigt är hanterbart och behöver inte ladda 4 samtidigt, som det är nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Skaffade en sån här parallell-laddare (Power ParaBoard):
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...board-4-x-xt60
    ...som ska kunna ladda två till fyra likadana LiPos samtidigt.

    Med tanke på hur flummig texten är i produktens bruksanvisning där I = current men även V = current samt att det heter Barrery och inte Battery... och att texten på RCFlights sida som hakar på denna felbenämning (enligt mig) förvirrar det hela...

    "V=v1+v2+v3+v4, där V är den totala laddströmmen i Ampere.
    v=laddströmmen för varje batteri.
    Ex. Ladda 4 st 2200-3S med 1C = 2.2+2.2+2.2+2.2 = 8.8 A. Laddaren ställs in på 8.8 A och 3S LiPo.
    Ladda endast batterier med liknande kapacitet tillsammans! Använd huvudet!"

    ...så tänkte jag att det är bäst jag frågar här före jag ens kopplar in ParaBoard'en.

    Det är ju en parallell-laddare så jag är rätt säker på att man ska ställa in 3S om jag laddar 3S-Lipos.
    Fast det står i manualen att V total = V1+V2+V3+...+Vn samt att man ska ställa in I total = I1+I2+I3+...+In, dvs inte alls samma sak, för hur många laddare klarar av att ladda 4 st 6S-LiPos om totalspänningen ska vara 22.2+22.2+osv?

    Och strömmen... strömmen ska i parallell-laddning fördelas, så där skulle jag nästan kunna tro och ana att det är I total = I1+I2+...+In.

    Dvs ska man ladda 4 st 3S 2200mAh med 1C så ska man ställa in 3S och 4x2200mA... dvs 3S och 8800mA.

    (skulle det ha varit serieladdning av samma LiPos skulle strömmen ha varit 2200mAh men spänningen 4x3S om det hade varit samma fyra ackar)

    Am I right?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Du tänker rätt!
    /Leif

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som pernstig redan konstaterat så tänker du rätt Ålänning medan den som skrivit "bruksanvisningen" uppenbarligen är väldigt förvirrad när det gäller benämningarna på ström resp spänning...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •