Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Problem med servo?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Problem med servo?

    Hej
    Har köpt en beg T-rex 450l dominator som jag tänkt köra med en K-bar mini. Har fått komplettera med nya servon till den o köpte på E-bay DS450M Digital Servo, som väl i princip ska vara originalservon till den

    Har testat att flyga den två ggr. Första gången så hade jag fuskat med att använda låsvätska och lite bitar flög av den innan det blev luftburet.
    Hem med lite nya rotorblad mm och idag var det dags att testa igen. Varvar upp den och helt plötsligt så rycker den till åt höger. Dum som jag var så gav jag mej inte då, nästa gång jag varvar upp den,...... Helt plötsligt så drar den ena servot (på höger sida) fullt uppåt odh rotorbladen går i backen.

    Jag har haft en bra kommunikation med K-bar, Jag har kollat att K-bar kompenserar rörelser på helin åt rätt håll. Den har varit nära att lyfta och har haft balans, och sen helt plötsligt så slår den ett servo fullt ut.

    Ska jag testa att skaffa andra servon? Ska jag byta ut K-bar till en annan sån....?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Svårt att veta vad felet kan bero på, men om jag förstår saken rätt är servona nya så däri ligger knappast problemet.
    Du skriver att en del saker vibrerade loss pga. att du missat låsvätska på några ställen. Det får mig att tro att det kan vara vibrationer som stör K-bar-enheten. Jag skulle börja med att noga kolla efter eventuella vibrationer och i så fall åtgärda dessa.
    En välbalanserad 450-heli ska gå nästintill som en symaskin vid normalt varvtal.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Nya servon ja, men köpta på E-bay och tilverkade i det stora landet i öster, väl?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    DS450M - jag utgår från att det är Aligns sevon det är frågan om. De brukar fungera bra.
    FBL-enheter, speciellt lågprisvarianterna är ofta ganska vibrationskänsliga. Mitt råd är därför återigen att kolla efter vibrationer. Hur ligger det till med detta?

  5. #5

    Standard

    Spontant låter det som att gyrot kompenserar åt fel håll....
    Kompensationen ska sträva efter att hålla swash horisontal när du lutar maskinen.
    Och kolla vibrationer, det finns en logg i gyrot där du kan se om det är vibrationer.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Taptalk

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, jag inser att det låter som om jag fått K-bar att kompensera åt fel håll, men som sagt -jag har kollat det ett flertal tillfällen att den lägger på en rörelse åt rätt håll och eftersom det är min första FBL grej så har jag kollat detta noggrannt och oxå kollat på U-tube filmer....
    Den har stått på backen ocn nästan hovrat och i princip lyft lite, skulle det var åt fel håll så hade jag aldrig kommit så långt.

    Vibrationer? Jag vet inte hur man kan komma bort från det helt o hållet? Har ju diskuterat olika positioner för FBL-enheten, kan detta vara en anledning att sätta den där inne, mitt under rotoraxeln? Där blir ju störande rörelser som minst

    Nåja, nu är det dags att kolla efter skador och att igen kolla åt vilket håll FBLen jobbar

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har testat den med en separat BEC som matning. Det verkar som att K-baren tappar koncentrationen. Den tappar funktionen och börjar blinka på ett annat sätt. Det hela är oxå mycket ryckigt o konstigt swash-plattan kan helt plötsligt fara upp och ner igen, okontrollerat. Har köpt på Bay en ny K-bar att testa med

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Sentomsider har jag fått i en ny K-bar o nu flyger den lugnt o fint. Misstänker att det faktskt var nåt fel på min K-bar. Nu ska jag igen gå igenom att alla skruvar som borde vara lock-tightade är det oxå. Vill ju slippa vara rädd för att vara i närheten av den.
    Är det helt dött på Heli-avdelningen? Har ingen annan haft nån fråga sen februari?

  9. #9

    Standard

    Skönt att det löste sig.

    Nej, det är inte så många som pratar heli här, men desto mer på helisweden.se
    / Jonas

    Skickat från Taranis via Taptalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast rent allmänt är nog inte heli speciellt hett längre - det syns om inte annat så på vårt lokala fält. Har nog ersatts av alla som flyger olika varianter av multikoptrar - eller f d heli-flygare som helt enkelt gått över till traditionella flygplan. Mycket kommer och går men flygplan består...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag fascineras av tekniken i Helin. Är ju helt novis på den, egetligen, men tycker att den är cool. Förstår hur det kan ha varit att vara Helikopterpilot på 50-talet.... Vingligt o farligt.

    Annars har jag nog roligast när jag är till sjön med min billiga Kina-Catalina,

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tycker det är kul att flyga med min MCPX. Skall öva mycket på den innan jag går över till nåt större, annars blir det dyrt med alla reservdelar .

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, men en sånhär T-rex 450 som jaghar är väl egentligen stadig o lättflugen så länge man håller sej till enklare manövrar, men visst kan det bli dyrt. Det jag reagerar på är att det är ganska farligt, skulle nästan vilja ha en polykarbonatskärm mellan mej och Helin,.. Men med rätt underhåll så kan väl den oron gå över, kanske

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jo det är inga problem med sportflyg med en stor heli. Jag leker lite med flippar och sånt och det vågar jag inte med min T-rex 250 än. Men den kör jag lite ibland också. Jag håller med om det kan kännas lite farligt. T ex de allra första MCPX fanns det risk att rotorbladen lossnade och det blir ju rätt farliga projektiler även om det är små grejer. Sen om nåt knasar sig så får man slå till throttle hold så dimper den ju ner, men det kan bli rätt stora skador på helin då. Det är väl därför många går över till quad, inte så mycket som går sönder vid krascher.

  15. #15

    Standard

    Jag har en T-Rex 450L med mini VBar och tyckter den är väldigt lättflugen. Det är min första fbl helikopter om man bortser från mcpx bl.



    Jag har byggt en 250 3d quad som jag satt en blompinne med en pingisboll på för att se läget på den bättre.

    Jag har den för att öva inverterad hovring och flygning med.

    Åker den i backen så går kanske någon prop sönder så det gör inte så mycket som med en helikopter.
    Senast redigerat av Hunter den 2017-05-21 klockan 12:56. Anledning: Korr.

  16. #16

    Standard

    Flygsnack på RCFlyg.se och Helisnack på helisweden.se ... bäst med två "läger" annars blir det lite på bägge och folk tröttnar för att inget händer. =) Man ska hålla sig till de stora massorna för att värna om sin hobby. Flyg är lika dött som heli. Men flyg har alltid varit vanligare, men proportionellt sett så har bägge minskat lika mycket. Även multicoptrar dalar nu verkar det som. Och friggoflygen...

    Detta är en hobby så räkna med att det händer grejer. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK, Ja när det gäller själva flygandet så har jag alltid varit en ensamvarg, så jag märker inget av ifall hobbyn går ner rent allmänt. Flyger i skogen, på hyggen och på sjön. Tycker att det är lite otäckt om det finns mycket folk runt mej, kan inte lita varken på att tekniken alltid funkar eller på mej som pilot för att vilja ha en massa folk runt omkring.

    .... går till Helisnack när det behövs

    /Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •