Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Glassfiber på masonit?

  1. #1

    Standard Glassfiber på masonit?

    Hej !
    Ska bygga två pontoner som skal användas till en airboatliknande konstruktion, en sk. "bait-boat" som ska lägga ut bete (och filma...) under fisket.
    Hittills har flytkroppar varit PP avloppsrör, men vill göra något lite snyggare, och snäppet mer areo (aqua?) dynamiskt. Elektronik/motor delen sitter på ben, ungefär som ett flygplan med flottörer.
    Tänkte bygga två pontoner med ribbar (spant?) och klä med någonting, sen lägga glasfiber över. Kommer bli en enkel konstruktion med mestadels raka linjer.
    Funderer på at använda masonit eftersom jag har stora mängder av det i garaget, det är lätt att bearbeta och böja, och tack vara glasfibern blir det ju hållfast ändå? Eller tänker jag fel någonstans?
    Dimensionerna kommer vara någonstans runt 50 cm längd, 10 cm bredd, med V-botten. Hur många spant behöver jag?

  2. #2

    Standard

    ...undrar även om skrovform, såhär tänkte jag. Vinner jag någonting på att låta fören vara vinklad på både håll, eller räcker det att dra in den horisontellt, och låta kölen vara rak hela vägen? Hastighet är ingen prioritet här.
    Bifogar bild på hur jag tänkt, med denna mall får jag med en längd på 45 cm ungefär 2,2 l volym pr flottör, vilket borde räcka och bli över.Bifogad fil 61972Bifogad fil 61973

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •