Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: STM DHC-2 Beaver pussel flyger igen

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard STM DHC-2 Beaver pussel flyger igen

    Min nevö hade riktigt otur och krasade sin STM DHC-2 Beaver rejält i Juni 2015, då jag hörde att han beställt sig en ny och skulle slänga den gamla sa jag att den kunde han ge till mig så kunde jag kolla om det gick att laga den. Nu har jag pusslat ihop detta pussel samt tillverkat lite bitar och nytt motorfäste som var antingen borta eller inte gick att laga. I går flög den igen för första gången på nästan 2 år, nästan allt går att laga om man vill.

    Länk till hans video där han kraschar den finns i videons beskrivning på YouTube.

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flög min likadana Beaver idag men det var svårt med "snöflyget" eftersom snön var ovanligt lös och blöt. Upp kom man alltid på typ 1 m med fulla klaffar men när man landade så var det "lappgubbens tvärstopp"...
    Roger

  3. #3

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Skidor!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå Matti - nog hade vi skidor alltid. Man är väl "uppvuxen" på fältet i Gudmundsbyn ("Gudlanda") så vinterflugit har man gjort under snart 50 år... Men idag var inte snön att leka med.
    Roger

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flög min likadana Beaver idag men det var svårt med "snöflyget" eftersom snön var ovanligt lös och blöt. Upp kom man alltid på typ 1 m med fulla klaffar men när man landade så var det "lappgubbens tvärstopp"...
    Roger
    Samma som när jag flög, slog runt med skidorna på som ni ser på filmen. Upp var inget bekymmer, men visste att jag kom till att slå runt på landningen då snön var så lös att det inte gick å hålla sig ovanpå den. Skall iväg och flyga i morgon också, men då på en ny plogat bana så borde inta var några bekymmer då.........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall enligt prognosen bli minusgrader i natt så förhoppningsvis är "landningsbanan" lite bättre imorrn...
    F ö gillar jag min Beaver - har haft den under många år och det är en trivsam kärra. Har bara skidor på 2 kärror just nu varav Beavern är den ena. Men nu ser vi fram emot varmare och skönare väder så att vi inte behöver skidförsedda kärror längre. Då blir det till att flyga med bl a den lilla Turbo Beavern och Valianten.
    Roger

  7. #7
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skall enligt prognosen bli minusgrader i natt så förhoppningsvis är "landningsbanan" lite bättre imorrn...
    F ö gillar jag min Beaver - har haft den under många år och det är en trivsam kärra. Har bara skidor på 2 kärror just nu varav Beavern är den ena. Men nu ser vi fram emot varmare och skönare väder så att vi inte behöver skidförsedda kärror längre. Då blir det till att flyga med bl a den lilla Turbo Beavern och Valianten.
    Roger
    Har skidor på lite fler just nu jag ja, Carbon Cub Z, Durafly Tundra, STM DHC-2 Beaver samt skolplanet Multiplex Magister eftersom det är bra länge tills snön försvinner här i Härjedalen än. Blir dessa modeller i morgon plus ett par till. Hade hoppas testa min Diamond 2500 el-seglare lite mera samt att min son skall nog ha med en Tundra och möjligen en Bixler2. Så blir nog fullt i bilen med 7 flygplan utrustning och 5 pers (kör Chrysler Voyager).........

    Valianten borde jo vara perfekt att montera skidor på, rätt så sugen på en sådan.....både stor som liten, ser underbar ut den modellen......
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Dum fråga, men vad är skidor??
    Retroholic!

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Dum fråga, men vad är skidor??
    Sånt här Thomas - här en selfie ifrån när vi var ute och åkte häromdagen - det är alltså grejorna som sitter under fötterna...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skidor.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	6,5 KB 
Id:	62005
    Roger

  10. #10

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej Roger, du får ta och sikla av lappgubbens tvärstopp och satsa på glid istället för fäste!! Skämt förstås och har du hållit på i 50år! Där är man 2 igen bara 43år. Ja på gudmunsbyn var det jäkla fart och på vintern när vi flög på selångersjön så myste man som bara den. Du lär väl titta förbi igen i sommar. Blir inte mycket vinterflyg för mig numera, men jag tror kattsingen att det blir lite hkp imorgon för det är finväder på ingång.
    /Matti

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mattii,
    Sa "snart" 50 år - tror att RC-flygandet är inne på sitt 48:e år om man skall vara noga...
    Och på den tiden flög vi på "Gudlanda" även vintertid - med VP-rör som skidor. Har nån vinter när jag hälsat på däruppe också flugit på bl a Selångersjön men även Klingsta vill jag minnas.
    Imorrn gör vi ett nytt försök för i natt skall det bli minusgrader så i bästa fall har vi lite skare imorrn. Kanske måste ta med en kärra med hjul för säkerhets skull...
    Nästa vecka skall det bli riktigt varmt härnere så kommer det ingen snö, vilket verkar otroligt med plus-grader, så är det nog "grönt fält" igen nästa helg. Härligt i så fall...
    Jodå - jag kommer säkert förbi en sväng i sommar. Var f ö uppe nästan en vecka för ett par veckor sen men då var det fullt upp med annat. Men ert inomhusflyg var jag med på...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •