Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Marius njuter av sin Tundra

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Marius njuter av sin Tundra

    Min son Marius har ett naturligt talang för modellflyg, när han flyger skulle man tro han har varit solo i många år. Måste erkänna att jag är en mycket stolt pappa ja när han är ute och flyger. Här flyger han ensam med våran gemensamma kompis som filmar.

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    skulle det inte vara smidigare att skapa en tråd och samla alla klipp där istället för att skapa en ny tråd för varje film?

    annars kul att se att ni håller igång i kylan

    //Nicke

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Står han i kortärmat och flyger den stackaren? Ännu en fin dag ni har. Här blåser det mest hela tiden tyvärr.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Och här i Västerås har det på 1 vecka gått ifrån snö och is på fältet till ett grönt och vårlikt fält...
    Det närmar sig modellflygarnas favorit-årstid som sagt...
    Roger

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Var i kortärmat en stund Jonas. När vi kom ut till fältet var det helt vindstilla och 10-15 grader varmt i solen så då fungerade det. När det började blåsa lite igen så kom jackan tillbaks på oxo.........

    Är nog ett par månader till med snö här före vi kan börja vänta på den där gröna färgen............
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    10-15 grader??? Och SNÖ??

    Jag tror ni har konstsnö!!

    Men bra kvalisort på videon!
    Vad är det för kamera?
    Ingen zoom?
    Retroholic!

  7. #7
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    10-15 grader??? Och SNÖ??

    Jag tror ni har konstsnö!!

    Men bra kvalisort på videon!
    Vad är det för kamera?
    Ingen zoom?
    Var typ +/- 0 i skuggan så när det börja blåsa lite så blev det snabbt mycket kyligare, men var riktigt skönt i solväggen.

    Denna filmen är filmat med en Sony Xperia X Performance mobil som jag använder till en del av mina videos. Sen använder jag också en Runcam2 och en Sony HDR-AZ1. När det gäller att zooma in på modellflyg så kommer jag nog inte att göra det. När man zoomar in på modellflyg blir det oftast skakningar som igen förstör filmen, så jag försöker använda samt flyga nära kamera istället då det ger en renare och bättre bild. Får jag tag på ett kamera sen med en otrolig bra bildstabilisator så blir det kanske att jag kommer till å zooma lite. Sen filmar jag alltid i full HD (1920x1080i) med 60fps (bilder per sekund) så att om det händer något kan jag sen köra filmen 1/2 hastighet flytande då vi använder 25fps här i Europa som standard. Är jo lite roligt att se kraschar i slowmotion .........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  8. #8

    Standard

    När man filmar så undervärderar folk ofta stativ och framförallt videohuvud.
    Jag har filmat mycket med ett sådant här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=700128 på ett kraftigt stativ och då kan man zooma mycket utan bildstabilisering i kameran

    Det bästa med ett riktigt bra stativ(med vätske/olje-dämpat videohuvud!) är att det ger mjuka och stabila rörelser till alla kameror och telefoner man redan har

    Denna har jag filmat med sådant videohuvud och ofta mycket zoom, ingen stabilisering vare sig i kameran eller i editeringen:

    Syns att man är amatör eftersom fokus är helt off nästan hela tiden ^^

    PS. Jag har också flugit på Hedlanda då jag bodde där uppe förr ^^

  9. #9
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    O ja jag är helt klart en amatör inom video och med gesällbrev som industrimekaniker så kommer jag alltid att vara det också något jag är väl medveten om, inte hade jag tänk att bli någon proffs då jag är nöjd ändå.

    När det gäller stativ så används det också (star 62 stativ), har funderat på en handhållen gimbal också, men än så länge överlever jag utan. Zooma modellflygplan tycker jag inte om av flera orsaker, den ena är självklart det jag sa om skakningar, men sen så vill jag gärna ha med en horisont med när jag filmar modellflyg då det ger mer djuphet i videon samt att man ser mer att det är en modell. Så jag ser som sagt ingen mening i att zooma, men det är helt och hållet min mening. Vill man se modellflyg där man zoomar så får man nog kolla på andra kanaler än min. Har testat detta med zooma samt musik under dessa år som jag filmat modellflyg (ungefär 17år) och kommet fram till det är saker jag inte tycker om och som jag har slutat med helt och hållen.

    När man filmar en cross så håller jag med att zooma är en bra sak att göra, men inte med modellflyg och den typen av filmer jag gör.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  10. #10

    Standard

    Jag menade att fokus i min film var off, ifall du trodde att jag klagade på din film Jag tycker dina filmer är skarpa och fina, förmodligen för att du vet hur man ska göra tack vare att du hållit på länge Jag gick Industriprogrammet i Sveg så jag är inte direkt någon filmare heller.

    Jag ville bara ge det som ett tips eftersom jag trodde att du inte zoomade för att det blev skakningar som förstörde filmen. Min mening är att skakar det när man zoomar så skakar det även när man inte zoomar, bara det att det syns mindre då Har man ett bra stativ med videohuvud så skakar det inte alls

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag har filmat mycket med ett sådant här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=700128 på ett kraftigt stativ och då kan man zooma mycket utan bildstabilisering i kameran
    Det där var ingen dum idé! Filmen har ju bättre stabilitet än när Youtube försöker rätta till i efterhand.
    Jag hittade några liknande videohuvuden på ebay,
    blir bara inte klok på hur dom fästs mot stativet.
    Jag har ett Cullmann 2903-stativ...
    Retroholic!

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    När man filmar så undervärderar folk ofta stativ och framförallt videohuvud.
    Jag har filmat mycket med ett sådant här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=700128 på ett kraftigt stativ och då kan man zooma mycket utan bildstabilisering i kameran

    Det bästa med ett riktigt bra stativ(med vätske/olje-dämpat videohuvud!) är att det ger mjuka och stabila rörelser till alla kameror och telefoner man redan har

    Denna har jag filmat med sådant videohuvud och ofta mycket zoom, ingen stabilisering vare sig i kameran eller i editeringen:

    Syns att man är amatör eftersom fokus är helt off nästan hela tiden ^^

    PS. Jag har också flugit på Hedlanda då jag bodde där uppe förr ^^
    Vilket bra tips. Jag tror att vi har något sådant liggandes på jobbet och ska se om jag kan rota fram det. Filmen ser riktigt proffsig ut!

  13. #13
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Att filma små flygplan långt upp i luften är svårt. Jag tänker att får man med lite före och efter själva flygningen så kan det bli intressantare. Tex om man har gjort någon lagning, förbättring eller någon annan kul detalj på planet så kan man fota eller filma den detaljen också. Eller promenaden efter kraschen Och gärna piloten också.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det ligger en hel del i det Jonas skriver i inlägget ovan. Speciellt när jag kollar efter nya kärror så är detaljer på den tilltänkta kärran intressanta och inte minst förändringar/förbättringar som duktiga flygare gjort på modellen. Liksom omdömen om kärran - t ex om den klipper lätt eller är i stort sett okänslig för klantiga manövrer... Eller att det är nåt man bör åtgärda innan man börjar flyga den nya kärran - t ex anslutningen av vingservona till mottagaren på Tundran vilket tillverkaren löst på ett mindre tillförlitligt sätt och där rekommendationen är att ersätta "snabbkopplingen" med fasta förlängnings-sladdar. Så jag ser gärna mera "runtomkring" kärran och det som händer och lite mindre av själva flygningen. Men det är som sagt mina generella åsikter om flygfilmer och inte specifikt riktat mot just denna. Men åsikter som ändå kan vara intressanta för er som orkar lägga ner en massa jobb på att göra "flygfilmer" om våra älskade "leksaker"...
    Roger

  15. #15

    Standard

    Jag har en Sony HDR10-nånting, en gammal Full HD HDD-videokamera och den har sanslöst bra bildstabilisering och den har många år på nacken. Inga problem zooma in helt (optiskt) och filma ett flyg. Med tanke på hur bra den var då så har jag svårt tro att dagens kameror är sämre. Digitalkameror är helt värdelösa. Actionkameror också.

    Att se filmer på flyg som är 1 bildpixel på film så insåg jag snabbt att ingen ville se, så det blev att zooma. =) Ur dokumentationssynpunkt för piloten för att återblicka sin flygning är det super att hela flygningen är med för det är givande att se hur man flög så man kan bättra på sig, filmerna blev ofta lite för långa och tråkiga för alla andra. Men när de filmerna (för mig) har absolut lägst antal views så får jag nog byta filmsätt eller motiv för att få upp den siffran, om det är mitt mål. :-D Antar att det är samma för dig. Jag har iofs prövat göra filmer lite mer roliga att se, men inte blir det mycket mer views för det. Antar att man flyger med för gamla grejer. Man borde köpa det senaste och sen bygga klart samma dag och flyga före solen går ner, då hittar folk filmen för de söker filmer på hur den flyger före de klickar "köp". :-P Eller så ska det vara mer människor på filmen och mindre flyg. Fel musik är farligt. Och så ska man ju förstås krascha och göra dumma saker, action. Eller flyga som en gud och då pratar vi tung aerobatik. Det är ett helsike göra viewers nöjda när de endast tittar på filmer som har miljoner views.

    Håller med Jonas, en film som är givande är alltid bra, alltså att man lär sig eller ser nåt nytt. Tundran verkar kanonfin!! Och Marius lär sig snabbt. =)

    När blir det träflyg/metanol/bensin? =) Jag har själv sjunkit ner i EPO/EPP-träsket just nu och det är ingen som ork komma till fältet och se dem flyga, de är endast för egen del som de är roliga... :-( Folk vill höra och se förbränningsmotorer. Så det får bli mer sånt bara.

    Ett tips för att få en lätt ostabil kamera att bli stabil är att tillföra mer vikt. Jag brukar ha en monopod, alltså enbent stativ som är ihopskjutet (teleskop). Man fäster kameran på stativet och sen lägger allt liggande och balanserar detta på sitt pekfinger, dvs kameran på ena sidan. Och så håller man i stativet just där när man filmar (med stativet upprätt och kameran på toppen förstås). Dvs samma vikt under handen som ovan handen. Blir väldigt stabilt, man kan springa så ocskå. Men det kräver att man använder displayen på kameran, inte sökaren.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    En sak till... när man söker på en viss flygmodell på nätet så hittar man alltid en massa problem med alla flyg och det är oftast för att det är en nybörjare som köper tex en Corsair F4U, flyger och kraschar och sen säger att flygmodellen flög väldigt dåligt. Det gäller att sålla bort dem som inte kan RC-flyg eller kan flyga före man dömer hur ett flyg är.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Ålänning: Jag har också haft några Sony-kameror med digital bildstabilisering och det är riktigt bra i de flesta fall. Gjorde denna film som visar när stabiliseringen jobbar
    Observera att kameran sitter FAST monterad inne i bilen och alltså inte rör sig i förhållande till bilen: https://www.youtube.com/watch?v=tXe9QMFQz34
    (lägger en länk för att inte dränka tråden med mina videos)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - håller med om att det finns många klantiga, och företrädes då amerikanska, flygare och då blir det ännu viktigare att få info om t ex nya kärror från lite tillförlitligare källor - t ex svenska flygare som man på nåt sätt känner till.
    Roger

  19. #19
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Ålänning: När det gäller detta med Youtube så är det inte lätt att bli klok på allt. Vill man dela sina videos på Youtube och sen ha lite koll på views samt vara aktiv kräver det en del jobb. Först lönar det sig att sätta upp något mål man vill nå och sen försöka hålla det om och när man nått detta före man sätter nya högre mål. Jag personligen har ett mål om att mina videos skall ha 200 views, detta målet satte jag mig i slutet på April 2016. Jag har inte satt några andra mål än mina 200 views då det är lättare att sätta mål man kan nå och sen försöka hålla dom stabila. När man känner att man har lyckas och kan höja sina mål gäller samma sak, ta den tid det tar. Vill man utveckla en Youtube kanal så måste man beräkna 2-5 år före man har en kanal med lite prenumeranter samt ett stabilt högt views på filmarna man lagt ut.

    Något som är viktigt är att man har en enhetlighet i sina videos så att tittarna känner igen sig, man måste också lägga ut filmer med jämna mellanrum så att dom vet sådär ungefär när det kommer nya filmer. Om man vill ha många views och öka mängden prenumeranter kräver det rätt mycket med jobb, det fungerar inte med att bara ladda upp filmer. När man laddat upp måste man också vara aktiv på forum och sociala medier med att dela av sig med att man nu lagt upp ny film. Sen måste man också vara aktiv med att svara på alla kommentarer man får på dom olika platser (forum, social medier, Youtube) och ha en bra kommunikation med tittarna. När dom som tittar tar sig tid att kolla på filmen och sen kommentera på något sätt så skall man vara överlycklig för den biten, utan tittare så är meningen med att dela av sig borta.

    Musik i filmarna är en giftig grej, man kan aldrig hitta musik som alla gillar och man kan ha en super video som blir helt förstörd av musik och som gör att en person väljer att inte titta på den eller andra filmer man lagt ut då personen hatar den typen av musik. Sen kan man får den motsatta effekten att någon kollar och bara älskar den musiken som igen då kollar genom alla filmer man har. Jag personligen tycker inte om musik i modellflyg filmer då jag gärna vill höra flygplanet oavsett om det är el, metanol, jet eller bensin. Jag hade en del musik i mina videos förut, men har också sett att efter jag slutat med det så har mina views och positiva kommentarer gått upp.

    När det gäller detta med att tjena pengar på Youtube, så har nog vi fel typ av hobby och filmer. Vill man starta en Youtube kanal för att tjena pengar skall man nog välja något annat än modellflyg tyvärr.

    Personligen så tycker jag om att flyga samt filma och dela av med med mina filmer, jag har filmat och dela av mig sen början på 2000 och då i början via min egen hemsida vart jag laddade upp mina filmer. På Youtube laddade jag min första flygfilm upp först i Maj 2012 och inte före 2015 började använda Youtube mer för mina flygfilmer. Sen 2016 började jag satsa lite mer på att försöka leverera lite mer genomtänkta filmer med en lite högre kvalitet samt lägga ut oftare samt samt sätta mig personliga mål för min Youtubekanal. Mitt första mål satta jag som sagt i April 2016 och det var att försöka få 200 views på mina filmer. Jag har inte satt andra mål om prenumeranter, flera views eller att jag skall kunde tjena pengar på detta. Jag har ungefär 50% tittare från Sverige och Norge sen 40% från USA och England och dom resterande 10% är spridit över resten värden. Så dom få gånger som jag pratar direkt till mina tittare blir det på Engelska, dom filmer jag har där jag pratar Svenska/Norska så textar jag dom på Engelska. Så personligen är jag otroligt nöjd med att jag lyckas ganska bra med mina 200 views, jag är överväldigat också över att jag har nästan 100 prenumeranter på min kanal. Sen alla dom positiva kommentarer, telefoner och annat sätt jag blivit kontakta på av folk som har sett och ser mina videos ger mera än vad man tror. Att 1 person tar sig tid att kolla en video sen kommentera ger energi till att fortsätta lägga ut filmer, jag är ödmjuk och glad över att folk tar sig tid att titta och sen kommenterar en film jag gjort.

    Många tror att det å lägga ut en video på Youtube är en snabb och enkel grej, sanningen är en helt annan. Först så skall man ha grejer att filma med, sen skall man lyckas med själv filmande, efter det så får man gå genom råmaterialet vart man då först kan påbörja den delen med att redigera en film. Efter redigeringen skall man kolla genom om det är saker man skall lägga till eller ta bort, räta till saker som är felskrivit och dom bitarna. Så får man "rendra" ut filmen och i dagens samhälle vill man inte ha filmer som är sämre än full HD i 1080i. Sen kan man påbörja en uppladdning av filmen till Youtube och då kommer det in vilken typ av lina man har, nu har jag äntligen fått en bra hastighet med fiber före det hade jag 1 Mbit upp och det kunde ta mig 8 t att ladda upp 1 film. När man kommit så långt har man använd 5-10% av det materialet man filmade. När man äntligen är klar med att ladda upp så skall man posta filmen på olika platser samt vara klar till att svara på eventuella kommentarer. Så 1 enstaka film som dom flesta tar för givit kräver rätt många timmars jobb som man aldrig får betald för. Så är detta något man vill måste man också ha en passion för att kunde hålla på med över flera år samt leverera en viss kvalitet som folk kräver utan att dom tänker på vad som ligger bakom då dom bara är vana med att klicka runt om på Youtube och njuta gott av alla dom bra filmer som folk har lagt ner multum av tid på.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja Bjarne - jag förstår inte hur du och andra modellflyg-filmare orkar hålla på med detta för jag inser att det är väldigt mycket jobb innan filmen ligger tillgänglig på "Tuben". Och vad som driver er att fortsätta. Jag skulle aldrig orka - det är då säkert..
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •