Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: SEMO Kaskad

  1. #1

    Standard SEMO Kaskad

    Jag letar efter en båt som hette Kaskad, såldes hos SEMO och Wentzels.
    Någon som vet var man kan få tag i en sådan? Eller ritning?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wentzels Kaskad.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	26,1 KB 
Id:	62248  

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Vet tyvärr inte om det finns nån ritning, men hoppas nån har åt dig.
    Dock var det några i vår modellflygklubb på 1970-talet som hade Kaskad med 2,5 cc OS glödstiftare i och koppar-rör lindat runt cylindern på motorn för vattenkylningen. Och så en läderrem att dra igång motorn med svänghjulet.
    Jag var med ute några gånger när de körde med sina Kaskader och jag minns den låg väldigt stadigt i vattnet.
    Fin liten båt tycker jag.
    I och med detta kommer jag att tänka på att jag själv hade en båt som hette Dunder med en HP 6,5 cc med bakutblås (en pylonracingmotor egentligen) på 1970-talet.
    Jag hitta för några år sedan en dålig bild på min egen Dunder båt som jag skanna in, den är nedan (bara halva båten syns).
    Vet att ritningen till Dunder finns i Allt om hobby i nåt nr från slutet 1960-talet. Den fanns några olika storlekar vill jag minnas.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dunder_RC-båt_1974.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	62250  

  3. #3

    Standard

    Intressant, jag körde med exakt det du beskriver: OS15 R/C med svänghjul och kopparrör runt toppen och den obligatoriska läderremmen (hade inte råd med starter på den tiden) men detta var i södra Sverige..... kompisarna var lite taskiga och kallade den för "Ankan" eftersom den hoppade lite upp o ner när jag körde. Hade inte riktigt koll på trimplan på den tiden ...!

    Kul att du har bild på din båt! 6,5cc var mycket på den tiden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •