Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Lagning av composit kärra Carf models

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard Lagning av composit kärra Carf models

    Hej alla flyers! Första gången jag går in på detta utmärkta forumet för att behöva lite vägledning.Har säkert kollat in alla fantastiska projekt de senaste 5-6 åren riktigt givande o kul.Jag e kanske lite av ensamvarg när det gäller forum typ detta.Men nu tänkte jag i allafall att det dags och ta hjälp av alla kunskaper ni sitter på där ute.Är i full gång med att hjälpa min grabb få hans Carf Extra 50cc flygfärdig inför sommaren.Min fråga är vad är bästa limmet/Utfyllnad när man ska laga en hel komposit kärra typ detta?Det är landnings stället s infästning som fått sig en rejäl smäll .Har följande på listan:Biltema Steel Epoxi.D vanliga epoxi eller polyester med härdare som jag tänkt mig.Givetvis med förstärkning av glasfiberväv. Tacksam för alla förslag .

    Göran

  2. #2

    Standard

    Lite bilder skulle nog hjälpa.
    Jag aldrig lagat en RC glasfiberkärra men har gjort modifieringar på bemannat flygplan i glasfiber.

    Jag hade slipat bort allt med sprickor och sedan laminerat upp med ny fiber och lamineringsepoxy.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard

    Vad är skillnaden på laminerings epoxi och typ vanlig 2 komponents epoxi ? Landnings ställs infästningen sitter på plats som det är nu ,men som jag ser det behöver det förstärkas ,och ska slipas på utsidan av kroppen för att sedan lackas,Det är en gammal dålig lagning som inte ser så där snygg ut.Förmodligen hoplimmat med 2 komponents epoxi.

  4. #4

    Standard

    Lamineringsepoxyn är blaskig och går att arbeta med ganska länge. Jag gissar att vanlig epoxy har svårt att väta fibern lika bra. Har aldrig provat att laminera med vanlig epoxy, det kanske fungerar.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard

    Tack Daniel ! Nu har jag fått lite koll på det hela,Var köper man bra laminerings epoxi ?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard

    Absolut, varför använda glasfiberduk när det finns kolfiber.

  7. #7

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Här är lite tips
    Är det vid ställen så hade jag använt kolfiberväv
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...glasfiberkropp

  8. #8

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,

    Du kan använda Biltemas lamineringsepoxy med gott resultat. Polyester går inget vidare att använda I en epoxygjuten kropp och stålepoxy är vanligt epoxylim med lite metallspån.
    Epoxylim blir aldrig riktigt hårt det är tänkt att hålla sig segt, därav inget vidare att laga störra ytor med.

    Rekommenderar att du köper aceton, slippapper (120-240k), laminerings epoxyn samt lite microballonger som man blandar I epoxyn för en tjockare konsistens om du föredrar Biltema.
    Vill du ett lite bättre urval så finns det på www.carbix.se
    Där finns det glasfiber och bomullsflock samt tixotropmedel för att tjocka och stärka epoxyn. Men till en enkel lagning av ställinfästning så hade jag kört på Biltema varianten om det är enklast för dig att hitta.

    Några tips,
    1) tvätta rent med aceton, rugga upp med sandpapper sen tvätta igen med aceton (detta är viktigare än vilken epoxy sort du använder J
    2) Blanda epoxyn med microballongerna tills du har en smet som är som slotts-senap. Fyll med denna smet I alla sprickor och jämna ut kantiga områden. Lägg sedan väv I små strimlor ungefär som man la ett gipsförband förr om åren, toppa sist med ett tung lager epoxy utan microballonger över glasfibern. Se till att all fiber är blot, men inte dyngsurt.

    Det är som regel enklare och bättre att kapa ur all sprucken och förstörd plywood och limma I nytt, än att begjuta dålig plywood med epoxy… även om det alltid förefaller enkelt och coolt att begjuta gamla bitar.

    Detta är utan tvekan den vanligaste typen av reparation på kompositkärror, så kolla lite på youtube och jag är säker på att du hittar bra tips där med!

    Mvh,
    Niklas

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard

    Tack alla för tips ! Till stor hjälp.Bara och jobba vidare ,det är ju inte så jätte avancerat med såna här grejor men trots allt väldigt trist när man använder fel material/limmer som sen visar sig inte funka,har inte pulat med såna kompositkärror innan så man har ju lite dålig koll men nu ska det säkert bli bra.

    Göran

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Nitrilhandskar gäller vid epoxyarbeten. Slipning göres bäst som våtslipning för att det inte skall damma. Inget bra att andas in damm. Var noga med att blanda enligt föreskrifterna - gärna på en våg som nollställes mellan de olika komponenterna. Kolfiber är ju rätt dyrt så jag hade använt glasfiberväv i detta fall. Totalt ca 300 - 400 g/m2 dvs flera lager med kanske 80g/m2.


    Hej
    PF

  11. #11

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Tänk på med epoxi är det noga att blanda mycket väl och helst väga mängden annars kan man råka ut för att det härdar dåligt

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Klubb
    ripamfk , MK III Aviatörer

    Standard

    Tack för alla tips !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •