_______________________________
Med vennlig hilsen
Alf W. Hansen
Denna Cessna 182 är snygg, men motorn kanske är för stor... men Cessnorna brukar vara baktunga:
http://www.top-flite.com/airplanes/topa0906.html
Eller Hangar 9 Cessna med OS160... Skulle jag ha motorn skulle jag satsa på detta flyg :-D
https://www.youtube.com/watch?v=tWruyQ_kE8g
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Om man kan stå ut med materialet (som nog tål metanol, men det går förstås bränslesäkra planet) så finns en rätt käck 2 meters T-28 Trojan från E-flite som egentligen är för el-motor men borde inte vara alltför svår att konvertera för glödstiftare:
Verkar bara att smacka ditt ett "brandskott" i lite tjockare plywood och montera motorn på den. Inne i kroppen finns gott om plats för tank. Man kanske kan få problem med tyngdpunkten då en OS 160-FT väger runt kilot medan den ursprungliga el-motorn säkert bara väger hälften.
http://www.e-fliterc.com/Products/De...D=EFL1350#home
(kika i manualen på supportsidan hur det ser ut mer i detalj inne i modellen):
https://www.flyinggiants.com/forums/...d.php?t=198917
Finns även en 2.1 meters Cessna 150 i samma material som man säkert kan konvertera till glödstiftare (kika i manualen på supportsidan):
http://www.e-fliterc.com/Products/De...ProdID=EFL1450
Till Cessnan finns även pontoner och det kan ju vara kul om man har nån lämplig sjö eller havsvik i närheten.
(kika under Parts & Accessories)
Dock: till bägge planen följer det med el-motor och fartreglage så det blir ju lite bortkastade pengar, men de går väl att sälja. Kanske blir lite övermotoriserat med 26 cc glödstiftare som OS 160-FT.
Finns även en Carbon CUB med 2,3 meters spännvidd hos Hangar 9, men samma där att 26 cc glödstift kan nog bli i största laget och lite för tungt. Hangar 9 har även en snygg smäcker Cirrus SR22T på 2,46 meters spännvidd men den modellen blir nog lite för stor och tung för din OS 160-FT att orka med.
/Bo
Senast redigerat av bem den 2017-04-09 klockan 11:49.
Mycket snyggt flyget Alf. Måste säga att motor var rätt val till den AT6, härligt ljud. Eller SK16 som den hette i Sverige.
Jag tycker fortfarande du ska skaffa en Hangar 9 Cessna 182 95"/2406mm 1.50-2.00 4-takt metanol:
http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN1875
http://i365.photobucket.com/albums/o...8ebeaf0489.jpg
Finns massor med härliga modeller!!!
Lanier Clipped Wing Taylorcraft: https://www.youtube.com/watch?v=Yp0ou2jkyI0
Piper Cherokee: https://www.youtube.com/watch?v=Fkdf65TUfAo
Piper Pawnee: https://www.youtube.com/watch?v=k0HOqAcAzsE
Waco YMF-5: https://www.youtube.com/watch?v=-iJjz-UZ8ME
Staggerwing: https://www.youtube.com/watch?v=_qmW...Ns77-LKGclUpGh
Mentor: https://www.youtube.com/watch?v=1QlEHRSbP1E
Rascal: https://www.youtube.com/watch?v=qXMc1e2SVMQ
Cristen Eagle: https://www.youtube.com/watch?v=w9ZD3jteW5Y
Chipmunk: https://www.youtube.com/watch?v=6_cp7CM77dQ
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Takk @mrfxcoupe!
Ellers er også min staggerwing nydelig med 160 twin men den er modifisert godt i kroppen. Alle spant etc er fjerne og den er Dremlet inni og alle servoer montert på Firewall basicly for å gå CG på riktig sted uten masse bly.
Den er også modifisert til OS og ikke ASP nå 😊
https://youtu.be/_qmWMGS83Xw
_______________________________
Med vennlig hilsen
Alf W. Hansen
ESM F8F Bearcat - har en med en sån motor, o den är en riktig höjdare!
Futaba T18SZ - en sändare jag inte vill vara utan!
Nu är det klart och betalt!Och i en helt annan riktning än vad jag trodde och tänkte från början!
Det blev faktiskt en http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN2365
Just för både flygningen och den tilltänkta motorns skull
Så Henke! tack för tipset, om du ger mig din adress så kommer den häftigastejetmotorn du kan tänka dig som ett brev på posten! Fast du måste lova att flyga minst en gång med den
![]()
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete
Pekkala,
Ja den modellen blir nog lagom till din 2-cylindriga 26 cc OS motor.
"Stick" är verkligen klassisk, det var väl den välkände F3A världsmästaren (1967) Phil Kraft som först lanserade en "Stick" - Ugly Stick, 1966.
http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5175
(notera att den hade motorkåpa)
Sen kom den klassiska Graupner "Middle Stick" ca 1970 som OS Wankelmotorn passade som en hand i handsken på.
http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4245
En drös andra tillverkare har ju haft olika storlekar av "Stick" flygplan i sitt sortiment sen dess.
Hangar 9's Ultra Stick är förmodligen den allra färskaste Sticken f.n. och ser riktigt fin ut. Att den kände jetflygaren Ali Machinchy varit med att utveckla den borgar nog för att det är både bra kvalitet och bra flygegenskaper. Att det finns pontoner till planet är ju också bra.
/Bo
Senast redigerat av bem den 2017-04-14 klockan 13:00.
Vojjne vojjne inte ett spjälstaket. Trodde att det åtminnståne skulle bli en halvskala helst helskalamaskin, för du flyg ju som en gud och det skulle ha suttit som en smäck när du startar upp 160:an. Får nog styra upp det där när vi träffas i Ope!
/Matti![]()
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.