Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur gör ni panellinjer på klädda flyg?

  1. #1

    Standard Hur gör ni panellinjer på klädda flyg?

    Håller på med en Piper Cherokee som jag klätt nästan klart.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...137547#p137547

    Och när jag började med flyget så var jag mer inne på att det proportionellt skulle likna originalflyget jag gör kopia på. Samt att färgerna skulle vara rätt. Nu har jag ju blivit lite mer skalanördig sedan jag började med modellen... :-)

    Som tex nitar har jag lärt mig göra med canopylim och nåt bra vertyg/spruta beroende på storlek.

    Men panellinjer vill jag ju också ha. De verkar som alla plåtar är överlappande på detta flyg. Dvs om jag skulle ha orkat skulle jag ha gjort massor med små klädselstumpar, men det skulle inte funkat så bra när man sen nån dag ska värma klädseln för att få bort skrynklorna.

    Ett sätt är att rita linjer, men med vad? Svart tusch blir inte vackert.

    Ett annat sätt är att trycka med nåt mjukt spetsigt men inte vasst? Och sen smutsa ner?

    Ett tredje sätt är att göra samma som ovan men med mitt spetsiga strykjärn (20mm långt och smalt osv)?

    Ett fjärde sätt är att dra på smal dekaltejp i samma färg? Och smutsa ner lite?

    Fler sätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ett femte sätt är att lägga en lagom tjock maskeringstejp på den "undre" sidan där skarven ska vara, dra tunt med finspackel på den "överlappade" sidan, ta bort tejpen och låta torka.
    Kommer att se riktigt bra ut!

    Eller, som jag:
    Dra panellinjer med en ultratunn (textil)märkpenna https://www.netonnet.se/art/hem-hush...k/241267.9442/
    och sen vara nöjd med det.

    (Jag hoppas detta bläck klarar klarlack utan att smeta ut...)



    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Thooomas! Ditt sätt funkar finfint, men inte på klädsel? Jag har hittat massor med tips och idéer på scalerchelis.com, men de målar också, detta är ett flyg klätt med Top Flite-klädsel.

    Jag funderar på om jag ska klistra på nåt på klädseln trots allt, nån smal remsa klädsel i samma färg, eller inte klädsel utan nån dekaltejp. Jag har en massa olika gråa nyanser och sen smutsar man ner lite så märker man inte av att det är kanter. Vet ej hur brett det borde vara, det får jag testa fram. Flyget mitt ser ju blank och fint ut, ser ut som nytt... det riktiga flyga är gammalt och "slitet" så det lockar mer.

    Ett annat sätt kunde vara att använda canopylim om man på nåt sätt kan få ut en smal linje längs med tejp, vad tror ni om det? Jag har några olika "syringes", annars vet jag inte hur man ska få ut det. Kanske två tejp bredvid varann med 1 mm springa och sen "fylla upp"? Man kan ju smutsa ner ena sidan av denna kant om man bara tejpar på ena sidan.

    Svart tusch... det gjorde jag på ett flyg för länge sedan, men det var bredare streck och inte lika fint:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p=38014#p38014

    Du borde ju haft grå tusch? =)

    Eller har ni mer tips och/eller erfarenheter?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Justja, det där har jag ju sett förr. Men att matta med 600-sandpapper på klädseln... då tappar den lystern som den borde ha för att likna originalet. Eller så lackar man allt med klarlack (har faktiskt Faskolors klarlack har jag för mig. Faskolor borde i alla fall fastna på klädseln om den mattas, eller? Har inte målat nåt med Faskolor än, bara köpt allt som behövs. Borde premiära min Iwata. :-D

    Egentligen är det inte så mycket jobb så som i filmen, tejpar på, airbrushar lite, flyttar tejpen, airbruschar... borde gå rätt så fort ändå. Kan inte du göra så på ditt flyg i bilderna? Skulle passa tokfint på den!!

    Originalet har inte så mycket shades efter panelerna, men en liten linje med "sudd" borde gå.

    Hmhmhm... kul att klura. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ett annat sätt kunde vara att använda canopylim om man på nåt sätt kan få ut en smal linje längs med tejp, vad tror ni om det? Jag har några olika "syringes", annars vet jag inte hur man ska få ut det. Kanske två tejp bredvid varann med 1 mm springa och sen "fylla upp"? Man kan ju smutsa ner ena sidan av denna kant om man bara tejpar på ena sidan.
    Jag testade med att tejpa två målartejpsbitar parallellt med varandra med en smal glipa mellan dem och sen smetade jag canopy-lim mellan, drog bort tejpbitarna, lät torka. Det blev genomskinlig fin linje, så jag tog lite mörkare färg och sudda runt det med en papperstuss och det blev ju riktigt bra! Ska prova tejpa bara en bit också och dra ut limmet med ett finger eller nåt, då blir det skarp kant mot tejpbiten och andra sidan jämn mot klädseln. Smutsar man ner lite där så blir det bara på ena sidan, som en panel-kant. =) Perfekt!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Även om du verkar ha kommit på ett sätt att göra nitar på ditt plan så kan det vara bra att veta att det finns nitar från Pro-Mark man klistrar fast:

    http://www.pro-mark.com/price_list.htm

    Rivets, small dark or light gray
    Rivets, standard dark or light gray
    Rivets, large dark or light gray

    Klicka på dessa på deras hemsida så visas en bild.

    De har även panellinjer:

    Straight panel lines


    /Bo

  8. #8

    Standard

    Justja, jag tror jag har såna nitar, tänkte ha dem på en helikopter. Har även Vario plastnitar med medföljande borr. Ska se hur jag gör. =) Hur bra sitter dessa Pro-mark fast? Måste man helst måla efter man lagt på dem? Klarar de metanol/nitrometan/syntetolja?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Pro-Marks "dekaler" (nitar, panellinjer och vanliga dekaler) är bränslesäkra.

    Q: Do I need to use a clearcote over my graphics?
    A: No, you don't. Our markings are the only fuel proof transfers on the market, this means that you don't have to worry about fuel smearing your graphics or accidentally wiping them away. HOWEVER, If you don't use a clear cote the graphics can get scratched or nicked from normal use.

    http://www.pro-mark.com/helpful_faqs.htm


    /Bo

  10. #10

    Standard

    Jag testade göra panellinjer med klädselstrykjärnet.
    Använde metalliinjal, drog med varma klädselstrykjärnsspetsen och det blev en fin försänkt skåra. Blev riktigt snyggt! Men funkar ju bäst på balsa förstås.... både längs- och tvärgående. Ej testat på plywood. Men om man vill ha försänkta panellinjer (mest likt?) så är detta sätt jäkligt bra. Man kan värma lite mer/dra långsammare så fastnar klädseln bra i skårorna. Finns det nån nackdel med detta sätt? Ja om man ska stryka igen för att sträcka klädseln efter nåt år. Men har man satt på nitar så går det inte, då måste man använda varmluftspistol. Vad tror ni om det sättet?

    Pro-marks låter lockande. Men de ser alltså ut som ritade cirklar, "upphöjda" förstås. Rätt färg blir förstås bra... måste se vad jag hade köpt för flera år sedan, eller om det var såna där nitar som är som "mjuka" gummiduttar som limmas på från band.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •