Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Halvblank klarlack?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Halvblank klarlack?

    Någon som har nåt bra tips på en halvblank, sprutbar enkomponents klarlack som klarar bränsle?
    Den ska givetvis inte lösa upp underliggande yta, och den ska helst inte gulna med tiden...
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Har ett tips, men vet inte om det är ett bra tips.
    Men jag hittade denna när jag letade efter precis samma sak inför ett bygge.

    http://www.mbs-rcmodels.se/farg-och-...rlac-klarlack/

    En annan variant är denna https://www.sussex-model-centre.co.u...atin-125ml-tin men det är tveksamt att dom får skicka dessa burkar till Sverige.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för tipsen!
    Jag har slängt iväg ett mail till Sussex för att reda ut begreppen lite.
    Grejen är ju att lacken inte får lösa underlaget, och det vetifan om inte MBS' variant gör....
    Retroholic!

  4. #4

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej!
    Jag har blivit rekommenderad den här lacken ovanpå vanlig vattenbaserad fasadfärg:

    https://www.sussex-model-centre.co.u...te-gloss-150ml

    Ser ut att kunna mattas till önskad finish! Och MBS tar hem andra produkter av samma märke så de borde kunna ta hem den här också?

    Jag har målat två modeller med Spectrums färger och det har fungerat bra ända tills jag bytte bränsle till den ena, till 5% nitro. Färgen ramlade av..... Tror färgen också ska vara nitrosäker?! Men du kanske inte ska köra på nitro?

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mjo, helst ska den ju vara säker mot nitro också.
    Vanlig "Servalack" (alkydlack) är hyfsat bränslesäker, bara man tvättar av oljespill direkt efter flygning.
    Och blank klarlack av denna typ har jag använt i åratal, tyvärr gulnar den lite med tiden.
    Så det är kanske inte så bra att använda den på ljusa underlag.

    Både Bauhaus och Hornbach, som ligger här i närheten, har tydligen slutat med alkydlacker, det mesta de säljer idag är vattenbaserat. Och DET lär inte funka mot metanol/nitro........
    Retroholic!

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Någon som har nåt bra tips på en halvblank, sprutbar enkomponents klarlack som klarar bränsle?
    Den ska givetvis inte lösa upp underliggande yta, och den ska helst inte gulna med tiden...
    Tror tyvärr inte det finns nån 1-komp lack som är 100% bränslesäker. Vissa tål bränsle bättre än andra men inga helt 100% vad jag vet.
    Mitt tips eftersom du ändå ska spruta färgen, gör klart allt för lack och åk sedan till närmaste billackering å be att få köpa den mängd klarlack du behöver färdigblandad i burk, åk sedan hem å spruta modellen. Blir garanterat billigare än att köpa 1-komp i en vanlig affär samt resultatet blir mycket bättre.

    Jag har hållit på mycket med 1-komp klarlack tidigare ända tills jag provade 2-komp första gången. Klart överlägset resultat i typ alla avseenden. rinner inte lika lätt, blir blankare, tåligare mot kemikalier samt löser inte underlaget lika lätt. så jag kommer aldrig köra 1-komp igen

    Och för den som inte har egna sprutor utan vill köra i sprayburk så finns det 2-komp klarlack på sprayburk att köpa. Härdaren kommer i en liten burk som man sprutar in i stora burken, skakar och sprayar. Dessa är dock dyra men fungerar bra om man inte har egen spruta.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7

    Standard

    Går det inte att lacka 2-komp bra lack på annan lack, tex 1-komp? Dvs färg + lack + lack?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Det går utmärkt att lägga en 2k klarlack på en 1k vanlig färg,bara den fått härda/torka riktigt ett par tre dygn. Jag har använt en 2k klarlack som man aktiverar genom att punktera en liten härdarkapsel i botten på denna. Den finns här. hagmans.se
    Den är av fabrikatet spray max. Det bästa du kan använda på burk i 2k väg. Finns både som högblank och halvmatt. En 1k lack blir ALDRIG bränslesäker!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  9. #9

    Standard

    Tänk bara på att även vanlig cellulosa 2-komponentslack gulnar rätt så fort med,finns dock med uv-skydd men de gulnar tids nog de med. Använd en polyuretan eller liknande för ett bättre resultat.
    Kanske skall tillägga att jag provat ett par gånger att lägga 2k på 1k färg och i flertalet fall så krullar färgen sig, så jag hade gjort en provbit först för att se att det fungerar med den färgen och lacken du skall använda. Ibland funkar det klockrent, men det kan lika gärna skita sig rejält. Och går det åt pipsvängen så brukar man få börja om helt från början, alltså få bort all färg..
    mvh Victor

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Polyurethtanlack har jag hittat, men vad späder man den med för att spruta??
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Såg att tex biltema har förtunning för polyuretanfärger

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Polyurethtanlack har jag hittat, men vad späder man den med för att spruta??
    Thinner #3 enligt Biltemas sida
    http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...ck-2000023245/

    Där fanns också den otäcka texten "OBS! Kan ej lackas på tidigare lackerade 1-komponentsfärger. Vid osäkerhet, testa på liten yta."

  13. #13

    Standard

    Sedan skulle jag nog även mellanslipa ytan du skall lacka innan du blåser lacken, annars kan du få problem med vidhäftningen, framförallt på hörn/kanter som är mest utsatta.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Thinner är nog uteslutet som förtunning, det om något löser väl underlaget....
    Retroholic!

  15. #15

    Standard

    Finns såvitt jag vet inget annat än rekommenderad thinner/förtunning till för den specifika lacken du skall använda att köra med. Men jag kan ju ha fel.

  16. #16

    Standard

    Funkar inte mitt förslag? Klarlack 1 som klarar färgen. Sen klarlack nr 2 som klarar klarlack nr 1.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det går oftast utmärkt att spruta 2-komp klarlack utan att förtunna det. En bonus man får då är att den inte rinner lika lätt. "svårigheten" kan bli att den inte flyter ut lika bra, men detta märks mest på helt plana ytor. Våra modeller har ju sällan helt plana stora ytor så det blir sällan problem. Jag har lackat flera modeller med 2-komp utan att förtunna den. Har även lackat fälgar till bilen så med mycket gott resultat helt utan rinningar. Sen är min erfarenhet att även om man förtunnar klarlacken så är det såpass lite att det inte reser underlaget.

    Det är betydligt mer lösningsmedel i en 1-komp färg.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •