Reklam

 
Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 813141516171819 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #341

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Tack för länken Mange!

    Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgåva 11, Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012"

    Det finns en hel del läsvärt där för de som vill förkovra sig, precis som i boken jag hänvisade till. Fördelen med Skatteverkets PDF är att den är gratis

  2. #342
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tycker det visar att frågor kring vårt förbund engagerar och är viktiga. Kan också tolkas som skribentens avundsjuka för att dennes favoritforum i stort sett har dött...

    /Ville
    Haha, kanske det

  3. #343

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Tack för länken Mange!

    Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgåva 11, Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012"

    Det finns en hel del läsvärt där för de som vill förkovra sig, precis som i boken jag hänvisade till. Fördelen med Skatteverkets PDF är att den är gratis
    Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stämmer vet jag inte riktigt. Det borde väl i och för sig vara rimligt att styrelsen lämnar sina platser till förfogande. Sedan får årsmötet avgöra ev. förnyat förtroende. Men jag kanske har fått om bakfoten vad som är praxis.

    Men neka ansvarsfrihet gör man väl i första hand om man tror att det finns något fuffens i räkenskaperna och det gäller väl inte i vårt fall. Läser man lite om bostadsrättsföreningar klagas det på att det nekas ansvarsfrihet av missnöjesskäl vilket inte är poängen. Är man missnöjd väljer man en ny styrelse.

    Slutsatsen är väl att om man tänker dra styrelsen inför rätta då ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Självklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten ändå.

    /Mats

  4. #344

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stämmer vet jag inte riktigt.
    Jag är också lite tveksam på Wikipedias tolkning. Jag får inte till att dom har stöd för sin tolkning, varken i partiella 5:e utgåvan som dom länkar till, eller i 11:e utgåvan som jag hittade. Dessutom stämmer inte heller Wikipedias tolkning med vad boken jag länkade till säger.

    Jag hittade följande i ett svar på lawline: Det är viktigt att poängtera att reglerna om ideella föreningar inte är lagstadgade utan reglerade genom domstolspraxis, oskrivna rättsprinciper och litteratur.

    Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att det tydligen inte är solklara regler för just ideella föreningar?

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det borde väl i och för sig vara rimligt att styrelsen lämnar sina platser till förfogande. Sedan får årsmötet avgöra ev. förnyat förtroende. Men jag kanske har fått om bakfoten vad som är praxis.
    Hela grejen med att ställa sina platser till förfogande är väl egentligen bara spel för gallerierna. Årsmötet är högsta beslutande organ och vill årsmötet avsätta styrelseledamöter så spelar det ingen roll om ledamöterna har ställt sin plats till förfogande eller inte.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men neka ansvarsfrihet gör man väl i första hand om man tror att det finns något fuffens i räkenskaperna och det gäller väl inte i vårt fall. Läser man lite om bostadsrättsföreningar klagas det på att det nekas ansvarsfrihet av missnöjesskäl vilket inte är poängen. Är man missnöjd väljer man en ny styrelse.

    Slutsatsen är väl att om man tänker dra styrelsen inför rätta då ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Självklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten ändå.
    Det är ju inte bara räkenskaperna som ska granskas utan också styrelsens arbete. Har för mig det stod lite om det i PDF:en jag länkade till.

    Jag anser att man bara ska bevilja ansvarsfrihet om det finns goda skäl till det. Om det finns minsta indikation på fel, eller anledning att utreda vidare, så ska man inte bevilja ansvarsfrihet. Fast det är som sagt min åsikt.

    Sen tycker jag att det är fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom använda alternativa fraser för att vägleda årsmötet och indikera att det nog inte föreligger något hinder för att bevilja ansvarsfrihet.

    Jag tror att frågan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff fråga för många på nästa årsmöte. Det kommer den iaf att vara för mig.

  5. #345

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    ...
    Sen tycker jag att det är fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom använda alternativa fraser för att vägleda årsmötet och indikera att det nog inte föreligger något hinder för att bevilja ansvarsfrihet.

    Jag tror att frågan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff fråga för många på nästa årsmöte. Det kommer den iaf att vara för mig.
    Är benägen att hålla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt något liknande.
    Föreligger inga ekonomiska oegentligheter så borde det kanske räcka med skarp kritik från revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgängliga är märkligt, precis som Mjoelner påpekat i tidigare inlägg? Är frågande huruvida man ska rikta kritik mot en målsättning, tänker på 50% tillbaka?
    Har också beslutsvånda kring ansvarsfrihet, helt klart!
    Ska man se något positivt i den här soppan så är det väl att det blir en lärpenning...

    /Ville

  6. #346

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
    Ville och AM på delad första plats
    Mjölner
    Sniffswe
    McRegor

    Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #347
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
    Ville och AM på delad första plats
    Mjölner
    Sniffswe
    McRegor

    Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
    Utmärkt idé och håller med.

  8. #348

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
    Ville och AM på delad första plats
    Mjölner
    Sniffswe
    McRegor

    Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Utmärkt idé och håller med.
    Hej!
    Har tidigare aviserat att jag varken har någon ambition eller intresse att sitta i RCFF styrelse, och det har inte ändrats. Att jag engagerar mig i frågor som rör RCFF är för att jag tycker att hela RCFF-konceptet är för bra att raseras.
    Så, det enda jag är intresserad av och hoppas på är att RCFF kommer på fötter igen genom att en ny engagerad styrelse bildas, men i den kommer jag inte att ingå.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-05-06 klockan 20:25. Anledning: ny info!

  9. #349

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Är benägen att hålla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt något liknande.
    Föreligger inga ekonomiska oegentligheter så borde det kanske räcka med skarp kritik från revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgängliga är märkligt, precis som Mjoelner påpekat i tidigare inlägg? Är frågande huruvida man ska rikta kritik mot en målsättning, tänker på 50% tillbaka?
    Har också beslutsvånda kring ansvarsfrihet, helt klart!
    Ska man se något positivt i den här soppan så är det väl att det blir en lärpenning...

    /Ville
    Har man inte för avsikt att driva någon form av talan mot styrelsen förstår jag inte vitsen med att inte bevilja ansvarsfrihet. Tydligen ska styrelsen tvärtemot vad jag uppfattat avsättas om den inte beviljas ansvarsfrihet. Sedan kanske det inte alltid görs så. Däremot tycks det inte vara något som hindrar att avsätta medlemmar ur styrelsen väljs in i den nya styrelsen.

    /Mats

  10. #350

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
    Ville och AM på delad första plats
    Mjölner
    Sniffswe
    McRegor

    Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
    Patrik, tror du skulle passa bra tillsammans med dem du räknar upp, förutom mig. Mats alias "senmathal" tror jag också vore en bra kandidat.

    /Ville

  11. #351


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sorry grabbar - tackar för förtroendet men dels är jag med i SMFF och dels är jag mycket engagerad i min lokala klubb så jag avstår.
    Roger

  12. #352
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, det blir mer och mer uppenbart hur svårt det är att få någon att ställa upp i en styrelse.
    Det är också därför jag tjatat om att vi inte ska ta på oss mer arbete än vi klarar av.
    RCFF's enkelhet och mål kräver inte heller någon större arbetsinsats.
    Har man större ambitioner får man också vara beredd att ta på sig de arbetsuppgifter.

    Självklart ska årsmötena skötas helt enligt stadgarna.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #353

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
    Ville och AM på delad första plats
    Mjölner
    Sniffswe
    McRegor

    Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
    Patrik, det hör väl till normalt hyfs att man faktiskt frågar personer om dom kan tänka sig ställa upp innan man nominerar dom?

    Sen har jag svårt att ta denna nominering som seriös utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl överhuvudtaget vågat ifrågasätta något och öppnat käften.

  14. #354

    Standard

    Efter att ha pratat med Kenneth idag så kan jag föreslå Kenneth Eriksson till styrelsen.

  15. #355

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att hitta folk som vill ställa upp i styrelse är ju inte helt enkelt.
    Jag vet inte hur en valberedning kan tänkas verka men jag har svårt att tro att de kan ringa runt till alla medlemmar från norr till söder så att kolla på forum vilka som bryr sig är kanske en modell.
    Och förlåt - det är nog provocerande att kasta ur sig ett gäng namn men frågar man inte så får man inga svar.

    Av Roger ser jag att jag inte heller är kvalificerad eftersom att jag också är medlem i SMFF ?

    Jag skulle kunna tänka mig att medlemmarna vill ha en spridd styrelse från norr till syd men det innebär troligen att ingen i styrelsen känner den andre.

    Som Sniffswe beskriver så är han långt från någon klubb - det är kanske en grupp som borde representeras i styrelsen?
    Har man en klubb så är det nog lättare att fixa saker gemensamt. SMFF kräver framöver att man ska vara minst 10 personer i en klubb för att få vara med så jag ser helt klart ett behov av ett alternativ.

    En annan orsak till inlägget är att tråden nästan dött och att det verkar glida med beslut om datum för årsmötet.
    Om det saknas något för att sätta ett datum så är det ju bra att få veta det om det går att påverka.

    Eller så är intresset så dåligt att man ska acceptera att det inte är några officiella möten utan att det får flyta på med ett bra forum och att försäkringen betalas in enligt plan?


    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Patrik, det hör väl till normalt hyfs att man faktiskt frågar personer om dom kan tänka sig ställa upp innan man nominerar dom?
    Sen har jag svårt att ta denna nominering som seriös utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl överhuvudtaget vågat ifrågasätta något och öppnat käften.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #356

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    I dokumentet Ekonomi 2015 står det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta är ju fel det skall vara 3000 kr....

    MVH Kent
    My bad, ripa 5000:- och genlanda 3000:- uppdaterad det.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #357

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg


    Ett problem dock:
    The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.
    Den är inte klart därav så finns den inte heller...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #358

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    RCFF_ekonomi_2015.pdf saknar poster om shootout (och ev. bidrag beroende på hur ni tänker bokföra).
    RCFF_ekonomi_2016.pdf innehåller bidragsposter. Var finns protokollen från styrelsemöten där dessa bidrag beslutas?
    De är bokförda som bidrag 50%, även om de kallats för shootout så är det klubben som ansökt om pengar för en flygträff så jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju särskilja dem om man vill.

    Under styrelsemöten finns alla protokoll.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #359
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Av Roger ser jag att jag inte heller är kvalificerad eftersom att jag också är medlem i SMFF ?
    Jag ser inget hinder i det. Möjligtvis om du satt i SMFF's styrelse.
    Det är ju det som är vitsen. Man ska kunna vara med i bägge förbunden om man vill.
    Ove (AM) Nielsen

  20. #360

    Standard

    Tack för svaren!

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Den är inte klart därav så finns den inte heller...
    Jag antog att eftersom länken finns och Ove sagt att dokumenten var klara så skulle den funka.

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    De är bokförda som bidrag 50%, även om de kallats för shootout så är det klubben som ansökt om pengar för en flygträff så jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju särskilja dem om man vill.
    Nu blir jag lite förvirrad. Pratar vi om samma sak?
    I RCFF_ekonomi_2015.pdf redovisas bidragen som -17338 kr, vilket motsvarar summan av bidragen till Genlanda, Skvadern & Ripa. De 16.000:- som beslutades som bidrag/shootout till ÖMFK saknas vad jag kan se helt.

    Missar jag nåt, eller betalades inte dessa pengar ut?

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Under styrelsemöten finns alla protokoll.
    Då tråden Styrelsemöten 2016 är tom på protokoll så förstår jag svaret som att det under 2016 inte hölls några protokollförda styrelsemöten. Är det korrekt uppfattat?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •