Reklam

 
Sidan 12 av 19 FörstaFörsta ... 27891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #221

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Hej Ville, jo vi har skickat en ansökan om stöd för att köra shootout även i år, men med tanke på alla upprörda känslor i denna tråd som ondgör sig över att några i detta avlånga land skapar träffar med många deltagare med stöd från RCFF så tar vi kanske helt enkelt och kör utan bidrag från RCFF i år. Man kan i sammanhanget nämna att vi körde Östersundsträffen i många år utan bidrag, bidraget har skapat mervärde för deltagarna på Östersundsträffen. Men om det är övrigas vilja att inte unna deltagarna på Östersundsträffen detta mervärde så klarar vi oss ändå. Det är märkligt vad avundsjuka kan ställa till med.....

    Felet vi tydligen gjort är att ansöka om att få ordna en träff för RCFF medlemmar I Östersund med ett ansökt bidrag för att skapa mervärde för deltagarna?


    MVH K-Å
    Ganska märklig utveckling i denna tråd, av RCFF´s 1300 medlemmar är det kanske 1 % av betalande medlemmar som står för flertalet av de kritiska inläggen i just denna tråd.

    Hur många av dessa (ca 13 personer) är aktiva i sina klubbars styrelser och modellflyghobbyns klubblösa utveckling, något som man tyvärr inte kan se, och mäta resultat av?

    Att det behövs stöd av olika slag för att kraftfullt utveckla och locka in nya utövare till modellflyghobbyn står utom alla tvivel.

    Nu har den svenska avundsjukan slagit till, och tycker det är förskräckligt att RCFF kan bistå aktiva klubbar med olika former av bidrag, detta samtidigt som dessa klubbars medlemmar oftast jobbar ”häcken” av sig för att arrangera meeting och träffar av större dignitet, vilka lockar modellflygare och nya intressenter till vår hobby.

    Ripa MFK har allt sedan Ripalägren återupptogs 2008 bjudit in alla modellflygare oavsett förbundstillhörighet till denna lägervecka, svårt att arrangera familjearrangemang med gemenskap om sonen är tävlingsflygare och pappan är nöjesflygare.
    Ripa MFK ser alla modellflygare som en enda stor familj, och låter nytillkomna medlemmar och deras familjer, samt storleken på deras ”fritidskassa”, och intresset för hobbyn, välja förbundstillhörighet, vi ser potentiella medlemmar i alla intressenter. Ett arrangemang av Ripalägrets storlek gör sig inte själv, och kostar dessutom rätt mycket slantar att genomföra, klubben har genom åren fått mycket Credit för rena, snygga, och vattenspolande toaletter, till vilka RCFF bidragit med uppskattad sponsring av tömning.

    Vi skall kanske öppna upp det gamla utedasset för modellflygare som inte värdesätter denna ”nöd” -vändighet OBS. IRONI!

    RCFF bildades för att klara förbundets övergripande målsättningar, i vilka det ingår att utföra allt så enkelt som möjligt för RCFF´s styrelse. Efter att ha följt inläggen i denna tråd går inte uppkomna krav, förslag och inlägg hand i hand med förbundets nuvarande målsättningar, en styrelse har ”kroknat” och det ganska så rejält, Ove har efter bästa förmåga gjort det han kunnat för att driva RCFF vidare med konstgjord andning, jag gissar att 1287 st. av förbundets betalande medlemmar, i stort sett är nöjda med försäkring och forum.

    Det är lätt att ställa krav, med synpunkter på hur RCFF hanterat rådande situation, men hur många av er som tycks veta och kunna bättre, är villiga att göra något för modellflyghobbyns utvecklig, och dessutom utföra detta arbete med ytterligare merarbete enligt de i tråden framförda önskemålen, om nya regelverk och förväntningar framförda genom aktivt arbete för RCFF.

    Det finns säkert saker och ting som kan göras bättre och annorlunda än i dag, förslag syns det inte finnas någon brist på, frågan är vem, vilka, som orkar och har lust, om det inte är skoj.
    Modellflyg skall utövas med glädje, försvinner glädjen, försvinner eldsjälar, och vem skall då göra jobbet?
    If it´s not fun, why do it?

    Mvh Mats
    www.ripamfk.com

  2. #222

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Ganska märklig utveckling i denna tråd, av RCFF´s 1300 medlemmar är det kanske 1 % av betalande medlemmar som står för flertalet av de kritiska inläggen i just denna tråd.

    Hur många av dessa (ca 13 personer) är aktiva i sina klubbars styrelser och modellflyghobbyns klubblösa utveckling, något som man tyvärr inte kan se, och mäta resultat av?

    Att det behövs stöd av olika slag för att kraftfullt utveckla och locka in nya utövare till modellflyghobbyn står utom alla tvivel.

    Nu har den svenska avundsjukan slagit till, och tycker det är förskräckligt att RCFF kan bistå aktiva klubbar med olika former av bidrag, detta samtidigt som dessa klubbars medlemmar oftast jobbar ”häcken” av sig för att arrangera meeting och träffar av större dignitet, vilka lockar modellflygare och nya intressenter till vår hobby.

    Ripa MFK har allt sedan Ripalägren återupptogs 2008 bjudit in alla modellflygare oavsett förbundstillhörighet till denna lägervecka, svårt att arrangera familjearrangemang med gemenskap om sonen är tävlingsflygare och pappan är nöjesflygare.
    Ripa MFK ser alla modellflygare som en enda stor familj, och låter nytillkomna medlemmar och deras familjer, samt storleken på deras ”fritidskassa”, och intresset för hobbyn, välja förbundstillhörighet, vi ser potentiella medlemmar i alla intressenter. Ett arrangemang av Ripalägrets storlek gör sig inte själv, och kostar dessutom rätt mycket slantar att genomföra, klubben har genom åren fått mycket Credit för rena, snygga, och vattenspolande toaletter, till vilka RCFF bidragit med uppskattad sponsring av tömning.

    Vi skall kanske öppna upp det gamla utedasset för modellflygare som inte värdesätter denna ”nöd” -vändighet OBS. IRONI!

    RCFF bildades för att klara förbundets övergripande målsättningar, i vilka det ingår att utföra allt så enkelt som möjligt för RCFF´s styrelse. Efter att ha följt inläggen i denna tråd går inte uppkomna krav, förslag och inlägg hand i hand med förbundets nuvarande målsättningar, en styrelse har ”kroknat” och det ganska så rejält, Ove har efter bästa förmåga gjort det han kunnat för att driva RCFF vidare med konstgjord andning, jag gissar att 1287 st. av förbundets betalande medlemmar, i stort sett är nöjda med försäkring och forum.

    Det är lätt att ställa krav, med synpunkter på hur RCFF hanterat rådande situation, men hur många av er som tycks veta och kunna bättre, är villiga att göra något för modellflyghobbyns utvecklig, och dessutom utföra detta arbete med ytterligare merarbete enligt de i tråden framförda önskemålen, om nya regelverk och förväntningar framförda genom aktivt arbete för RCFF.

    Det finns säkert saker och ting som kan göras bättre och annorlunda än i dag, förslag syns det inte finnas någon brist på, frågan är vem, vilka, som orkar och har lust, om det inte är skoj.
    Modellflyg skall utövas med glädje, försvinner glädjen, försvinner eldsjälar, och vem skall då göra jobbet?
    If it´s not fun, why do it?

    Mvh Mats
    www.ripamfk.com


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	thumbs-up.gif 
Visningar:	40 
Storlek:	300,5 KB 
Id:	62588

  3. #223

    Standard

    Märks att det är lördag kväll

  4. #224
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Märks att det är lördag kväll
    Har stört mig länge på att Ove har härjat så gott som helt fritt i flera år utan att någon i ifrågasatt hans dribbel.
    Att han har förlorat sin F-skattsedel och utebliven redovisning från hans personliga OVE klubb är det tydligen ingen som observerat förens några månader sen.
    Bara det är otroligt!

    /Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2017-04-30 klockan 04:16.

  5. #225
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vad är problemet?
    Att jag inte behöver en F-skattesedel för min firma som inte har något med RCFF att göra?
    Eller kan det vara att STYRELSEN i RCFF missat årsmötena?

    Jag hänger inte med i dina tankegångar. Förklara gärna vad du menar.
    Senast redigerat av AM den 2017-04-29 klockan 19:53.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #226

    Standard

    Lasse: Ja jag har just gått med i RCFF så jag har inte koll på hur det har varit Men det märks att det finns gamla duster som ligger och pyr ^^

  7. #227
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hick, Lasse.....
    Ha,ha!
    Du borde nog rannsaka dig själv i dagsläget.
    Du kan inte direkt påstå att dina gamla polare/styrelsen visar sympati för dig "i dag"..
    För mig personligen säger det en hel del!

    /Lasse P

  8. #228

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det hade väl varit en god ide' att rannsaka sig själv och sätta upp en lista typ denna:
    - Vad är det största behovet våra medlemmar har? Ekonomisk styrka och självstyre över sina tillgångar så att klubben har bästa möjliga levnadskraft. Eller Sisu-kurser i exempelvis ledarskap?
    - Hur mycket av medlemmarnas pengar är rimligt att ta för att hålla ett medlemsregister?
    - Hur mycket bättre blir det för medlemmarna att förbundsstyrelsen åker land och rike runt för att göra vadå?
    - Vad är acceptabelt för medlemmarna att betala för att förbundet kryssar runt i världen och diskuterar tävlingsärenden som endast rör någon procent av medlemskåren?
    - Hur ofta sätter vi oss ner och rannsakar det vi håller på med? Är en Boforskanon verkligen det bästa alternativet att skjuta mygg med? Vad kan vi göra annorlunda?

    Ingen är perfekt - inte ens RCFF, men det är viktigt att aldrig tappa fokus på vad som är viktigt för medlemmarna.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska rannsaka mig själv eller SMFF. Men jag ska försöka svara på din lista.
    Din första fråga är svårast ge ett passande svar på då den är ställd på ett sånt sätt att oavsett svar så ger det dig utrymme att fortsätta hacka på oss. Men mitt svar blir luftrum. Utan luftrum kvittar det ju om du är miljonär. Vad gäller den ekonomiska styrkan så är jag rätt övertygad om att Sveriges samtliga modellflygare har råd med 420kr/år. Sen om man gillar vad man får, är upp till kunden/medlemmen. Är man missnöjd får man väl välja nått annat.
    Påståendet om sisu-kurser är nog en missuppfattning. Som medlem har du möjlighet att delta i utbildningar. Inget krav, ingen skyldighet. En möjlighet.

    Kostnaden för medlemsregistrer har vi inga. Betalar inga licenser eller liknande. Däremot är vi tvungna att använda det. Vi vet mycket väl om att det kan upplevas som ett hinder. Vilket inte är bra. Därför har vi tagit fram bra och fungerande manualer och det finns hjälp att få. Bara ett telefonsamtal bort. Så några medlemspengar går inte till att hålla något register.

    Tycker det är en tråkig attityd du har när du påstår att "styrelsen åker land och rike runt för att göra vadå?" Du får det att låta som det är det ända vi gör. Bränner medlemspengar på resor för höga nöjes skull.
    Till en början så gör vi ju inte det. Så det påståendet får stå för dig. Sen vill du ju gärna ha fakta och källor så visa gärna vad som får dig att tro att så är fallet. Jag vet att du och styrelsen i RCFF gärna har telefon/skypmöten. Det har vi också. Där emellan så har vi fysiska möten. Vi tycker det är bra.

    Nästa påstående att styrelsen kryssar runt i världen för att diskutera tävlingsärenden... Jo det kommer med uppdraget som NAC, National Aero Club. Med andra ord tävlingsansvarig organisation. Jag är rädd för att jag gör dig besviken på denna punkt. Inte en krona av medlemmarnas pengar går till deltagandet som vår ( OBS en person) representant kostar. Den kostnaden står elit för helt själva. Pengarna kommer från flygsport och de tävlingsaktiva själva.

    Vi har en person som deltagit vid två möten i det nybildade EMFU. Där valde vi i styrelsen att skicka en person för vi tycker det är viktigt att veta hur luftrumsfrågarna i Europa förs. Vi tror det kommer gynna och underlätta för våra medlemmar. Så tyvärr, styrelse kryssade inte runt här heller.

    Du har däremot helt rätt i att kanon är ganska värdelöst att jaga mygg med. Precis som du har även vi fokus på att underlätta och göra det bästa för modellflyget. Vi har dock olika infallsvinklar.

    Innan du i affekt går i svaromål kan jag rekommendera att du funderar ett varv till. Det du åberopar som fakta och viftar med som slagträn när du ger dig på SMFF är historia. Den del som rör tävlandet har en egen ekonomi. Breddverksamheten har vi under lång tid haft problem med men nu tror jag vi har nått kul på gång. Det finns ju ganska stora summor avsatta för det ändamålet på senaste årsmötet. Tror nog att vi kan krama ur lite om det kniper.


    Rolle

    edit stavfel
    Senast redigerat av Rolle den 2017-04-29 klockan 19:30. Anledning: Rättat stavfel

  9. #229

    Standard

    När bildades RCFF?

    Hur länge har nuvarande ordförande varit ordförande?

    Någon?


    //Rickard

  10. #230

    Standard

    Jösses va ni skriver! Ni hinner ju inte bygga och flyga och göra forumet roligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #231
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Ove!
    Min första kontakt med dig på 90-talet blev som Skalageneral för Barkaby Skaladagarna.
    Mitt problem då, var att du inte ville betala för ditt försäljningstånd som låg på den plats vi i SRFK betalade hyra för till Barkarby flygklubb.
    Du ansåg att det inte fanns någon anledning till att betala för någon hyra som låg på allmänplats.
    Alltså, för mig personligen så kan jag förstå att du är helt klart är opålitlig i ditt agerande när det gäller allt..

    /Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2017-04-29 klockan 20:12.

  12. #232
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Svar till Balcke!
    Konstigt nog, så länge jag vet!

    /Lasse P

  13. #233


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om protokolldatum stämmer så var det 2005-10-29 som det första styrelsemötet hölls.
    Och Ove har varit ordförande hela tiden.
    Roger

  14. #234
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vad är problemet?
    Att jag inte behöver en F-skattesedel för min firma som inte har något med RCFF att göra?
    Eller kan det vara att STYRELSEN i RCFF missat årsmötena?

    Jag hänger inte med i dina tankegångar. Förklara gärna vad du menar.
    Eftersom du och jag har helt olika tankegångar på vad som är rätt eller fel. Så tror jag personligen att det kan bli svårt att förklara vad jag menar eftersom du inte ens kan förstå varför du har blev av med din F-Skattesedel .
    /Lasse P

  15. #235

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om protokolldatum stämmer så var det 2005-10-29 som det första styrelsemötet hölls.
    Och Ove har varit ordförande hela tiden.
    Roger
    12 år !!!
    Skall denna förening/förbund leva vidare måste ett nytt ledarskap sättas på plats. Dags att tacka för de 12 åren och vad som har gjorts samt blicka framåt mot 12 nya år.

    Alla detaljfrågor som diskuteras är i mina ögon inte det viktigaste, ledarskapet i RCFF är det som borde diskuteras och vara prio 1 på årsmötet så vi kan få 12 nya år med en helt ny föryngrad styrelse som kan driva frågorna.

    Finns väl ingen förening/förbund/företag/stat/län/kommun osv som har samma ledarskap i 12 år - obegripligt.

    //Rickard

  16. #236
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...kollade precis. Visst har jag giltig F-skatt. Vad är problemet?
    Varför skulle jag vägra betala avgift för mitt försäljningsstånd på Barkarby? Du måtte ha förväxlat mig med någon annan. Har du torrt på fötterna, så fram med protokoll eller annan dokumentation som skulle bevisa att du har rätt och jag fel.

    Till dig Rolle säger jag bara: Ca 1.5 miljoner kronor i medlemsavgifter. I princip går Nada tillbaka till medlemmarna. Eller menar du att det kostar hundratusentals kronor att representera Era medlemmar gentemot myndigheterna? Samma arbete som vi klarar för några tusenlappar i reseersättningar. Myndigheten tar ju inget betalt för mötena. Det är alltså era traktamenten och reseersättningar som är så kostsamma. Tillåt mig tvivla på att det är ett ansvarsfullt sätt att hantera Era medlemmars pengar.

    Skippa sedan allt svammel om RF hit och FSF dit, bidrag och fonder. Era Modellflygarmedlemmar pyntar in ca 1.5 miljoner per år - som äts upp helt och hållet av Er administration. Skäms ni inte? Rannsakar ni inte Er själva?

    Balke, du kan vara helt lugn. Jag stället inte upp som ordförande.
    Jag hoppas dock kunna sitta med i den nya styrelsen och fortsätta utvecka RCFF. Men det är ju helt upp till medlemmarna att avgöra.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #237
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...kollade precis. Visst har jag giltig F-skatt. Vad är problemet?
    Varför skulle jag vägra betala avgift för mitt försäljningsstånd på Barkarby? Du måtte ha förväxlat mig med någon annan. Har du torrt på fötterna, så fram med protokoll eller annan dokumentation som skulle bevisa att du har rätt och jag fel.

    Till dig Rolle säger jag bara: Ca 1.5 miljoner kronor i medlemsavgifter. I princip går Nada tillbaka till medlemmarna. Eller menar du att det kostar hundratusentals kronor att representera Era medlemmar gentemot myndigheterna? Samma arbete som vi klarar för några tusenlappar i reseersättningar. Myndigheten tar ju inget betalt för mötena. Det är alltså era traktamenten och reseersättningar som är så kostsamma. Tillåt mig tvivla på att det är ett ansvarsfullt sätt att hantera Era medlemmars pengar.

    Skippa sedan allt svammel om RF hit och FSF dit, bidrag och fonder. Era Modellflygarmedlemmar pyntar in ca 1.5 miljoner per år - som äts upp helt och hållet av Er administration. Skäms ni inte? Rannsakar ni inte Er själva?
    Snälla du, både du och jag vet att du blev av med din F-skattesedel av någon anledning.
    Vill du att jag lägger ut mer fakta om dina förehavanden?
    /Lasse P

  18. #238

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...kollade precis. Visst har jag giltig F-skatt. Vad är problemet?
    Varför skulle jag vägra betala avgift för mitt försäljningsstånd på Barkarby? Du måtte ha förväxlat mig med någon annan. Har du torrt på fötterna, så fram med protokoll eller annan dokumentation som skulle bevisa att du har rätt och jag fel.

    Till dig Rolle säger jag bara: Ca 1.5 miljoner kronor i medlemsavgifter. I princip går Nada tillbaka till medlemmarna. Eller menar du att det kostar hundratusentals kronor att representera Era medlemmar gentemot myndigheterna? Samma arbete som vi klarar för några tusenlappar i reseersättningar. Myndigheten tar ju inget betalt för mötena. Det är alltså era traktamenten och reseersättningar som är så kostsamma. Tillåt mig tvivla på att det är ett ansvarsfullt sätt att hantera Era medlemmars pengar.

    Skippa sedan allt svammel om RF hit och FSF dit, bidrag och fonder. Era Modellflygarmedlemmar pyntar in ca 1.5 miljoner per år - som äts upp helt och hållet av Er administration. Skäms ni inte? Rannsakar ni inte Er själva?

    Balke, du kan vara helt lugn. Jag stället inte upp som ordförande.
    Jag hoppas dock kunna sitta med i den nya styrelsen och fortsätta utvecka RCFF. Men det är ju helt upp till medlemmarna att avgöra.
    Som sagt, dags för ett nytt ledarskap. Ovan har väl inget med RCFF:s framtid att göra.

    //R

  19. #239

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Kan inte hålla mig längre! Jag tycker det är dags för Lasse P att sansa sig. Du har avvikit från ämnet å det grövsta och därför ber jag dig hålla dig till ämnet eller lämna tråden. Har anmält dina inlägg till forumets moderatorer.

    /Ville

  20. #240
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Om jag nu får tycka något personligt så tycker jag Ville är en som vänder kappan efter vinden.

    /Lasse P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •