Reklam

 
Sidan 7 av 19 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #121

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...
    Ove, föregå med lite gott exempel! Stanna OnT och skippa retorikkriget med Rolle.

    Personligen skulle jag uppskatta om du svarade på frågorna jag ställde:
    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Ove, tre frågor till dig:
    1. Det förslag du presenterar i första inlägget, är det ditt, styrelsens, eller valberedningens förslag?
    2. I det förslag du presenterar i första inlägget, vem, eller vilka, är kandidater till ordförandeposten?
    3. Kan du kortfattat redogöra för din syn på vad "50% tillbaka" innebär?

  2. #122
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Mjoelner,

    Som svar på dina punkter:
    1. Det är mitt förslag - du - och alla medlemmar - är också välkomna med förslag.
    2. Det är inte min sak att utse någon styrelse eller styrelsepost. Det sker i vanlig ordning vid årsmötet.
    3. När RCFF bildades enades vi om att hälften av årets medlemsavgifter skulle gå tillbaka ut till medlemmarna för att stimulera och hjälpa modellflyget i Sverige.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #123

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hej Mjoelner,

    Som svar på dina punkter:
    1. Det är mitt förslag - du - och alla medlemmar - är också välkomna med förslag.
    2. Det är inte min sak att utse någon styrelse eller styrelsepost. Det sker i vanlig ordning vid årsmötet.
    3. När RCFF bildades enades vi om att hälften av årets medlemsavgifter skulle gå tillbaka ut till medlemmarna för att stimulera och hjälpa modellflyget i Sverige.
    Hej Ove med flera!
    Jodå Ove, du har alldeles rätt. Har försökt minnas tillbaka, kollat den dokumentation jag har kvar, och du har rätt, vi bestämde att vi skulle sträva efter att ge hälften tillbaka. Rätt ska vara rätt!

    /Ville

  4. #124

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hej Mjoelner,

    Som svar på dina punkter:
    1. Det är mitt förslag - du - och alla medlemmar - är också välkomna med förslag.
    2. Det är inte min sak att utse någon styrelse eller styrelsepost. Det sker i vanlig ordning vid årsmötet.
    3. När RCFF bildades enades vi om att hälften av årets medlemsavgifter skulle gå tillbaka ut till medlemmarna för att stimulera och hjälpa modellflyget i Sverige.
    En följdfråga: Enligt §13 i stadgarna så ska årsmötet välja ordförande, ledamöter och suppleanter. Det normala torde vara att valberedningen lägger fram förslag på just ordförande, ledamöter och suppleanter.

    Den enda specifika funktion som faktiskt utses på årsmötet är just ordförandeposten, i övrigt konstituerar styrelsen sig själv. Det är därför viktigt att förslag på en styrelse tillser att det finns kandidater som förklarat sig villiga att ta dessa poster, speciellt ordförandeposten.

    Om jag nu förstår dig rätt så har du alltså inte säkerställt att någon av de föreslagna personerna är beredda att ställa upp som ordförande?

  5. #125
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är knappast min sak att utse styrelsemedlemmar eller ordföranden. Jag har haft en dialog med de föreslagna medlemmarna om att ingå inden nya styrelsen. Det är en diskussion vi får ta tillsammans med övriga föreslagna namn.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #126

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är knappast min sak att utse styrelsemedlemmar eller ordföranden.
    Ove, det är självklart att det inte är din sak att utse någon i styrelsen, men detta har inget med min fråga att göra.

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag har haft en dialog med de föreslagna medlemmarna om att ingå inden nya styrelsen. Det är en diskussion vi får ta tillsammans med övriga föreslagna namn.
    Ove, det jag vill se är att vi i god tid innan årsmötet har ett förslag på en styrelse där det klart framgår vem som kandiderar till ordförandeposten, samt där det också framgår att förslagen på ledamöter inkluderar personer som är villiga att åta sig rollerna som kassör och sekreterare.

    Att under årsmötet diskutera vem som ska ta ordförandeposten är olämpligt.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-04-26 klockan 19:45. Anledning: stavfel

  7. #127

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Mjölner - Du ska väl jaga de som är valberedning och inte Ove?
    Ove kan ju bara be de han själv känner att ställa upp som valbara.
    Finns det andra önskemål måste det ju komma förslag från de som vill ha någon förändring.
    Är det inte en enda av alla medlemmar som frivilligt ställer upp som ledare så är det ju rätt så klart att det blir Ove som måste fortsätta även om han kanske gärna vill att någon annan tar över som kommer att styra i den riktning som beslutades när RCFF bildades.
    Många inklusive Ove väntar säkert på att medlemmar ska ställa upp och presentera nya förslag som sedan kan beslutas om på mötet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #128
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du är klok du Patrik! ��
    Ove (AM) Nielsen

  9. #129

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Mjölner - Du ska väl jaga de som är valberedning och inte Ove?
    Ove kan ju bara be de han själv känner att ställa upp som valbara.
    Finns det andra önskemål måste det ju komma förslag från de som vill ha någon förändring.
    Patrik, så du menar att vi inte ska få fråga Ove om de förslag han lägger fram? Du får ursäkta, men det är nog fan bland det dummaste jag hört. Ove har som RCFF ordförande lagt fram ett förslag till en ny styrelse och som RCFF ordförande får han väl då förvänta sig att medlemmar har frågor kring hur han har tänkt sig.

  10. #130

    Standard

    Mjoelner: Detta är det enda forum som jag använder där folk verkar försöka läsa mest mellan raderna och hoppa över vad man faktiskt skriver. Jämför man med tex. elektronikforumet verkar det helt hopplöst att diskutera här eftersom alla tjatar om sitt i varje tråd istället för att svara på frågorna som ställs ^^

    Jag har inga problem att se frågan som du vill ha svar på. Det är en simpel fråga men istället för svar så får du en massa motfrågor

  11. #131

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Patrik, så du menar att vi inte ska få fråga Ove om de förslag han lägger fram? Du får ursäkta, men det är nog fan bland det dummaste jag hört. Ove har som RCFF ordförande lagt fram ett förslag till en ny styrelse och som RCFF ordförande får han väl då förvänta sig att medlemmar har frågor kring hur han har tänkt sig.

    Hej.
    Jag har inte lagt mej i det här helt galna käbblet på senare tid där både initierade och helt utomstående har en massa åsikter, men nu kan jag inte hålla tyst längre.

    Mjölner, nu är du är helt ute i det blå!
    En valberedning ska/ får inte överhuvudtaget samarbeta med styrelsen inför val av medlemmar till olika förtroendeposter. Valberedningen ska arbeta helt självständigt och fristående från styrelsen!

    Den sittande styrelsen ska heller aldrig få någon förhandsinformation från valberedningen. Det valberedningen har att berätta och sker vanligtvis på ett utlyst årsmöte. Först då kan nya medlemmar väljas in i styrelsen.

    Valberedningen är vald och tillsatt av medlemmarna i en förening och ska arbeta helt självständigt utan inverkan från den sittande styrelsen.

    /L
    Senast redigerat av Lelle den 2017-04-27 klockan 08:29.
    /Lelle

  12. #132

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Mjölner? Det är som jag förstått det, Patrik som hänvisat till valberedningen!

  13. #133

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej.
    Jag har inte lagt mej i det här helt galna käbblet på senare tid där både initierade och helt utomstående har en massa åsikter, men nu kan jag inte hålla tyst längre.

    Mjölner, nu är du är helt ute i det blå!
    En valberedning ska/ får inte överhuvudtaget samarbeta med styrelsen inför val av medlemmar till olika förtroendeposter. Valberedningen ska arbeta helt självständigt och fristående från styrelsen!

    Den sittande styrelsen ska heller aldrig få någon förhandsinformation från valberedningen. Det valberedningen har att berätta och sker vanligtvis på ett utlyst årsmöte. Först då kan nya medlemmar väljas in i styrelsen.

    Valberedningen är vald och tillsatt av medlemmarna i en förening och ska arbeta helt självständigt utan inverkan från den sittande styrelsen.

    /L
    Det finns inga förslag från någon valberedning utan de förslag som finns är Oves. En valberedning ska jobba i nära kontakt med styrelsen för att få kläm på vilka behov som finns i styrelsen och välja kandidater utifrån det.

    Däremot är det helt riktigt att styrelsen aldrig ska blanda sig i valberednings arbete. Men valberedningens förslag ska inte vara någon hemlighet vare sig för styrelsen eller medlemmarna. Det är t. ex väldigt vanligt att valberedningens förslag presenteras i medlemstidningen om det finns en sådan. Där får kandidaterna svara på några frågor och berätta var dom bor och vad dom tycker är viktigt i föreningen. Då väldigt få av oss känner varandra personligen vore det bra om huvudkandidaterna fick presentera sig lite mer utförligt.

    Den som känner till någon bra person som kan tänkas vilja ställa upp och tillföra något kan väl föreslå. Det som då är viktigt är att nuvarande styrelse eller ordförande inte på något sätt kommenterar den personen. Det kan övriga medlemmar göra. Styrelsens uppgift är inte att lobba in likasinnade. Det är också anledningen till att man har en fristående valberedning.

    Ove har ju knappast och fullt begripligt inte lagt förslag på någon som tycker helt annorlunda än han. Jag är väl kritiskt till att han lagt ett förslag men någon måste ju göra det om det nu inte finns en fungerande valberedning. Bättre kanske varit om Ove först bett medlemmarna om förslag och sedan presenterat sin lista. Det hade varit mer demokratiskt.

    Om jag får gissa lite om varför det är lite trögt med engagemanget tror jag att en övervägande majoritet i RCFF är medlemmar för forumets skull. En del för försäkringens skull men den har mågna klubbar löst på annat sätt misstänker jag. Jag misstänker att endast ett fåtal av medlemmarna här är med i en klubb som är ansluten till RCFF. Om man som jag är med mest bara för att stötta forumet känns det kanske inte så viktigt med styrelse och årsmöten och styrelsekandidater hit och dit. Tyvärr är det dock ett absolut måste så fort pengar är inblandade. Om det ville sig illa skulle det kunna bli en riktigt knepig situation för de som nu hanterad medlemmarnas pengar utan mandat. Är inte säker på att alla förstår det.

    En liten förening min fru är med i hade slarvat lite med bokföringen. Inga pengar var försvunna och ingen var misstänkt för några oegentligheter men revisorn gjorde en polisanmälan. 10 000:- i böter blev det för ordförande som ett brev på posten. Detta hände för två år sedan och är ingen gammal skröna.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-04-27 klockan 11:56.

  14. #134

    Standard

    Och för att nu ingen ska gå i taket för att jag inte har någon medlemsflagga så har jag varit medlem och förnyade mitt medlemskap i helgen så flaggan kommer väl upp snart.

    /Mats

  15. #135
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ideella föreningar har styrelser Utan personligt ansvar. Det innebör att styrelsen inte kan krävas på skadestånd - om det inte handlar om stöld, etc.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #136

  17. #137

    Standard

    Att stadgarna inte är lag är inte det samma som att man kan gå fri från ansvar. Varför tror du man har en punkt som heter ansvarsfrihet på dagordningen.

    /Mats

  18. #138
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Läs föreningslagarna.
    Du tror väl inte att någon skulle ta på sig ett styrelseuppdrag om de skulle kunna ställas till personligt ekonomiskt ansvar?
    Detta är samma orsak till att banker inte lånar ut pengar till föreningar utan säkerhet i form av borgensförbindelser från medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #139

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Medlemmarna har normalt inget personligt ansvar för föreningens skulder, utan det är föreningen som bär ansvaret. Det innebär att den som har en fordran mot föreningen vanligtvis endast får betalning ur föreningens tillgångar.

    Det jag lärt en gång är att alla i styrelsen har samma ansvar. Man kan alltså inte kräva t ex kassören om han har gjort något fel och övriga styrelsen har godkänt bokslutet. Är något fel så är det lika stort ansvar på alla i styrelsen (såvida de inte krävt att få inskrivet i protokoll att de inte håller med om ett beslut (reservation).

    De böter Mats skrev om hade varit intressant att få utrett om det dels var en ideell förening samt om böterna gick till klubben eller personligen till ordföranden. Om det nu var bokföringen som inte uppfyllde reglerna så kan man ju tänka sig att det var kassören som hade gjort något fel.

    Däremot så har ju naturligtvis en styrelse ett moraliskt ansvar att allting går rätt till, och det är samma för samtliga i styrelsen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #140


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •