Reklam

 
Sidan 11 av 19 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #201

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Pengarhögen kommer att fortsätta växa om vi inte spenderar det på något! Och ju mera pengar det finns att fördela ju mer avundssjuka och split kommer att utvecklas inom förbundet, var så säker.
    Just därför finns det anledning att fråga sig om det verkligen är rätt väg att gå att ge bidrag över huvud taget.

    Jag tror inte att Roger är det minsta avundsjuk och det är inte jag heller. Jag tycker helt enkelt att det är fel att ge bidrag till sådant som inte gynnar alla modellflygare. Om argumentet är att "det är ju bara att ni också söker bidrag om ni är avundsjuka" så har man nog missuppfattat hållpunkten.
    Alla drar nytta av att vi har acceptabla regler för modell-flyg och att det finns en bra försäkring. Sen kan man säga att om pengar läggs på något som alla kan nå via internet(forum, Youtube-kanal och liknande) så har alla nytta av det också, även/särskilt om man inte har några flyg-vänner i närheten.

    Jag tycker bara att man inte ska blanda nytta(regelverk, försäkring, forum) med nöje(meetings och bidrag till klubbar, som dessutom ska vara största delen av intäkterna?) eftersom det finns folk som föredrar att inte vara med i klubbar och inte gå på meetings även om de har möjlighet. Plus att det finns dom som inte har likasinnade i närheten alls.

  2. #202

    Standard

    Jag var inne på detta förr men fick mothugg från Ove, dock gillar jag idén och vill inte släppa den så lätt

    Kan inte RCFF öppna ett till konto(optimalt kopplat till ett Swish-nummer kanske) och kalla det för "Bidragskonto" eller liknande och sen lägga det på hemsidan och skriva typ "Donera gärna till vårat bidrags-konto, hela summan blir bidrag till klubbar och meetings över hela Sverige för att främja gemenskap och tillväxt inom RC-flyg i Sverige!"
    Sen blir det den kassan som man ger bidrag ifrån när ansökningar kommer in och målet kan va att 100% av det ska ut. Då kan vem som helst ordna ett autogiro på valfri summa eller sätta in en engångssumma, folk som kanske inte är aktiva men ändå vill donera kan göra det. Det kan fortfarande vara RCFFs styrelse som behandlar ansökningarna, det är bara ett separat konto.
    Det blir mer definierat för alla vad pengar går till och det enda extra-jobbet som blir är ju just att skapa kontot och det som ingår i det, borde inte vara så mycket jobb.
    Då blir den vanliga medlemsavgiften öronmärkt endast till sådant som gynnar alla. Blir det då för mycket pengar över i den kassan så kollar man "Kan vi med dessa pengar göra något ytterligare som gynnar alla?" är svaret Nej, då ser man över om man på sikt kan sänka medlemsavgiften.

    Borde väll göra en motion men om ingen håller med så är det väll bara jag som tycker det är smart :/

  3. #203

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Här finns de senast valda: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...ageid=styrelse
    Dock är ju deras mandatperiod över, så frågan är huruvida dom är aktiva. Sen hittar jag inte protokollet från årsmötet där dom valdes, men det kanske bara är jag som letar dåligt.
    Dom senast valda har jag hittat men kommer dom att utföra revisionen. Då dom inte reagerat faller ju ev. kritik tillbaka på dem. Men någon som vet borde väl kunna svara på frågan. Man kan väl inte jobba mot ett årsmöte utan att lösa revisorsfrågan. Är inte dom senast valda aktiva kan bara medlemmarna välja revisorer och revision måste göras om det ska vara någon vits med årsmötet. Möjligen att f. d. styrelse kan anlita en auktoriseradrevisor.

    Mats

  4. #204
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    SniffSwe,
    jag är förvånad över vi fungerar som människor. Varför är vi så rädda för att bli förfördelade? Här går vågorna höga över det stöd vi delar ut.
    Ingen verkar däremot höja ett ögonbryn över hur SMFF faktiskt behåller rubbet av medlemmarnas pengar. De lokala klubbarna blir på sin höjd kanske erbjudna en SISU-kurs i ledarskap, eller annan öronmärkt aktivitet. I mina ögon är det ett skriande missbruk när styrelsens kostnader är tiofallt större än de öronmärkta medel som går till "tvångskurserna". Sedan kan man försvara sig med att tusentals kronor slussas runt mellan RF, FSF och SMFF. Faktum kvarstår att av medlemsavgifterna betalas inget tillbaka till verksamheten på gräsrotsnivå.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #205


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Så var du tillbaka igen Ove med dina svingar mot det konkurrerande förbundet istället för att städa upp i din egen RC-klubb först.
    F ö tycker jag att de senaste 2 inläggen ifrån SniffSwe är mycket tänkvärda och innehåller många tankar som man utan tvekan kan ställa upp på.
    Roger

  6. #206

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    SniffSwe,
    jag är förvånad över vi fungerar som människor. Varför är vi så rädda för att bli förfördelade? Här går vågorna höga över det stöd vi delar ut.
    Ingen verkar däremot höja ett ögonbryn över hur SMFF faktiskt behåller rubbet av medlemmarnas pengar. De lokala klubbarna blir på sin höjd kanske erbjudna en SISU-kurs i ledarskap, eller annan öronmärkt aktivitet. I mina ögon är det ett skriande missbruk när styrelsens kostnader är tiofallt större än de öronmärkta medel som går till "tvångskurserna". Sedan kan man försvara sig med att tusentals kronor slussas runt mellan RF, FSF och SMFF. Faktum kvarstår att av medlemsavgifterna betalas inget tillbaka till verksamheten på gräsrotsnivå.
    Du får nu möjligheten att välja helt fritt Ove.
    Vad tycker du att jag ska anslå pengar till?
    Vilka gräsrötter är det som behöver omvårdnad?

    Rolle

  7. #207

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Borde väll göra en motion men om ingen håller med så är det väll bara jag som tycker det är smart :/
    Nu håller jag inte med dig i sak, men om du brinner för någon idé och vill se den bli verklighet så är i slutändan en motion det du ska inkomma med. Visst du kan diskutera saken med folk, göra en och annan poll för att finslipa iden, men i slutändan är det ändå du (eller någon som tror på idén) som måste motionera om saken för att få ett beslut.

  8. #208

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    K-Å att hålla på att insinuera att folk ljuger är extremt dålig stil. Om det lagts fram osanningar eller om du anser att vissa slutsatser är fel så fram med korten.

    Ja jisses vilken diskussion, alternativa fakta kan också vara sanna beroende vilken som tar del av dem. Men jag insinuerar ingenting utan pekar endast på att det finns flera sidor av samma mynt.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  9. #209

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej!
    Bra Kjell-Åke att du ger dig tillkänna, har faktiskt saknat inlägg från dig och övriga i gamla styrelsen.
    Policyn om 50% tillbaka är och har varit en ganska osynlig policy som aldrig funnits inskriven i några stadgar, men kan väl inrymmas i paragraf 1 i stadgarna.

    Observera att det inte finns några RCFF-klubbar, det existerar endast (inom parantes) som statestik under fliken "Bli medlem i RCFF", http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Bli_medlem

    Skulle vilja veta om ni, Östersund Modellflygklubb, har sökt bidrag för årets Shoot Out?

    /Ville
    ---

    Bifogad fil 62584
    Hej Ville, jo vi har skickat en ansökan om stöd för att köra shootout även i år, men med tanke på alla upprörda känslor i denna tråd som ondgör sig över att några i detta avlånga land skapar träffar med många deltagare med stöd från RCFF så tar vi kanske helt enkelt och kör utan bidrag från RCFF i år. Man kan i sammanhanget nämna att vi körde Östersundsträffen i många år utan bidrag, bidraget har skapat mervärde för deltagarna på Östersundsträffen. Men om det är övrigas vilja att inte unna deltagarna på Östersundsträffen detta mervärde så klarar vi oss ändå. Det är märkligt vad avundsjuka kan ställa till med.....

    Felet vi tydligen gjort är att ansöka om att få ordna en träff för RCFF medlemmar I Östersund med ett ansökt bidrag för att skapa mervärde för deltagarna?


    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  10. #210

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Ja jisses vilken diskussion, alternativa fakta kan också vara sanna beroende vilken som tar del av dem.
    "Alternativa fakta (engelska: alternative facts) är ett icke fullt etablerat begrepp för att beskriva något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor." (källa).

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Men jag insinuerar ingenting utan pekar endast på att det finns flera sidor av samma mynt.
    Jo det är precis det du gör. Du låter påskina att ospecificerade personer sprider ospecificerad "alternativ fakta". Det är en sorglig syn att se att en RCFF förtroendevald sjunker till sån låg härskarteknik.

    Om du på riktigt vill ha en öppen och ärlig diskussion, så ta då fram myntet och visa på den andra sidan istället.

  11. #211

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Vilka menar du sprider osanna fakta? Fakta kan användas på många sätt för att stödja sina egna ambitioner och påståenden.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  12. #212
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det hade väl varit en god ide' att rannsaka sig själv och sätta upp en lista typ denna:
    - Vad är det största behovet våra medlemmar har? Ekonomisk styrka och självstyre över sina tillgångar så att klubben har bästa möjliga levnadskraft. Eller Sisu-kurser i exempelvis ledarskap?
    - Hur mycket av medlemmarnas pengar är rimligt att ta för att hålla ett medlemsregister?
    - Hur mycket bättre blir det för medlemmarna att förbundsstyrelsen åker land och rike runt för att göra vadå?
    - Vad är acceptabelt för medlemmarna att betala för att förbundet kryssar runt i världen och diskuterar tävlingsärenden som endast rör någon procent av medlemskåren?
    - Hur ofta sätter vi oss ner och rannsakar det vi håller på med? Är en Boforskanon verkligen det bästa alternativet att skjuta mygg med? Vad kan vi göra annorlunda?

    Ingen är perfekt - inte ens RCFF, men det är viktigt att aldrig tappa fokus på vad som är viktigt för medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #213

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Bra Ove, låt oss nu jobba framåt och se vad som kan åstadkommas.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  14. #214

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det ska bli intressant att se vad som händer på årsmötet.
    Jag hoppas att man kan argumentera för sin egen sak i stället för att gnälla på vad andra tycker.
    Sedan får ju demokratin avgöra och här i denna föreningen så är det en röst per medlem.
    Inga resor som begränsar om man kan vara med vad jag tror. Däremot så är det inte så enkelt att få sin röst hörd om man inte lever i datorvärlden.

    Om pengar ska öronmärkas så behövs det inte olika fysiska konton på någon bank.
    Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokföringsprogram som helst.
    Gör det inte mera komplicerat än det behöver vara.

    Sedan så är ju världen och vädret långt från rättvist och det måste man ju leva med ;-)
    Jag har aldrig varit på Shootout men det är mitt val och min prioritering.
    Däremot så gillar jag att läsa och höra talas om allt skoj som deltagarna varit med om.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #215

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Om pengar ska öronmärkas så behövs det inte olika fysiska konton på någon bank.
    Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokföringsprogram som helst.
    Gör det inte mera komplicerat än det behöver vara.
    Jag tänkte på det men det förutsätter väl att betalningarna märks och sedan att någon sorterar dom i bokföringsprogrammet? = mer jobb
    Skapa ett till konto är väl super-enkelt och kostar väl knappt någonting i sammanhanget, eller? Jag vet faktiskt inte, någon som vet i just RCFFs fall?

    Jag fick ta bort en massa L ^^

  16. #216

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    ...
    Jag fick ta bort en massa L ^^

  17. #217

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag tänkte på det men det förutsätter väl att betalningarna märks och sedan att någon sorterar dom i bokföringsprogrammet? = mer jobb..
    Det är nog så att alla pengar måste konteras i ett bokföringsprogram oberoende av hur de kommer in i kassan.
    Privat så är det ju helt klart enklare att göra som du beskriver - ha ett gäng olika konton på banken.
    Jag har varit kassör i bland annat en ekonomisk förening och där jobbat med bokföringsprogram.
    Jag tror att det nog är lämpligt att höra med kassören i föreningen vad han tycker att är bäst och enklast för honom.
    För övrigt så är det självklart väldigt bra att dela upp pengarna och öronmärka till olika interna bruk och avsättningar.
    Hur man sedan väljer att styra pengarna från de olika konton med regler och beslutsbehörigheter beror nog på behovet och det kan nog diskuteras och beslutas på årsmötet om man anser att det är en fördel.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #218
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    När vi nu ändå snackar om bidrag!
    Helt otroligt, en del av er gnällde som tusan när Laxå Jet meeting fick bidrag av SMFF för hyra av två toaletter på den tiden.
    Ett tips!
    Byt ut ordförande om ni vill få fler medlemmar.
    Eftersom han tydligen inte ens lyckas behålla en F-skattsedel så bör ni nog ta er en tankeställare inför valet av ordförande.

    Hälsningar
    Lasse P

  19. #219
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Hej Mats/Ripa!
    Som arrangör i närmare 7 år av Skaladagarna/ Barkarby så har vi aldrig ansökt om något bidrag från SMFF till något som har bidragit till + till SRFKs konto.
    Vet inte riktigt hur ni tänker!?
    Men, är ganska övertygad om att ni aldrig har gått back på era träffar.
    Därför förstår jag inte riktigt er ansökan om "allmosor" till något som "alltid" har gett + i kassan.

    /Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2017-04-29 klockan 20:26.

  20. #220
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Lasse,
    jasså nu flyter gamla spöken upp till ytan. �� Känns det bättre nu?


    Du kanske skulle läsa på lite om skattereglerna vad man använder ett F-skattebevis till. Annars verkar du i vanlig ordning tala som du har förstånd.
    Förklara gärna för forummedlemmarna vad min enskilda firma - som f.ö. inte behöver F-skatt för den försäljning jag har på Air Media - har med RCFF att göra.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •