Reklam

 
Sidan 9 av 19 FörstaFörsta ... 4567891011121314 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #161


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    SniffSwe - det har varierat kraftigt under åren hur mycket som "gått tillbaka".
    Dock saknas ju ekonomiska redovisningar för de senaste åren eftersom inga årsmöten hållits så det är svårt att säga hur mycket som "gått tillbaka" under ett antal år. Det är endast den ekonomiska redovisningen i samband med årsmötet som berättar den sanningen.
    Roger

  2. #162

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Ville: Så vad var ditt svar?

    Sparbanks-argumentet är dåligt eftersom det inte finns någon logik i att RCFF blir en "sparbank" bara för att man inte stadgar "50% tillbaka i bidrag". Senaste åren har mindre än 17% gått tillbaka i bidrag så då är väll RCFF redan nu en "sparbank" i så fall för dom som resonerar på det viset..
    Om du inte förstår det jag skrivit eller vad jag menar så beklagar jag för du får inget annat svar!

    /Ville

  3. #163

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    RCFF är ingen sparbank och bör kunna bidra enligt den målsättning som finns och funnits, alltså 50% tillbaka till gagn för modellflyget.
    Förlåt om jag var otydlig men det här förstod jag först som att du menade att målsättningen som funnits var bra och inte skulle ändras(alltså inte föras in i stadgarna) men sen tänkte jag att du kanske menade att målsättningen som funnits SKULLE föras in som en målsättning.
    Det var därför jag frågade vad svaret var.

  4. #164

    Standard

    Skriver här som nybliven medlem ur mitt perspektiv:

    Som ny medlem är jag glad om jag får 50% tillbaka, men jag vill ha det i form av bra regler, stark försäkring och en mötes-portal. Jag vill ju inte ha det i form av rena bidrags-pengar tillbaka till mig eller någon annan. Blir det för mycket överskott så får man väll stärka försäkringen, lägga lite extra på någon regelfråga, utveckla forumet eller sänka avgiften. Intresset för att jobba med RCFF ideellt verkar ju vara väldigt lågt och då är det väll bättre att ge arvoden så att de som jobbar har bättre förutsättningar. Det är en fin tanke med ideellt arbete men det är väll ett faktum att föreningen har 1300 betalade medlemmar och god ekonomi men knappt någon som vill jobba ideellt.

    Jag håller med Roger om att bidrag väll kan vara en möjlighet. Men det bör ju i så fall vara när allt annat är gjort(årsmöte avklarat, ansvarsfrihet beviljad och styrelse vald) och det ändå finns pengar kvar och ansökningen är granskad och övervägd.

    Dock tror jag att det hade varit bättre att ha en separat förening eller fond just för bidrag så att RCFF kan hålla sig till sådant som främjar RC-flyget på en nationell nivå.
    Jag tror även att om det funnits "RC-flyg fonden" eller liknande så blir det mer definierat vad det är och vem som helst(utöver de som betalar regelbundet) kan skänka, donera, swisha en slant och vem som helst kan söka ett bidrag. Jag vet att vissa kommer mena att RCFF fungerar så men det blir inte uppenbart för nya och utomstående personer. Skillnaden blir Bidrag från RCFFs medlemmars pengar eller Bidrag från "RC-flyg fonden".
    Om man då menar att det inte skulle fungera för att ingen skulle ge några pengar till "RC-flyg fonden" så är ju det bara ett bevis på att hela bidrags-idén inte fungerar utan att "bygga in" funktionen i en annan förening där folk är med av andra anledningar.

    Man tröttnar ju lite på att argumentera så förmodligen ger alla upp utom Ove och så blir det som vanligt igen ^^

  5. #165
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Oj, vad vi svävar iväg i tankar om ersättningar och separata organisationer.
    Det hela är mycket enklare - och vi ska sträva efter att behålla det enkelt.
    Det behövs inga traktamenten, styrelsearvoden och ersättningar för att vi ska ha ett fungerande RCFF.

    Självklart ska de som lagt ner arbete åt oss kompenseras ekonomiskt. Exempelvis resekostnader för vår TS-representant i de pågående arbetet.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #166

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jadu SniffSwe, du håller på tröttna på att argumentera!? Låt det bli en läxa! Om du vill ha förändring, gå tjänstevägen genom att skriva motioner till årsmötet i stället. Det är nästan meningslöst att diskutera dylika förbundsfrågor om du verkligen vill se till att få något utfall från diskussionerna. Mer än att du tröttnar. Visst, det är bra att debattera, då kan man få lite uppslag till konkreta förslag att klubbas på årsmöten. Men i långa loppet leder dessa debatter nästan ingenstans.
    Det enda jag är nyfiken på just nu är att möteshandlingarna läggs på bordet, först då kan du lobba effektivt; om du nu gillar det...

    /Ville

  7. #167

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej!
    Förmodar att de gamla revisorerna kommer att lämna redovisning. Ove har också lovat att räkenskaperna ska ses över av en utomstående revisor.
    /Ville
    Vem väljer den utomstående revisorn? Är det inte en auktoriserad revisor kan bara medlemmarna välja den personen.

    /Mats

  8. #168

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Låt det bli en läxa!
    Okej

  9. #169
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    När vi äntligen lyckats lägga ut alla dokument kommer det att framgå med all önskvärd tydlighet att det inte handlar om någon hjärnkirugi.
    Jag är övertygad om att alla utan svårighet kan ta till sig redovisningarna.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #170
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Låt det bli en läxa! Om du vill ha förändring, gå tjänstevägen genom att skriva motioner till årsmötet i stället.

    /Ville
    Men Ville, det har ju framgått med all tydlighet i världen att det är HÅL I HUVUDET att göra som man ska. Det är väl snarare ni RCFF-are som tröttnar på det enkla, raka trädgårdsmästeriet och nu börjar gömma er bakom regelverk och svart text om man börjar hänvisa till motioner istället för diskussioner.

    Jag hoppas för allt i världen på en ny ordförande som inte hånar folk till höger och vänster och som har respekt för den förening det gäller och inte gömmer sig och skyller i från sig när det blir fel. Rätt person på rätt plats. Först då kan jag vara intresserad av att gå med, vad det nu är värt....
    Superhero

  11. #171

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Enkelt och bra är väl RCFFs motto?
    Och det var faktiskt en riktigt bra sammanställning över bidrag till olika saker som någon hade sammanställt.
    Den inspirerar ju så att man vet att det kan finnas lösningar om man vill ordna någon träff men kanske inte har den ekonomiska möjligheten i klubben.

    Lön och arvode ska man nog undvika - det skapar bara redovisningar varje månad till skattemyndigheten.
    Ersättningar däremot är självklart så att man inte tvekar att göra något som är bra men som tär på de privata resurserna som ju kunde gått till att flyga i stället.

    En annan tanke som nämnts men som kanske finns?
    En mera officiell youtubekanal där man kan lägga upp tips, tester, reportage från träffar med mera. Jag är väldigt imponerad av AMAs kanal där de på ett säkert billigt sätt kommer ut med all möjlig information som man nog inte hade tagit del av via vanliga bulletiner.

    Forumet är ju överlägset FB som kan vara i stort sett omöjligt att hitta i om inlägget är lite äldre. Och som många skriver - bara det är ju värt en hundring om året.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #172

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard RCFF-klubbmöten vore trevligt.

    Hej!
    Den enda gången jag tror dessa forumdebatter skulle bli riktigt intressanta det är om de skulle länkas till RCFF-klubbmöten här på forumet. Dessa möten skulle kunna ersätta några styrelsemöten där frågor av ekonomisk karaktär, t.ex. bidrag, RCFF ShootOut, utbildng m.m diskuteras.
    Ove har själv föreslagit såna så jag hoppas dessa blir verklighet en dag.

    Att RCFF växer betyder nästan ofrånkomligt att pengar börjar samlas på hög. Vad ska vi göra av dem?
    Kanske ska RCFF omvandlas till ekonomisk förening? Att RCFF börjar använda direktdemokrati, eller vad det kallas, alltså när medlemmar får vara med i realtid när beslut fattas vore riktigt kul. Det röstar jag för!

    /Ville


  13. #173

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men Ville, det har ju framgått med all tydlighet i världen att det är HÅL I HUVUDET att göra som man ska. Det är väl snarare ni RCFF-are som tröttnar på det enkla, raka trädgårdsmästeriet och nu börjar gömma er bakom regelverk och svart text om man börjar hänvisa till motioner istället för diskussioner.

    Jag hoppas för allt i världen på en ny ordförande som inte hånar folk till höger och vänster och som har respekt för den förening det gäller och inte gömmer sig och skyller i från sig när det blir fel. Rätt person på rätt plats. Först då kan jag vara intresserad av att gå med, vad det nu är värt....
    Hej Henrik!
    Jag älskar RCFF konceptet, billigt medlemskap med mera. Men med åren har även jag blivit klokare och insett att den enda framkomliga vägen om man vill ha förändring är tjänstevägen, nästan oavsett vilken förening man är med i.

    /Ville

    Senast redigerat av Ville den 2017-04-28 klockan 15:11. Anledning: ny info!

  14. #174
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Henke2,
    lär dig läsa och förstå. Jag hånar ingen. Däremot kan jag använda kraftuttryck mot korkade företeelser. Ingen tjänar något på tystnad mer än de som har något att dölja. Då kan man beskylla någon att ljuga och fara med osanningar. Men det är ingenting värt om man då inte är konkret i sin kritik och kan ge korrekta exempel på vad som är fel. Man ska m.a.o. ha torrt på fötterna.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #175

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Henke2,
    lär dig läsa och förstå. Jag hånar ingen.
    Kanske hade gått att uttrycka liiiite smidigare ^^
    Förlåt! Jag -->

  16. #176
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Henke2,
    De flesta tolkar texter på sitt eget sätt. Jag hånar ingen. Däremot kan jag använda kraftuttryck mot korkade företeelser. Ingen tjänar något på tystnad mer än de som har något att dölja. Då kan man beskylla någon att ljuga och fara med osanningar. Men det är ingenting värt om man då inte är konkret i sin kritik och kan ge korrekta exempel på vad som är fel. Man ska m.a.o. ha torrt på fötterna.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #177

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    De huvudsakliga "in blanco-kostnaderna" (kostnadsgaranti kanske jag borde sagt) är att hänföra till s k Shootout-meetings - om vi nu skall börja med att hänga ut klubbar. ...
    Roger, till att börja med, tack för att du la fram detta! Jag tycker faktiskt inte detta är att hänga ut någon. Om vi ska kunna diskutera kring kostnader så är det bra med konkreta exempel. Att/om vi sen har olika åsikter om hur just dessa ärenden skötts är det inget fel i sig.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hade budgeten för dessa meetings i förhand av klubben visat på risken att RCFFs kostnader/risktagande kunde bli i den nivå de blivit och RCFFs styrelse ändå öppet tagit ställning till och i förväg godkänt den nivån på underskottet och detta framkommit i protokollen så tycker jag personligen att det varit en annan sak men det framgår inte av protokollen att så skett.
    I detta är vi helt eniga.

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag har deltagit i flera av de Shootouts som McRegor nämner och enligt mitt förmenande har det varit lyckade meetings med många besökare från olika delar av landet. I flera fall har "uppvisningsflygare" som exv. Haroflyers bjudits in till träffarna, något som kostar pengar men som jag tror att flertalet av oss som deltog tyckte var såväl intressant som roligt. Ambitionen har nog aldrig varit att anordna "mastodontmeetings" utan snarare att arrangera bra träffar med lite knorr. För att få en geografisk spridning på träffarna så att RCFFare från olika delar av landet ska kunna delta har man låtit "värdklubbar" på olika platser genomföra Shootouterna. Kostnaderna för de genomförda Shootouterna fram till det senaste årsmötet har redovisats i bokslut, granskats av revisorerna och därefter har styrelsen beviljats ansvarsfrihet. På motsvarande sätt kan nästa årsmöte ta ställning till de senaste årens arrangemang.
    Som jag ser det så måste inte alla meetings eller aktiviteter gå runt utan det kan mycket väl vara ok att de går back (eller +/- noll med stöd från RCFF). Det viktiga som jag ser det är att vi kan vara öppna med hur mycket saker kostar och hur mycket de får kosta. Roger har ju med några exempel belyst att kalkylerna för evenemangen knappast har varit realistiska.

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ur min synpunkt tror jag att det skulle vara till fördel för alla medlemmar i RCFF om diskussionen i denna tråd kunde inriktas på att diskutera vad RCFF ska arbeta med och verka för i framtiden istället för att ändlöst diskutera vad som varit. Man ska givetvis försöka lära av historien, men det är svårt att backa in i framtiden.
    Jag håller med dig, men samtidigt är det rätt svårt att diskutera framtiden utan att det som varit kommer upp. Det pratas mycket om transparens och öppenhet, men samtidigt tycker jag personligen att det är just det som saknas. Transparens är så mycket mer än att bara slänga upp protokollen.

  18. #178

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Intressanta diskussioner med ibland alternativa fakta, nu är det dags att gå vidare och genomföra ett årsmöte så att förbundet kan gå vidare och fortsätta främja modellflyget vilket är det som skett de senaste åren med olika satsningar.
    Utifrån diskussioner om 50% tillbaka så är det viktigt att beakta följande:

    Alla anslutna klubbar kan fritt söka medel för olika aktiviteter men för att göra detta måste klubben ta initiativet.

    Att anse att shootout skulle vara lokala evenemang är märkligt då deltagare från flera länder deltar och antalet deltagande piloter är högt, vi har inte några mastodont evenemang i detta land längre.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  19. #179

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Intressanta diskussioner med ibland tangering till alternativa fakta, nu är det dags att gå vidare och genomföra ett årsmöte så att förbundet kan gå vidare och fortsätta främja modellflyget vilket är det som skett de senaste åren med olika satsningar.
    Utifrån diskussioner om 50% tillbaka så är det viktigt att beakta följande:

    Alla anslutna klubbar kan fritt söka medel för olika aktiviteter men för att göra detta måste klubben ta initiativet.

    Att anse att shootout skulle vara lokala evenemang är märkligt då deltagare från flera länder deltar och antalet deltagande piloter är högt, vi har inte några mastodont evenemang i detta land längre.

    Tänk om all energi som visats i denna träd istället lagts på att organisera nästa shootout tänk vad vi skulle kunna åstadkomma då och verkligen främja modellflyget.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  20. #180

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Intressanta diskussioner med ibland tangering till alternativa fakta, ...

    Utifrån diskussioner om 50% tillbaka så är det viktigt att beakta följande:

    Alla anslutna klubbar kan fritt söka medel för olika aktiviteter men för att göra detta måste klubben ta initiativet.
    ...
    MVH K-Å
    Hej!
    Bra Kjell-Åke att du ger dig tillkänna, har faktiskt saknat inlägg från dig och övriga i gamla styrelsen.
    Policyn om 50% tillbaka är och har varit en ganska osynlig policy som aldrig funnits inskriven i några stadgar, men kan väl inrymmas i paragraf 1 i stadgarna.

    Observera att det inte finns några RCFF-klubbar, det existerar endast (inom parantes) som statestik under fliken "Bli medlem i RCFF", http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Bli_medlem

    Skulle vilja veta om ni, Östersund Modellflygklubb, har sökt bidrag för årets Shoot Out?

    /Ville
    ---

    Namn:  rcff_paragraf1.jpeg
Visningar: 279
Storlek:  214,7 KB
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-29 klockan 07:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •