Reklam

 
Sidan 5 av 19 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #81

    Standard

    Roger, du gör specifika påståenden om att saker beviljats "in blanco" med svepande källhänvisning. När du gör såna påståenden så faller faktiskt bördan på dig att hänvisa in till de dokument som du anser styrker dina påståenden.

  2. #82

    Standard

    Ove, tre frågor till dig:
    1. Det förslag du presenterar i första inlägget, är det ditt, styrelsens, eller valberedningens förslag?
    2. I det förslag du presenterar i första inlägget, vem, eller vilka, är kandidater till ordförandeposten?
    3. Kan du kortfattat redogöra för din syn på vad "50% tillbaka" innebär?

  3. #83

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Här skrivs om klubbmedlemskap i RCFF.
    Var kan man läsa om det?
    Kostar det något för en klubb att vara med och vad innebär det?
    Kollar man under rubriken medlemskap så är det inte uppenbart annat än att det är enskilda personer som är medlemmar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #84


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mjoelner - tanken var inte att hänga ut specifika klubbar utan snarare den hantering som RCFF gjort av ansökningarna - därför vill jag inte nämna specifika fall mera exakt. Det är ju som sagt fullt tillåtet att ansöka men sen borde ju en prövning ske kan man tycka. Jag har som sagt ingen annan info än den man kan hämta genom att läsa protokollen och det gjorde mig en aning förvånad över hur enkelt det verkade att få ansökningar beviljade. Så mera konkret kommer jag inte att vara.
    Roger

  5. #85


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - i SMFF-fallet kostar väl inte själva klubbmedlemskapet heller nåt vill jag minnas och antagligen likadant här - men det borde t ex Ove kunna svara på.
    Det är nog som det redan skrivits många gånger att de s k RCFF-klubbarna har krav på att medlemmarna har en ansvarsförsäkring och av den anledningen vill att dom skall vara medlemmar i RCFF. Men jag gissar att ett personligt SMFF-medlemskap även skulle fungera i dessa fall för de som istället valt den organisationen.
    Roger

  6. #86

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Ville,
    ...
    Ett behov var just försäkringsfrågan där lösningen var att just RCFFs försäkring och att kräva medlemskap i RCFF.

    Om RCFF menar att det är fel av klubbarna att kräva RCFF medlemskap så är det i så fall hög tid för RCFF att tydligt klargöra det!
    Hej Mjoelner och alla andra!

    Vi har olika uppfattning om tvångsanslutning, men det är ok.
    Ska inte bli långrandig, utan vill bara visa ett klipp från en 4-sidig broschyr som gavs ut och jag hoppas budskapet stämmer än, (vad gäller kollektiv anslutning/tvångsanslutning).
    Som sagt, sista delen i meningen; Ett behov var just försäkringsfrågan där lösningen var att just RCFFs försäkring och att kräva medlemskap i RCFF. känner jag inte igen, men Ove eller någon i styrelsen bör ge sin syn på saken.

    /Ville
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcff_broschyrklipp_sid3.jpeg 
Visningar:	84 
Storlek:	258,5 KB 
Id:	62533  
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-24 klockan 20:16. Anledning: Ny info!

  7. #87

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Snabba frågor? Finns det tid ännu att lämna in motioner till årsmötet? Årsmötet var tänkt att hållas den 20 maj men eftersom ingen offentlig kallelse har gjorts, inga årsmöteshandlingar anslagits så kanske tiden har flyttats fram? Hade nog tänkt lämna in en motion om det går.

    /Ville

  8. #88

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Finns det tid ännu att lämna in motioner till årsmötet?
    Japp, även om stadgarnas §10 och §15 inte riktigt lirar ihop, se http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...pageid=stadgar

    § 10 Tidpunkt, kallelse
    ... Kallelse för årsmötet, föredragningslista, samt enligt § 15 inkomna förslag, utfärdas av styrelsen senast 30 dagar före mötet.

    § 15 Förslag till ärenden att behandlas vid årsmötet eller extra årsmöte
    Förslag till ärende att behandlas vid årsmöte eller extra årsmöte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor före årsmötet.

  9. #89

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Patrik - i SMFF-fallet kostar väl inte själva klubbmedlemskapet heller nåt..
    Roger
    Roger - Jag vet nog ungefär vad som gäller för SMFF men det var inte frågan, utan var man kan läsa vad klubbmedlemskap innebär i RCFF eftersom att man på flera ställen skriver om just klubbmedlemskap.

    I SMFF är det klubben som är central med eget klubbnummer och enskilda medlemskap organiseras genom klubben.
    Vad jag förstår är det medlemmen som är central i RCFF och just därför undrar jag ju varför man kan läsa om klubbmedlemskap.

    I de klubbar jag känner till så krävs det att man har en giltig försäkring på något sätt men inte att det är krav att det ska vara just RCFFs försäkring.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #90

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    I de klubbar jag känner till så krävs det att man har en giltig försäkring på något sätt men inte att det är krav att det ska vara just RCFFs försäkring.
    Enligt er hemsida så tolkar jag det som att man inte kan bli medlem/flyga hos er med godtycklig ansvarsförsäkring, utan att det är just RCFF eller SMFFs försäkring som gäller. Tolkar jag det fel?

  11. #91

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Enligt er hemsida så tolkar jag det som att man inte kan bli medlem/flyga hos er med godtycklig ansvarsförsäkring, utan att det är just RCFF eller SMFFs försäkring som gäller. Tolkar jag det fel?
    Du har helt rätt i att det står så på länken till Ripas hemsida - antingen RCFF eller SMFF. Kravet är att ha någon av försäkringarna om man inte tillfälligt flyger under annans ansvar typ skolflyg.
    Det är alltså inget krav att man ska vara med i RCFF för att få flyga på Ripa.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #92
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tackar för en intressant tråd som nu börja ta sig.
    När man startar en lokal klubb/förening registrerar man den hos myndigheterna - om man vill. Det finns ingen lag på att man ska vara registrerad.

    En lokal förening får - om man nu ändå registrerar sig - ett organisationsnummer. I princip ett eget personnummer. Klubben är en helt egen juridisk "Person".

    När då reglerna för föreningsfrihet stiftades i grundlagen var just en av grundstenarna att ingen yttre organisation har rätt att kräva något som helst från den lokala föreningen. Om jag och mina grannar exempelvis startar en pimpelfiskeklubb har vi fullt bestämmande över vår klubbs stadgar och mål. Om då Dypölens stora fiskeklubb sätter som krav att den lilla föreningen måste vara ansluten till dem begår de ett flagrant övergrepp mot föreningsfriheten....

    Hur kan då Dypölens FK kringgå detta? Jo, genom att kräva att den lilla klubben skriver in i sina stadgar att alla klubbens medlemmar måste vara anslutna till Dypölens FK för att få fiska i sjön Dypölen!
    Och det är exakt detta som sker i hundratals klubbar i landet. Den lilla klubben har känt sig tvingad att slänga ut ungen med badvattnet och skriva in pådyvlade regler från Dypölens FK.

    Detta är m.a.o. ett övergrepp - om inte den lokala klubben "frivilligt" gått med på att ändra sina EGNA stadgar.

    Detta är sedan länge Riksidrottsförbundets och underorganisationers sätt att kringgå grundlagen. Men glöm aldrig att detta är FRIVILLIGT - ingen kan alltså tvinga den lilla klubben.....
    RF tar ut en registreringsavgift av de lokala klubbarna - detta är på intet sätt bindande utan betraktas juridiskt som en hanteringskostnad.
    Så Riksidrottsförbundets underförbund kringgår grundlagsstadgade friheter genom att påtvinga de lokala klubbarna att skriva in dikterade villkor i sina stadgar.

    De klubbar som kräver av sina medlemmar att de ska vara anslutna till RCFF eller SMFF gör egentligen fel om de inte frivilligt enats om det i klubben.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #93


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Eslövs MFK införde denna policy 2011. 2012 fick jag backning av dåvarande ordföranden när jag hade betalt RCFF avgiften separat (som jag gjort alla tidigare år). Till 2013 års årsmöte motionerade jag om att EMFK skulle avskaffa denna policy. Motionen avslogs på årsmötet.
    Jodå, jag minns. Som sagt, Du SKALL kunna påvisa giltig försäkring.

  14. #94
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Rc9,
    Det kan ju vara problematiskt om du är medlem i flera klubbar. Då räcker det med att RCFF-avgiften självfallet bara betalas en gång.
    Jag har förståelse för hur din klubb tänker. Man vill försäkra sig om att alla har betalt in till RCFF.
    Det vi kan göra från RCFF's sida är att förbättra funktionen så att det enkelt går att se om Nisse betalt årets RCFF-avgift.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #95

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Roger - Jag vet nog ungefär vad som gäller för SMFF men det var inte frågan, utan var man kan läsa vad klubbmedlemskap innebär i RCFF eftersom att man på flera ställen skriver om just klubbmedlemskap.

    I SMFF är det klubben som är central med eget klubbnummer och enskilda medlemskap organiseras genom klubben.
    Vad jag förstår är det medlemmen som är central i RCFF och just därför undrar jag ju varför man kan läsa om klubbmedlemskap.

    I de klubbar jag känner till så krävs det att man har en giltig försäkring på något sätt men inte att det är krav att det ska vara just RCFFs försäkring.
    Patrik, här kommer en länk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

    /Ville

  16. #96

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du har helt rätt i att det står så på länken till Ripas hemsida - antingen RCFF eller SMFF. Kravet är att ha någon av försäkringarna om man inte tillfälligt flyger under annans ansvar typ skolflyg.
    Det är alltså inget krav att man ska vara med i RCFF för att få flyga på Ripa.
    Jag tror inte jag har varit tydlig i mina inlägg eftersom det för mig var så självklart.

    Jag menar egentligen precis det du beskriver, dvs att de flesta fristående s.k. "RCFF-klubbarna" kräver att man är medlem antingen i RCFF eller SMFF just för försäkringens skull. Jag ber om ursäkt för att jag inte varit tydlig med det.

    Den enda klubb som jag känner till som specifikt krävde RCFF medlemskap och att man betalade RCFF medlemskapet via den klubben har jag redan nämnt. De har dock tydligen inte kvar det kravet.

  17. #97

    olarantalas avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogårdsvaktmästare / Brandman

    Standard

    "De klubbar som kräver av sina medlemmar att de ska vara anslutna till RCFF eller SMFF gör egentligen fel om de inte frivilligt enats om det i klubben."

    Ingen person kan vara ansluten till ett SF. Det är föreningen som är ansluten. Sedan har de olika SF:n olika sätt att debitera föreningarna på.
    Vissa har en avgift baserad på antalet medlemmar i föreningen medan andra har en fast avgift helt oberoende av antalet medlemmar i föreningen.
    Sedan är det upp till föreningen att besluta hur man ska finansiera anslutningen till sitt SF.
    Så är föreningen ansluten till ett SF under RF finns ingen tvångsanslutning till SF:et då man som person ej är medlem i ett SF utan i en förening ansluten till ett SF.

    Har haft samma diskussion på årsmöten i det SF som min klubb är ansluten till (Svenska Sportdykarförbundet). Där vi förövrigt fick bort en gammal styrelse som inte accepterade våra grenar inom dykning.


    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  18. #98

    Standard

    Vad är ett SF?

    /Mats

  19. #99

    olarantalas avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogårdsvaktmästare / Brandman

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad är ett SF?

    /Mats
    Special förbund.
    Tillexempel. Danssport, Dart, Sportdykning, eller mer obskyra sporter som ishockey och fotboll.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du har helt rätt i att det står så på länken till Ripas hemsida - antingen RCFF eller SMFF. Kravet är att ha någon av försäkringarna om man inte tillfälligt flyger under annans ansvar typ skolflyg.
    Det är alltså inget krav att man ska vara med i RCFF för att få flyga på Ripa.
    Ripafältet är öppet för gästflygare under förutsättning att man följer uppsatta fältregler, i vilka det står inskrivet att man skall vara ansvarsförsäkrad genom RCFF eller SMFF, klubben har en loggbok i vilka alla piloter (även gäster) skall skriva in under vilken tid man gästat Ripa för att flyga.

    Tyvärr händer det från och till att modellflygare i sin ensamhet gästar Ripafältet utan att skriva in att de varit på fältet, i de fall vi fått reda på dessa gästers namn i efterhand har det i flera fall visat sig vara piloter som nonchalerat klubbens fältregler utan anslutning till någon klubb eller förbund, i bästa fall har de en hemförsäkring.

    Som klubb har vi även uppmärksammat att det funnits medlemmar som flugit utan förbundsmedlemskap, i dessa fall har vi dock ett skydd genom klubbens egen företagsförsäkring.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Patrik, här kommer en länk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

    /Ville
    Mot bakgrund av ovanstående var försäkringsfrågan och dess registrering uppe på klubbens senaste årsmöte, förslaget att registrera klubbens RCFF medlemmar genom klubbregistrering föll på avvikande betalningsperioder, RCFF försäkring skall vara betald innan nyår, medan klubbens medlemsavgifter skall vara betalda den 28/2. Klubbregistrering hade inneburit ett extra arbete för klubbens kassör varför vi även fortsättningsvis låter var och en betala sin avgift till RCFF.

    Vi ha dock infört ett bättre kontrollsystem för att kontrollera att alla medlemmar betalt sina avgifter.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Senast redigerat av Ripa den 2017-04-24 klockan 23:18. Anledning: rättat stavfel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •