Reklam

 
Sidan 16 av 19 FörstaFörsta ... 6111213141516171819 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #301

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer är men det finns ingen särskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, väljer nya på ett stadgeenligt sätt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

    /Mats
    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan göra en oberoende revision ska dom inte göra någon alls.

    /Mats
    Hej!
    Tror nog att Ove menar utomstående auktoriserad revisor. Om vi godkänner styrelsen att kalla till årsmöte så godkänner vi också revision från de gamla revisorerna, men p.g.a. omständigheterna så anlitas en auktoriserad revisor också, allt för att återupprätta förbundets trovärdighet och anseende.
    Självklart måste kritik riktas från revisorerna, men om det måste bestå i att inte rekommendera ansvarsfrihet, ja, det vet inte jag?

    /Ville

  2. #302

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    ...
    Håller med om detta, men oavsett vem som gör revisionen så har jag personligen otroligt svårt att se att någon seriös revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat på den kritik den fick från revisorerna inför årsmötet 2013.

    Jag tycker dock inta att man ska överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det är det mest ett påpekande från årsmötet till styrelsen om att dom har agerat fel.
    Att inte "överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina ögon blir det väl svårt att återvälja någon i den gamla styrelsen till någon styrelsepost. Och det skulle betyda att hälften av namnen som Ove föreslagit inte skulle platsa i styrelsen. Däremot skulle de kunna väljas till andra poster inom förbundet, som IT-guru, säkerhetsansvarig, valberedning m.m.

    Men å andra sidan, vad vet jag hur vi "måste" agera? Jag tycker vi kör årsmöte enligt vad som planerats från gamla styrelsen.

    /Ville

  3. #303

    Standard

    Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med möjligheten att välja om personerna till styrelsen. Det är två helt olika saker. Slarvet kan åtgärdas och alla kan bättra sig

    /Mats

  4. #304

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med möjligheten att välja om personerna till styrelsen. Det är två helt olika saker. Slarvet kan åtgärdas och alla kan bättra sig

    /Mats
    Hej!
    Lite slarvigt uttryckt, vad är då problemet, då kör vi!?

    /Ville

  5. #305
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Alla dokument till årsmötet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvärr är jag inte smart nog att flytta ut dem på forumet.
    Jag behöver hjälp av vår kassör/IT guru Hanke att fixa det.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #306

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Att inte "överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina ögon blir det väl svårt att återvälja någon i den gamla styrelsen till någon styrelsepost. Och det skulle betyda att hälften av namnen som Ove föreslagit inte skulle platsa i styrelsen. Däremot skulle de kunna väljas till andra poster inom förbundet, som IT-guru, säkerhetsansvarig, valberedning m.m.
    Att som styrelseledamot inte bli beviljad ansvarsfrihet betyder i praktiken väldigt lite eftersom det inte per automatik händer nåt alls. Jag menar detta ur aspekten att det inte är något jag skulle oroa mig för om jag satt i styrelsen. I alla fall så länge som jag inte gjort nåt riktigt dumt.

    Mitt högst personliga resonemang kring förtroendeaspekten; om ansvarsfrihet inte beviljas så uttrycker medlemmarna ett missnöje och en brist på förtroende för den avgående styrelsen. Om medlemmarna sen väljer samma personer till en ny styrelse så uttrycker man ju återigen ett förtroende för samma personer, även om det inte är lika starkt som om styrelsen också beviljats ansvarsfrihet. Om sen någon som inte får ansvarsfrihet ställer upp till omval vet jag inte.

  7. #307

    Standard

    Mjoelner
    Det är precis som jag uppfattar det. Fördelen för styrelsen med ansvarsfrihet är väl också att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit så länge ingen dold brottslighet påträffats. Ansvarsfrihet betyder att hela föreningen tar på sig ansvaret för att allt ligger rätt till.

    /Mats

  8. #308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fördelen för styrelsen med ansvarsfrihet är väl också att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit så länge ingen dold brottslighet påträffats. Ansvarsfrihet betyder att hela föreningen tar på sig ansvaret för att allt ligger rätt till.
    Förr i världen trodde jag det, men av det jag läst på senare tid så verkar det numera vara mest formalia, så jag är rätt osäker på hur det egentligen ligger till. Min nuvarande (och kanske felaktiga) uppfattning är att om ansvarsfrihet beviljats så är det lite mer uppförsbacke för föreningen att driva någon fråga mot styrelsen, men det är inte omöjligt.

    Uppdatering
    Jag läste på lite grann. Enligt boken Ideella föreningar, 9:e upplagan, s.103, så är det såhär: Det finns ingen lagstiftning för ideella föreningar. Vill man ha bestämmelser om ansvarsfrihet, måste man därför ha bestämmelser om detta i stadgarna. Enklast är det om stadgarna hänvisar till bestämmelserna i lagen om ekonomiska föreningar.

    Eftersom jag inte hittar några som helst bestämmelser i RCFF stadgar kring ansvarsfrihet och inte heller någon form av hänvisning så drar jag preliminärt den slutsatsen att punkten om ansvarsfrihet som vi har på dagordningen inte fyller någon reell funktion.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-05-01 klockan 20:40. Anledning: Ny information

  9. #309

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Alla dokument till årsmötet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvärr är jag inte smart nog att flytta ut dem på forumet.
    Jag behöver hjälp av vår kassör/IT guru Hanke att fixa det.
    Högsta prio verkar vara att få han att lägga ut dokumentationen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #310

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Slutfrågor från mig. Vad skulle krävas från oss medlemmar för att kunna förhindra gamla styrelsen att kalla till och hålla årsmöte enligt deras premisser?
    Kan vi ta makten och nybilda RCFF?

    /Ville

  11. #311


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #312

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Jag varken vrider eller vänder på nåt, det är du som förnekar fakta.

    Om ÖMFK hade lån, eller inte, är helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att ÖMFK hade ett lån som behövde betalas tillbaka när man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. Återigen, det är bara att läsa innantill i protokollet från styrelsemötet.

    Att sen ÖMFK väljer att se det extra bidraget på ett annat sätt är en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara ärlig med på vilka grunder det extra bidraget gavs.


    Jag begärde att du skulle precisera dig när du kom in i tråden med svepande påståenden om att vissa inlägg var "alternativa fakta". Du valde att då att förtydliga att du menade mitt inlägg.

    Du påstår att du är för "en öppen och saklig diskussion med rätt fakta", men du börjar din kritik av mitt inlägg med att i tråden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istället för att ta upp frågor eller invändningar direkt med mig.

    Jag har väldigt tydligt påvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till ÖMFK med hänvisning till ert köp av fält och jag har också varit tydlig med att ÖMFK inte har äskat 25.000 kronor detta ändamål. Ändå fortsätter du att beskylla mig för att vrida och vinkla fakta fastän det bara är att läsa innantill i protokollen för att inse att jag har fog för det jag skriver.

    Sanningen, K-Å, är att hittills är det bara du som kommit med "alternativa fakta" när du helt utan grund påstår att de extra 8000:- skulle bero på att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen".
    Vi har helt uppenbart olika syn på detta så det är bara att acceptera att så är fallet.
    1, jag gjorde ansökan för klubbens räkning både vad gäller fältköp och shootout och fick beslut både muntligt och skriftligt.
    2, Utifrån ovanstående så kanske mitt underrättelseläge är något bättre i frågan.
    3, Du sökte ett exempel och jag gav ett.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  13. #313
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
    De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

    Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
    Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

    Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

    Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
    Senast redigerat av AM den 2017-05-01 klockan 21:38.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #314

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    1, jag gjorde ansökan för klubbens räkning både vad gäller fältköp och shootout och fick beslut både muntligt och skriftligt.
    2, Utifrån ovanstående så kanske mitt underrättelseläge är något bättre i frågan.
    Fortfarande inget belägg för ditt påstående, mao är det fortfarande att betrakta som "alternativ fakta".

    Å andra sidan kan du ju roa dig med att läsa protokollet från det möte där du själv ska ha deltagit.
    Utdrag ut protokoll fört vid Svenska RC-Flygförbundet (RCFF) styrelsemöte den 2015-02-25 [fetstil av mig]
    3. Hemställan från ÖMFK (Östersunds Modellflygklubb)
    Ansökan finns att läsa i
    “Hemställan till RCFF styrelse att anordna shootout 2015 20150222.pdf” samt sida 2 i detta
    protokoll.

    Föslag framfördes om att klubben skall erhålla hela beloppet på 16.000:- för att på så sätt via
    inkomster under Shootouten kunna använda dessa intäkter till att snabbare kunna betala av
    sitt lån för köpet av klubbfältet som klubben genomförde tidigare unde året.


    En poll lades upp för styrelsen att rösta Ja resp Nej på. Följande fråga ställdes:
    Ska ÖMFK erhålla bidrag med 16.000:- för att arrangera RCFF Shootout Norr 2015?

    Kjell-Åke Skoog anmälde jäv då han sitter med i styrelsen för ÖMFK och deltog såldes inte i
    beslutet.

    Styrelsen röstade enhälligt JA på frågan.

    Ove fann frågan besvarad med JA och verkställer utbetalningen så snart han erhållit
    klubbens bank konto.

  15. #315

    Standard

    Vill och Ove
    Och oavsett har medlemmarna alltid möjlighet att välja vilken styrelse man vill. Vill man ha förändring får man väl försöka kuppa in en ny styrelse. Men det gäller att den har någon gemensam idé om framtiden och tror sig representera en merpart av medlemmarna. Utifrån den här tråden vet vi bara vad en bråkdel av medlemmarna tycker.

    /Mats

  16. #316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".


    Ett problem dock:
    The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.

  17. #317


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
    De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

    Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
    Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

    Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

    Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
    I dokumentet Ekonomi 2015 står det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta är ju fel det skall vara 3000 kr....

    MVH Kent

  18. #318

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
    De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

    Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
    Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

    Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

    Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
    Hej!
    Glömde att poängtera att det bara var rent hypotetiska frågor, för att vi diskuterat ämnet där i alla fall jag känner mig osäker på hur man ska hantera såna här frågor. Var inte orolig, skaka av dig myrorna, ingen skada skedd.

    /Ville

  19. #319

    Standard Är detta verkligen de revisionsberättelser som gäller inför årsmöte 2017?

    Revisionsberättelserna för 2013-2016 verkar ju mest vara standardmall för hur man ger en klartecken från revisorerna.

    Har/tänker verkligen Tim Jansson och Richard Bokström skrivit/skriva under dessa dokument där de överhuvudtaget inte kommenterar att årsmötet är flera år sent när de inför årsmötet 2013 riktade följande kritik till styrelsen.

    Till årsmötet i RCFF 2013-09-21/22
    Tillägg till inlämnad revisionsberättelse.
    1:
    Årsmötet har inte hållits inom tids ramen enligt stadgarna, detta måste
    förbättras inför 2014 så att det inte upprepas. I stadgarna Kapitel 2 § 10
    står att läsa:
    “Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut”

    2:
    En förbättring krävs inför kommande år av det s.k "50% tillbaka till
    klubbarna" ,detta mål har inte uppnåtts inom nuvarande räkenskapsår.
    Revisorerna har även i tidigare revisions berättelser påpekat detta! Vi vill
    starkt påpeka att en handlingsplan för hur detta skall genomföras per
    omgående skall tas fram och presenteras för medlemmarna.

    3:
    Bokföringen hanteras idag delvis manuellt och förs i en pärm. För att
    förenkla för revisorerna och kassören rekommenderas att man ser över
    möjligheten till e-bokföring via ex banken (enligt uppgift från kassören
    finns den möjligheten redan idag) för att på så sätt förenkla revisions
    arbetet och de rapporter som skall lämnas in till skatteverket.
    Jag finner det helt ofattbart att man efter att 2013 ha riktat denna kritik mot styrelsen, sen när det är dags att på riktigt granska perioden 2013-01-01 - 2013-12-31, skulle låta det passera helt obemärkt förbi att årsmötet 2013 var försenat och att årsmöten för 2014 och flera år framåt helt uteblev.

  20. #320

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Jag är fullständigt road av frågan och insatt i densamma, här gäller det att skilja mellan äpplen och päron, återigen, RCFF beviljade 17tkr för fältköp, och gav hela kostnaden för shootout året efter 8 tkr äskades för shootout vilket var halva kostnadsmassan sen beslutade RCFF att skjuta till ytterligare 8tkr för att täcka hela kostnadsmassan för shootouten.
    Over and out i denna fråga.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •