Reklam

 
Sidan 6 av 19 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #101

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Vi ha dock infört ett bättre kontrollsystem för att kontrollera att alla medlemmar betalt sina avgifter.
    Har ni kommit på något bra sätt att kolla att folk betalt RCFF medlemskap?
    Det enda sätt jag känner till är i princip att mejla RCFF kassören och fråga. Ur en klubbadministrativ synpunkt vore det bra med något bättre sätt. I dagsläget har vi i MRFS helt enkelt valt att lita på att folk sköter det.

  2. #102

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Har ni kommit på något bra sätt att kolla att folk betalt RCFF medlemskap?
    Det enda sätt jag känner till är i princip att mejla RCFF kassören och fråga. Ur en klubbadministrativ synpunkt vore det bra med något bättre sätt. I dagsläget har vi i MRFS helt enkelt valt att lita på att folk sköter det.
    Klubbens IT guru har lagt in klubbens RCFF medlemmar med deras användarnamn på RCFF´s forum, i medlemsmatrikelns databas, dessa blir på så sätt sökbara på RCFF´s forum, tyvärr kan vi endast se och söka de medlemmar som är aktiva på forumen, men har förhoppning att denna uppgift kan bli sökbar i RCFF´s databas framledes, och då kopplas till sökfunktionen för just denna information.

  3. #103

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Patrik, här kommer en länk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

    /Ville
    Det är ett formulär för att registrera medlemmar.
    Många klubbar låter sina medlemmar registrera sig själva. Är då inte klubben en RCFF-klubb?
    i statistiken står "2016 1364st (29st klubbar) tom 31/12-16"
    Räcker det med att en enda person, som betala personligen, i en stor klubb är medlem i RCFF för att klubben ska räknas som RCFF-klubb?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #104
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Patrik,
    jag vet faktiskt inte hur den uträkningen gått till. Det är vår webbkille Hanke som lagt upp den statistiken.

    Det blir ju lätt lite missmatch då man blandar ihop päron och morötter.
    Eftersom varken RCFF eller SMFF har rätt att blanda sig i de enskilda klubbarnas verksamhet är det väl oftast klubben själv som kallar sig en RCFF- resp. SMFF-klubb.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #105

    Standard

    Kanske borde ta bort klubb-antalet ur statistiken, om inte annat för att det skapar förvirring. Om en klubb har 1 st RCFF-medlem och 49 st SMFF-medlemmar så räknas den alltså fortfarande i statistiken? Och den klubben blir då alltså både en "RCFF-klubb" och en "SMFF-klubb"
    Inte så lite förvirrande för en ny medlem ^^

  6. #106
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Egentligen räknar vi ju bara medlemmar.
    Sedan har klubbar valt att samla sina medlemmar och betalt RCFF-avgiften centralt. Det är helt upp till klubben att kalla sig RCFF- eller SMFF-klubb.
    Den stora skillnaden är ju att SMFF tvingar sig in i de lokala klubbarna genom att diktera vad den lokala klubben har i sina stadgar. Bl.a paragraf 37 som säger att ALLA klubbens medlemmar måste vara anslutna till förbundet. Detta står i strid med föreningsfriheten men övermannas med att den lokala klubben "frivilligt" skriver in de pådyvlade kraven från SMFF. Allt är juridiskt hållbart men föreningsfriheten är punkterad.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #107

    Standard

    Ledsen Ove men nu får du ge dig. Både du och flera andra uppvisar ju bedrövliga föreningskunskaper.
    Om en klubb/förening väljer att ansluta dig till ett förbund/riksorganisation så gör dom det av fri vilja. För att inte krångla till det med fiskeklubbar så tar vi något mer närstående, SMFF och RCFF.

    En klubb med medlemmar väljer att ansluta sig till SMFF. Dom flesta klubbarna har sin grund i SMFF. I både klubbar och förbund finns stadgar som ska efterlevas. Kommer det nu en ny medlem och vill vara med har han att köpa hela paketet eller att gå ut genom dörren igen. Som medlem i en klubb, oavsett vilken, så har du mycket få rättigheter, väldigt många möjligheter och ännu fler skyldigheter. Bristen på efterlevnad av uppsatta regler ställer bara till trassel och problem. Alldeles för många exempel på det finns redan. Om man nu som modellflygare inte gillar det som SMFF står för så får man hitta på något annat. Det har du gjort.
    Eloge till dig.
    Men att vara opportunist och utbrytare har sina fördelar. Men också nackdelar. Man måste börja från skratch. Det är dyrt, det tar tid och det är jobbigt.
    Har man då som du oändligt med tid att sitta framför datorn och sprida dina idéer och tankar så kan det leda till viss framgång.
    tills någon börjar syna dig i sömmarna. Det är ju redan några som gjort det.
    Jag har inga som helst problem med att samtlig medlemmar i en klubb går med i SMFF eller RCFF. Dom har ju valt. Men att blanda för att det inte passar än den ena eller den andra blir bara trassel.

    Du Ove och flera med dig har levt rövare om paragraf 37. Ni kallar det tvångsanslutning och allt möjligt annat. Sen läser man i denna tråd om klubbar som kräver att man är med i RCFF för att få flyga. Hur stämmer det med den rebelliske Oves övertygelser ? Själv tycker jag det är toppen. Klara raka tydliga regler. Så har den klubben valt. Gilla läget eller gå någon annanstans. DU har ingen rättighet i världen att sätta dig över klubbens val och stadgar. Så sluta vifta med dina inlägg om grundlagar hit och dit. Försök leva efter dina egna stadgar innan du börja hacka på andra. Sopa framför egen dörr var det nån som sa.

    Rolle

  8. #108

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hej Patrik,
    ..
    Det blir ju lätt lite missmatch då man blandar ihop päron och morötter.
    ..
    Jag gillar både päron och morötter och är helt nöjd med att vara medlem i en eller flera modellflygklubbar :-)
    Det viktiga i sammanhanget är att klubben kan söka ett bidrag om man har behov.

    Vet någon på rak arm var man köper skyddsnät som är enkla att kasta upp när de behövs?
    Jag vill inte ha nät uppe som sitter och blir fula och är i vägen om de inte behövs.
    Är det någon som har tips på vad som är bekvämt i storlek? 4 meter höga eller mer och kanske 15 meter i längd?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #109
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det finns en bra firma i Hörby där vi köpte in våra nät till RCFF.

    Och din vana trogen Rolle penslar du på med den breda penseln. Kastar ur dig en massa saker utan att en enda gång exemplifiera vad som skulle vara fel.

    Men faktum kvarstår att RF och underorganisationerna kringgår föreningsfriheten genom att KRÄVA att de lokala klubbarna skriver in i sina stadgarna vad NI dikterar. Bl.a att alla aktiva i klubben MÅSTE vara ansluten till SMFF! Då har man ju kommit runt problemet rent juridiskt. Men man har ju samtidigt punkterat föreningsfriheten.

    Vad skulle hända om alla klubbar helt sonika skulle skriva om sina stadgar och därigenom stryka allt som tvingar klubben att vara ansluten till SMFF?

    Kan SMFF eller RF stämma den lokala klubben? Självfallet inte.

    Därför har jag rätt i mina påståenden och ni har fel. Varje förening är sin egen "fysiska" person och enligt föreningsrätten får ingen yttre organisation tvinga eller påverka föreningen att ändra sina stadgar. Det är alltid frivilligt.

    Det är allt fler föreningar och klubbar runt om i landet som skriver om sina stadgar och tar sig loss från riksförbundens bojor.

    Är det verkligen värt att exempelvis varje klubbmedlem ska pynta upp flera hundra kronor av sin medlemsavgift för att några få kan delta på en SISU-kurs i ledarskap? Den bistra sanningen är att klubbarna egentligen inte får något av värde för sina pengar. Det är ljusår sedan man passerat den punkt där den lokala klubbens behov och intressen stod i fokus. Nu gäller det bara att hålla dinosaurien vid liv. "Tänk på vad DU kan göra för ditt förbund"... Jo, god middag...
    Senast redigerat av AM den 2017-04-25 klockan 13:41.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #110

    Standard

    Varför har RCFF nät?

  11. #111

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
    Ledsen Ove men nu får du ge dig. Både du och flera andra uppvisar ju bedrövliga föreningskunskaper.

    Du Ove och flera med dig har levt rövare om paragraf 37. Ni kallar det tvångsanslutning och allt möjligt annat. Sen läser man i denna tråd om klubbar som kräver att man är med i RCFF för att få flyga. Hur stämmer det med den rebelliske Oves övertygelser ? Själv tycker jag det är toppen. Klara raka tydliga regler. Så har den klubben valt. Gilla läget eller gå någon annanstans. DU har ingen rättighet i världen att sätta dig över klubbens val och stadgar. Så sluta vifta med dina inlägg om grundlagar hit och dit. Försök leva efter dina egna stadgar innan du börja hacka på andra. Sopa framför egen dörr var det nån som sa.

    Rolle
    Hej Rolle och andra!
    Jag tycker att du Rolle får ge dig, att komma hit och klanka ner på somligas föreningskunskaper, du ska istället hurra för att vi bemödar oss.
    Sen är det skillnad på hur och i vilket led som kollektivanslutning/tvångsanslutning tillämpas.
    RCFF har inget krav på att de lokala klubbarnas medlemmar skall anslutas till förbundet, till skillnad från SMFF krav, vilket jag kallar för riktig tvångsanslutning. Jag har i tidigare inlägg givit min ståndpunkt där jag vill att RCFF tydligt ska signalera till landets klubbar att man är emot kollektivanslutning. Det har inte gjorts, men återigen; RCFF har inget krav på att de lokala klubbarnas medlemmar skall anslutas till förbundet.

    Måste fråga om du Rolle är medlem i RCFF eller bara forummedlem? Jag tycker att du som SMFF-ordförande också ska föregå med gott exempel i vett och etikett i forumdebatter, vilket du väl förespråkar!?

    Tycker att vi ska hålla oss till ämnet och komma med vettiga förslag i våra inlägg. Pajkastning undanbedes!

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-25 klockan 13:50.

  12. #112
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Angående säkerhetsnäten blev de inköpta för att vara tillgängliga att låna vid fly-ins och större träffar. En viktig säkerhetsdetalj m.a.o.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #113

    Standard

    Korrekt noterat Ville så är jag bara forummedlem. Och som Ordförande i SMFF tycker jag att om möjlighet ges gå i svaromål på direkta felaktigheter, missuppfattningar och diverse påhopp. Vad gäller uppfattning om tvångsanslutning så är det ett intressant slagträ i debatten. Om en klubb demokratiskt väljer att gå med i SMFF så är det ett val dom gör. I och med valet medlemmarna gjort så följer ett antal krav. Gillar man inte kraven så låter man bli att gå med. Svårare är det inte.

    I övrigt väljer jag att inte kommentera Oves otidsenliga kommentarer och påståenden angående SMFF med hänvisning till din önskan om att föregå med gott exempel, vett och etikett. Jag antar att det bara gäller mig.

    Rolle

  14. #114

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Måste fråga om du Rolle är medlem i RCFF eller bara forummedlem?
    /Ville
    Ganska enkelt att konstatera:
    Är det ingen flagga med 2017 vid namnet så är man inte medlem.
    Alltså är Rolle inte medlem såvida han inte har betalat alldeles nyss så att flaggan inte hunnit uppdateras.

    Däremot så är det så fint att alla får säga sin mening, utan att vara medlem, både på RCFF och SMFF facebook - så länge man inte är allt för oförskämd och blir blockad.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #115

    Standard

    Nej, ingen flagga betyder inte att man inte är medlem bara att man inte har någon flagga. Man måste aktivt koppla forumnamnet till sig själv som person, vilket inte alla vill. Då figurerar man i medlemslistan med sitt vanliga namn istället.

  16. #116

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Ganska enkelt att konstatera:
    Är det ingen flagga med 2017 vid namnet så är man inte medlem.
    Alltså är Rolle inte medlem såvida han inte har betalat alldeles nyss så att flaggan inte hunnit uppdateras.

    Däremot så är det så fint att alla får säga sin mening, utan att vara medlem, både på RCFF och SMFF facebook - så länge man inte är allt för oförskämd och blir blockad.
    Att jag frågade om Rolles medlemsstatus var av ren nyfikenhet. Och ja, jag tycker att det är bra att kunna säga sin mening i öppna forum. Däremot tycker jag inte att det är ok om "struntprat" tar över trådens ämne.
    Denna tråd var från början tänkt att hållas i den del av forumet som endast är avsedd för betalande medlemmar. Ove valde att flytta tråden eftersom det bara var han som kunde posta där, (något fel tydligen).
    Tycker inte att det är fel att denna tråd körs i den öppna delen.

    Vad jag förstår kan forumet läsas i tre nivåer, som gäst, forummedlem och betalande medlem. Dock vet jag inte riktigt vad som skiljer i access mellan forummedlem och betalande medlem.

    /Ville

    ps.
    På tal om facebook. Tycker att RCFF facebooksida är lite konstigt upplagd, bara en massa annonser i huvudspalten. På den punkten är SMFF´s facebooksida bättre. Nu har ju RCFF ett superforum så facebooksidan är ju inte lika nödvändig. Och personligen skulle jag gärna slippa facebook, men tyvärr är det många tävlingsgrenar, klubbar, förbund med mera som valt att använda facebook som huvudsida.
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-25 klockan 16:10.

  17. #117
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som vanligt påståenden utan konkreta exempel från dig Rolle.
    SMFF och RF sätter som krav att medlemmarna i den lilla modellflygklubben Snurre Sprätt ska skjuta sig i foten för att få vara medlemmar i detta riksförbund som omsätter miljonbelopp av medlemmarnas pengar. Och vad får man för det? Jo, en pekpinne nertryckt i halsen "Du ska tänka på vad DU kan göra för ditt förbund"..... Bäst före datum där förbundet frågade sina medlemmar "vad kan vi göra för er?" är sedan länge passerat. RCFF kan väl inte vara den enda lilla pojken som i H C Andersens saga pekar och utropar "Jamen, kungen har ju inga kläder"!...

    Det är väl varje organisations skyldighet att konstant rannsaka sin egen organisation och se om man verkligen åstadkommer det som är bäst för sina MEDLEMMAR och inte vad som är bäst för den egna organisationen? Risken är uppenbar att någonstans på vägen tappar man fotfästet och den egna organisationens överlevnad blir långt mycket viktigare än medlemmarnas väl och ve . Men vi människor förnekar hellre än ser till situationens allvar. Som exempel finns det cockpit voice recorderband där ett stort passagerarplan kört slut på bränslet och glidflyger mot undergången. Färdmekanikern som stirrar på alla bränslemätare som alla pekar på noll upprepar "looking good, looking good" ända tills planet träffar marken och smulas sönder.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #118

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Nej, ingen flagga betyder inte att man inte är medlem bara att man inte har någon flagga. Man måste aktivt koppla forumnamnet till sig själv som person, vilket inte alla vill. Då figurerar man i medlemslistan med sitt vanliga namn istället.
    INTRESSANT!
    kan du fortfarande skriva ut ditt medlemskort?
    Om någon vill att jag ska visa att jag är medlem om jag åker ut till en klubb så tar jag fram mobilen och visar Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20170425-171656[1].jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	62545
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #119


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Har inte den här tråden spårat ur lite?
    Som jag tycker så ska en styrelse följa stadgarna. Frångås dessa flertal gånger som med att missa årsmöten flera år i rad är det illa.

    Men nu är det gjort och vi får vänta och se vad årsmötet beslutar. Först då kan RCFF blicka framåt med förhoppningsvis en mer angagerad styrelse, vilka det än blir.
    Jag kanske har missat det, men är årsmötet öppet för alla medlemmar och vart hålls det?
    Kör som en örn... örn örn örn

  20. #120

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    kan du fortfarande skriva ut ditt medlemskort?
    Ja, men inte från forumet utan man får medlemskortet via e-post istället. Det är ju bara att gå in på "Bli medlem"-sidan så står det ju allt där.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •