Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Separera vatten från Jet A1

  1. #1
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard Separera vatten från Jet A1

    Hej

    Idag var det premiär med Avanti mini T35 turbin. Fyger fantastiskt fin med denna motor i.

    Sista flygningen för dagen fick jag dok "flameout" och klarade mig nog endast för att jag var i baslinjen på landningsvarvet

    När vi letade eventuell anledning till motorstoppet så såg vi att det fanns en stor vattendroppe i botten på UAT´n dvs förmodligen har jag vatten i dunken med Jet A1.

    Så nu min fråga hur separerar jag vattnet från Jet A1 lättast?

    Mvh/Fredric

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	avanti mini.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	62652

  2. #2

    Standard

    Som de gör på tex UL-flyg, med en ventil i botten? Picka hål och låt vattnet rinna ut, vänd omkull och skruva in en skruv, eller ner med en slang och sug ut? Eller sätt ventil på ett lock och vänd allt upp och ner och vänta en längre stund. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Problemlösning = Häll Jet A1 i bilen och fyll dunken med diesel från ST1 och flyg

    Det är en riktigt fin setup du har där. Bra med pulver och låg vikt.
    Superhero

  4. #4
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Tack tack

    Borde kunna hälla över bränslet i en helt transparent behållare med en ventil i botten då, så ser man nog vattendropparna i botten? värt att testa

    Setupen är enligt mig helt perfekt för denna kärra, makalöst vad T35:an tuffar på

    Viste inte (jag är ny på jet) att det gick att köra T35 på disel.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aspelin Visa inlägg
    Viste inte (jag är ny på jet) att det gick att köra T35 på disel.
    Mig veterligen så går alla jetmotorer på diesel, men inte alla rekommenderar det. Diesel är så olika från land till land medan jet A alltid är samma, så enklare att få det skottsäkert.

    Jag använder diesel främst för att det inte luktar så skarpt. Kan förvara modellen inomhus. Sen är det smidigt att tanka på macken, som dessutom redan har i 5% olja(RME är inblandat i Svensk diesel) så man slipper blanda och krabba också. När andan faller på slår jag i lite 2taktsolja för att ge färg på soppan bara nån kapsyl på 5liter.

    Tror dem har kranat på mängden RME i dieseln nu med för mina motorer har börjat ryka blått, men de går helt perfekt.
    Superhero

  6. #6
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Saken är klar! åker ju diesel till vardags så då tar jag med den dunken istället nästa vända

  7. #7
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Idag gjorde jag ett försök med att separera vattnet med hjälp av sämskskinn. Verkar funka!? inget spår av vatten i fantaflaskan iaf.

    Märkligt väder vi har här! sol, snö, varmt och kallt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	avanti.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	314,7 KB 
Id:	62664Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	separe.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	128,5 KB 
Id:	62665

  8. #8

    Standard

    Innehåller inte sämskskinn nåt flottigt jox? I alla fall blir det flott på bilar om man torkar dem med sämskskinn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Vatten i Jet A 1 finns både i fast ( synlig.) form och vatten som inte syns för ögat. När man dränerar Jet A1 så tappar man ut bränsle ur botten på tanken till man inte ser något vatten, dessutom tar man prov med en spruta med ampull på som ändrar färg om det finns absorberat vatten i bränslet som inte syns med ögat. Så här gör vi på flygplatser som säljer A1. Nu åker ju inte människor med modellflygplan så där räcker väl att dränera bort det synliga vattnet i bränslet...

    Fd. flyplatsarbetare Roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #10
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Bra info där.

    Sämskskinnet har jag ingen aning om det innehåller något "medel" däremot så var jag fundersam när jag skulle köpa detta. fans en hel rad olika. Men valde den "gamla" typen. Fick detta tipps från några andra jetflygare. Rätt eller fel vet inte jag. Men inget synligt spår av vatten i tanken nu iaf.

    Har tillverkat en transparant "mellan tankstation" med en tappkran i botten som ger mig möjligheten att tappa synligt vatten iaf

    Ska flyga i helgen och är det fortfarande vatten i bränslet så ersätter det med diesel

    Som ny jetflygare är jag mycket tacksam för all hjälp.

    Stort tack!

    Mvh/Fredric

  11. #11
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    När det gäller bränsle till våra små älsklingar så förvånar det mig mycket att många kör med gammalt bränsle med risk för vatten och annat skräp i. Slarvar man med detta så riskerar man att skada sin dyra motor svårt. Minsta lilla skräp sätter igen smörjningen till lagren och även påverkar driftsäkerheten kraftigt.
    Så mitt tips är att använda nytt och friskt bränsle av hög kvalitet.
    Själv så har jag med stor nöjdhet använt http://ecopar.se/ Det är ett mycket rent och helt luktfritt bränsle. Man slipper stanken i bilen och i hobbyrummet.

    /Jonas

  12. #12
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Intressant med ecopar.se

    Vet inte vad gränsen går för gammalt bränsle? men just denna dunk jag har är nog från i höstas iaf. Vi har förmånen att ha en tankstation med just Jet A1 på Dala Airport där vi har klubben. Lätt tillgängligt

    Lutar åt för min del iaf att köra på diesel, mest för att kunna gå in i garaget sen, för nog luktar det mycket om Jet A1.

    Mvh/Fredric

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Följer upp ecopar. Jag har provat detta bränsle men tyvärr inget jag gillar. Det var svårt att få tag på ungefär som Jet-A. Det fungerar dåligt till mina motorer. Det brinner helt klart sämre än diesel eller Jet-A. Hitintills så har mina motorer gått på allt jag stoppat i dom, men ecopar med rekommenderad mängd olja i fungerar inte. Ecopar med bara 1% olja i går motorerna på men jag har haft bränslenålar som satt igen på två motorer. Det kan vara åldern på bränslet också, det fungerade ju okej i början men med tiden sämre och sämre.

    Tänder grillen med min jet-soppa som tändvätska och det syns där tydligt att ecopar brinner mindre intensivt. Så nu är det testat och struket. Hoppas det hjälper någon. Tillbaka till ST1 Diesel om faktiskt redan har den olja man behöver inblandat.
    Superhero

  14. #14


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det finns en filtertyp som kallas koalescerande filter som effektivt separerar vattendroppar från vätskor som t.ex. diesel, bensin, fotogen mm. Ett sämskskinn är ett mycket primitivt koalescerande filter men brukar faktisk funka rätt bra. Emellertid räcker det med ett hyggligt högt (och stillastående) kärl med bottendränering för att man ska få bort vattnet.

    När det gäller skillnaden på A1 och diesel är den ganska stor. A1 är gjort för att klara avsevärt lägre temperaturer än diesel utan att fälla ut paraffiner. Det är ju rätt kallt på 11.000 meters höjd! A1 har också sämre smörjegenskaper än diesel.

    Här hittar du lite matnyttigt om flygbränsle; https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygbr%C3%A4nsle
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    A1 har också sämre smörjegenskaper än diesel.
    Det antagandet är fel. Diesel är väldigt mycket olika beroende på var du handlar den. Just i Sverige har vi som bekant redan olja i dieseln men i USA är problemet utbrett med torr diesel.
    Superhero

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..jag ska nog inte blanda mig i det här ser jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ..jag ska nog inte blanda mig i det här ser jag..
    jo säg nu
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    jo säg nu
    Vi drar igång en kurs i detta om tre veckor för våra nytillskott i slangbranchen,den är en vecka varav produktkännedom är en inte obetydlig del av den.. Sammanfatta på en vers låter sig icke göras..
    Gasman ger jag helt rätt,det finns idag 2 sorters filter vi hanterar i slutändan,det han nämner är Water Separator,tänk bard på valar,det andra är filtrering med stavar som absorberar vatten enkelt förklarat..
    Och det finns 2 sorters vattenutfällning vi letar efter,synligt,som dräneras bort som gasman beskriver ,och i så små partiklar så det inte låter sig göras på det viset utan filter får ta hand om det ,bägge kontrolleras vid varje tapptillfälle med en SWD ampull som är gul,blir grönblå om det finnes h2o, för att upptäcka vatten i högre mängd än 5 ppm..
    De har du väl sett även på ditt jobb Krille..
    Sen kan man fortsätta i all evighet med div spec,men det känns jobbigt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    De har du väl sett även på ditt jobb Krille..
    Jodå det är klart jag sett det, men vi kollar mest bara efter vattenutfällning, ta prover efter små partiklar gör killarna på drivmedel så det berör inte mig. Men däremot har jag ju sett vad vatten i bränsle kan göra med insidan av tankarna men det är en annan diskution
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •