Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Erfarenhet av att köpa balsa/ply ARF från HobbyKing?

  1. #1

    Standard Erfarenhet av att köpa balsa/ply ARF från HobbyKing?

    Jag är lite sugen på några lite större ARF kärror från HK EU/UK och undrar lite hur själva frakten funkar.

    Ni som handlat balsa/plywood ARF kärror, kommer dom fram hela, eller plockepinn och strul med kundservice som gäller?

    De kärrorna som jag är sugen på är:
    https://hobbyking.com/en_us/pitts-s2b.html
    https://hobbyking.com/en_us/su26-60in.html

  2. #2

    Standard

    Har inte haft problem. Har iofs bara köpt en där men jag köpte den 2 ggr och bägge var hela. (Krasch)
    Med vänlig hälsning Robban

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Har köpt plan några gånger ifrån dom, både ifrån EU-lagret och Global-lagret. Bägge gångerna så har sakerna kommit fram hela.
    Vid två tillfällen har jag haft med deras kundservice att göra och bägge gångerna har ärendet sköts bra och snabbt, men det har tagit minst en månad innan jag fått ersättnings-produkten.

    Är för övrigt grymt sugen på den Pittsen också, den ser riktigt go ut

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag har köpt två gånger , 30cc kärror, från EU lagret , allt helt, billig frakt, gått snabbt.

  5. #5

    Standard

    Har handlat de senaste 2 åren cirka 15 ggr från HK-EU och 1 gång från HK-Global, totalt 8 st olika plan och allt har kommit helt och inom 1 vecka.

    Allt har varit mycket väl paketerat och varje gång kan jag följa paketet på nätet.

    Beställde en Turnigy i10 sändare med telemetri som visade sig att ha en liten störning/ryckning på potentiometern för sidrodret. Reklamerade enligt HK anvisningar och hade inom 2 veckor en helt ny sändare hemma UTAN att behöva skicka tillbaka den felaktiga. Öppnade då den felaktiga sändaren och hittade en kontakt som behövdes tryckas till varvid problemet försvann :-)

    Läser alltid recensioner och trådar för nya modeller från HK på rcgroups.com där HK själva är aktiva oftast (tidigare) genom Stuart Warne
    Så fort någon fått en leverans med minsta fel så ser Stuart Warne till att HK skickar nya prylar direkt. Tyvärr har Stuart Warne numera slutat på HK.


    https://www.rcgroups.com/forums/show...B#post37474709

    //Rickard

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag har också bara positiva erfarenheter av HobbyKing men har inte beställt någon balsamodell av dem ännu.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Apropå balsamodeller - idag när i stort sett alla EPO-modeller är PNF-modeller kan man undra varför leverantörerna inte erbjuder det utförandet även för balsa-modellerna... Gissar att försäljningsvolymen skulle öka rätt markant med "flygfärdiga" balsamodeller för det är trots allt många idag som är osäkra på valet av utrustning till sina ARF-modeller - och dessutom skulle det säkert bli billigare och man skulle vara snabbare "i luften" med sin nyinköpta modell.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Apropå balsamodeller - idag när i stort sett alla EPO-modeller är PNF-modeller kan man undra varför leverantörerna inte erbjuder det utförandet även för balsa-modellerna... Gissar att försäljningsvolymen skulle öka rätt markant med "flygfärdiga" balsamodeller för det är trots allt många idag som är osäkra på valet av utrustning till sina ARF-modeller - och dessutom skulle det säkert bli billigare och man skulle vara snabbare "i luften" med sin nyinköpta modell.
    Roger

    Skulle tro att det kommer, får HK en positiv respons på denna Pitts lär det komma ganska snart en lika dan som PNF.

    //Rickard

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Skulle tro att det kommer, får HK en positiv respons på denna Pitts lär det komma ganska snart en lika dan som PNF.
    //Rickard
    Fast alla leverantörer har ju haft en lång tid på sig att tillgodose detta behov och det är ju inte beroende av just denna modell så jag är fortfarande förvånad över bristen på PNF "balsamodeller".
    Roger

  10. #10
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har också handlat ett par plan från EU lagret utan problem. Handlar även mycket annat utan problem. När det är fel på grejerna brukar jag få nya utan något strul. Det enda negativa är att HK inte längre är så billiga längre. I vissa fall är det nästan samma pris om man handlar hos en svensk handlare numera.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  11. #11

    Standard

    Tack för alla svar! Ger mig nog på att beställa en kärra eller två

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Så fort någon fått en leverans med minsta fel så ser Stuart Warne till att HK skickar nya prylar direkt. Tyvärr har Stuart Warne numera slutat på HK.


    https://www.rcgroups.com/forums/show...B#post37474709

    //Rickard
    Vet inte om jag tycker det är en fördel att dom har/haft en kille som hjälper till om man klagar på ett forum. Visst är det bra att man kan få hjälp, men det är ju rätt kasst att om man inte får hjälp av kundservice direkt (lite som det är för CDON, ska man få hjälp får man hoppa in på Sweclockers och gnälla i deras tråd där).

    Sen vet jag inte om den tråden gjorde att jag blev mer eller mindre lockad. Ingen manual med en modell som ska vara i deras premiumsortiment är ju rätt kasst och som vanligt undermåliga tillbehör. Fast jag är fortfarande rackarns sugen på kärran. Tänker mig en metanolkonvertering, en 56-2T eller kanske en 82-4T i nosen tror jag passar bra

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg

    Vet inte om jag tycker det är en fördel att dom har/haft en kille som hjälper till om man klagar på ett forum. Visst är det bra att man kan få hjälp, men det är ju rätt kasst att om man inte får hjälp av kundservice direkt (lite som det är för CDON, ska man få hjälp får man hoppa in på Sweclockers och gnälla i deras tråd där).
    En kille som hjälper till, då vet du inte vem Stuart är :-) Givetvis måste allt gå genom deras kundservice, men har Stuart sagt att något skall fixas så fixas det. Kan väl aldrig vara en nackdel.

    //R

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    En kille som hjälper till, då vet du inte vem Stuart är :-) Givetvis måste allt gå genom deras kundservice, men har Stuart sagt att något skall fixas så fixas det. Kan väl aldrig vara en nackdel.
    vad jag menar är att det ska inte behövas ha en sån kille som bevakar ett forum. Det tycker jag tyder på en ofungerande kundtjänst, vilket i min bok är en nackdel. Fast givetvis är det bra att folk fått hjälp på nåt sätt.

  14. #14

    Standard

    Jag tycker det visar att HobbyKing är måna om sina kunder när de aktivt deltager i ett stort forum och lyssnar på vad användarna tycker om deras produkter.

    Hur som, jag brukar vänta att köpa nya HK-produkter tills flera på RC-groups har gjort det vilket inte tar speciellt lång tid. Då har full koll på vad jag köper och vet om eventuella brister eller svagheter.

    //R

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Hur som, jag brukar vänta att köpa nya HK-produkter tills flera på RC-groups har gjort det vilket inte tar speciellt lång tid. Då har full koll på vad jag köper och vet om eventuella brister eller svagheter.
    Det tror jag är en vettig strategi. Dock är jag jäkligt sugen på denna kärra, så frågan är om jag kan hålla mig

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns kanske många anledningar att köpa ett flygplan som skiljer sig från mina. Jag är inte imponerad av pitts över lag. Dem blir ofta tunga och presterar dåligt. Tittar man på HKs film så är jag heller inte impad av denna pitts. Den ser inte ut att flyga i paritet med många moderna balsabyggen i samma storlekar. Tex Extremeflight. Men sen kan man ju ha andra anledningar i sitt val av flygplan. Jag kan tycka vi passerat Yak-eran nu liksom....
    Superhero

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför visade de inte landningen?

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Landningssekvens finns på nätet:

    @7:06
    ...ser väl ganska normalt ut.
    /J

  19. #19

    Standard

    Fjädringen i stället såg rätt obefintlig ut.

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Pitts'en tillhör ju Old-School-gänget av kärror, (liksom Zlin, Chipmunk m.fl.) som ska flyyygas för att gå bra i luften.
    Det är liksom inget man står och hovrar med. Vilken fullskalakärra kan det??
    En övermotoriserad kärra, vilken det än vara månde, har inget naturligt flygschema.
    Men visst är det kul att busa runt med 1,2-meterskärra med en .80:a i nosen, men speciellt naturligt blir det inte.
    Å andra sidan skulle jag mycket väl kunna tänka mig en dylik maskin, 'bara-för-att'....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •