Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Glöddrivare?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Mom GD 2 funkar hur bra som helst med fyrtaktstift. Tycker det verkar skumt att det inte skulle fungera.
    "Mom" vet jag inte vad det är, men min Transfunk gillar inte fyrtaktsstift. Jag tror faktiskt det är en GD1 jag har. Funkar hur bra som helst med andra stift, men OS-F glöder inte hur man än justerar. Det jag hörde från en gammal klubbkamrat var att det var nåt som behövde ändras för att det skulle funka med OS-F.

    Jag använder knappt glowdrivern numera. Jag har även en inbyggd i min "power-panel", men helt ärligt, två parallellkopplade D-batterier funkar skitbra och går att ha i fickan, så jag använder oftast den lösningen för glödström.

  2. #22

    Standard

    Mom betyder att o sitter väldigt nära i på tangentbordet GD 2 har väl två IC-kretsar vilket inte GD 1 har om jag förstått det rätt.

    /Mats

  3. #23

    Standard

    har kvar ett par satser av GD 2 liggande.. Köpte dom 10 sista satserna som inge stendal hade kvar när han lade ner transfunk.'
    höll på och byggde o lagade såna här ett par år i klubben på 90 talet.
    har haft min gd1 a sen -89.bästa drivarna under flera decennier enligt min mening.
    har inte kört metanol på nåt decennium så det har blivit liggandes.
    ska flytta till nytt hus om några veckor och de grejerna ligger i ett förråd en bit från stan.
    PM:a mig så kan jag nog hämta upp om det är intressant.
    som sagt...man ska inte kasta bort nåt.. hehehe

    //Patrik.

  4. #24

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GloDriverMod.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	62781Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GloDriverMod2l.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	199,3 KB 
Id:	62782

    Min Transfunk Glöddrivare har tjänstgjort sedan 1978. med modifiering enligt bilderna. Jag hade från början ett litet rör från boxens lock, så att jag kunde ställa in trimpotentiometern på kretskortet. Efter att ha kollat några olika stift och vilka inställningar de behövde, skaffade jag en 11-stegs omkopplare, en numrerad ratt och några motstånd, och ersatte trimpotentiometern. Inga problem med OS-F fyrtaktsstift !

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Dom kostar ~ 150 kr och är tillverkade i Kina eller bättre Taiwan.

    Jag hade en så där manick frå 70-talet med MOS-FET transistorer som skulle vara så djävla bra, det var ormolja mest.

    Jag demonstredade för min kompis med ett glödstift i vänster hand, en sprutflaska i höger, så blev min vänster hand en fackla, haha. Min dumhet. Visst fungerade elektroniken, men det är "over-kill", Jag har enkelt startat glödstiftsmotorer i -18°C med linjär drivning från ett motorcykelbatteri. Inga problem alls.

    Tydligen skulle de bränna på om glödstiftet blev surt. Om glödstiftet blir surt så är man borta ur leken...Annars är det bara att vänta lite.

    Bästa motorststarten med en inverterad fyrtaktare och vanlig linjär glödströmsdrivare:

    Först chokar man motorn hårt eller snapsar våldsamt och kör den med startmotor så att den blir blöt. Sedan väntar man fem eller tio minunter, kör sedan motorn ungefär tre sekunder utan glödström med startmotor, kopplar nu in glödström och startar med startmotor.

    Start !

    En bra finess är en analog Ampere-meter, men om man ser hur det glöder rätt vid en viss inställning, vem bryr sig...

    Såvida man inte vill undvika att skruva ut glödstiften för kontroll på olika motorer förstås.

    Prova att starta en stor fyrtaktare med ditt lilla finger när det är -18 °C
    Senast redigerat av BJS den 2019-06-02 klockan 01:21.

  6. #26

    Standard Transfunk Glöd

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Finns det några glöddrivare som drivs av 12V på marknaden idag? Jag vet att det finns Power panels med glöddrivare, pumpkontakter mm men skulle vilja ha en "ren" glöddrivare. Har tyvärr inte kvar den egenhändigt ihoplödda Transfunk glöddrivaren.... (man ska aldrig slänga saker)
    Jag tror att jag har två trasiga liggande!
    Jag har inte kunskap att laga dem eftersom jag inte vet vad felet är! En kan jag ge bort om jag kan få hjälp med att laga dem!

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har en billig "Hobbico Micropanel Plus", den fungerar alldeles utmärkt och har enkel linjär transistorteknik. Den går på ett 12V motorcykelbatteri. Enkelt och bra. Den fungerar alldeles utmärkt även vid -15°C.

    Den rätta inställningen är gulröd till apelsingul. Den som är förnämlig kan installera en ampere-meter som extra indikering.

    Dock måste den justeras om för olika typer av glödstift, men det är väl inte så ovanligt.

    På 70-talet hade jag en så kallad "glöd-drivare" som brände på om glödstiftet blev blött av för mycket bränsle. Jag demonstrerade detta genom att hålla ett glödstift i vänster hand och hälla på bränsle med höger... Jag fick 1:a gradens brännsår på handen och inte fan startade motorn bättre för det, Ha Ha.

    Ormolja var det.
    Senast redigerat av BJS den 2019-07-04 klockan 06:55.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •