Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Övervarvning?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Övervarvning?

    Hej, kör en DLA128 bensinare (Boxer med 4x32cc med en trebladig 26x11) och har en fråga. Fenomenet dök även upp på en 111cc DLE jag hade tidigare och tänkte på det då med. Frågan gäller ljudet som uppkommer vid ca 90% gas och ibland vid mindre gas i dykningar (70% gas och uppåt). Motorljudet övergår i ett "högt ylande" mer än klassiskt fullgas motorljud. Som i och för sig låter fräckt, men får känslan av att det är motorn som övervarvar och hade mått bättre av mer stigning. Är det rätt känsla eller normalt? Kan tänka mig att ljudet uppkommer av att propellerspetsarna uppnår för hög hastighet och bryter luften annorlunda...Eller liknande. Nån som vet?

    Mvh Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Hej, kör en DLA128 bensinare (Boxer med 4x32cc med en trebladig 26x11) och har en fråga. Fenomenet dök även upp på en 111cc DLE jag hade tidigare och tänkte på det då med. Frågan gäller ljudet som uppkommer vid ca 90% gas och ibland vid mindre gas i dykningar (70% gas och uppåt). Motorljudet övergår i ett "högt ylande" mer än klassiskt fullgas motorljud. Som i och för sig låter fräckt, men får känslan av att det är motorn som övervarvar och hade mått bättre av mer stigning. Är det rätt känsla eller normalt? Kan tänka mig att ljudet uppkommer av att propellerspetsarna uppnår för hög hastighet och bryter luften annorlunda...Eller liknande. Nån som vet?

    Mvh Magnus
    Helt rätt tänkt. Prova med mer stigning. Jag kör alltid minst 12 i stigning.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Kenneth, är det skadligt för motorn? Kör ju max 4-5 sek så, men ändå
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ja, det kan vara så att ljudet som du hör beror på att propellerspetsarna uppnår ljudfart.

    Om du har en flyghastighet som är v m/s är det varvtal (rpm) där propellerspetsarna på en propeller med diametrn D uppnår ljudfart ( V = ca. 340 m/s):

    rpm = 60 / pi() * rot ((V^2 - v^2) / D^2)

    Exempel: V = 340 m/s, v = 50 m/s (180 km/h), D = 26*0,0254 m = 0,66 m =>

    rpm = 60 / 3,14 * rot((340^2 - 50^2) / 0,66^2) = 9726

    Huruvida din motor når upp till nära 10000 rpm har jag ingen aning om, men det är ju inte helt omöjligt.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vissa ljud kan vara att propellern gräver luft och slår med bladen i tomrummet som gamla 2-bladiga helikoptrar, då kommer också ett ljud som kan låta. Det är väl 2- takt och då ingen fara, på en fyrtaktare kan det bli övervarvning och man kan slå sönder motorn internt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Låter ju lite väl med nästan 10000 varv. 8000 max är rimligt, men å andra sidan utan belastning i dykning så vem vet... Den har ett jäkla drag och accelererar tom i rakt upp stigning, så får kanske ta det lugnare med gasen istället. Tar jag en högre stigning tappar jag antagligen en del av accet i starten på uplines. Och dessutom får jag mer "tomgångsfart" vid landningar så knappt fältet räcker till... Får fundera lite
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  7. #7

    Standard

    Är det inte oljeblandad bensin? Då kan motorn ta skada om varvtalet blir för högt i förhållande till hur mycket gas man ger eftersom den får mindre olja på lägre gas.
    Men det kanske är separat oljesmörjning?

  8. #8
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Nej, färdigblandad med 2% olja
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Motorn bör inte varva men max 7000 varv på marken med full gas. Byt till större diameter. Eller stigning. Imac killarnas Imac maskiner 50cc och uppåt varvar mellan 6-7000/min.
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  10. #10

    Standard

    Okej, oljeblandat. Då är det alltid risk för motorskador om man pressar upp varvet utan att ge gas eftersom lite gas = lite bensin = lite olja.

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Tror inte 10.000 rpm på en så liten motor (32 cc/cylinder) med kort slaglängd och och därmed förhållandevis låg kolvhastighet är något att oroa sig för. Tänk på gamla 2-takts roadracing maskiner!
    Dessutom tror jag inte du kommer upp i det varvtalet utan ljudet är nog snarare ett resultat av att bladen 'gräver luft' som Kenneth E nämnde tidigare.
    Häng på en logger och kolla!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12

    Standard

    Det är sällan en 2-taktare går sönder pga för högt varv utan det är för dålig smörjning eller kylning som är problemet i de allra flesta fall. Vi varvar RC-båtmotorerna(27cc, 2-takt, bensin) uppåt 18-19 000rpm och kör då på ca 5-6% oljeblandning. Dock motorbromsas inte RC-båtar mycket.

    Gasman: Hade inte 2-takts roadracingmaskinerna separat oljesmörjning som reglerades av en kombination av varvtalet och gasläget? Då kan man motorbromsa på ett annat sätt än om man har oljeblandat, det är även vanligt på 2-takt snöskotrar.

  13. #13

    Standard

    Har erfarenhet av det Michael beskriver från fullskala att bladspetsarna uppnår ljudhastighet. Flög en gammal Cessna 185 med tvåbladig prop som tjöt vid pådrag, den fick en ny trebladig prop med mindre diameter som gjorde att oljudet försvann.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •