Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: "Frigolitsåg" bygge.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard "Frigolitsåg" bygge.

    Vet inte om den här frågan kom på rätt plats men det visar sig väl,
    har som ett projekt att börja skära i EPP och Depron med en hettråd så nu undrar jag om någon vet vad jag ska göra härnest ?
    tråden är en Kanthal tråd på 0,5mm och resistansen är 6,88 Ohm/m och jag skulle vilja ha en som kan skära uppåt 800mm som max längd på tråden.
    Själva sågstommen är klar så det som återstår är strömmatningen till den ovan nämda,
    har ett nätagg som ger 27V vid 4,5A kontinuerligt men om det skulle fungera ! det är frågan , någon som vet ?
    jag är medveten att det är Dr Ohm's lag som gäller men han och jag är inte direkt tjenis med varandra

  2. #2

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har du någon laddare så kolla om det finns program för "hot wire cut" eller liknande. Den Icharger jag laddar batterierna med har ett välfungerande program.

    27V 4,5A räcker till men du behöver kunna reglera strömstyrkan på något sätt. Nu är jag inte heller riktigt hemma i elektroniken men ett vridmotstånd av lämplig styrka borde väl vara vad du behöver koppla in i kretsen för att fixa det.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ditt nätaggregat är väl med rattar för både spänning och ström? I så fall är det väl bara att prova ut lagom inställning för den hastighet du vill skära med. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	513812_LB_00_FB.EPS_1000.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	46,7 KB 
Id:	62894
    Gamla fartreglage för likströmsmotorer funkar också bra. Enklast är med en servotestare men har du inte det så funkar det så klart med sändare och mottagare för att styra effekten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	eagle-30a.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	62895
    Ohms lag U=R*I ger att du med ca 6 ohm och 4.5 A behöver ungefär den spänning aggregatet kan leverera.
    Effekten blir då ca 120W.
    Jag tror att du kommer att hamna betydligt under det när du ska skära.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Nätagget som ger 27v -4.5A är ett hemmabygge som jag gjorde för några år sedan och endast justerbart på spänningssidan via en intern trimpot ( 2.7 - 28v),
    sen har jag ett annat avsomnat projekt av ett nätagg som i stort sett bara är att koppla ihop det och det är ställbart mellan
    0-30V - 0-10A som i det här fallet skulle vara perfekt (om jag bara kunde begripa vart jag gjorde av trafon ) ?
    Ett borstat Turnigy 30A Esc var även min tanke men när jag kollade max inspänning så rök den teorin ( max 12v in) men
    om det går med en 12v matning fast med mer ström så funkar mitt borstade esc som jag då matar med ett lastbilsbatteri som då via en tillex servo testare eller via radion
    har tyvärr ingen laddare som har den funktionen men annars så låter det kanon idee för det är garanterat 40 år sedan sist
    jag värmekapade sen , kan jag ju slänga ihop en justerbar strömbegränsare till det befintliga agget också för den delen.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Du kan ju alltid bygga en Transfunk termosåg, byggbeskrivning här:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post324103


    Den stora fördelen med Transfunks termosåg:

    Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

    "Det stora problemet är strömmatningen till tråden. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
    Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-06-10 klockan 17:17.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Du kan ju alltid bygga en Tranfunk termosåg, byggbeskrivning här:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post324103


    Den stora fördelen med Transfunks termosåg:

    Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

    "Det stora problemet är strömmatningen till tråden. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
    Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

    /Bo
    Hej bem,
    En får tacka så mycket för Transfunken som jag har missat helt trots att jag rotat runt på nätet några timmar ,
    rotade runt i mina lådor och det enda som jag inte hade var Triace'n och Ic'n.
    hade tillomed en 40V trafo på 2.5A liggandes så senare idag så ska jag etsa kretskortet så när alla sakerna kommer nästa
    vecka så blir det åka av .....

  7. #7

    Standard

    Nu vet jag inte hur lång tråd du tänkt köra?,kör själv en bågsåg(c:a 60cm tråd) och en typ stående båge som blir som en "bandsågstyp" med 25cm tråd.har funkat utmärkt med hederligt gammalt borstat fartreglage på 60A som matas med 3s 3000mah lipo. Styrs med en servotestare med vridpot för rätt värme. Är på typ halva potens område så de finns mer att ge,men inte testat hur långt den orkar driva.

    //Patrik.

  8. #8
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Det enkleste er nok en esc til börstet motor, en modtager og et 4s batteri. Da kan du styre varmen i tråden med din flyradio.

    Det er enkelt og virker helt perfekt

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tragi702 Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur lång tråd du tänkt köra?,kör själv en bågsåg(c:a 60cm tråd) och en typ stående båge som blir som en "bandsågstyp" med 25cm tråd.har funkat utmärkt med hederligt gammalt borstat fartreglage på 60A som matas med 3s 3000mah lipo. Styrs med en servotestare med vridpot för rätt värme. Är på typ halva potens område så de finns mer att ge,men inte testat hur långt den orkar driva.

    //Patrik.

    Blir nog inte längre än 1m , snarare 6-8dm för glasfiber röret var strax under meter'n i längd så bågformen får bestämma själva skärbredden.
    Så tydligen så då funkar det med 3-4S Li-Po'n så då genast öppnar sig fler möjligheter till lösningar för
    när det kommer till Li-Po och reglage och servo testare så finns det så det blir över

    //Kjell.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    Det enkleste er nok en esc til börstet motor, en modtager og et 4s batteri. Da kan du styre varmen i tråden med din flyradio.

    Det er enkelt og virker helt perfekt
    De borstade esc som jag har tål bara 13v in , provade med ett 4S och de blev glödheta..

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg bruger en 18a som er beregnet på 3s. Det virker helt ok med et 4s bat. Og regulere med min radio. Min tråd er 55cm og caltantråd. Jeg har også en med vanlig ståltråd. Den skal bare have nogetmindre srtöm. Min caltantåd er 0,5mm tjuk

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tjolle62 Visa inlägg
    Nätagget som ger 27v -4.5A är ett hemmabygge som jag gjorde för några år sedan och endast justerbart på spänningssidan via en intern trimpot ( 2.7 - 28v),
    Du behöver egentligen bara kunna styra antingen ström eller spänning. Så ditt aggregat med 2,7 till 28 Volt bör fungera perfekt. Jag har svårt att tro att du behöver lägre än 2,7 volt som med 6 ohm ger knappt en halv ampere.
    Det är bara att börja lågt och gå uppåt tills du får en lagom hastighet på skärningen.
    Vad jag vet så styrde man vanligen bara spänningen på de gamla hembyggda aggregaten som man skar vingar med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Jag skar ut en Extra 300 med en hemmagjord glödtråds-båge. Skär man för hand behöver man inte ha reglering under drift eftersom man "känner" hur fort man kan skära. Jag hade en gammal(det går nog inte med moderna) bilbatteri-laddare som strömkälla.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du behöver egentligen bara kunna styra antingen ström eller spänning. Så ditt aggregat med 2,7 till 28 Volt bör fungera perfekt. Jag har svårt att tro att du behöver lägre än 2,7 volt som med 6 ohm ger knappt en halv ampere.
    Det är bara att börja lågt och gå uppåt tills du får en lagom hastighet på skärningen.
    Vad jag vet så styrde man vanligen bara spänningen på de gamla hembyggda aggregaten som man skar vingar med.
    Då blev det ännu enklare med mitt 27v agg för då slänger jag bara ihop en s.k fläktstyrning med en vridpot ,
    ett motstånd och en 15-30A Mosfet trissa som jag skruvar fast på en kylkropp och då kan jag reglera spänningen rätt så smidigt o enkelt och som sagt då är det bara att prova sig fram med frigolitskrot som finns
    i var och varannat hörn tills det blir ett bra "flyt" på skärningen.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag skar ut en Extra 300 med en hemmagjord glödtråds-båge. Skär man för hand behöver man inte ha reglering under drift eftersom man "känner" hur fort man kan skära. Jag hade en gammal(det går nog inte med moderna) bilbatteri-laddare som strömkälla.
    Skar du den vingen i ett stycke eller 2 halvor ?
    men visst stämmer det med de gamla laddarna att de funka som strömkälla men skapligt svåra att hitta i dagens läge då
    är det enklare och billigare att bygga en sådan laddare eller bygga ett nätagg helt enkelt.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    jeg bruger en 18a som er beregnet på 3s. Det virker helt ok med et 4s bat. Og regulere med min radio. Min tråd er 55cm og caltantråd. Jeg har også en med vanlig ståltråd. Den skal bare have nogetmindre srtöm. Min caltantåd er 0,5mm tjuk

    Låter intressant så jag ska leta vidare så kanke det ligger något annat reglage för jag har
    beställt en 0,5mm Kanthaltråd som jag ska prova med.

  17. #17

    Standard

    Jag skar två halvor och det var en lite mindre modell så det var nog max 60 cm långt. Men jag skar även pluggar till båt-skrov med samma setup och då var det nog runt 1 meter som längst. Jag bara drog tråden långsammare när det var långt och fortare när det var kort.
    Ditt nätaggregat borde väll funka bra rakt av?

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag skar två halvor och det var en lite mindre modell så det var nog max 60 cm långt. Men jag skar även pluggar till båt-skrov med samma setup och då var det nog runt 1 meter som längst. Jag bara drog tråden långsammare när det var långt och fortare när det var kort.
    Ditt nätaggregat borde väll funka bra rakt av?
    Det är klart värt ett försök för det värsta som kan hända är väl att man blåser säkringen ....

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag använder en "Einhell" 6/12/24V batteriladdare när jag skär friggo.
    http://products.einhell.com/com_en/c.../cc-bc-15.html
    Kör den på 24V, ca en meters kanthaltråd, brukar dra sådär 4-5 A...
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    47
    Jobb
    Sjukpensionerad mekaniker/tekniker.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag använder en "Einhell" 6/12/24V batteriladdare när jag skär friggo.
    http://products.einhell.com/com_en/c.../cc-bc-15.html
    Kör den på 24V, ca en meters kanthaltråd, brukar dra sådär 4-5 A...

    Vilken tråd diameter användet du ? men 4-5A vid 24V var mycket värdefull info för mig och om det funkar för 0.5mm tråd
    så är det inte ens i närheten av något problem för då är det bara att invänta posten på mån eller tis sen är det bara att plugga in det nätagg som jag har stående så slipper jag bygga ett nytt men jag hittade en modul i gömmorna som tar 5-48v in och är
    ställbar 7-48v ut och justerbar ström 0-15A så det skulle vara helt kalas så den ska jag bygga in senare i kväll med brytare
    och volt o amp mätare samt 2st vridpottar 2 kablar med banan kontakter så det bara är att plugga i agget.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •