Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp med bygge

  1. #1

    Question Hjälp med bygge

    Jag vill bygga en egen quad mén behöver lite hjälp.
    Har idag en JJRc H11WH HAWKEYE
    Men är inte riktigt nöjd.


    Mina krav på quad är:

    • headless mode
    • Altitude hold
    • Inte för vindkänslig
    • FPV i framtiden


    Har kontrollen till H11WH och till en Syma 5x (4-kanal), går de att använda?
    Hur billigt kan man komma undan? Runt tusenlappen eller mycket mer?

    Ursäkta formateringen, skyller på iPaden.



  2. #2

    Standard

    För en tusenlapp kommer du ingen vart tyvärr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Question

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    För en tusenlapp kommer du ingen vart tyvärr.
    Vad är ca pris?
    och vad gör det dyrare än köpa färdig?

  4. #4

    Standard

    Jag tycker fortfarande 450-size på multicopter är trevlig instegsstorlek. Bara köpa och montera ihop, allt får plats utan mods. Löda lite. Syns bra. Inte tokvild.

    Är målet FPV-racing kan en liten knodd på 180-250-size sitta fint, men lite puligare få ihop.

    Vet inte om du är ute efter nåt litet eller större.

    Är målet FPV-racing? Fota? Filma? FPV-glida runt?

    Headless mode låter som en märkesspecifik benämning på något vanligt?! Vad är det?

    Alt hold kräver barometer, det bryr sig inte FPV-racers sig om.

    Vindkänslig... ju tyngre, desto bättre... ju plattare, desto bättre... ju högre antal celler i acken, desto bättre (4S.. 6S på större)... runt 400Hz ESCar, desto snabbare uppdatering... ju mer rätt inställd FC, desto bättre... ju bättre balanserad, desto bättre... osv.

    Syma låter som en leksak som har sitt paket och bara för det ändamålet, dvs oanvändbart till hobbybruk. Men jag kan ha fel, inte insatt i Syma mer än att jag flög en som var lite mindre än en DJI Phantom och den blåste iväg över åkrarna, vägde inget och ... näe.

    Det jag tycker man ska satsa på är radio och FPV-goggles samt videolänk och kamera så att du har pålitlig bra kontroll och att du har bra bild när du flyger. Och förstås bra laddare och ackar är ett måste. Snålar du så blir det som det blir.

    Är det en övergångsgrej eller tänker du satsa på hobbyn?

    Att bygga själv är alltid dyrare. Du köper ju allt i delar. Tänk på en moped, motorcykel eller bil. Kostar "inget" att köpa färdig, men ska du köpa nya delarna kostar det mängder.

    1000 kr kan du få en liten enkel beggad multicopter för, men då ingår nog inte sändare och mottagare eller ackar och laddare samt FPV-utrustning, kanske inte ens videolänk.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Okey, budget håller inte riktigt men.

    360mm frame
    2213 935kv motorer
    30A esc
    10" propeller
    ESC Board
    UBEC 5v
    Naze 32 rev6 Full/10DOF
    S3 2800mAh
    Fly Sky 6ch trans/reciv FS-CT6B

    Vad säger ni om det?
    Kan det vara något att börja med?

  6. #6

    Standard

    Det beror lite på, om du köper det mesta i din lista billigt från typ eBay så kommer garanterat någon pryl att fallera med krasch som följd. Jag gjorde så när jag började och det var ganska mycket pengar i sjön.

    Men köper du kvalitets-prylar så kan setupen funka, dock hade jag nog gått på mindre eller större

  7. #7

    Standard

    Vad ska du göra? FPV-racing? Fota? Filma? Vad är målet? Testa på skoj? Lära sig? Det finns lämpliga grejer för olika mål.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Vill till börja med flyga utan att vinden stör för mycket. (Se första inlägg)
    Flyger för det är kul, (det gör vi nog alla), bygger ingen racer.
    Vill ha möjlighet att i framtiden ha fpv och kunna film lite på skoj.

    Sen är själva bygget kul och lärande.

    "SniffSwe" förklara gärna vad du menar med mindre eller större.
    Storleken är väl alltid en kompromiss. ��

  9. #9

    Standard

    En 380mm 10" är ju lite för stor för att vara riktigt snabb och lite för liten för att kunna lyfta vettiga kamera-prylar

    När det gäller vindkännslighet på en quad så sitter det mer i effekt/vikt förhållande och hur FC:n är programmerad än storleken på maskinen. Jag skulle rekommendera en 5" racequad för dom tål massor av vind och ger möjlighet till både FPV och skoj-filmning med GoPro. Dessutom är det nog den billigaste kategorin där man får bra prylar för lite pengar.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    En 380mm 10" är ju lite för stor för att vara riktigt snabb och lite för liten för att kunna lyfta vettiga kamera-prylar

    När det gäller vindkännslighet på en quad så sitter det mer i effekt/vikt förhållande och hur FC:n är programmerad än storleken på maskinen.
    Tänkte att en 360mm med motorer för en 450mm skulle vara bra i vindkänslighet.
    Men vet du att en 5" med normal bestyckad motorer är mindre vindkänslig så ska jag nog tänka om.

  11. #11

    Standard

    Det måste blåsa ganska rejält för att man ska få problem med en bra racequad. Ju mindre propellrar man har desto snabbare respons och desto kraftigare kan FC:n kompensera för vindpustar och liknande. Mindre propellrar och mindre quad ger lägre tröghetsmoment och snabbare respons vid kompensering.
    Kolla tex här: https://www.youtube.com/watch?v=wYHOs-4H-74

    För saker utan aktiv stabilisering som de flesta flygplan och helikoptrar gäller "större = mindre vindkänslig" men när det handlar om aktivt stabiliserade prylar så gäller det att ha snabb kompensering.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gå in under fpv och läs dig igenom trådarna så får du information tills du storknar. En Dji spark är vad du vill ha, men skall kosta som en leksak, ingen lätt kombination.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Det hela låter som en omöjlig uppgift som ingen lyckats med än...
    Men FPV kräver inte stora grejer (liten 180 räcker långt, men pillig).
    Filma kräver att den orkar bära lite mer (250 orkar nog med en Mobius eller GoPro).
    Ska det vara stabiliserat så blir det större grejer (450 eller större).
    Vind... satsa på högvarvigt och många cellers LiPo och platt konstruktion, samt snabba ESCs och bra konfiguration.
    Vad är vind? 5 m/s? 10? 20?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Nu låter ni lite väl negativa FreddeQuad har ju skrivit att budgeten är höjd lite(från 1000:-) och att han inte har så höga krav utan vill bygga och flyga för skoj skull och i framtiden ev. testa FPV och filma lite på skoj.

    232:- Motorer: https://www.banggood.com/4X-Racersta...l?rmmds=search
    270:- Ram inkl. PDB: http://www.ebay.com/itm/QAV-X-214mm-...UAAOSwmLlX5M6g
    500:- ESC x4: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...solder-version
    100:- Propellrar x16: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-cw-2-ccw-gran
    220:- FC: https://rcexplorer.se/product/f3fc-racing/

    1 318:- för detta men då saknas det såklart sändare, batteri och laddare men vill man bygga så kan man ju köpa sådant sen när man har byggt klart själva quaden

    Edit: 1 322:- kanske det blir
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-07-26 klockan 12:06.

  15. #15

    Standard

    Tack för alla kommentarer,
    jag får läsa på lite mer innan jag slutligen bestämmer mig för storleken.

    Min tanke att 360mm ram var en kompromiss. Men det verkar vara den sämsta storleken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •