Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SRC SM-S4315R Continuous Rotation Servo - vad behöver vi för att radiostyra detta?

  1. #1

    Standard SRC SM-S4315R Continuous Rotation Servo - vad behöver vi för att radiostyra detta?

    Hej.

    Vi är mer eller mindre helt okunniga när det gäller radiostyrning och tänkte kolla om det finns möjlighet att få hjälp i detta forum.

    Vi håller på med ett projekt där vi bygger en 25 meter lång aluminiumräls som vi skall hänga en flyttbar kameravagn under. Vagnen skall alltså kunna åka längs med rälsen med hjälp av motordrivna hjul som ligger mot rälsen.

    En lösning för att göra detta på distans skulle kunna vara att använda RC styrning och ett lämpligt servo som driver hjulen. Vi kollade i en annan tråd på det här forumet och hittade servot i rubriken (SRC SM-S4315R Continuous Rotation Servo) som verkar lämpligt.

    Vad behöver vi mer? En mottagare som sitter på själva vagnen och en RC controller? Förslag på lämpliga prylar mottages tacksamt.

    Mvh
    Berth Brandell
    Livechannel AB

    www.livechannel.se

  2. #2

    Standard

    Inom RC används främst servon till att flytta roderytor (Upp/Ner, Höger/Vänster, pitch på rotorblad mm), påverka mekaniska strömbrytare eller dylikt, inte för drivning.

    Servot du länkar till skulle nog däremot kunna funka förutsatt att vagnen inte är för tung och att det går att fästa något lämpligt drivhjul på servoarmen. I så fall räcker det med en enkel 2-kanals sändare med en mottagare i vagnen som kopplas till servot och ett litet batteri.

    Vill ni ha fler funktioner än två, som att t.ex rikta kameran åt olika och starta stoppa inspelning behöver ni en sändare och mottagare med plats för fler kanaler.

    Bedömer ni att servot fungerar till er applikation behöver ni i så fall:

    -En sändare med mottagare
    -Ett batteri i kameravagnen (tänk 4st AA-batterier)
    -Servot

    Det går givetvis att utveckla till det oändliga, jag tänker mig att servot drar en hel del ström på en 25-meters räls och då kan till exempel ett bättre batteri behövas.

    Man kan också ändra drivningen på vagnen så att den går med en vanlig elmotor och ett fartreglage från t.ex. en radiostyrd bil, men då blir det tyngre och fler komponenter. Det kan dock bli nödvändigt om ni vill flytta vagnen i hastigheter som det lilla servot inte klara av.

  3. #3

    Standard

    Tack för input. Lite mer information:

    - Vi har tillgång till 220V på själva kameravagnen eftersom de remotekameror vi använder kör på 12v via spänningsadapter.
    - På vagnen kommer det att sitta Sony BRC-H900 HD PTZ-kameror som använder fiberanslutning för bild och styrningssignaler. Därför har vi allt vi behöver på plats för att kontrollera kameran.

    Vikten på själva vagnen inkl kamera är ca: 5 kg och vi tror faktiskt att servot kommer att klara förflyttningen. Vi tror också att vi kan hitta lämpliga drivhjul att sätta direkt på servoaxeln.

    Det är heller inget behov av snabb förflyttning då flyttarna sker i pauser mellan de curlingmatcher vi producerar och då har vi ganska gott om tid för flytten.

    En fundering vi har är hur utebliven lägesåterkoppling från servot kommer att påverka systemet eller kan man helt bortse ifrån det?

    Tacksam för ytterligare input t.ex. förslag på fabrikat och modell på sändare och mottagare.

    / Berth

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Att driva den framåt med servo är obra tror jag,..Servon roterar inte utan går mellan bestämda ytterlägen normalt sett (men inte detta?)
    ..Ska ni förfölja en curlingsten så är det nog smartare och utgå från ett bilchassi och göra den rälsburen,beroende på farten ni behöver så går det nog att hitta rätt fordon för det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Inget nytt under solen.
    Googla på "camera trolley drive" eller "camera dolly drive" så kommer ni att finna många varianter på lösningar.

    Jag tror att en elmotor som driver ett eller flera hjul på kameravagnen mha. en kuggrem skulle ge en bra funktion. Om en "brushless"-motor används finns det många elektroniska fartreglage att tillgå som enkelt kontrolleras med en radiostyrning av hobbymodell.

    Har ni behov av att ha ett återkopplat system som håller reda på kameravagnens position eller klarar ni er utan den återkopplingen?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    De flesta radiostyrningar som vi hobbyutövare använder nuförtiden sänder på frekvensen 2,4 GHz och de flesta använder s k frekvenshoppning som ger en mycket säker förbindelse. Frekvenshoppning är bra om det finns många andra 2.4 GHz enheter i närheten (trådlösa nätverk osv som också använder 2,4 GHz frekvens).

    Om Ni har behov att få tillbaka uppgifter till sändaren (i displayen och även via ljud när vissa tröskelvärden uppnås) om t ex batterispänning (volt), förbrukad kapacitet (mAh) på mottagarbatteri och ev. andra batterier kan ni använda telemetrin som finns inbyggd i många radiostyrningar idag, vissa telemetrisensorer kan dock behöva köpas till extra.
    Jag tror det kan vara klokt att hålla sig nåt av de större fabrikaten på radiostyrning med service i Sverige t ex Futaba.
    Finns förstås andra fabrikat, men Futaba är en av de större aktörerna så jag nämner dem så har ni nåt att kika på i alla fall.
    Det finns allt från lite enklare radiostyrningar till dyra med många funktioner och programmeringsmöjligheter.
    Det kan även vara bra för Er att veta att ni måste köpa en sändare som är CE märkt och således godkänd för att användas i Europa. Se därför upp om Ni köper en radio utomlands att den verkligen är CE märkt (t ex en radio inköpt i Japan eller USA har i regel inte CE märkning utan är bara godkända i sina respektive regioner).
    Vilken modell av sändare och vilken mottagare ni kan behöva kanske inte är så lätt att ge råd om men ni verkar ju inte ha behov av så värst många kanaler. T ex Futaba 6K V2 som är en 8 kanalsradio med telemetri skulle nog kunna funka, nästa steg upp i pris och finesser om ni vill ha telemetri är T18SZ (det kommer en lite billigare systerradio T16SZ ca oktober).
    Men lås inte fast Er vid fabrikatet än. Futaba är bara en i raden av tänkbara fabrikat som kan funka för Er del. Det finns även "rattradio" om ni skulle föredra det istället för "spakradio".
    Jag använder själv Futaba sen många år. 14MZ heter den radio jag har, som jag använt i 10 år, dess efterträdare heter 18MZ (18MZ WC) men det är en väldigt dyr radio som har finesser ni troligen aldrig kommer att nyttja.

    Du får säkert fler råd om lämplig radiostyrning i Ert fall.
    Lycka till med projektet.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-25 klockan 09:55.

  7. #7

    Standard

    Hej och tack för flera bra och tänkvärda inputs. Det tackar vi för.

    Svar på några frågor ovan:

    - Vi behöver inte ha någon återkoppling för vagnens läge. Det kommer vi att se i kamerabilden.
    - Vi följer inte med curlingstenen med hjälp av åkvagnen. Det sköter PTZ funktionen i kameran om.
    - Vi använder åkvagnen för att flytta kameran mellan 1-5 curlingbanor som ligger bredvid varandra med ca: 5,5 m avstånd.
    - Förflyttningen av kamerorna sker mellan de olika banorna under speluppehållen mellan de olika spelpassen.

    Nya funderingar dyker upp. Vi åker världen runt med vår utrustning allt från USA/Kanada till Asien, Australien och Europa. Är det kanske så att det är så olika regler för frekvenser etc. på alla dessa ställen att radiostyrt inte är hanterbart?

    Olika spänningar och frekvenser i elnätet är relativt enkelt att hantera men kanske inte RC utrustning och olika förutsättningar för den.

    Parallellt med RC spåret tittar vi på 24V DC motor med snäckväxel och enkel styrning med ramp, fram/back och hastighetsreglering. Det som komplicerar den lösningen är att styrsignalerna i det fallet behöver anslutas med någon form av kablage vilket vi skulle slippa om RC styrning är möjlig.

    / Berth

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En intressant möjlighet är att kontrollera kameravagnen via en WiFi-länk istället för en 2,4 GHz radiostyrningslänk.
    Här är ett exempel på hur man fixat till det hela med en Raspberry Pi enkortsdator och några extra komponenter.

    http://www.instructables.com/id/Rasp...2-WiFi-RC-Car/

    För att styra kameravagnen kan då vilken smartphone, platta eller dator som helst användas och ni blir inte beroende av en RC-sändare. En Raspberry Pi och en smartphone kan användas varsomhelst i världen, utom möjligtvis Nordkorea.
    En stor fördel är att vilken datastudent som helst sannolikt kan hjälpa till med att fixa till lite kod för att automatisera en del funktioner, exempelvis mjuka start och stop, i förväg bestämda körprofiler mm.

    En bra säkerhetsfunktion skulle var att till Raspbery Pi-datorn koppla någon form av givare, exempelvis en ultraljudsgivare, som känner av om något hinder dyker upp framför vagnen och då automatiskt bromsar den.
    Senast redigerat av Michael den 2017-08-24 klockan 21:38.

  9. #9

    Standard

    Med det servot som du länkar till blir det nog antingen för svagt eller för långsamt. 70rpm x 6,28 cm(omkrets) = 440cm/min vid 14.8kg dragkraft. Om vi nöjer oss med 5kg dragkraft(jag tror man bör räkna på minst 5kg för att få hyffsad accelleration/retardation) så blir det ca 1320cm/min och då tar det nästan 2 minuter att köra över hela 25m-skenan på maxfart.

    Jag hade nog kört med något sånt här: https://www.jbcnc.se/sv/servomotorer...00w-400w-p-225
    Då kan man köra med någon typ av kontroller(Arduino eller likn.) och där programmera in acceleration, retardation mm och exakt styra hastigheten från väldigt långsamt till ganska snabbt och alltid få stadiga och mjuka rörelser. Lite avancerat kanske men om man inte behöver precision och jämna accelerationer så skulle jag skippa elektroniken helt och istället dra vagnen fram och tillbaka med en lina som eventuellt kopplas till en vev med lagom utväxling. Det är billigt nog att ha lina, vändhjul och vev på varje räls och bara flytta vagnen med en snabbkoppling på linan. Jag vet inte om det är möjligt utan det är bara så jag tänker

  10. #10

    Standard

    Mycket text... men jag har 360-servon och de styrs från en vanlig mottagare. Ju mer utslag, desto högre hastighet. Fullt utslag = roterar i all oändlighet i högsta hastighet. Ju mindre utslag, desto mindre hastighet. Och vice versa åt andra hållet. Sitter på en PhotoShip One-gimbal.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthb Visa inlägg
    Nya funderingar dyker upp. Vi åker världen runt med vår utrustning allt från USA/Kanada till Asien, Australien och Europa. Är det kanske så att det är så olika regler för frekvenser etc. på alla dessa ställen att radiostyrt inte är hanterbart?
    / Berth
    Hej,
    Reglerna är nog ganska lika i hela världen men max tillåten uteffekt skiljer sig, t ex i USA tillåts max 200 milliwatt (mW) uteffekt medan i Europa tillåts max 100 mW. När det gäller Futaba har de såvitt jag vet 100 mW på sina radiostyrningar sen ganska länge oavsett för vilken region de tillverkats för.
    Detta är egentligen inget praktiskt eller annat problem t ex säkerhetsproblem. Om man kommer med en sändare som har 100 mW uteffekt och använder den i ett annat land där 200 mW tilllåts så skall inte den sändaren med den svagare utefffekten störas av en sändare som har 200 mW uteffekt. Rätta mig gärna ni som kan mer men högre uteffekt ger mest en påverkan på räckvidden, högre uteffekt = signalen kan nå längre bort. Men en högre uteffekt har potential att kunna störa en sändare med svagare effekt. Man minns ju 27 MHz tiden på 1970-talet då det kunde förekomma sändning på PR-radio på samma 27 MHz band där någon använde en PR sändare som hade väldigt hög uteffekt och så kunde det vara adjöss om man just då stod och flög i godan ro med sitt plan. Radiostörning var ju stora skräcken på den tiden och var faktiskt befogad rädsla. Idag när vi har 2.4 GHz frekvensen med frekvenshoppning på de flesta radiostyrningar och man "binder" sändaren till sin mottagare så bara dessa två "pratar" med varann dvs den mottagaren som bundits till sändaren reagerar bara på signaler från just min sändare är risken för störning väldigt liten. Dessutom har nog de flesta 2,4 GHz system för radiostyrning felkorrigering (Futaba har det och många andra) som skall försäkra att inkommande data är så korrekt som möjligt.

    Jag tror man skall tolka reglerna om CE (Europa), FCC (USA) osv märkning som så att man köper radion i det land man vanligtvis är stationerad (hemmaland) men man får även använda den i ett annat land utanför den region den är godkänd för t ex en CE godkänd radio får användas även i t ex USA temporärt där annars FCC märkning krävs. Men skulle man mer permanent ändra basering bör nog radion ha den märkning som gäller där. T ex internationella tävlingar med radiostyrda farkoster skulle ju inte vara möjligt om man inte tilläts komma med en radio från en annan region där annan märkning gäller.

    Köper Ni en radio i Sverige som är CE märkt lär det inte bli några problem att använda den temporärt i vilket annat land som helst i världen (kanske finns något undantag).
    Min egen Futaba 14MZ är regionkodad så sändaren är låst till en viss region (t ex Europa) och skulle då säkerställa att sändaren (sändarmodulen i mitt fall, den har löstagbar sändarmodul) uppfyller t ex CE kraven här. Det fanns nog andra skäl också till regionkodningen. På motsvarande sätt om den köpts och användes i USA skulle den vara regionlåst till USA och FCC märkt. De regioner som min Futaba 14MZ radio kan ställas om till (om den programmeras om av en Futaba tekniker) är Japan, America, Europe, Australia, New Zeeland, Singapore, Hong Kong, Korea, Taiwan, China, Asia. Om jag skulle byta region i min 14MZ radio behöver jag även byta den löstagbara sändarmodulen (som 14MZ har) så den har samma regionskod som den som är inställd i radion.
    Vet ej om de regionerna gäller fortfarande för Futaba (och andra fabrikat). Dock kan Futaba gått ifrån regionkodningen av sina high end sändare numera, jag är osäker men om de har kvar det går det säkerligen att ändra region.
    Det jag ville visa med denna utvikning är att det alltså finns olika regioner som radiostyrningen skall uppfylla kraven för (om man använder den permanent i en viss region).
    Radio inköpt i Japan t ex och man tänker använda den permanent i Sverige är inte "lagligt" så att säga egentligen. För en globetrotter som skall använda en radiostyrning i hela världen kan det nog vara bra att veta om att världen är uppdelad i olika regioner och bakgrunden är att regelverket och kraven ser lite olika ut i världen som utrustningen måste uppfylla.

    Jag tror att fabrikatet Jeti (tillverkas i Tjeckien) har sina sändare godkända för hela världen (åtminstone CE och FCC) dvs en sändare har mer än en märkning på sig (CE, FCC). Kolla upp detta, jag kan ha fel. Annars är det vanliga att en viss sändare bara har en märkning t ex bara CE märkt.
    Det är bara sändande utrustning som behöver vara godkänd (CE osv). Mottagare (så länge de ej har en sändande del) kan man köpa var som helst i världen. Men mottagare som har telemetri (dvs kan sända data till sändaren) har en sändande del och en sådan mottagare måste således vara godkänd (CE märkt etc).
    Jeti radiostyrningar kan nog anses tillhöra high end segmentet och är relativt dyra. De har både s k handhållna sändare och s k pultsändare. De förra håller man mer i händerna ofta i kombination med en nackrem, de senare har ofta en hållare (pult) som radion ligger i och den hänger i regel längre ner på magen och man vilar handlederna mot sändarpultens yta och styr med spakarna på ett lite annorlunda vis och ofta har sändaren lite längre spakar i detta fall. Det är mer en vanesak vilken typ av sändare man tycker bäst om. Har man lärt sig flyga t ex med den ena typen av sändare blir man ofta kvar med det, men inget hindrar förstås att man lär om senare med den andra typen av sändare. Själv har jag använt handsändare sen 1973 men har även provat pultsändare (vilket jag inte gilla - "svårt lära gammal hund sitta").

    Kolla upp Jetis sortiment. I Sverige är det främst HAB och Autopartner RC som säljer detta fabrikat.
    De senaste modellerna av Jetis radiostyrning DC-24 (pultsändare) och den snart släppta DS-24 (handsändare) har även ett backupsystem som sänder på 900 MHz, förutom det ordinarie 2.4 GHz (kräver dock en speciell mottagare som Jeti har). Kan ju vara bra i mer kritiska och professionella sammanhang. Esprit Tech som säljer Jeti på USA marknaden har väldigt många video på Youtube som visar olika saker om Jeti radiostyrningar:
    https://www.youtube.com/user/espritmodel/videos


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-28 klockan 11:16.

  12. #12

    Standard

    Återigen nyttig input som vi tackar för. Hanteringen av de olika regionerna känns lite oroligt.

    Vi hittade ett servo och enkel servotestare på Kjell o Company
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...-5-5-kg-p90770

    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...testare-p90627

    Inköpt och testat och som väntat så funkar det på samma sätt som "Ålänning" beskriver ovan. Nästa steg är att hitta lämpligt hjul och sedan testa på prototypen.

    / Berth

  13. #13

    Standard

    Så ni ska alltså inte göra panoreringar när ni filmar utan bara kunna "flytta" kameran trådlöst? Det krävs mycket mer sofistikerade prylar än det där om man ska göra professionella panoreringar

  14. #14

    Standard

    Tydligen var det bara flytt av kameran från Bana 1 till Bana 2 osv. i sidled mellan spelomgångarna. Dvs, det lär funka helt ok.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •